Pudse messing
Fra : Dolan

Dato : 16-10-06 18:33

Er der nogen her på nyhedsgruppen der har en god ide til hvordan man
pudser messing (uden at skulle gnubbe) - måske noget syre af en eller
anden slags ???

Fra : Per Nordahl

Dato : 16-10-06 18:43

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her på nyhedsgruppen der har en god ide til hvordan man
> pudser messing (uden at skulle gnubbe) - måske noget syre af en eller
> anden slags ???

Kan ikke huske om det var mess. el. kobber, jeg engang, for en del år
prøvede det!
Men ketschup i x stykke tid. (vist nok natten over, indsmurt) og det
virkede - samtidigmed at det ingen skade gjorde.
Ja jeg ved i griner,- men prøv det og modbevis det.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Gunnar Holm

Dato : 16-10-06 20:49

Da jeg startede med, at sejle som dæksdreng, var det min opgave, at pudse
messing.
Ude på bakken hang skibsklokken og den kunne godt være noget anløben, hvis
man havde unddraget sig for længe. Når den var slem, hældte vi saltsyre i
vand hvori vi dyppede twist og tørrede klokken af med det. Det tog det
værste. Husk handsker og briller osv. Herefter pudsede vi på normal vis med
"Egern" og twist. "Egern" er det samme som "Brasso".
Ombord i min egen båd, i dag, bruger jeg ikke andet end "Autosol". Jeg synes
det er endda noget bedre end "Brasso" og kræver ikke så meget knofedt.
Iøvrigt tror mange, at man skal lade "Brasso" tørre ind før man gnubber det
af, det er helt fejl. Man gnubber indtil det er blevet sort og polerer
omgående efter.

Der er vel ikke noget mærkeligt i at ketchup ser ud til, at virke, der er
vel også en smule syre i det ? Man kunne vel for den sags skyld bruge hvad
som helst, med lidt syre i ?

Mvh.
Gunnar.

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virkede - samtidigmed at det ingen skade gjorde.
> Ja jeg ved i griner,- men prøv det og modbevis det.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Torben Bach

Dato : 16-10-06 21:40

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> wrote in message
> Er der nogen her på nyhedsgruppen der har en god ide til hvordan man
> pudser messing (uden at skulle gnubbe) - måske noget syre af en eller
> anden slags ???

Jeg tror, at det var i TV3, man kørte nogle udsendelser med rengøring, hvor
to "skrappe" kvinder var i sving med gode råd hos div. mennesker, der var
ramt af det modsatte af rengøringsvanvid.

Et af rådene var feks. hvordan man kunne pudse messing/kobber og lign.: Køb
den billigste færdiglavede bearnaisesovs (kan nok fås for en 10´er), smør på
og lad det virke et stykke tid (husker ikke hvor længe, men mon ikke at en
times tid er nok).

Afvask i lunken vand og så skulle den være klaret.

Kan også huske noget med varmt vand, sølvpapir og salt, men er ikke helt
sikker på den metode, som måske kan findes via Google. Det har nok været
Leth eller en tilsvarende handy-mand, der var på banen med den metode.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Dolan

Dato : 17-10-06 04:49

Dolan skrev:
> Er der nogen her på nyhedsgruppen der har en god ide til hvordan man
> pudser messing (uden at skulle gnubbe) - måske noget syre af en eller
> anden slags ???

1000 tak for de kulinariske forslag.
Må vist gå over til havregryn den næste tid.

I får lige en melding hvis det virker

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-10-06 05:48

"Dolan"

> 1000 tak for de kulinariske forslag.
> Må vist gå over til havregryn den næste tid.

Havregryn er vist ikke anvendelige til messingpudsning.

Aage

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-06 18:57

Hej Dolan,

Køb i Matas citronsyre, 400 gram, kr 39,95.

På beholderen er de tre opskrifter:
Afkalkning af opvaskemaskine.
Pletfjerning af frugtpletter.
Rensning af kobber og messing.
Den sidste opskrift lyder:

Opløs 1 spiseskefuld citronsyre i 1/2 liter varmt vand tilsat
lidt opvaskemiddel og bland det hele i en balje. Vask med en
blød børste. Skyl efter med vand og tør af.

Vi bruger den metode til alle vores kobber- og messingting.
Metoden er lynhurtig og metallet er som nyt efter få sekunder i
væsken.

Mvh/Harding