Rensning af fribord ved vandlinie
Fra : Nu med vindror

Dato : 27-10-06 08:09

Hej NG

Nu da jeg har fået båden hjem i haven har jeg opdaget, at der er gult de
første 10 - 15 cm, lige over kanten hvor bundmalingen ophører.
Hvordan fjernes det gule nemmest ?
Jeg har prøvet med en mild Neptun -opløsning, men det ser ikke ud til at det
virker.
Der er en stafering lige midt i området, derfor er jeg ikke vild med at
skulle polerer.

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-10-06 08:39

"Nu med vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det virker.
> Der er en stafering lige midt i området, derfor er jeg ikke vild med
Oxalsyre = løsningen
Byggemarked, Matas el. andre steder.
Bare huskdet skal røres i VARMT vand. Det står på flasken/dunken.
Koster ikke ret meget og gør det nærmest af sig selv. (Med lidt hjælp -
og husk at skylle efter).

Mvh, "Thulfen"

Fra : Claus Bjerre

Dato : 27-10-06 18:00

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bare huskdet skal røres i VARMT vand. Det står på flasken/dunken.
> Koster ikke ret meget og gør det nærmest af sig selv. (Med lidt hjælp - og

OG husk at bruge gummihandsker og gerne briller
Claus B

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-10-06 21:05

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
> meddelelse news:4541b7a4$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...

> OG husk at bruge gummihandsker og gerne briller
> Claus B

De gange jeg har brugt det, har det været ganske uskyldigt, men det er
da muligt det kan bruges til dybvandsbomber og alt muligt andet. Men
det var jo kun fribordet.
PS: Claus B - har du selv erfaring i at bruge det? Eller er det mig der
er dumdristig!

Fra : Claus Bjerre

Dato : 28-10-06 09:43

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
Klip

> [...]
> jo kun fribordet.
> PS: Claus B - har du selv erfaring i at bruge det? Eller er det mig der er

Ja, jeg har brugt oxalsyre adskillige gange med held -og uden at komme til
skalde- til at fjerne gule belægniner på glasfiberen.
Men man skal omgås alle kemikalier med forsigtighed og selv om oxalsyre, mig
bekendt ikke kan bruges i hverken dybhavs- eller andre bomber, er det et
ætsende stof, der virker lokaliriterende. derfor handskerne.
brugsanvisning ofr det rene stof: http://shop.sflab.dk/AddDesc/874700-2.pdf
og til opløsninger http://shop.sflab.dk/AddDesc/874710-4.pdf
Claus B

Fra : Per Nordahl

Dato : 28-10-06 14:24

> [...]
> oxalsyre, mig bekendt ikke kan bruges i hverken dybhavs- eller andre
> bomber, er det et ætsende stof, der virker lokaliriterende. derfor
Sorry, var nok lige hurtig nok på tasterne

Selfølgelig skal man omgås alle kemikalier med forsigtighed
incl.oxalsyre.
Jeg læste / opfattede det mere som var det et farligt kemikalie, hvilket
jeg ikke synes det er.
Godt ord i gen. Og god dag.
Mvh. Per N.

Fra : ThomasB

Dato : 27-10-06 16:44

> [...]
> Hvordan fjernes det gule nemmest ?
> Jeg har prøvet med en mild Neptun -opløsning, men det ser ikke ud til at

Har du prøvet petrolium?

Fra : Poul Bak

Dato : 27-10-06 17:34

Det beste er ULTRA B, men er svært at skaffe, prøv prof rengøringsfirma.
smør båden ind i et tyndt lag, lad det sidde en bajers tid og skyld med
rigelig vand og du har den flottes fribord
MVH

Poul Bak

Fra : Nu med vindror

Dato : 28-10-06 16:02

Har lige prøvet at rense et lille stykke med oxalsyre.
Det virker fantastisk
Takker for svaret.
Det er i øvrigt rigtigt at man skal bruge handsker, det bider voldsomt når
man får det på huden