|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Fordelen ved Vandkøling ? Fra : Henrik Mahler
 | 
 Dato :  04-11-06 15:32
 | 
 |  | 
 
            I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 jeg overvejede en vandkølet model, andre
 hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
 GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
 motor holder bedre end en luftkølet, dog
 skal man vel ik forvente at en MC holder
 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
 er jo trods alt mere højtydende pr ccm
 Ved at studere diverse brugt annoncer ser
 det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
 80-100.000 før den bliver "træt", ville
 dette så have været væsentligt højere med
 en sammenlignelig vankølet motor ? i så
 fald hvor meget ?
 I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
 til touring og længere ture, de små grimme
 kold-starter, og daglidagens byture vil
 blive løst af en mindre tæske-maskine    MVH Henrik
 >Forudsat at præmien forbliver den
 >samme, ville jeg foretrække en 
 >tilsvarende vandkølet model á
 >Honda CB500 eller Kawasaki ER-5 i brugt 
 >til samme pris som den nye GS'er!
 >
 >-- 
 >Armand.
            
             |  |  | 
  Armand (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-11-06 16:42
 | 
 |  | 
 
            Henrik Mahler skrev:
 > I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 > jeg overvejede en vandkølet model, andre
 > hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
 > GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
 > motor holder bedre end en luftkølet, dog
 > skal man vel ik forvente at en MC holder
 > 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
 > er jo trods alt mere højtydende pr ccm
 > 
 > Ved at studere diverse brugt annoncer ser
 > det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
 > 80-100.000 før den bliver "træt", ville
 > dette så have været væsentligt højere med
 > en sammenlignelig vankølet motor ? i så
 > fald hvor meget ?
 Der skete et markant spring omkring holdbarhed da der kom vandkøling på 
 motorcyklerne: Tidligere var en motorcykel godt og grundigt brugt når 
 den nærmede sig 100.000km, og dengang var det en velkendt 
 tommelfingerregel at et olieforbrug på 1L pr. 1000km var grænsen for 
 hvornår at en cylinder-renovering var fornøden. Således kunne man 
 vurdere forbrugets tiltagen fra omkring 50.000km eller tidligere og 
 dermed også "nedslidningsgraden"!
 På moderne vandkølede motorer, der yder op imod det dobbelte af 
 tidligere luftkølede ækvivalenter, oplever ejerne sjældent at skulle 
 efterfylde med olie mellem skifte-intervallerne (som i mellemtiden 
 tillige er blevet forlængede) selvom motorcyklen har kørt de samme 
 100.000km som tidligere angav pensionsalderens komme    > 
 > I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
 > til touring og længere ture, de små grimme
 > kold-starter, og daglidagens byture vil
 > blive løst af en mindre tæske-maskine    Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører 
 hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet 
 motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere 
 dagligdags ture!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  JimR (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JimR
 | 
 Dato :  04-11-06 16:52
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message 
 news:454cb4c6$0$12659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Henrik Mahler skrev:
 >> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 >> jeg overvejede en vandkølet model, andre
 >> hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
 >> GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
 >> motor holder bedre end en luftkølet, dog
 >> skal man vel ik forvente at en MC holder
 >> 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
 >> er jo trods alt mere højtydende pr ccm
 >>
 >> Ved at studere diverse brugt annoncer ser
 >> det ud til at en velplejet GS-500 ka køre
 >> 80-100.000 før den bliver "træt", ville
 >> dette så have været væsentligt højere med
 >> en sammenlignelig vankølet motor ? i så
 >> fald hvor meget ?
 >
 > Der skete et markant spring omkring holdbarhed da der kom vandkøling på 
 > motorcyklerne: Tidligere var en motorcykel godt og grundigt brugt når den 
 > nærmede sig 100.000km, og dengang var det en velkendt tommelfingerregel at 
 > et olieforbrug på 1L pr. 1000km var grænsen for hvornår at en 
 > cylinder-renovering var fornøden. Således kunne man vurdere forbrugets 
 > tiltagen fra omkring 50.000km eller tidligere og dermed også 
 > "nedslidningsgraden"!
 > På moderne vandkølede motorer, der yder op imod det dobbelte af tidligere 
 > luftkølede ækvivalenter, oplever ejerne sjældent at skulle efterfylde med 
 > olie mellem skifte-intervallerne (som i mellemtiden tillige er blevet 
 > forlængede) selvom motorcyklen har kørt de samme 100.000km som tidligere 
 > angav pensionsalderens komme    >>
 >> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
 >> til touring og længere ture, de små grimme
 >> kold-starter, og daglidagens byture vil
 >> blive løst af en mindre tæske-maskine    >
 > Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører 
 > hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet motor 
 > egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere dagligdags 
 > ture!
 >
 > -- 
 > Armand.
 Nemlig, vandkøling giver motoren bedre betingelser at leve under fordi den
 - køler hele tiden, også når man holder stille
 - Holder en langt mere jævn temperatur fordi vandet er 'hele vejen rundt' om 
 cylinderkappen
 - sikrer et mere jævnt forløb af opvarmningen når man starter fra kold cykel
 Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture 
 bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.
 Husk at fylde frostvæske på !
 JimR
 SZT660 Super Single - vandkølet! 
            
             |  |  | 
  Harry Teicher (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harry Teicher
 | 
 Dato :  04-11-06 17:12
 | 
 |  | 
 > > Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
 > > hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet motor
 > > egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere dagligdags
 > > ture!
 > > Armand.
 
 > Når det er sagt er vandkøling bedst ved længere ture. Til små korte ture
 > bliver motoren ikke lige så hurtigt varm.
 > JimR
 
 Jeg holder nu mest til, at en vandkølet motor er bedre til korte tur,
 samtidigt med at de er mere holdbart. Nu hvor jeg har en luftkølet
 motor, vil jeg tillade mig at hijacke tråden lidt og spørge om ikke
 man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
 bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).
 
 mvh
 Harry Teicher
 XT600
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  04-11-06 17:23
 | 
 |  | 
 
            Harry Teicher skrev:
 >>> 
  > ........ Nu hvor jeg har en luftkølet
 > motor, vil jeg tillade mig at hijacke tråden lidt og spørge om ikke
 > man bare kan pakke en luftkølet motor ind, således at den netop ikke
 > bliver afkølet (på vinterture under 10km forstås).
 > 
 Vanskeligheden derved ligger i at det er svært at detektere 
 motor/cylinder -temperaturen, samt regulere den derefter!
 På blæserkølede motorer er det muligt (men ikke nødvendigvis brugt) at 
 arrangere en bimetal-styret regulering i blæser-skakten; men ved 
 fartvind-køling bliver dét mere problematisk     -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Hekto (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  04-11-06 17:45
 | 
 |  | 
 
            > I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 > jeg overvejede en vandkølet model, andre
 > hensyn gør dog at jeg nok holder mig til
 > GS-500, jeg tror og ved at en vandkølet
 > motor holder bedre end en luftkølet, dog
 > skal man vel ik forvente at en MC holder
 > 200-300.000 km som en god bil gør, en MC
 > er jo trods alt mere højtydende pr ccm
 Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en 
 MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning. 
 Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart 
 ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  04-11-06 19:48
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
 > Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
 > MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
 > Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
 > ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
 
 Nu kan vandet jo heller ikke hjælpe på alle de andre dele på en MC der
 nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
 stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-11-06 12:24
 | 
 |  | Preben Riis Sørensen skrev:
 > "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
 >> Jeg ved ikke hvor meget jeg gider rode med vand, slanger og køler på en
 >> MC. Ved normal brug kan jeg ikke se det har den helt store betydning.
 >> Vandkøling er da bedre, men sammenlignet med ulemperne ved jeg snart
 >> ikke. Lvetiden på en luftkølet motor er da helt OK!
 >
 > Nu kan vandet jo heller ikke hjælpe på alle de andre dele på en MC der
 > nedslides og går i stykker. Såvidt jeg kan se, er udgiften til slidte
 > stempler en af de mindre udgifter i den sammenhæng.
 >
 Tjaeh :-/
 For en firecylindret og for dén der ikke selv kan udføre så dyb skruning
 vil det løbe op i 4 X 1300-1500kr + mindst en dags arbejdsløn á over
 350kr/t - En udgift som gør at mange i disse Ebay-tider vælger at skaffe
 hele motorer (endsige motorcykler til samtidig renovering af hele
 modellen) som er mere overskuelige selv at omskifte!
 Og at kunne se frem til sådan en udgift på en halvgammel luftkølet med
 70.000km på tælleren, eller købe en vandkølet som man med rimelighed kan
 regne med har den samme distance tilgode inden den overhovedet begynder
 at bruge nævneværdigt med olie gør da en forskel for køber, og dermed
 også for sælger :-|
 
 Så argumentet er ikke nær så meget at man vil kunne spare sig for
 efterfylde olie hhv. renovere, som at en vandkølet der har gået 50.000
 eller mere vil være langt lettere og dermed dyrere sælgelig!
 
 --
 Armand.
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
    Hekto (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-11-06 12:44
 | 
 |  | 
 
            > For en firecylindret og for dén der ikke selv kan udføre så dyb 
 > skruning vil det løbe op i 4 X 1300-1500kr + mindst en dags 
 > arbejdsløn á over 350kr/t - En udgift som gør at mange i disse 
 > Ebay-tider vælger at skaffe hele motorer (endsige motorcykler til 
 > samtidig renovering af hele modellen) som er mere overskuelige selv 
 > at omskifte!
 Påpeger bare lige igen, at en rimeligt ny brugt motor, ikke koster 
 alverden på f.eks. Ebay. Ofte mindre end en hovedrep.
 2-ventilede Duc' motorer ligger p 2-6.000 og de 4-ventilede omkring det 
 dobbelte. Du er inde på den samme tanke.
 Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft eller 
 vand, til normale forhold. Det er bare lettere at have med en luftkølet 
 at gøre. De er heller ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et 
 slagteoffer med alle tarmene væltende ud!    -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
     Ukendt (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-11-06 15:13
 | 
 |  | 
 Hekto skrev i meddelelsen ...
 >Det er bare lettere at have med en luftkølet
 >at gøre.
 ??
 mvh
 Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at servicere en
 CB500 med vand.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
      Hekto (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-11-06 15:55
 | 
 |  | 
 
            > Hekto skrev i meddelelsen ...
 >
 >> Det er bare lettere at have med en luftkølet
 >> at gøre.
 >
 > ??
 >
 > mvh
 > Orla, som har endog meget svært ved at se det besværlige i at 
 > servicere en CB500 med vand.
 > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Så sandt, så sandt! ... men hvem gider også det ... heller???    Min 
 lille indskrænkede verden omfatter jo slet ikke den slags.    -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
      Armand (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-11-06 16:40
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen skrev:
 > Hekto skrev i meddelelsen ...
 > 
 >> Det er bare lettere at have med en luftkølet
 >> at gøre.
 > 
 > ??
 > 
 Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne sidde 
 inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige 
 Pantah-topstykker     Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
       Hekto (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-11-06 17:40
 | 
 |  | 
 
            > Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne 
 > sidde inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige 
 > Pantah-topstykker     > Forøvrigt ikke et argument der følger f.eks. GS500'eren!
 Det er nemlig rigtigt!    Løsne remstrammeren, af med remmen, fjerne 2 x 4 møtrikker ... skulle 
 man så også først have besvær med at tømme vandet af????
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-11-06 15:59
 | 
 |  | 
 
            Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:
 > Derfor mener jeg at det sådan set er ligegyldigt om det er luft
 > eller vand, til normale forhold.
 For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
 og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
 nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det er
 jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
 meget når det kommer til stykket.
 > Det er bare lettere at have med en luftkølet at gøre. De er heller
 > ikke så uskønne som en vandkølet der ligner et slagteoffer med alle
 > tarmene væltende ud!    Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
 vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
 end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
 ligefrem er køn    <http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg> -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
            
             |  |  | 
  Hekto (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-11-06 16:33
 | 
 |  | 
 
            >
 > For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
 > og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
 > nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det 
 > er jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
 > meget når det kommer til stykket.
 >
 > Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
 > vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
 > end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
 > ligefrem er køn    > <http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg> Det skal da også være ringe hvis ikke den holder længere. Det eneste 
 problem jeg lige kan se er olietemperaturen, der måske ikke er så 
 reguleret, samt ved kø-kørsel.
 Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele; 
 men for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
   LasseChristensen (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : LasseChristensen
 | 
 Dato :  05-11-06 19:51
 | 
 |  | 
 
            Hekto skrev:
 >>
 >> For os der kører 15k km om året ville det være temmeligt irriterende
 >> og møgdyrt at skulle skifte motor hvert 4-5. år. Så er det da meget
 >> nemmere med en ordentlig konstruktion, som bare kører og kører. Det er 
 >> jo heller ikke fordi vandkølingen komplicerer maskineriet særligt
 >> meget når det kommer til stykket.
 >>
 >> Motorer kan laves grimme og smukke, hvadenten det er med luft- eller
 >> vandkøling. Suzukis luftkølede motorer er da f.eks. ikke just kønnere
 >> end den gennemsnitlige vandkølede motor. Fazerens er synes jeg
 >> ligefrem er køn    >> <http://www.fasttrackmotorcycles.co.uk/sales/600FAZER0.jpg> > 
 > Det skal da også være ringe hvis ikke den holder længere. Det eneste 
 > problem jeg lige kan se er olietemperaturen, der måske ikke er så 
 > reguleret, samt ved kø-kørsel.
 > 
 > Vandkøling er da OK, og giver da drifts- og levetidsmæssige fordele; men 
 > for en alm. dansk gennemsnitsmotorcykel?
 > 
 Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt færre 
   dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-11-06 18:24
 | 
 |  | 
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Hekto har bare svært ved at vænne sig til tanken om ikke at kunne
 > sidde inde ved køkkenbordet og stille ventiler på de let aftagelige
 > Pantah-topstykker    Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
 tolerancerne ved 75k km uden justering    Et par stykker var lige på
 kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig
 væsentligt i mellemtiden.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
            
             |  |  | 
  Hekto (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  05-11-06 18:40
 | 
 |  | 
 
            > Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
 > tolerancerne ved 75k km uden justering    Et par stykker var lige på
 > kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret sig
 > væsentligt i mellemtiden.
 Til gengæld for hvad?
 Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være 
 lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der holder 
 ventilerne der er banket en smule flade.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-11-06 18:48
 | 
 |  | 
 
            Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:
 >> Tjah, til gengæld var ventilerne på Fazeren stadig indenfor
 >> tolerancerne ved 75k km uden justering    Et par stykker var lige
 >> på kanten, men det var de også 30k km tidligere uden at have ændret
 >> sig væsentligt i mellemtiden.
 >
 > Til gengæld for hvad?
 At det ikke er så let at justere ventiler på Fazeren. Derudover skal
 de også kun kontrolleres for hver 42k km.
 > Jeg nøjes som regel også med bare at kontrollere dem. Skulle de være
 > lidt ude af justering, er det oftest bare de små halvmåner der
 > holder ventilerne der er banket en smule flade.
 Ok    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-11-06 20:38
 | 
 |  | LasseChristensen <FJERNlassenc@gmail.com> writes:
 
 > Luftkølede har den fordel at de er mere simple, og at der er langt
 > færre dele som kan gå i stykker, hvilket må siges at være en fordel.
 
 "Langt færre dele"? Det drejer sig jo altså kun om en pumpe, en køler,
 en termostat, nogle kanaler og nogle slanger, og det er altså meget
 sjældent at de dele volder problemer. De få ekstra dele gør til
 gengæld at resten af motoren lettes for meget termisk stress og ikke
 har behøv for så store tolerancer hvilket nedsætter slitagen
 væsentligt, som andre også påpeger.
 
 Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
 (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
 gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
 holdbarheden.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
 
 
 |  |  | 
  Harry Teicher (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harry Teicher
 | 
 Dato :  05-11-06 21:14
 | 
 |  |  |  |  | 
  CL (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  06-11-06 06:01
 | 
 |  |  |  |  | 
   Hekto (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  06-11-06 11:34
 | 
 |  | 
 
            CL formulated on mandag :
 > Har du læst artiklerne ? jeg skimmede dem lige
 > og kunne læse at alle var blevet renoveret flere gange.
 > Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
 > den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
 > Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.
 Man skal nok også skele lidt til brugen. Hvis
 ikke det er med race for øje, kan det være meget
 art at 'dyret' er simpelt at gå til. Især hvis
 man holder meget langt fra nye forsyninger af
 vand og kølervæske.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
 Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
 Elefanter!
            
             |  |  | 
  Torben Scheel (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  06-11-06 09:29
 | 
 |  | 
 
            Harry Teicher wrote:
 > Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
 >
 Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform    -- 
 vh
 Torben - 2 * gaskøling, 2 * vædskekøling
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (05-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  05-11-06 22:39
 | 
 |  | 
 
            "Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:
 > Jes Vestervang skrev:
 >
 >> Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
 >> (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
 >> gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
 >> holdbarheden.
 >
 > Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel,
 > men ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:
 >
 > 270.000km....  200.000km.... 200.000km.... 260.000km
 Det er da egentlig ganske imponerende, såfremt det er uden
 stempelskift. Men er der ikke noget med at de har problemer med at
 tandhjulene til de høje gear ødelægges ret hurtigt? Det er måske kun
 hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/
 > mvh Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
 Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme
 det lidt eller lade det udvide sig    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
            
             |  |  | 
  Ukendt (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-11-06 10:12
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote in 
 news:87odrld15t.fsf@gmail.com:
 > "Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> writes:
 > 
 >> Jes Vestervang skrev:
 >>
 >>> Selvfølgelig er der vandkølede motorer der holder meget ringe
 >>> (GSXR400) og luft(olie)kølede der holder længe (GSX1100F), men i
 >>> gennemsnit er jeg ret sikker på at de vandkølede vinder på
 >>> holdbarheden.
 >>
 >> Enige - skal formentlig have en vandkølet KLR650 som næste cykel,
 >> men ville bare nævne XT serien som luftkølede motore som kan holde:
 >>
 >> 270.000km....  200.000km.... 200.000km.... 260.000km
 > 
 > Det er da egentlig ganske imponerende, såfremt det er uden
 > stempelskift. Men er der ikke noget med at de har problemer med at
 > tandhjulene til de høje gear ødelægges ret hurtigt? Det er måske kun
 > hvis de bliver kørt med for lave rpm i de høje gear :-/
 > 
 >> mvh Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
 > 
 > Pjat, det er bare at spørgsmål om at få det i væskefase og så opvarme
 > det lidt eller lade det udvide sig    Maskiner fra før ´88, havde problemer med smøring af 5. gearet. Efter 
 ´88 har de ændret smøresystem, og vist en større oliepumpe. Langt de 
 fleste XT´er holder under 100.000, inden de er modne til nyt stempel.
            
             |  |  | 
  Asger (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger
 | 
 Dato :  06-11-06 02:52
 | 
 |  | 
 Armand wrote:
 > >
 > > I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
 > > til touring og længere ture, de små grimme
 > > kold-starter, og daglidagens byture vil
 > > blive løst af en mindre tæske-maskine    >
 > Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
 > hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
 > motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
 > dagligdags ture!
 Nae, hov - du kan ikke sige at en luftkoelet motor ikke koeler naar den
 holder stille. Luftkoelingen virker ogsaa selvom du holder stille, blot
 ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
 bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.
 Asger
            
             |  |  | 
  Armand (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-11-06 18:01
 | 
 |  | 
 
            Asger skrev:
 > Armand wrote:
 > 
 >>> I mit tilfælde skal min GS-500 kun bruges
 >>> til touring og længere ture, de små grimme
 >>> kold-starter, og daglidagens byture vil
 >>> blive løst af en mindre tæske-maskine    >> Luftkølingen sætter ind i det øjeblik at man sætter i gear og kører
 >> hvorimod vandkølingen er termostatreguleret. Derved er en vandkølet
 >> motor egentlig den der vil have bedst af at blive brugt til kortere
 >> dagligdags ture!
 > 
 > Nae, hov - du kan ikke sige at en luftkoelet motor ikke koeler naar den
 > holder stille. Luftkoelingen virker ogsaa selvom du holder stille, blot
 > ikke saa effektivt. Ideen med lamellerne paa motoren er jo netop at
 > bortlede varmen, og det sker ogsaa uden fartvind.
 > 
 Det er såmænd rigtigt nok; men pointen var at kølingen for alvor sætter 
 ind, og helt uden regulering á termostat, idet man begynder at køre!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Harry Teicher (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harry Teicher
 | 
 Dato :  06-11-06 10:25
 | 
 |  | 
 CL skrev:
 > Har du læst artiklerne ?
 Nej da, skulle man det!?
 > Så hvis du mener at en motor er holdbar,( uanset hvor mange gang
 > den er blevet renoveret),bare den har kørt langt.
 > Så vil jeg postaa at alle motorer er holdbare.
 Ja! Præcist min pointe    |  |  | 
  Harry Teicher (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harry Teicher
 | 
 Dato :  06-11-06 10:26
 | 
 |  | 
 Torben Scheel skrev:
 > Harry Teicher wrote:
 > > Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
 > >
 >
 > Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform    >
 Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....   Harry Teicher
 XT600 (kølet med iltdamp?)
            
             |  |  | 
  Torben Scheel (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  06-11-06 10:55
 | 
 |  | 
 
            Harry Teicher wrote:
 > Torben Scheel skrev:
 >> Harry Teicher wrote:
 >>> Harry (som kom i tanke om, at luft ikke kan koge....)
 >>>
 >> Den har kogt - hvorfor tror du ellers den er i gasform    >>
 > 
 > Ha! Der blev jeg vist taget med bukserne nede....   > 
 > Harry Teicher
 > XT600 (kølet med iltdamp?)
 > 
 Pas på med kørsel i sverige - der er det 21% syrekøling. Det meste af 
 resten er Nitrogen    -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
  Jim Andersen (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  06-11-06 11:16
 | 
 |  | Henrik Mahler wrote:
 > I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 > jeg overvejede en vandkølet model,
 
 Holdbarhed: Det ville jeg ikke skænke en tanke.
 
 Jeg købte en vandkølet kawa er-5 istedet for en gs 500. Men det var pga
 siddestillingen. gs'en var lidt for lille til mig.
 
 Jeg synes en vandkølet ser pænere ud, og den lyddæmper vel også raslerierne
 en smule.
 
 En luftkølet er til gengæld billigere og nemmere at have med at gøre ved
 service.
 
 Du skal ikke købe en gs 500 uden at have prøvet en er-5.
 
 Og du har vel læst sammenligningen af de tre (gs, cb, er) i Bike årgang 2000
 ?
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Mahler (06-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Mahler
 | 
 Dato :  06-11-06 16:38
 | 
 |  | 
 
            Tak for alle svarende:
 Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
 årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
 hovedbiblioteket i kbh ? 
 Hvad var konklussionen sådan super-kort ?
 Der er en del meget tunge grunde til at jeg vil
 ha en GS´er ud over prisen, det handler om at jeg
 faktisk syntes DEN er pænest   , en klassiker,
 hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
 dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
 gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,
 ønsker mig på sigt en god "hjemmeskruer-maskine"
 har allerede værkstedsmanual, (dog vil jeg holde
 service første 24 mdr)
 Herudover er jeg ved at få fikset en anhænger-
 løsning, som jeg kan få fordelagtigt til denne.
 Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
 benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?
 MVH Henrik  
 Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev:
 >Henrik Mahler wrote:
 >> I min tråd om GS-500 forslog Armand, at
 >> jeg overvejede en vandkølet model,
 >
 >Holdbarhed: Det ville jeg ikke skænke en tanke.
 >
 >Jeg købte en vandkølet kawa er-5
 >istedet for en gs 500. Men det var pga
 >siddestillingen. gs'en var lidt for
 >lille til mig.
 >
 >Jeg synes en vandkølet ser pænere ud,
 >og den lyddæmper vel også raslerierne 
 >en smule.
 >
 >En luftkølet er til gengæld billigere
 >og nemmere at have med at gøre ved 
 >service.
 >
 >Du skal ikke købe en gs 500 uden at
 >have prøvet en er-5.
 >
 >Og du har vel læst sammenligningen af
 >de tre (gs, cb, er) i Bike årgang 2000
 >?
 >
 >/jim 
            
             |  |  | 
   Jim Andersen (07-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  07-11-06 09:22
 | 
 |  | 
 
            Henrik Mahler wrote:
 > Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
 > årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
 > hovedbiblioteket i kbh ?
 Jeg bestilte det via bibliotek.dk og så kom det til mit lokale bib en måneds 
 tid efter.
 Når det er gamle numre får du en hel årgang. Indbundet i hardback.
 >
 > Hvad var konklussionen sådan super-kort ?
 GS billigst og "dårligst". ER lidt dyrere men meget bedre. CB lidt bedre end 
 ER, men du betaler også for det.
 > Der er en del meget tunge grunde til at jeg vil
 > ha en GS´er ud over prisen, det handler om at jeg
 > faktisk syntes DEN er pænest   , en klassiker,
 > hele ebay flyder med reservedele og billige slid-
 > dele, sådan vil det blive ved da modelle er SÅ
 > gennemprøvet og populær i både DK, tykland m.fl,
 Der er også en hel del ER-5 i tyskland.
 > Importøren skriver at ER-5 skulle være specielt
 > benzin-økonomisk, er det noget du kender til ?
 Næ. GS'en går længere på literen. Den har jo også den mindste motor. Og 
 laveste vægt.
 rolig landevej 20.8, ER 18.9, cb 19.6
 sport 16,5, 15,3 , 16,6
 /jim 
            
             |  |  | 
    Jim Andersen (07-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  07-11-06 10:23
 | 
 |  | Jim Andersen wrote:
 > Henrik Mahler wrote:
 >> Nej jeg har ikke læst testen, hvilket nummer af
 >> årg 2000 taler vi om ? kan jeg mon låne det på
 >> hovedbiblioteket i kbh ?
 
 Du kan osse lige sende mig en mail ved at nærlæse i min adresse.
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Nielsen (07-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  07-11-06 21:01
 | 
 |  | "skal man vel ik forvente at en MC holder 200-300.000 km"
 
 Hmmm. Jeg kan da godt nævne et par stykker... Kender CBR1100 med over 200kkm
 og en VFR som nærmer sig de 300kkm har jeg da læst om. For slet ikke at tale
 om Rolf Skovløkkes Suzuki...
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |