tidevand
Fra : steen bondo

Dato : 16-10-06 11:53

Hej,

Jeg har fået den tvivlsomme opgave at definere de (teoretisk) bedste
weekender til lidt kajaksurf ved Klitmøller, i 2007.

Omkring jævndøgn - OK
Ny-/fuld-måne - OK

Havnekonstant/lunitidal interval/tidevandstabel for Hanstholm - ??

Hvem kan hjælpe mig med at finde sidste punkts oplysninger..??

hilsen / regards
--
steen - kajakparadis.dk <X> filshuse-teltplads.dk
---

Fra : steen bondo

Dato : 16-10-06 12:38

steen bondo wrote:

> Havnekonstant/lunitidal interval/tidevandstabel for Hanstholm - ??
> Hvem kan hjælpe mig med at finde sidste punkts oplysninger..??

Havnelodsen - de kalder det 'havnetid', så lærte man det. ;)

hilsen / regards

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-10-06 12:46

Hej Steen,

Prøv at downloade det lille program der hedder WXtide32:
http://wxtide32.com/
I locations listen kan du finde Agger og Hirtshals som de
nærmeste pos.
Programmet er rigtigt godt.

Mvh/Harding

Fra : steen bondo

Dato : 17-10-06 08:52

Harding E. Larsen (slet 1MIMQ) wrote:

Hej Harding,

> Prøv at downloade det lille program der hedder WXtide32:

Har du prøvet JTides..??

hilsen / regards

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-06 19:10

Hej Steen,

Det program kender jeg ikke.
Jeg har fundet det via Google, så jeg vil se på det når jeg
finder lidt mere tid.

Fra : steen bondo

Dato : 17-10-06 22:51

Harding E. Larsen (slet 1MIMQ) wrote:

> http://wxtide32.com/

Det undrer mig at Nymindegab tilsyneladende har størst diff i tidevand
ved neap-tide..?? Desuden undrer det mig også at fuldmåne tit giver
højere diff end nymåne.?

Kilde: http://tidesandcurrents.noaa.gov/restles4.html

"Once each month, when the moon is closest to the earth (perigee), the
tide-generating forces will be higher than usual, thus producing
above-average ranges in the tides."

hilsen / regards

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-06 19:12

Hej Steen,

Tak for info, også det vil jeg finde tid til at se på senere.