2Mbit adsl
Fra : anders larsen

Dato : 05-12-00 12:45

Hej
Er der nogen der har erfaring med opkopling af et 2Mbit modem som skal køre
10 - 15 pc bruger i et netværk via en switch.
netværkekort 10/100 ethernet
"udbyder worldonline"
Hvor meget falder ydeevnen hvis alle downloader på en gang?
med venlig julehilsen
Anders Larsen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-12-00 13:03

a.o.larsen@get2net.dk (anders larsen) skrev i
<Gy4X5.81$jP1.2622@news.get2net.dk>:

> [...]
>netværkekort 10/100 ethernet
>"udbyder worldonline"
>Hvor meget falder ydeevnen hvis alle downloader på en gang?

Det kan besvares teoretisk (jeg har ikke prøvet i praksis). Den falder til
ca. den brøkdel, man ville forvente.

Datastrømmen på 2 megabit/s kommer frem til modem /router - og derefter er
der ikke "køproblemer" mere, for Ethernet kører mindst 10 megabit/s.

(Om man bruger en switch eller en hub kan være ligegyldigt mht. lige netop
dette spørgsmål, men der er mange andre fordele ved en switch.)

Så med 10 brugere, der aftaler at de netop på samme sekund starter en
større download, vil man opleve 0,2 megabit = 200 kilobit.

I praksis tænker folk længe over det, de downloader, så med 10 brugere vil
du kun *meget sjældent* have det problem. Mange firmaer klarer 100-200
PC'er på en 2 megabit forbindelse.

Mvh. NKJensen

Fra : Casper Mønster

Dato : 05-12-00 20:11

> Mange firmaer klarer 100-200
> PC'er på en 2 megabit forbindelse.
>
> Mvh. NKJensen

Teknisk Skole Randers har en 2 Mbit til ca. 350 PC'er og det går fint i
nu!!!!

/Casper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-00 22:38

> Så med 10 brugere, der aftaler at de netop på samme sekund starter en
> større download, vil man opleve 0,2 megabit = 200 kilobit.

Det kommer ikke til at fungere i praktis,, at alle for samme download
hastihed...

Det kommer fx. an på hvor "stærk" den server man downloader fra er..

Hvis man fx. bruger et download program,, såsom "flashget" som kan dele
filen op i 10 dele... og downloade,,, så snupper den hele båndbredden.. Har
prøvet det.. Hvis man sætter den til at dele filen op i 10 dele... er det
meget meget svært at få en anden download igang,, og den vil downloade meget
langsommere end på flashgetten.

Nu har jeg godtnok kun isdn,, men har prøvet på en dsl linie.

Hvis jeg starter den med 10 opdellinger,,, vil den snuppe al båndbredden,,
så det næsten er totalt umuligt at surfe,, hvis man sætter den til fx. 1 kan
man sagtens downloade, og surfe samtidigt.

Fra : Anders

Dato : 06-12-00 14:39

On Tue, 5 Dec 2000 12:45:14 +0100, "anders larsen"
<a.o.larsen@get2net.dk> wrote:

>Hvor meget falder ydeevnen hvis alle downloader på en gang?

Svært praktisk at vurdere, men her i firmaet er vi vel 60-70 maskiner
til en 2mbit proaccess som jeg maksimalt henter med 229 kilobyte med.
I praksis er det ca. det halve da der altid er nogen andre der
hente/benytter nettet. Jeg tror du bliver tilfreds med en 2mbit linie.
Derhjemmefra benytter jeg en 256kbit som også virker fint til den
slags brug.

Anders