Kicking-rod, dimensionering af ...
Fra : Niels & Astrid

Dato : 19-10-06 23:06

Hej gruppe Jeg vil anskaffe mig en Kicking-rod til at bære bommen. Jeg
tror sejl sætning og nedtagning på vandet i blæsevejr bliver nemmere.
Korriger mig hvis jeg tager fejl. Altså, når jeg ved hjælp af badevægten og
et skuffejern har fundet ud af at den fuldtmonterede bom med sejl etc.
trykker knap 50 kg på mastefoden når skuffejernet illuderer kicking-rod´en,
hvilken størrelse rod skal jeg så vælge ? . Min tvivlrådighed opstår når jeg
ser at en Rod i madsnedsø kataloget arbejder med 1100 kg arbejdstryk for en
rod til en 28-35 båd. hvor er det lige at mine " 50 kg. " kommer ind ?.
Riggen er en traditionel bermudarig med storsejl ca 24 m2. Hvor kan jeg læse
om dimesioneringen af sådant grej ?. Eller er det en større videnskab.
mvh Niels F.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 20-10-06 10:44

"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> storsejl ca 24 m2. Hvor kan jeg læse om dimesioneringen af sådant grej ?.
> Eller er det en større videnskab. mvh Niels F.

Hej Niels,

Jeg er overbevist om at det udregnes med Newtons lov (Moment = Kraft x Arm)
for at finde ud af hvor mange kilo man skal løfte med.

Hvis bommen er 4 meter lang og den for enden vejer 50kg og cylinderen skal
sidde en ½ meter fra masten så skulle det være følgende.

--
50 x 3.5 = 175kg
--

Jeg kan selvfølgelig også være gal på den, men man kan let teste om det er
rigtigt med en vægt.

Mvh
Leon

Fra : HH

Dato : 20-10-06 14:33

Leon Hulstroem wrote:
> [...]
> position.
>
> Jeg kan selvfølgelig også være gal på den, men man kan let teste om det er

Hej Niels,
Jeg tror at de store tal for belastning af en kickstang opstår, når
du haler dit storsejl hjem med fuldt knald på storskødet i en
4-skåret blok godt langt ude på bommen.......... Derfor skal
fastgørelsen ved mastefoden og på bommen også være rimeligt
kraftigt grej.
Jeg har gode erfaringer med Bartons glasfiber - kickstang, der blot
bøjer når man haler hjem men som holder bommen fint oppe ubelastet.

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 17:47

Jeg har med stor interesse fulgt tråden og har set på den type Kickrod du
beskriver, men har været i tvivl om den kan holde bommen oppe uden hjælp..
Kan du ikke fortælle lidt om hvor lang din bom er og om Kick-rod'en kan
holde den oppe med sammenfoldet sejl og bompresenning i havn.

Mange hilsner

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-06 17:32

Hej Niels,

Det er en rigtig god investering at anskaffe sig en rodkick, den
vil du få meget glæde af.

Lad mig for god ordens skyld starte med den gamle kickingstrap
konstruktion den virkemåde og formål.
Til det samlede billede hører både bomdirken og kickingstrap og
sejlet på bomme.
Justeringen af bomdirkens højde medfører at sejlet kan gøres
mere hult i let vind og ved at løsne den og trække i
kickingstrappen kan sejlet flades i opfriskende vind.
Kickingstrappen er blevet udført i mange forskellige former lige
fra en fast stang eller wire, der så ikke kunne medføre nogen
justering til enkelte- eller flerslåede blokke, over en stang
med et justerbart hjul, som bl.a. blev anvendt på Elvstrøm 38,
og så over til de nyere kicking anordninger med den indbyggede
opadgående Fjeder/gascylingerfunktion som medfører at bomdirken
kan fjernes.

Den opadgående enhed, der har til formål at erstatte bomdirkens
funktion bliver fremstillet på forskellig måde. Det kan være en
justerbar fjeder, et par glasfiberstænger der bøjes eller en
gascylinder. Gascylinderen giver den største dæmpning p.g.a. en
indbygget omløberventil der dæmper bevægelsen kraftigt.
Ud over dette er der blokke, der som en muskelbox skal trække
nedad og dermed justere sejlets fladhed.

Det er klart at der er mange komponenter som skal dimmensioneres
korrekt for at enheden kan fungere hensigtsmæssigt korrekt.

Hvis du ser i Masnedø´s katalog på side 36 finder fu de
forskellige konstruktioner. Der er prisforskelle og det hænger
naturligt sammen med deres virkemåde og kvalitet m.m.

I venstre kolonne lige under midten finder du tre forskellige
kræfter angivet. Det er fjederkraften, arbejdsbelastningen og
brudstyrken.
Fjederkraften angiver den kraft som gascylinderen,
glasfiberstængerne eller den justerbare fjeder kan præstere.
Det er den kraft som rod-kicken trykker på bommen med som en
opadgående kraft på det sted som den angriber bommen. Du kan med
et kosteskaft og en vægt og med vandret bom med sejl og
rebesnore monteret måle den kraft som den samlede bom vil trykke
med på stedet.
Herudfra kan du så bestemme hvilken fjederkraft som du minimum
skal have. Det gør absolut ikke noget at den valgte fjederkraft
er en del større end den værdi som du måler. Husk på at du ofte
vil tage på enden af bommen når du går op fra cockpittet eller
når du skal lægge bompresenningen på. Da vi her oplever
funktinen af udtrykket "kraft gange arm" skal der ikke så stor
kraft til herude til at trykke bommen og dermed fjederen ned.
Den anden kraft, arbejdsbelastningen, er et udtryk for hvor stor
belastning hele rod-kicken kan tåle vedvarende ved normal
anvendelse. Den kraft er trækkraften, trykkraften og
udbøjningen af hele enheden under normal arbejde og det er incl
de store kræfterder opstår når der laves en kovending. Det giver
store kræfter som overføres til fastgørelsespunktet på såvel bom
som mast og derfor skal beslag og fastgørelse være rigtigt
dimmensioneret og korrekt monteret.
Den sidste kraft, brudstyrken, er den kraft hvor enheden vil
bryde sammen.

Jeg håber det har givet dig tilstrækkelig information om hvordan
du finder frem til den rigtige størrelse rod-kick.

Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 20-10-06 22:03

> [...]
> storsejl ca 24 m2. Hvor kan jeg læse om dimesioneringen af sådant grej ?.
> Eller er det en større videnskab. mvh Niels F.

Hej igen Tak for svarene. Jeg har nu anskaffet en alt for kraftig
kicking-rod , brugt forståes, vistnok af mærket easykick. Den er defekt idet
gascylinderen er færdig. Rod´en har formentlig siddet monteret omvendt så
vand er løbet ind i den og har skabt gravrust i stemplet af gascylinderen.
Det har så bevirket at rusten har punkteret pakningen så cylinderen er
kaput. I kataloget har jeg set 3 forskellige styrker af gasfjeder. Den
svageste skulle dække mit behov for tryk, og den kraftige Rod mit behov for
svært materiel idet vi ofte sejler i hård vind. Det er den med de kraftige
sideværts belastninger, når bommen svinger ud på sløren. Nu er Rod´en
adskilt , der er kun den gascylinder indeni og den ligner noget fra en
kontorstol og her må jeg spørge Harding. Den omløberventil du nævner,
hvordan ser den ud ?. Det er vel ikke sådan at gascylinderen virker som en
gasstøddæmper, a la Monroe til biler, der kun dæmper bevægelsen. Der skulle
vel også være en trykfunktion ?. Det er altså ikke for at være vanskelig at
jeg spørger om alt muligt, men jeg forstår bedst tingene når jeg finder
noget defekt og sætter mig ind i virkemåden, for derefter at få tingene til
at fungere.
Med svarene in mente vil jeg så i vinterens løb beregne hvor den skinne der
giver det optimale funktion , dvs. spændingen af agterliget i hhv. svag og
stærk vind, skal sidde på bommen tak for jeres tålmodighed. mvh
Niels F

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 00:07

Hej Niels,

Det er spændende at følge dine overvejelser og de råd du modtager om
kicking-rod.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med råd angående de indre dele, da jeg
aldrig har haft min adskilt ...

Vi havde tidligere en bomdirk, som vi kunne justere via en klampe på
masten, men jeg må indrømme, at det gjorde vi nu aldrig. Når storen var
sat, trak vi den ind til masten og der blev den til vi igen skulle
bjærge storen.

Nu sejler jeg med kicking-rod - sandsynligvis samme type som du har
anskaffet.

Men jeg forstår ikke helt anvendelsen - og hermed også en af Hardings
kommentarer ... i hans fyldige kommentarer til dig ...

På mit skiv, er rod'en sat således, at den "griber" bommen og dermed
storsejlet, der glider ned i lazy jacks ved bjærgning afg storen lige
inden bommen ville ramme sprayhood'en. Når storen er sat, er trykket
helt væk fra kicking-rod'en, idet storen "bærer" bommen og jeg har svært
ved at se, hvordan man kan anvende den under sejlads (f.eks. som en
bomdirk), hvis man vil have mere "bule" i sejlet. (Er det mon det, du
hentyder til Harding?).

Efter min mening sætter man kicking-rod'ens "ultimative stoppunkt" én
gang for alle og man skal i den forbindelse sikre sig, at man kan hale
storen helt hjem til bidevind på storskødet uden at man belaster
kicking-rod'en ved at ramme stoppunktet - også når storen er rebet ...

Når man sejler på slør/agten for tværs eller ønsker at flade
sejlet/holde bommen nede, er der på min båd monteret en "klassisk
fireskåret kickingstrap", som jeg kan justere fra cockpittet over et
spil ...

Er den kicking-rod du (eller Harding) taler om hydraulisk (eller på
anden måde) justerbar under sejlads, så man kan bruge den også til at
holde bommen "i ro", eller er der noget, jeg har misset her?

Når jeg forlader båden bruger jeg storfaldet som bomdirk ved at fastgøre
faldet i bomnokken så jeg får løftet bommen pænt over hovedhøjde ... og
en lille line bagud til hækstaget, så bommen bliver, hvor den skal ...
og så skal jeg ikke sætte storskødet så hårdt ... jer. tidligere
diskussion om belastning af masten - specielt på en brødelsrig.

I øvrigt er jeg overbevist om, at du vil blive rigtig glad for din
kicking-rod, den har flere gange reddet min sprayhood og de
ombordværendes ve og vel (og sikkert også dele af dækket?) fra en
hurtigt nedadgående bom, der kan slå én halvt fordærvet, hvis storen
nedtages (for) hurtigt ...og man ikke har en fast monteret bomdirk - og
man slipper for at gå på dækket, når man lader storen gå ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-06 14:44

Hej Flemming,

På din bom på undersiden er der en skinne som rodkickens beslag
er fæstet til. Det skulle være muligt at finde det hul som giver
dig den fornødne vandring af bommen, helt nede fra at den næsten
berører sprayhooden og så at den kan komme så langt op at man
kan komme under den i havn og evt. et cockpittelt også vil være
under bommen.

Storsejlet har selvfølgelig sine liglængde begrænsninger; men i
let vejr hvor der er et meget lille pres på sejlet med vinden
agten ind vil sejlet hænge i bommen og sejletbliver ret fladt.
Ved at slække lidt på rodkickens nedhal vil gascylinderen løfte
bommen og dermed bliver sejlet hult. Det vil give lidt mere fart
i båden. Til sammenligning så er spileren jo heller ikke flad
men hul.

Når du sejler bidevind har rodkicken ikke samme betydning, her
er det først og fremmest storskødets nedhalende virkning man
ønsker. På bidevind ønsker man et fladt sejl og et krav om at
kunne gå tættest muligt til vinden og det kan man jo ikke med en
hul pose, her skal bl.a. rodkicken dog også trækkes an om
nældvendigt, for at give sejlet den facon der giver det største
drag på bagsiden af sejlet.

Gascylinderen i rodkicken trykker opad i bommen qua det
indbyggede gasovertryk desforuden er der en dæmpende funktion i
udligningsventilen, der tilsikrer at bommen ikke laver
ukontrollerede bevægelser. Endeligt de flerslåede blokke der
anvendes til justering af bommens højde.
Det er rigtig som du skriver Flemming at om agterliget på
storsejlet er langt, så langt at bommen kan komme længere ned
end sprayhoodens overkant, så kan både sprayhooden og også de
personer der har hovedet oppe i denne højde komme galt afsted.
Derfor bør man altid have styr på bommens højde og dertil er en
rodkick med rigtig dimmensioneret indbygget gascylinder en
virkelig god investering til båden.

Jeg har en bøjle i rustfri rør monteret over sprayhooden. Det er
en virkelig god indretning som der burde være over alle
sprayhoods. Den er det perfekte håndtag at tage fat i når man
står op i cockpittet, står på sæderne eller skal op eller ned
fra dækket.
Når vi afgår fra havn er rodkicken trukket hårdt an så bommen
trykkes ned mod denne bøjle desforuden er skødet også trukket
an. Bommen ligger hermed svinebundet og flytter sig ikke, om man
evt. skal løsne eller fastgøre sejsinge der holder sejlet fast
også selvom der også er monteret lazy jacks.
Når sejlet så sættes slækkes rodkicken helt og bommens
bevægelser styres med skødet. Herved kommer sejlets agterlig at
kunne være helt stramt da bommen ikke kunstigt holdes nede.
Først efter sejlsætningen begynder vi på at trække i rodkicken
og de øvrige trimliner for at indstille sejlets facon.
Når sejlet bjærges trækkes først skødet an og derefter rodkicken
således at bommen igen ligger hårdt an mod bøjlen.
Jeg skal lige tilføje at bommen kun går ca 30 cm bagud for bøjen
og dermed har båden et sikkerhedsmæssigt rimeligt godt cockpit.
Det er rigtigt godt om man har børn med ombord, de plejer at
være ret ivrige under sætning og bjærgning af storsejlet og skal
se alt hvad der foregår og her er den korte bom en fordel.
Du kan se bøjlen på dette billede:
http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=160

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 16:46

Hej Harding,

Tak for din udførlige forklaring. Klar og instruktiv!

Jeg vil kigge på mit nuværende "kicking-system" for at se om jeg kan
udnytte det bedre end jeg gør i dag - eller forbedre det ... ikke mindst
med henblik på meget let vejr, hvor jeg også synes at bommens vægt giver
for lidt hulning i storen ... selvom jeg kan slække på bomudhalet ...

Jeg er helt enig i dine kommentarer om en rustfri stålbøjle over
sprayhood'en ...
Det kan være en rigtig god sikkerhedsforanstaltning og beskytter også de
sarte aluminiumsbøjler til sprayhood'en (som man ind imellem kan komme
til at tage lige lovligt hårdt fat i ...).

Er din installation med fast bøjle eller kan den slås ned sammen med
sprayhood'en? Eller er de koblet på en eller anden måde ... svært at se
på billedet ...

Men jeg bliver nysgerrig, når jeg kigger på dit fordæk ... der sidder er
spil ... Er det til ophaling af ankerlinen? Bådnyt har for nylig haft en
interessant artikel om montering af motoriseret ankerspil, som står på
min ønskeseddel ... (ryggen bliver jo ikke stærkere med årene ... og ved
singlesejlads ville det absolut være en fordel at kunne overlade
ophalingen af ankeret til "mekanikken" ...).

--

"Harding E. Larsen (slet S3F74)" <harding@S3F74larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11615249110.0804656352239448@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-06 13:32

Hej Niels,

Vi ser nu bedst med fingrene så det er helt fint at du adskiller
den for både at forst virkemåden og efterse den for fejl.

Gascylinderen slides, især under hård behandling, i sine
pakningsdele.
Gylinderen er påbygget af den udvendige cylinderhus og inden i
er der stempler og en trækstang noget lignende en gammedags
cykelpumpe.
Der er dog lavet nogle ændringer. Bunden under stemplet er fyldt
med gas under tryk. Det er det overtryk som giver de forskellige
modellers trykstyrke. Oven over stemplet er der som regel endnu
et stempel monteret lidt længere oppe på stangen. Placeringen er
afhængig af cylingerens længde og stempelpindens vandring.
Dette stempel kører frem og tilbage i et lukket luftrum.
I stemplet er der boret et- eller flere huller og det er disse
huller der virker som omløberventilen. Hullernes størrelse
bestemmer hvor hurtigt luften kan passere og dermed opstår
dæmpningen. Luften i hulrummet kan er stattes med en væske
(olie) og dermed bliver dæmpningen langt bedre og mere sikker at
indespæret luft er ret ukontrollabel.
Ja gasstøddæmperen er som de typer der sidder på
bagagerumsdørene i biler. De har også forskellige trykstyrker
afhængig af hvor meget døren vejer.
Det som fabrikanterne og forhandlerne af gascylindrerne til
bilerne tjener de store penge på er at de har specialdesignet
endebeslagene netop til den enkelte bilmodel.
En almindelig standard gascylinder har et gevindstykke i hver
ende og afhængig af den kraft som skal overføres er disse
gevindstykker selvfølgelig forskellig i størrelse så de kan
modstå den vedvarende træk/tryk belastning.

Som jeg skrev tidligere vil en for svag cylinder være let at
trykke ned når man tager fat i bomnokken. Derfor vil en
kraftigere cylinder være at foretrække. Den kraft som man skal
bruge til at trække bommen nedad er jo ført gennem nogle blokke,
så i den sidste ende vil en rodkick med en kraftig cylinger blot
have en større udveksling i blokkonstruktionen, det manuelle
træk vil ikke være væsentlig forskellig fra model til model.
Har man en rodkick som lige kan holde sejl og bom oppe ja så vil
man altid sætte en bomdirk på i havn, ellers bliver bommens
bevægelser noget ukontrollable.

Nu når du har adskilt enheden så kan du sikkert finde både
fabrikatnavn og partnummer trykt på cylinderen.
Prøv em disse oplysninger at Google dig frem til hvor du kan
købe en ny. Jo tættere du kommer fabrikanten desto billigere
bliver cylinderen og jo tættere du kommer på
bådudstyrsforhandleren desto mere forgyldt bliver den.

For at tilfredsstille din nyskerrighed så prøv at skære den over
helt oppe i den ende hvor stempelpinden sidder. Giv den også et
lille snit i bunden så evt. restgas kommer ud inden du skærer
toppen helt af. Du skulle jo ikke komme til skade under
adskillelsen.

Når du skal finde det punkt på bommen som giver den bedste
funktion, så vær opmærksom på at om rodkicken ikke har den
nødvendige arbejdslængde så kan du sætte en skinne under bommen
med forskellige indstillingshuller.

Har du en nyere bom og mast hvor der er muligheder for at sætte
beslag på som er lavet af aliminiumlegerneger vil det være langt
at foretrække frem for anvendelse af rustfrie beslag. De
rustfrie beslag er i sig selv udmærkede om de bliver isoleret
fra aluminiumdelene; men nitterne der anvendes vil på grund af
trækretningerne mest fære disponeret for udtrækning og ikke
tværkræfter. Med tiden og med kraftige ryk i beslagene ved
sejlads i hårdt vejr vil nitte hullerne med tiden blive rykket
lidt op.
Det giver grobund for tæringsangreb i de revner som opstår og på
et eller andet tidspunk til bommen eller masten bryde sammen.

Det behøver ikke at foregå dramatisk. Jeg var ude for at bomme
knækkede midt over under en kapsejlads. Ordren var: gå i
vinden, storsejlet ned, bøj den løse bomhalvdel ind til den
faste, påsæt et par sejsinger, vi falder af og fortsætter.
Hele operationen tog ikke mange minutter; men nogen god
placering blev det selvfølgelig ikke til.

God fornøjelse med dit projekt.

Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 22-10-06 20:39

"Harding E. Larsen (slet FAZ52)" <harding@FAZ52larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11615206260.0533323561580659@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-10-06 10:28

Hej Niels,

Prøv at se på dette link:
http://www.lynaes-marinecenter.dk/group_nautisk.asp?group=829
Det er nu ikke de helt store prise vi taler om.

vh/Harding

Fra : HH

Dato : 21-10-06 14:12

Jeppe wrote:

> [...]
> Kan du ikke fortælle lidt om hvor lang din bom er og om Kick-rod'en kan
> holde den oppe med sammenfoldet sejl og bompresenning i havn.

Hej Jeppe,

Ja det kan den sagtens. Min båd er en Beason 31 med en 3m lang bom.
Fidusen med Bartons glasfiber stang er, at den holder bommen helt
stabilt ubelastet ( i havn etc.) - og det kan det så rigeligt. Der
medfulgte 2 sæt stænger, og jeg brugte de tyndeste, de er rigeligt
stærke. Men haler man den hjem med storskøde eller kickingstrappen,
så bøjer glasfiberstængerne som en fjeder og tillader det rigtige
storsejlstrim. Så der er ikke noget med at indstille faste punkter og
gasfjedre etc. der kan gå i stykker. Så jeg synes det er en fin og
meget robust komponent som kan anbefales. Jeg købte min for at slippe
for en bomdirk der er i vejen og støjer. Og set mod alternativerne
synes jeg at Barton'en var langt at foretrække. Har nu sejlet i 3-4
sæsoner med den.

Hans-Henrik