|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Udskylning af motor... Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  28-10-06 09:11
 | 
 |  | 
 
            Hej,
 jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte 
 motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så 
 ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde 
 ny olie.
 Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
 Men jeg synes det lyder lidt voldsomt, da pakdåser, lejer og lign. vel må 
 blive udsat for lidt af en belastning ?
 Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne 
 bliver ?
 Skal lige sige jeg ikke har planer om at lave samme nummer, da min motor går 
 fint    -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
  Knud Dam (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  28-10-06 11:44
 | 
 |  | 
 "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
 news:45431081$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte
 > motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så
 > ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde
 > ny olie.
 > Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
 
 
 Det er det mest tåbelige, jeg længe har hørt !
 
 ; - )
 
 KD
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hekto (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  28-10-06 11:47
 | 
 |  | 
 
            > Hej,
 >
 > jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte 
 > motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, 
 > og så ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen 
 > og påfylde ny olie.
 > Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
 > Men jeg synes det lyder lidt voldsomt, da pakdåser, lejer og lign. 
 > vel må blive udsat for lidt af en belastning ?
 >
 > Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon 
 > langtidspåvirkningerne bliver ?
 >
 > Skal lige sige jeg ikke har planer om at lave samme nummer, da min 
 > motor går fint    Totalt tåbeligt!
 Skal man endelig gøre sligt, køber man en billig olie og fylder på 
 motoren, og kører med den i meget kort tid, for så at tappe den af og 
 påfylde den normale olie.
 En af fiduserne ved moderne oli er de additiver der holder slam m.m. 
 'svævende' i olien.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto LOUD VALVES SAVES LIVES!
            
             |  |  | 
  KubikH (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  28-10-06 12:58
 | 
 |  | 
 "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45431081$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > jg har lige læst på et andet forum, at en gut har prøvet at erstatte 
 > motorolie med dieselolie, altså dieselolie man bruger som brændstof, og så 
 > ladet den køre i tomgang i 15 min., for så at tappe det af igen og påfylde 
 > ny olie.
 > Dette påstår han har renset hans motor og den nu går bedre.
 >> Thomas Jensen
 > Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
 > http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 >
 Hejsa
 Det er noget vi gjorde i gamle dage, på biler og MC der kørte med de gamle 
 olietyper.
 Ikke selvrensende olier af monograde typen.
 Nu om dage hindrer additiverne at skidtet sætter sig i krogene.
 Man køber en billig olie, kører motoren varm, af med den gamle olie, på med 
 den billige olie, og så noget tomgang, eller en lille smuttur op og ned af 
 vejen.
 Mens motoren er varm, tappes skylleolien af og filter skiftes, ny god olie 
 hældes på.
 At jeg så altid kører på billig olie er en helt anden sag    Mvh
 Niels 
            
             |  |  | 
  Steen Gruby (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  28-10-06 18:13
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 28 Oct 2006 10:10:46 +0200, "Thomas Jensen"
 <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 Hej Thomas.
 >
 >Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne 
 >bliver ?
 >
 Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
   -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
  Moller (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  28-10-06 18:38
 | 
 |  | 
 
            Steen Gruby skrev:
 > On Sat, 28 Oct 2006 10:10:46 +0200, "Thomas Jensen"
 > <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 > 
 > Hej Thomas.
 >> Kan godt se det kan rense ud i en motor, men hvad mon langtidspåvirkningerne 
 >> bliver ?
 >>
 > Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
 >       Eller ældre MZ ejer, som tror teknologien har stået stille siden BK-350 
 modellen... gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen 
 som siger at det er godt at gøre. Jeg vil bare ikke byde min MZ'ere 
 eller Suzukien for den behandling, for rengørelsen må den kære Castrol 
 olie tage sig af ;)
    VH
    Moller
            
             |  |  | 
   Thomas Jensen (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  28-10-06 18:52
 | 
 |  | 
 
            gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen
 > som siger at det er godt at gøre.
 nopes, fra et cbr1000 forum, de er gale de amerikanere.
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
    Kim Olsen (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Olsen
 | 
 Dato :  29-10-06 11:04
 | 
 |  | 
 
            > gætter på det er MZ forumet du har det fra, for der er nogen
 > > som siger at det er godt at gøre.
 >
 > Thomas Jensen
 > Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
 > http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 >
 Tror godt du kan udelukke et forum for to-taktere.  Der ER faktisk ingen
 motorolie i sådan en.  Kun gearolien    Hilsen
 Kim
            
             |  |  | 
     Moller (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  29-10-06 16:06
 | 
 |  | 
 
            Kim Olsen skrev:
 > Tror godt du kan udelukke et forum for to-taktere.  Der ER faktisk ingen
 > motorolie i sådan en.  Kun gearolien       Men samme forslag, samme problemer...
    VH
    Moller
            
             |  |  | 
  Thomas Jensen (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  28-10-06 18:52
 | 
 |  | 
 
            > Personen der har anbefalet den metode må være arbejdsløs mekanikker
 >    >
 > -- 
 jeg ved sgu heller ikke hvad han har tænkt, men glæder mig til at se om det 
 holder i længden.
 Fandt du egentlig ud af noget med den Paso i Odense, jeg var forbi butikken 
 idag og den holder der stadig.
 Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
 Kan ses på min dfm profil
 -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
   Steen Gruby (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  28-10-06 20:24
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 28 Oct 2006 19:51:35 +0200, "Thomas Jensen"
 <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 Hej Thomas.
 >jeg ved sgu heller ikke hvad han har tænkt, men glæder mig til at se om det 
 >holder i længden.
 >
 Det hører du garanteret aldrig    >Fandt du egentlig ud af noget med den Paso i Odense, jeg var forbi butikken 
 >idag og den holder der stadig.
 >
 NIX ---- Jeg formoder at ejeren har hentet den.
 Der kom ingen kommentarer til den på DKD's hjemmeside, så det er ikke
 et af de ærede medlemmer derfra der ejer den    >Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
 >Kan ses på min dfm profil
 Hm. Den ser nams ud - hvis ejeren ikke selv vil have den køber jeg den
 gerne    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Thomas Jensen (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  29-10-06 09:39
 | 
 |  | 
 > NIX ---- Jeg formoder at ejeren har hentet den.
 > Der kom ingen kommentarer til den på DKD's hjemmeside, så det er ikke
 > et af de ærede medlemmer derfra der ejer den    >
 >>Jeg tog et billede med mobilen hvis det kan hjælpe.
 >>Kan ses på min dfm profil
 >
 > Hm. Den ser nams ud - hvis ejeren ikke selv vil have den køber jeg den
 > gerne    >
 den har holdt der et par måneder nu, så ring dog og hør hvad de siger    -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
     Steen Gruby (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  29-10-06 10:03
 | 
 |  | 
 
            Hej Thomas.
 >
 >den har holdt der et par måneder nu, så ring dog og hør hvad de siger    Hvem --- Ordensmagten?
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
      jesper kryger (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jesper kryger
 | 
 Dato :  29-10-06 14:06
 | 
 |  | Hej !
 
 Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand
 kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre
 en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
 
 Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer
 ud ved ovennævnte metode.
 
 Mvh Jesper Kryger
 
 
 
 
 |  |  | 
       Steen Gruby (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  29-10-06 17:05
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 29 Oct 2006 14:06:00 +0100, "jesper kryger" <jesper@hesoe.dk>
 wrote:
 Hej Jesper.
 >
 >Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand 
 >kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre 
 >en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
 >
 Der er sørme forskel på at lave det stunt med en gearkasse med
 kuglelejer og en motor fyldt med glidelejer.
 Og alligevel ville jeg ikke lave det nummer.
 Foreslaget med en meget tynd billig olie som skyllemiddel er derimod
 ikke så tosset - Det vil have den ønskede virkning uden at skade
 motoren.
 
 >Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer 
 >ud ved ovennævnte metode.
 >
 Det tror jeg på    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
       Armand (01-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-11-06 23:06
 | 
 |  | 
 
            jesper kryger skrev:
 > Hej !
 > 
 > Udskylningen af gearkassen er et gammelt MZ råd - efter mange års stilstand 
 > kan man tappe gearolien af, det der vil ud, og så fylde dieselolie på, køre 
 > en kilometer eller 2, tappe af igen og så fylde den rigtige gearolie på.
 > Der kan være en hel del 'snask' i en rigtig gammel MZ-gearkasse - det kommer 
 > ud ved ovennævnte metode.
 > 
 Uanset, så er diesel måske nok det umiddelbart lettest tilgængelige, men 
   alligevel absolut det mest forkerte man kan bruge :-|
 Dieselmotorer bruger en helt anden gummitype til pakninger og 
 simmerringe fordi diesel er aggressivt overfor almindeligt brugt gummi, 
 hvorfor man end ikke bør bruge diesel til at rense sin (o-rings) kæde 
 med =   Skal det absolut være et så tyndt fluidum så skal det være petroleum der 
 ikke er gummi-aggressivt; men selv indkøbt billigst muligt (á lampeolie 
 i en discount-biks) kan billig discount motorolie omtrent konkurrere på 
 prisen, så hvorfor alle de krumspring :-|
 -- 
 Armand
            
             |  |  | 
 |  |