Gummibåd vs. glasfiberjolle
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 16-10-06 20:59

Hej NG

Jeg går og fundere over hvilket fartøj jeg skal investere i. Det skal
være i størrelsen 15-17 fod.

Hvordan er levetiden for gummibåde/RIB? En glasfiber båd går jo
nærmest "aldrig" til, men bliver gummibåden ikke mør med tiden. ?
Hvad kan man forvente af levealder på en gummibåd, hvor sårbare er
de?

vh Henrik

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-10-06 02:56

henrik@bianca27.dk wrote:
> [...]
> nærmest "aldrig" til, men bliver gummibåden ikke mør med tiden. ?
> Hvad kan man forvente af levealder på en gummibåd, hvor sårbare er

Det kommer meget an på hvordan du behandler den. Gummibåden er følsom
over for sollys, skarpe/spidse genstande og sand/grus. Hvis du har sand
der ligger et eller andet sted og gnider mod gummiet vil den langsomt
gnave hul. Det er en god idé at komme en pressening på båden for at
skærme mod sollys når den ikke bruges. Sollyset er med til at nedbryde
gummiet og gøre det mørt.

Jeg vil sige at 10års levetid er et aboslut realistisk bud, hvis du
passer bare nogenlunde på båden. Du vil nok kun kunne finde RIBs i 15-17
fod - dvs. med glasfiber skrog. På dem kan man ofte skifte tuben når den
er blevet træt - det er så et spm om det kan svare sig.

Hvad du skal vælge kommer meget an på temprement og behov. En gummibåd
er et utroligt stabilt fartøj og kan bjærge sig rimligt fornuftig i det
meste sø, hvor en alm. et-skrogs båd ville have problemer. Den har en
fordel af altid at have en kæmpe fender hele vejen rundt, hvis man skal
lægge til andre både. Tilgengæld er den mere følsom, som beskrevet oven
for, samt den er dyrere i indkøb. Hvis det udelukkende er for at komme
ud og lystfiske, vil jeg anbefale dig at holde dig til en ren glasfiberbåd.

- Lars