|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rejse til Holland: Støjsvag hjelm? og Navi~ Fra : Perminator
 | 
 Dato :  27-10-06 21:15
 | 
 |  | 
 
            Hey i gruppen
 Jeg kørte i slutningen af september til Holland og Belgien, bl. a pga 
 Armands anbefaling.  Jeg nåede ikke at besøge MC-vennen i Almelo i Holland, 
 hvilket jeg meget snart vil råde bod på.
 Erfaringen var at min Caberg Justissimo Hjelm støjer helt vildt over 110 
 km/t, samt at de hørechokoladeboller som hører til TopCom Intercom presser 
 på ørerne, hvilket har bevirket at jeg ikke er sluppet af med tinitus på 
 højre øre endnu.
 Jeg har 2-3 spørgsmål til gruppen:
 Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens? 
 Desuden ønsket om montering af øretelefoner, der ikke generer.
 Hvilken navigator vil det være godt at investere i, jeg tænker på at der fx 
 er Bluetooth til hjelmen, med understøttelse af telefon, navigator og radio?
 Jeg kører med Picheler fuldkåbe, hvilket selvfølgelig giver mulighed for 
 montering af udstyr, samt en ikke ubetydelig  dæmpning af fartvinden
 vh
 -- 
 "Perminator"
 Per Misser
 CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057 |  |  | 
  Ukendt (27-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-10-06 21:53
 | 
 |  | 
 Perminator skrev i meddelelsen
 <454268ae$0$20292$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 >på ørerne, hvilket har bevirket at jeg ikke er sluppet af med tinitus på
 >højre øre endnu.
 Tinitus slipper man ikke af med, det lærer man at leve med     Kan det
 siges højt nok, MC-kørsel foregår med høreværn i form af propper ! :-|
 >Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens?
 Schuberth C2 er nok den bedste for tiden, men der kræves stadig propper.....
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Steen Gruby (27-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  27-10-06 22:09
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 27 Oct 2006 22:53:28 +0200, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 Hej Orla & Per.
 >
 >Schuberth C2 er nok den bedste for tiden, men der kræves stadig propper.....
 >
 Jeg har for nylig inddraget min søn's C2.
 Støjmæssigt slår den min BMW S4 med længder.
 Den indbyggede solbrille er et hit    Udluftningen i C2 er god - Ingen dug selv i regnvejr.
 Pasformen et i top - Den passer til mit grødhoved    Støjdæmpningen er i top.
 Jeg har prøvet at køre uden ørepropper med den - Det går fint.
 Nu kan jeg også høre musikken fra Taglionis smukke orgel    Jeg har kun en ting at udsætte på C2.
 Vindbelastningen på den er større end på BMW S4 - Meget større.
 Fra 140 og op er vind presset meget faktisk en belastning.
 Jeg får nakkemuskler som en okse hvis jeg fortsætter med den -)
 Jeg kan anbefale C2 til touring, men til "kør stærkt" drengene er den
 ikke det rette valg.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
   Perminator (27-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Perminator
 | 
 Dato :  27-10-06 23:23
 | 
 |  | Hej Orla og Steen
 Jeg tager de meget præcise dessiner til efterretning!
 Solbrillen er jeg vant til fra Justissimo, - den er uundværlig.
 Shuberth C2 lyder som et rigtig godt valg.  Jeg er ikke fart-fan til mere
 end 120+, selvfølgelig med undtgelser, men den lyder til at være rigtig god
 til min form for touring, og jeg er rimelig "tyknakket"
 Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
 så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.
 tak -vh Perminator
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    EK (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EK
 | 
 Dato :  28-10-06 01:06
 | 
 |  | 
 "Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:454286bf$0$20277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hej Orla og Steen
 > Jeg tager de meget præcise dessiner til efterretning!
 > Solbrillen er jeg vant til fra Justissimo, - den er uundværlig.
 > Shuberth C2 lyder som et rigtig godt valg.  Jeg er ikke fart-fan til mere
 > end 120+, selvfølgelig med undtgelser, men den lyder til at være rigtig
 god
 > til min form for touring, og jeg er rimelig "tyknakket"
 KLIP
 >
 Jeg kan fuldstændigt tilslutte mig Steens udtalelser om C2´eren, bortset fra
 at det afhænger af hvilken MC/kåbe man kører, om man skal have tyrenakke for
 at køre stærkt.
 Nu er det selvfølgeligt relativt med hensyn til, hvad "kør stærkt drenge" er
 for nogen, men jeg har da ingen problemer med at køre 180-200 kmh over
 længere strækninger og jeg har bestemt ikke tyrenakke. (ST1100).
 Og så lige med hensyn til ingen dug - følg endelig fabrikantens anvisninger
 og undlad den dumhed jeg her ved 2. sæsons snarlige slut har begået. Brug
 IKKE f.eks. brillerensesrevietter. Efter brug af sådanne er min C2 begyndt
 at dugge    Venlig hilsen
 Erik
            
             |  |  | 
     Steen Gruby (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  28-10-06 23:31
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 28 Oct 2006 02:05:36 +0200, "EK" <downloading@webspeed.dk>
 wrote:
 Hej Erik.
 >Nu er det selvfølgeligt relativt med hensyn til, hvad "kør stærkt drenge" er
 >for nogen, men jeg har da ingen problemer med at køre 180-200 kmh over
 >længere strækninger og jeg har bestemt ikke tyrenakke. (ST1100).
 >
 Min sammenligning er de to hjelme og samme MC.
 Det skal lige siges at jeg længe har ønsket at sammenligne forskellige
 typer "klap hat", så det var lejligheden der bød sig ,-)
 På en tur hjem fra Fyn for nylig lå jeg med en konstant høj hastighed
 på motorvejen, og det var faktisk min første tanke om C2 at
 belastningen på mine nakkemuskler var betydeligt højere med den end
 min gamle BMW System 4.
 Når det så er sagt er C2, efter min ringe formening, betydelig bedre
 end S4 generelt set.
 Formen på C2 i forhold til S4 gør at vindpresset er større.
 C2 er mere flad foran end S4, og det er sikkert årsagen.
 Jeg er, fysisk set, ikke nogen svækling, og når jeg kan nærke
 forskellen er den sikkert udtalt    Jeg har luret lidt på Schuberth S2.
 Den ser ud til at kombinere C2 og S4 på elegant vis, så det bliver nok
 min næste hjelm.
 Jeg må se at komme til Louis ved lejlighed    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
      EK (30-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EK
 | 
 Dato :  30-10-06 17:57
 | 
 |  | 
 "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
 news:9ol7k2h1b7askao83365a3t5ajjaj2qabg@4ax.com...
 > On Sat, 28 Oct 2006 02:05:36 +0200, "EK" <downloading@webspeed.dk>
 > wrote:
 >KLIP
 > Formen på C2 i forhold til S4 gør at vindpresset er større.
 > C2 er mere flad foran end S4, og det er sikkert årsagen.
 > Jeg er, fysisk set, ikke nogen svækling, og når jeg kan nærke
 > forskellen er den sikkert udtalt    > Jeg har luret lidt på Schuberth S2.
 > Den ser ud til at kombinere C2 og S4 på elegant vis, så det bliver nok
 > min næste hjelm.
 SNIP
 Hej Steen,
 jeg er helt enig med dig i at C2 har en form, der giver en høj vindmodstand,
 men det er nok det man må "betale" for at få en klaphjelm. Desuden er den
 også forholdsmæssigt tung og jeg må indrømme at jeg havde nohen
 betænkeligheder inden købet, idet jeg har en smule problemer med nakken
 efter et piskesmæld. Da min maskine har en kåbe der tager det meste af
 vindtrykket har det dog ikke været noget problem, så jeg har ikke fortrudt.
 Med hensyn til C2 kontra S2, vil jeg også tro at du har ret i dine
 betragtninger - men - S2 er jo ingen klaphjelm og det så ud til at være en
 betingelse fra spørgers side.
 Jeg tror faktisk at S2 er lige så støjsvag, men jeg har dog ikke læst en
 sammenlignende test mellem de 2 modeller.
 I den test jeg har læst blev C2 udpeget som den mest støjsvage.
 Med venlig hilsen
 Erik
            
             |  |  | 
       Peter (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  31-10-06 22:36
 | 
 |  | 
 "EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message
 news:45462e2c$0$3549$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > jeg er helt enig med dig i at C2 har en form, der giver en høj
 > vindmodstand,
 > men det er nok det man må "betale" for at få en klaphjelm. Desuden er den
 > også forholdsmæssigt tung og jeg må indrømme at jeg havde nohen
 > betænkeligheder inden købet, idet jeg har en smule problemer med nakken
 > efter et piskesmæld. Da min maskine har en kåbe der tager det meste af
 > vindtrykket har det dog ikke været noget problem, så jeg har ikke
 > fortrudt.
 > Med hensyn til C2 kontra S2, vil jeg også tro at du har ret i dine
 > betragtninger - men - S2 er jo ingen klaphjelm og det så ud til at være en
 > betingelse fra spørgers side.
 > Jeg tror faktisk at S2 er lige så støjsvag, men jeg har dog ikke læst en
 > sammenlignende test mellem de 2 modeller.
 > I den test jeg har læst blev C2 udpeget som den mest støjsvage.
 
 S2 mener I ikke S1?
 
 En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en klaphjelm.
 
 --
 Peter
 FJR1300A & NTV650
 
 
 
 
 |  |  | 
        Steen Gruby (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  31-10-06 22:41
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 31 Oct 2006 22:35:33 +0100, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
 Hej Peter.
 >
 >S2 mener I ikke S1?
 >
 >En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en klaphjelm.
 Jeg led af den vrangforestilling at Schuberth S serien også var
 "klaphatte".
 Jeg frafalder igen og bliver på C2    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
        EK (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EK
 | 
 Dato :  31-10-06 23:47
 | 
 |  | 
 "Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
 news:4547c1a8$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 KLIP
 > > S2 mener I ikke S1?
 >
 > En S1 er lidt mere støjsvag end C2, men den er jo heller ikke en
 klaphjelm.
 >
 > -- 
 > Peter
 > FJR1300A & NTV650
 >
 Hej Peter.
 Selvfølgelig mener vi (jeg) da S1 - alene af den grund at der ikke findes en
 S2     Venlig hilsen
 Erik
            
             |  |  | 
    Ukendt (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-10-06 09:26
 | 
 |  | 
 Perminator skrev i meddelelsen
 <454286bf$0$20277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 >Hej Orla og Steen
 >Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
 >så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.
 Jeg havde også lidt den vildfarelse i starten, at propper ville afskære mig
 fra udefrakommende vigtige lyde, men det er jo slet ikke tilfældet. Når
 vindstøjen er så høj at hørelsen begynder at tage skade, så gør ørets
 "mekanik" at de underlæggende lyde stortset ikke kan høres for vindstøjens
 "forvrængning". Med propperne sænkes hele lydtrykket, og ørerne fungerer
 stortset normalt, og så kan Du faktisk meget bedre lytte de underlæggende
 lyde ud. Underlig psykoakustisk "mekanik"    Ellers er der jo propperne fra Koss med µ-højtaler i, men pas på med
 lydstyrken, og de dæmper ikke støj udefra helt så godt. (iflg. erfaringer
 fra brugere på gruppen, jeg har ikke lyd med på turene).
 Hvis ikke at Du har været vandt til at køre med propper før, så vil Du nok
 blive lidt forskrækket over en bivirkning ved propperne. Din tinitus vil
 føles voldsommere, når at Du har propper i ørerne, men det er helt
 naturligt. Det vigtige er at Du beskytter ørerne mod flere voldsomme
 støjoplevelser, det være sig "festivalstøj", vindstøj, vinkelsliberen,
 borehammeren, mm. For hver gang at Du overbelaster ørerne bliver tinitus'en
 lidt kraftigere.
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    Ukendt (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-10-06 09:34
 | 
 |  | 
 "Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:454286bf$0$20277$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, 
 > men så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.
 Det er da en af fordelene ved mc kørsel !, at der ikke er forstyrrende 
 elementer !, jeg kan altså ikke forstå hvad folk vil med samtale anlæg- 
 mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer mig 
 fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....
 -- 
 Mvh.
 Dennis Hellan Pedersen
 BMW K1200 RS '99
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66 |  |  | 
     Steen Gruby (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  28-10-06 11:15
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 28 Oct 2006 10:34:06 +0200, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
 <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
 Hej Dennis.
 >
 >Det er da en af fordelene ved mc kørsel !, at der ikke er forstyrrende 
 >elementer !, jeg kan altså ikke forstå hvad folk vil med samtale anlæg- 
 >mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer mig 
 >fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....
 Jeg kan ikke være mere enig.
 Jeg har prøvet den med "samtale anlæget" på MC og også opgivet det
 igen.
 Teknikken virker fint, men det forstyrrer freden.
 Jeg har erfaringer med navigator i bil.
 Firmaet har foræret mig en Garmin.
 Stemmen i den minder mig, til stor irritation,  om trafikradio på P4.
 Der sidder noget med lys i der stjæler min opmærksomhed fra trafikken
 -- Det kan jeg slet ikke forliges med.
 Så efter at den har forsøgt at sende mig i Kattegat to gange og ind i
 de dybe svenske skove i stedet for Knutstorp, har jeg givet den til en
 kollega - Det med at finde vej er alligevel ikke noget problem    Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
      Perminator (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Perminator
 | 
 Dato :  28-10-06 15:53
 | 
 |  | 
 >>Det er da en af fordelene ved mc kørsel !, at der ikke er forstyrrende
 >>elementer !, jeg kan altså ikke forstå hvad folk vil med samtale anlæg-
 >>mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer 
 >>mig
 >>fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....
 >
 > Jeg kan ikke være mere enig.
 > Jeg har prøvet den med "samtale anlæget" på MC og også opgivet det
 > igen.
 > Teknikken virker fint, men det forstyrrer freden.
 Hej Dennis og Steen
 Jeg er i princippet også enig i Jeres synspunkt, og sådant udstyr ville jeg 
 aldrig bruge til daglig, eller i Danmark i øvrigt for den sags skyld. 
 Dertil er min stedsans for god, og jeg holder også af freden.
 Navigatoren savnede jeg meget ved krydsning af Ruhrdistriktets 
 edderkoppespind af motorveje, fordi der var angivet for få fjernmål til at 
 man kunne finde vej igennem på skiltene.  Det gav så en ekstra kørsel på ca. 
 100 km. og det er jo også helt i orden, når man er på MC for at fornøje sig. 
 Ligeledes havde den været anvendelig i Liege´s virvar af omkørsler og 
 vejarbejde.  Igen angav skiltene kun nærmål 3 km borte, eller helt 
 overordnede mål, hvor man blev ledt til den nærmeste motorvej, hvilket netop 
 ikke var ønskeligt på den del af turen.
 Jeg syntes netop at de farlige situationer opstod, fordi jeg rettede min 
 opmærksomhed på kortet på tanktasken, og det er i hvert fald trafikfarligt.
 Jeg ved, at jeg til næste år fx. skal til at finde vej gennem Newcastle for 
 at nå en færge, og der vil behovet igen være present.
 Vores erfaringer med intercomén var at den blev brugt til beskeder om 
 tankning, pisning, opmærksomhed på særlig flotte biler eller udsigter og 
 iøvrigt i byerne med at finde vej.  Hvis den skulle bruges til tom snak 
 ville jeg slukke øjeblikkelig.
 Når man er 2 på tur sammen i en uge, og tilbringer en stor del af tiden i 
 sadlen, er det rigtig rart og iøvrigt mindre farligt at man ikke skal stoppe 
 op og padle hen til hinanden, for at udveksle de nødvendige informationer.
 vh
 -- 
 "Perminator"
 Per Misser
 CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057 |  |  | 
      Peter B. Juul (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  29-10-06 19:34
 | 
 |  | 
 
            Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
 > Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 > De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 > nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 > 
 > Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur    Det er meget muligt, at det er din opfattelse.
 Men nu er vi enkelte, der af og til har en destination, der skal nås
 til en bestemt tid og som vi ikke kender vejen til.
 Jeg har en Garmin GPSMAP 60csx, som mere er en all-round GPS end en
 navigator, men den KAN bruges som navigator, og det har jeg været glad
 for på ture til Göteborg og Tjele.
 Jeg besværer mig ikke med stemmeværk - det KAN GPSMAP'en slet ikke -
 men glæder mig over at have en notits til rådighed om, hvor langt der
 endnu er til jeg næste gang skal dreje.. Og fordi jeg altid kører
 forkert, også finder ud af, hvordan jeg mest effektivt kompenserer for
 mine fejl.
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Man skal ikke dø en lineær død."
 The RockBear.  ((^))                          - Birksted
 I speak only  0}._.{0 
 for myself.    O/ \O  
            
             |  |  | 
       Jens Meldgaard (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Meldgaard
 | 
 Dato :  29-10-06 20:31
 | 
 |  | 
 "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse 
 news:86iri32cpl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
 >
 >> Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 >> De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 >> nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 Nemlig, æv, bæv.  )
 >> Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur    > Det er meget muligt, at det er din opfattelse.
 > Men nu er vi enkelte, der af og til har en destination, der skal nås
 > til en bestemt tid og som vi ikke kender vejen til.
 Så må man jo se at komme hjemmefra til tiden, og har man set lidt på 
 landkortet inden turen finder man også frem. Så svært er det jo heller ikke 
   >    KLIP     og det har jeg været glad for på ture til    KLIP        og 
 > Tjele.
 Ja, Tjele, dén er svær som den ligger der, helt for sig selv, for enden af 
 Tjele Langsø.    Undskyld!!!
 mvh Jens
 Sydals
 > 
 >  >
 > Jeg besværer mig ikke med stemmeværk - det KAN GPSMAP'en slet ikke -
 > men glæder mig over at have en notits til rådighed om, hvor langt der
 > endnu er til jeg næste gang skal dreje.. Og fordi jeg altid kører
 > forkert, også finder ud af, hvordan jeg mest effektivt kompenserer for
 > mine fejl.
 >
 > -- 
 > Peter B. Juul, o.-.o  "Man skal ikke dø en lineær død."
 > The RockBear.  ((^))                          - Birksted
 > I speak only  0}._.{0
 > for myself.    O/ \O 
            
             |  |  | 
        Peter B. Juul (30-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  30-10-06 02:09
 | 
 |  | 
 
            "Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> writes:
 > Så må man jo se at komme hjemmefra til tiden, og har man set lidt på 
 > landkortet inden turen finder man også frem. Så svært er det jo heller ikke 
 >    Har du prøvet at finde rundt i Göteborg? Selv, når man ved hvor maner
 og skal hen ligger man bare og fræser over Götaelven igen og igen.
 > Ja, Tjele, dén er svær som den ligger der, helt for sig selv, for enden af 
 > Tjele Langsø.    Det er sikkert fint nok... FOR JYDER! :)
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Remember, always be yourself.
 The RockBear.  ((^))    Unless you suck."
 I speak only  0}._.{0                 - Joss Whedon.
 for myself.    O/ \O  
            
             |  |  | 
         Jens Meldgaard (30-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Meldgaard
 | 
 Dato :  30-10-06 21:32
 | 
 |  | 
 "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse 
 news:86ejsq3909.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > "Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> writes:
 >
 >> Så må man jo se at komme hjemmefra til tiden, og har man set lidt på
 >> landkortet inden turen finder man også frem. Så svært er det jo heller 
 >> ikke
 >>    >
 > Har du prøvet at finde rundt i Göteborg?
 Nej,  men  Malmø, London, Paris, München,Marseille,
 Hamborg, Amsterdam, Zargreb.... find selv på flere  ).
 Flere af ovennævnte har også "elv"  .
 >Selv, når man ved hvor maner
 > og skal hen ligger man bare og fræser over Götaelven igen og igen.
 Et godt trick: hold styr på din "overordnede" retning.
 >
 >> Ja, Tjele, dén er svær som den ligger der, helt for sig selv, for enden 
 >> af
 >> Tjele Langsø.    >
 > Det er sikkert fint nok... FOR JYDER! :)
 Det er Københavnstrup også. Har forøvrigt prøvet _broen_ en enkelt gang 
 (også den til S)det var i ´04.;-}}
 mvh Jens
 Sydals
 > -- 
 > Peter B. Juul, o.-.o  "Remember, always be yourself.
 > The RockBear.  ((^))    Unless you suck."
 > I speak only  0}._.{0                 - Joss Whedon.
 > for myself.    O/ \O 
            
             |  |  | 
      frølårsraketten (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : frølårsraketten
 | 
 Dato :  29-10-06 21:00
 | 
 |  | 
 
            ----- Original Message ----- 
 From: "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk>
 Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
 Sent: Sunday, October 29, 2006 7:34 PM
 Subject: Re: Rejse til Holland: Støjsvag hjelm? og Navigator?
 > Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
 >
 >> Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 >> De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 >> nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 >>
 >
 > Jeg besværer mig ikke med stemmeværk - det KAN GPSMAP'en slet ikke -
 > men glæder mig over at have en notits til rådighed om, hvor langt der
 > endnu er til jeg næste gang skal dreje.. Og fordi jeg altid kører
 > forkert, også finder ud af, hvordan jeg mest effektivt kompenserer for
 > mine fejl.
 >
 > -- 
 > Peter B. Juul,
 Hej Steen og Peter
 Er for et par uger siden kommet hjem efter en +5000 km sydpå, og har haft
 fantastisk glæde af GPS. Specielt ved den store motorvejsspagetti syd for
 Kassel Bakker. Der gives anvisning på hvilken vognbane der skal bruges osv.
 Ind og ud af store og ukendte byer uden problemer. TMC har ikke hjulpet mig
 en eneste gang, selv om der på et tidspunkt var nær ved 200 meldinger i
 registeret. Tvært imod er jeg blevet ledt to gange hen til den samme start
 på vejarbejde - så er det man stopper og skipper næste Waypoint! Den rare
 kvindestemme ville jeg nødigt undvære; et par gange er skærmen "frosset" men
 hun har ufortrødent fortsat med at knevre. Et minus er at evnen til at
 orientere sig uden, falder brat - alle de små detaljer man ellers lægger
 mærke til og husker - de er væk.
 hilsen Pierre; R1200RT
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10531 |  |  | 
       Steen Gruby (29-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  29-10-06 21:48
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 29 Oct 2006 21:00:15 +0100, "frølårsraketten"
 <pixel@debie.dk(fjern ixel)> wrote:
 Hej Pierre.
 >
 >Er for et par uger siden kommet hjem efter en +5000 km sydpå, og har haft
 >fantastisk glæde af GPS. Specielt ved den store motorvejsspagetti syd for
 >Kassel Bakker. Der gives anvisning på hvilken vognbane der skal bruges osv.
 >Ind og ud af store og ukendte byer uden problemer. TMC har ikke hjulpet mig
 >en eneste gang, selv om der på et tidspunkt var nær ved 200 meldinger i
 >registeret. Tvært imod er jeg blevet ledt to gange hen til den samme start
 >på vejarbejde - så er det man stopper og skipper næste Waypoint! Den rare
 >kvindestemme ville jeg nødigt undvære; et par gange er skærmen "frosset" men
 >hun har ufortrødent fortsat med at knevre. Et minus er at evnen til at
 >orientere sig uden, falder brat - alle de små detaljer man ellers lægger
 >mærke til og husker - de er væk.
 >
 Jeg kan godt se nytten af GPS når man er i totalt ukendt land.
 De fleste der har sådan en dims kører med den i mere eller mindre
 lokalt område, og der vil jeg kalde det for at skyde gråspurve med
 kanoner ,-)
 Jeg kan se formålet hvis man bliver jaget et eller andet sted hen som
 serviceperson på noget udstyr der er placeret på Jens Pæsens pløjemark
 og aldrig har været der før - Godt nok således.
 Jeg har testet den GPS jeg fik smidt i nakken her i lokalområdet, og
 tro mig - Det kan jeg bedre end den - Den lyd der kommer fra
 højttaleren er for det meste "rekalkulerer rute" når jeg tager
 initiativet.
 Jeg vil påstå at inden for Danmarks grænser klarer jeg mig fint uden.
 Braset ved heller ikke at der findes en færge fra Kalundborg til
 Århus, så da vi var på Ring Djursland til Classic Race forsøgte den
 stædigt at få mig op til Sjællands Odde.
 Jeg blev stang irriteret på skidtet.
 Man kan så mene at jeg skulle have programmeret den med "Way Points"
 og kalundborg som "Way Point", men så kan jeg akkurat lige så godt
 bruge tiden på at skrive et kort ud selv om jeg udemærket kender vejen
   Sidste år, da vi var i Imola til Superbike, havde jeg printet hele
 ruten på kort inden vi drog af sted - Det tog naturligvis nogen tid,
 men det gav mig et godt indtryk af turen inden vi gav os i vej.
 Det skal lige siges at turen fra København til München har jeg kørt
 flere gange end jeg bryder mig om at tænke på, så det ukendte var
 turen München Imola.
 Selv uden GPS lavede vi ikke så meget som een misser.
 Jeg har en meget speciel GPS som jeg ikke vil undvære.
 Den er frekvensstandard til mit måleudstyr 10x10-9, se det er sager.
 OK, den sidder man ikke med næsen nede i - Den er der bare    GPS diskussionen, at have eller ikke have, er for mit vedkommende slut
 idet jeg har givet den til en af mine kolleger.
 Den skæbne overgik også den første jeg fik med med Tom-Tom.
 Den nåede ikke en gang ud af kassen før den var væk    Det hænger også lidt sammen med at jeg ikke vil have sådan noget i min
 bil idet det er tyveriobjekt #1, og at tyvene i regelen splitter bilen
 ad for mange gange det beløb en skallet GPS er værd.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
        Anders Majland (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  31-10-06 14:23
 | 
 |  | > Jeg har testet den GPS jeg fik smidt i nakken her i lokalområdet
 
 Hvilken GPS var det du var utilfreds med ?
 
 
 
 
 
 |  |  | 
         Steen Gruby (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  31-10-06 16:57
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 31 Oct 2006 14:23:13 +0100, "Anders Majland"
 <See.Signature@Address.invalid> wrote:
 Hej Anders.
 >
 >Hvilken GPS var det du var utilfreds med ?
 >
 Garmin StreetPilot C550.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
      Pede Larsen (30-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pede Larsen
 | 
 Dato :  30-10-06 07:06
 | 
 |  | 
 
            eFTER JEG HAR MONTERET EN GARMIN 2610 PÅ MIN  DR800 Med lyd er jeg kommet 
 meget rundt i lille Danmark, da jeg kan fare vildt i en tønde.
 Jeg ville ikke unvære den idag og NEJ Sten jeg sider ikke med næsen ned i 
 den da den jo taler til mig, hvilket er en super detalje, da man jo så ved 
 at feks. som den siger til mig at de næste 25km. går lige ud der ved kan jeg 
 konsentrere mig om det ande på vejene end at kigge efter dumme skilte for at 
 se om hvornår  eller om jeg nu er kørt for langt, jeg vil klart anbefale en 
 GPS med tale
 Det er da rigtigt at i lokal området ikke er nødvendigt, men så bruger jeg 
 den bare som speedometer og det virker sq bedre en det der sider på MCen, 
 det er store digital tal det virker super :)
 Jeg har selv en shupert C2 hjelm o gja den virker fint og er godt lydsvag, 
 kan vist også anbefale den også.
 GPSen er en super ting, jeg er mega glad for den, jeg tager en tur ud i 
 landskabet uden GPS info,  og havner et sted jeg ikke kender, så vil jeg 
 gerne hjem og trykker HJEM, så er det bare at følge den det er SUPER.
 "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message 
 news:su96k2dtf72rmjkvjm6mrhnrkh2a9jefmo@4ax.com...
 > On Sat, 28 Oct 2006 10:34:06 +0200, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
 > <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
 >
 > Hej Dennis.
 >>
 >>Det er da en af fordelene ved mc kørsel !, at der ikke er forstyrrende
 >>elementer !, jeg kan altså ikke forstå hvad folk vil med samtale anlæg-
 >>mobil samtaler-og stemme guidede navigation på en motorcykel, jeg klarer 
 >>mig
 >>fint uden ................ men vi er selvfølgelig ikke ens.....
 >
 > Jeg kan ikke være mere enig.
 > Jeg har prøvet den med "samtale anlæget" på MC og også opgivet det
 > igen.
 > Teknikken virker fint, men det forstyrrer freden.
 >
 > Jeg har erfaringer med navigator i bil.
 > Firmaet har foræret mig en Garmin.
 > Stemmen i den minder mig, til stor irritation,  om trafikradio på P4.
 > Der sidder noget med lys i der stjæler min opmærksomhed fra trafikken
 > -- Det kan jeg slet ikke forliges med.
 > Så efter at den har forsøgt at sende mig i Kattegat to gange og ind i
 > de dybe svenske skove i stedet for Knutstorp, har jeg givet den til en
 > kollega - Det med at finde vej er alligevel ikke noget problem    >
 > Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 > De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 > nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 >
 > Man kan ikke fare vild på MC - Højst få en længere tur    >
 > -- 
 >
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU MAX Special 1956
 > NSU Super FOX 1958
 > www.gruby.dk |  |  | 
      Anders Majland (31-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  31-10-06 11:49
 | 
 |  | > Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 > De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 > nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 
 Hvordan tror du deres kørsel ville have været hvis de havde forsøgt at læse
 et kort i en tanktaske istedet ?
 
 Jeg kører med en garmin gpsmap 60scx - og den er meget rar at have når man
 skal et sted hen man ikke har været før. Jeg har mange kørt efter udskrifter
 af krak kort og lign og så er en gps imgo mere trafiksikker. Specielt da den
 lynhurtigt erkender at man er kørt forkert og bare beregner en ny rute....
 Jeg kører også ofte efter at nå nogle færger og så er det rart med en
 beregnet ETA. Har man holdt i kø kan det være svært at vurdere om man stadig
 har tid nok eller ej. Der er jo ikke nogen grund til at risikere klip hvis
 gps'en mener at man kan nå det uden....Og er trafikken helt umuligt så man
 ikke har en chance så er der jo slet ingen grund krudte til den ....
 
 Men tilbage til støj. Bla Ear-Care i randers laver ørepropper med hul til
 højttaler. Jeg har mange gange overvejet at få støbt sådan nogen.... Men
 indtil jeg flår muldvarpen kører jeg med almindelige ørepropper så snart jeg
 skal uden for byen. Dvs i bytrafik i kbh kører jeg ofte uden og også ofte
 med p3 eller p4 i øret istedet - Der indstiller jeg niveauet mens jeg holder
 stille og ved så at jeg reelt ikke kan hører interviews ved mere end
 60-70km/t (af en eller anden grund er speakeren/interviewer altid justeret
 højere end dem de har igennem)
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jesper (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  04-11-06 11:39
 | 
 |  | Anders Majland wrote:
 >>Jeg har set nogle stykker der kører med navigator på MC.
 >>De sidder med næsen nede i det bras i stedet for at passe trafikken og
 >>nyde turen - Det er for farligt og for kedeligt.
 >
 >
 > Hvordan tror du deres kørsel ville have været hvis de havde forsøgt at læse
 > et kort i en tanktaske istedet ?
 >
 > Jeg kører med en garmin gpsmap 60scx - og den er meget rar at have når man
 > skal et sted hen man ikke har været før. Jeg har mange kørt efter udskrifter
 > af krak kort og lign og så er en gps imgo mere trafiksikker. Specielt da den
 > lynhurtigt erkender at man er kørt forkert og bare beregner en ny rute....
 > Jeg kører også ofte efter at nå nogle færger og så er det rart med en
 > beregnet ETA. Har man holdt i kø kan det være svært at vurdere om man stadig
 > har tid nok eller ej. Der er jo ikke nogen grund til at risikere klip hvis
 > gps'en mener at man kan nå det uden....Og er trafikken helt umuligt så man
 > ikke har en chance så er der jo slet ingen grund krudte til den ....
 
 Kø !
 Man holder da ikke i kø, med mindre man har en pølsevogn på slæb
 
 
 
 |  |  | 
    Jesper (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  28-10-06 16:51
 | 
 |  | Perminator wrote:
 > Hej Orla og Steen
 > Jeg tager de meget præcise dessiner til efterretning!
 > Solbrillen er jeg vant til fra Justissimo, - den er uundværlig.
 > Shuberth C2 lyder som et rigtig godt valg.  Jeg er ikke fart-fan til mere
 > end 120+, selvfølgelig med undtgelser, men den lyder til at være rigtig god
 > til min form for touring, og jeg er rimelig "tyknakket"
 > Det bliver svært at bruge ørepropper samtidig med navigator og telefon, men
 > så må der prioriteres, hvad der er vigtigst på den givne tur.
 > tak -vh Perminator
 
 Brug nogle støjdæmpænde ørepropper med lyd i.
 jeg kan anbefale Sennheiser CX3000 de lyder godt, og dæmper godt.
 
 
 >
 >
 
 
 >
 
 
 |  |  | 
     Perminator (30-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Perminator
 | 
 Dato :  30-10-06 21:41
 | 
 |  | 
 
            Hej Jesper
 > Brug nogle støjdæmpænde ørepropper med lyd i.
 > jeg kan anbefale Sennheiser CX3000 de lyder godt, og dæmper godt.
 Er det Sennheiser CX300 du mener (Google)
 Hvor har du købt?
 vh
 -- 
 "Perminator"
 Per Misser
 CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057 |  |  | 
      Jesper (04-11-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  04-11-06 11:40
 | 
 |  | Perminator wrote:
 
 > Hej Jesper
 >
 >
 >>Brug nogle støjdæmpænde ørepropper med lyd i.
 >>jeg kan anbefale Sennheiser CX3000 de lyder godt, og dæmper godt.
 >
 >
 > Er det Sennheiser CX300 du mener (Google)
 > Hvor har du købt?
 > vh
 
 
 Jeps jeg mener CX300.
 
 De kan fås ved HIFI-Klubben.
 Men jeg fik dem af Sennheiser.
 
 
 |  |  | 
  Snusken (28-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Snusken
 | 
 Dato :  28-10-06 07:37
 | 
 |  | > Hvilken hjelm (klap-) er den mest støjsvage for fartvind og turbulens?
 Hej,
 For de prisbevidste har Airoh SV55 (fra 100 Euro på Ebay)
 vundet flere tests, og er en fin hjelm med integreret solbrille,
 
 mvh Erik
 
 
 |  |  | 
 |  |