Sejlbåd med/uden rig
Fra : Jørgen

Dato : 23-10-06 22:56

Hej gruppe
Nu hvor efteråret desværre igen er over os, så er det lige, at jeg endnu en
gang undrer mig.
Hvorfor er en afmastet sejlbåd langt mere "levende" i sine bevægelser, end
en rigget sejlbåd?
Kølvægten bør vel rent logisk holde båden endnu mere i ro, når den ikke
konstant skal kompensere for riggens bevægelser - men jeg fornemmer det helt
klart omvendt.
Nogen der lige kan forklare det?

/Jørgen

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 23:24

"Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kølvægten bør vel rent logisk holde båden endnu mere i ro, når den ikke
> konstant skal kompensere for riggens bevægelser - men jeg fornemmer det

Tænk på det som en linedansers balancestang.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-10-06 09:36

Hej Jørgen,

Riggen er jo en komponent som repræsentere en vægt i sig selv og
den har en vis højde. Denne masse skal sættes i bevægelse over
en rimelig lang vandring på tævrs af bådens længderetning. Det
tager tid og giver en stor dæmpning af båden bevægelser.
Manglede kølen også på båden, ville du opleve det som sad du
overskrævs på en tønde.

Mvh/Harding

Fra : Nu med vindror

Dato : 24-10-06 10:30

Det kan også forklares med:

Når man fjerner masten, så har du sænket bådens samlede tyngdepunkt, så
derfor er det omkring et nyt tyngdepunkt at båden så svinger ( gynger ).
Yderligere. Forestil dig at du har et pendul i en kort snor, det svinger
hurtigere end et pendul i en lang snor. Det er en ret simpel formel for
bevægelsen ( svingningen ). Desværre har jeg pakket bøgerne ned, så jeg kan
ikke, sådan lige, slå formlen op.

Fænomemet er meget udpræget på fragtskibe der sejler bulk. Der kan være
meget stor forskel på, om man har korn eller bloksten som fragt.
Da der nemt kan være 20 meter fra bunden af lastrummet til broen, hvor man
opholder sig, kan det være meget ubehageligt, at "svinge" om et nyt
tyngdepunkt, i dårligt vejr.

"Harding E. Larsen (slet YMCCK)" <harding@YMCCKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11616792500.0332249222734298@dtext.news.tele.dk...

Fra : blueocean

Dato : 24-10-06 14:19

Hej Jørgen,

Jeg kan ikke give dig et helt svar på hvorfor, men det har noget med
det at gøre at den mangler en kompentation fra riggen, det er ligesom
et pendul, nu hvor der ikke er rig på. Jeg har selv oplevet dette, da
vi sejlde hjem fra midelhavet gennem europas kanaler.

Men det er alså rigtigt nok at den opføre sig mere uroligt uden rig
på.

Fra : Søren

Dato : 24-10-06 15:19

> [...]
> Kølvægten bør vel rent logisk holde båden endnu mere i ro, når den ikke
> konstant skal kompensere for riggens bevægelser - men jeg fornemmer det

Når man øger stabiliteten, ved at fjerne masten, for man også et kraftigere
oprettende moment, som mærkes ved en livligere (overstabil) båd.

/Søren