|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vinteropbevaring Fra : Jan
 | 
 Dato :  23-10-06 14:01
 | 
 |  | Jubii ! Jeg er ved at bygge hus med stor garage til såvel biler som mc'er,
 men.......
 
 en kammerat har fortalt en historie om en arbejdskollega der også var
 indehaver af en sådan garage. Men da han pakkede sin mc'er ud til foråret,
 havde der dannet sig rust på de forchromede dele !
 
 Efter nogen tids efterforskning kom man frem til at grunden til rusten var
 opbevaring af vejsalt i samme garage ! Kan det passe ?
 
 Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ? Den
 slæber jo uundgåeligt også en del salt med ind......
 
 Hvad mener I ?
 
 mvh
 
 Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
  Dr. Enduro (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dr. Enduro
 | 
 Dato :  23-10-06 14:18
 | 
 |  | 
 Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at
 pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere, at
 den ruster heftigt.
 
 --
 Hilsen Jan
 
 
 |  |  | 
  MortenP (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MortenP
 | 
 Dato :  23-10-06 14:46
 | 
 |  | Dr. Enduro wrote:
 
 
 > Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at
 > pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere, at
 > den ruster heftigt.
 
 > --
 > Hilsen Jan
 
 Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde
 egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske
 ikke smart?
 
 Hvad med et tæppe?
 
 -MortenP
 
 
 
 |  |  | 
   kc (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kc
 | 
 Dato :  23-10-06 17:31
 | 
 |  | 
 
            >> Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at 
 >> pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere, at 
 >> den ruster heftigt.
 >
 >> --
 >> Hilsen Jan
 >
 > Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde 
 > egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske 
 > ikke smart?
 >
 > Hvad med et tæppe?
 >
 > -MortenP
 Jeg bruger en mc garage til indendørsbrug, når mc står i tørvejr. Louis 
 indoor-abdeckplane købt hos www.louis.de KC 
            
             |  |  | 
   Dr. Enduro (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dr. Enduro
 | 
 Dato :  23-10-06 19:34
 | 
 |  | MortenP skrev:
 > Dr. Enduro wrote:
 >
 >
 >> Jeg ved ikke hvordan med saltet, men det er i hvert fald en dum ide at
 >> pakke mc'en ind, for så holdes der på fugten, og så kan man risikere,
 >> at den ruster heftigt.
 >
 >> --
 >> Hilsen Jan
 >
 > Heller ikke i "mc garage"?.. min skal stå i en stor garage, og havde
 > egentlig tænkt mig at lægge min mc garage (Held) over. .men det er måske
 > ikke smart?
 >
 > Hvad med et tæppe?
 >
 > -MortenP
 >
 
 Så længe det ikke slutter for tæt, gør det vel ikke noget, et lille
 tæppe burde altså være ok. Men hvilket formål skulle det tjene? En
 mc-garage ville jeg sige var kritisk, jeg ville i hvert fald ikke gøre det.
 
 Noget andet er, at man kan få specielle garager, der slutter helt tæt,
 og som afgiver konserverende dampe, det kan være de duer, jeg kender
 ikke nogen, der har prøvet dem. Men ellers ville jeg bare gøre svinet
 klar til opstaldning og sætte det et tørt og rent sted, evt. med en
 meget løs presenning udover til drys fra loftet og færdig.
 
 --
 Hilsen Jan
 
 
 |  |  | 
  m0rt3n (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : m0rt3n
 | 
 Dato :  23-10-06 15:45
 | 
 |  | "Jan" <hvk2aktiv-massage@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse
 news:453cbce5$0$20309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ?
 
 opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk
 proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som
 mulig.
 -m0rt3n xt125
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  23-10-06 17:27
 | 
 |  | 
 
            m0rt3n wrote:
 >> Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ?
 > opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk 
 > proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som 
 > mulig.
 Ja, affugtning er sikkert vigtigere end opvarmning - begge dele sammen er 
 formentlig en uopnåelig luksus i mange uisolerede garager    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  Ukendt (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-10-06 17:44
 | 
 |  | 
 m0rt3n skrev i meddelelsen
 <453cd558$0$12589$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 >"Jan" <hvk2aktiv-massage@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse
 >news:453cbce5$0$20309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ?
 >
 >opvarmet garage er ikke godt.
 Opvarmet garage er godt, for det sænker den relative luftfugtighed. Et par
 grader over udetemperaturen er nok til at hindre kondens. Men lad ikke øsen
 slæbe unødigt fugt med ind i garagen.
 mvh
 Orla, med uopvarmet lade, hvor alt ruster aht. Hvorimod det isolerede rum er
 fri for fugt og kondens.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  BoA (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BoA
 | 
 Dato :  23-10-06 17:59
 | 
 |  | 
 
            m0rt3n skrev:
 > "Jan" <hvk2aktiv-massage@mail.dk(fjernhvk2)> skrev i en meddelelse 
 > news:453cbce5$0$20309$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Og hvad så med at parkere bilen i garagen efter en køretur om vinteren ?
 > 
 > opvarmet garage er ikke godt. Rustning (hedder det det?) er en kemisk 
 > proces, som er afhængig af temperaturen. Så en garage skal være så kold som 
 > mulig.
 > -m0rt3n xt125 
 > 
 > 
 Rust er ganske rigtigt en kemisk proces som 
 afhænger af temperaturen --- men ikke kun: Rust er 
 oxidering af jern i forbindelse med vand. Der er 
 altid vand til stede i vores atmosfære som 
 fugtighed/vanddamp i varierende mængde. Dette 
 betegnes som relativ fugtighed og udtrykkes i % 
 rel.100% relativ fugtighed vil sige at luften ved 
 en given temperatur er helt mættet med fugtighed 
 og ikke kan bære mere vand. Næste trin er at det 
 begynder at regne! Varm luft kan indeholde langt 
 mere fugtighed end kold luft. Hvis den varme luft 
 afkøles, når man det såkaldte dugpunkt hvor 
 fugtigheden begynder at udskilles som dug (eller 
 tåge). Det afgørende for at undgå tæring/rust på 
 cyklen er at luften i garagen skal være så tør som 
 muligt, samt at temperaturen skal være så stabil 
 som muligt for at undgå dug udfældning. Det er 
 ikke nok at garagen er kold. Hvis der er koldere i 
 garagen end uden for, kan den relativt varme, 
 fugtige luft give dug på MC-en hvis man åbner 
 døren eller et vindue står på klem. Jeg har selv 
 været ude for at det bogstaveligt dryppede fra min 
 MC, der stod i mit eget værksted med betongulv og 
 tykke mure, efter en periode med frost og så 
 pludseligt omslag til lunere vejr. Det bedste er 
 hvis man altid kan holde temperaturen i rummet en 
 smule over udetemperaturen - blot et par grader er 
 nok. Derved vil fugtig luft ude fra blive 
 opvarmet, når den trænger ind, og så blive i stand 
 til at rumme langt mere fugtighed uden at der sker 
 udfældning.
 Det var en lang smøre om et emne, der i 
 virkeligheden er langt mere kompliceret !!    ----
 Med bedste hilsner
 fra
 BoA
 (tidligere prof fugt-måleinstrument tekniker )
            
             |  |  | 
  Richard (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  23-10-06 17:44
 | 
 |  | 
 
            Jan wrote:
 > Hvad mener I ?
 Uanset hvor du stiller mc'en til overvintring, er det en god idé at 
 sprøjte den ind i et lag vintervoks.
 Til indendørs brug er Motorex Protect & Shine 645 er rigtig gode; hinden 
 er let at polere væk igen, men den er flygtig og skal suplleres med et nyt 
 lag efter 10-12 uger (målt udendørs, formentlig oftere i en opvarmet 
 garage o.lign.). Læg evt. et bomuldslagen over for at tage støvet, men 
 check indimellem at det ikke bliver fugtigt - så skal det væk, eller 
 affugteren skal skrues op.  
 Til udendørs overvintring er fx S100 Korrosionsschutz eller Louis' ditto 
 mere velegnet, fordi den ikke fordamper - derfor tilsvarende sværer at få 
 af igen til den tid. En mc-garage lagt over og holdt i så stor afstand fra 
 cyklens dele som muligt for at sikre ventilationen tager du blot af 
 indimellem på de tørre, frostfrie vinterdage for at sikre, at eventuel 
 kondens forsvinder. Sæde og evt. andre skumgummidele tager du med 
 indenfor. 
 Stillet fornuftiht ifht. vind og vejr tror jeg derfor, at udendørs 
 opbevaring af en mc, behdnlet som ovenfor, er bedre end i et fugtigt, 
 uventileret rum. Mange forår er jeg blevet lettere deprimeret af at se den 
 særlige fugt-tørre overflade, der er et forstadie til korrosion, på de 
 cykler, der har stået til overvintring i fx. Haasums / Italian Bike 
 Store's uopvarmede sidebygning. En halv dåse vintervoks kunne have holdt 
 dem friske i lak og blanke metaldele IMHO    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  Armand (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-10-06 19:08
 | 
 |  | 
 
            Richard skrev:
 > 
 > Til indendørs brug er Motorex Protect & Shine 645 er rigtig gode; .....
 > Til udendørs overvintring er fx S100 Korrosionsschutz eller Louis' ditto 
 > mere velegnet,
 Monkeyshine!  :-|
 Sådant en tur giver kun et beskyttende lag på de synlige overflader, og 
 alt efter ejerens grundighed lidt ind i krogene men på ingen måde helt 
 inde i de dybeste kroge. Fugt fra køreturen i regn; sidste vask, kondens 
 eller hvor det nu kommer fra, sidder/kommer derimod overalt hvor der er 
 en krog. Yderligere er det på moderne motorcykler begrænset hvor mange 
 rust-angribelige overflader der umiddelbart er at se på en fuldt 
 monteret motorcykel    Men hvis det kan spare ens nattero, så er det selvfølgelig et enkelt 
 arbejde at udføre    Given fugt i luften kondenseres først på motorcyklens kolde 
 metaloverflader ved temperatursvingninger hvorunder luftens evne til at 
 optage fugt ændrer sig, så det bedste man kan gøre er at holde en jævn 
 temperatur og derudover sørge for at holde de store fugtpåvirkninger væk 
 fra motorcyklens omgivelser!
 Om dette kan være tilfældet for hele garagen/kælderen eller man bliver 
 nødt til at separere motorcyklen i det dertil bedst egnede rum hhv. lave 
 et specielt aflukke, må den enkelte selv overveje.
 Der har jævnligt været henvisninger til salg af deciderede pose-garager 
 hvis kvalitet er beskyttelse mod omgivelsernes luftfugtighed og 
 indvendig optagelse af afgiven fugt fra motorcyklen. I bund og grund kan 
 man dog selv gøre det samme med en given giga-pose og et kemikalie (á 
 blot risengryn, som dem der holder saltbøssens indhold tør og klumpfri?) 
 ilagt til optagelse af fugten indvendigt.
 Tidligere har jeg foreslået at omkranse den tørre(!) opstaldede 
 motorcykel med bølgepap á en meters højde og opfylde "karret" med 
 flamingo-chips, men dét er i den sidste ende nok noget mere besværligt 
 end en poseopbevaring og giver ikke den samme affugtnings-garanti, men 
 ideen er fri til afbenyttelse    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
   Richard (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  23-10-06 20:09
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 >> Til indendørs brug er Motorex Protect & Shine 645 er rigtig gode; .....
 >> Til udendørs overvintring er fx S100 Korrosionsschutz eller Louis' ditto 
 >> mere velegnet,
 > Monkeyshine!  :-|
 Som ved så mange indlæg tidligere: Skal man tage alle forbehold i et 
 givent svar i en nyhedsgruppe som denne, hvor læsernes forudsætninger og 
 situation er vidt forskellige, som dit og mit indlæg viser, bliver 
 indlægget alenlangt. Læseren opfordres til at tænke rationelt ifht. sin 
 egen situation; men tillad mig da alligevel her at uddybe mit 
 udgangspunkt, der tydeligvis er forskelligt for dit, Armand, men næppe 
 forskelligt fra så mange andres    > Sådant en tur giver kun et beskyttende lag på de synlige overflader, og 
 > alt efter ejerens grundighed lidt ind i krogene men på ingen måde helt 
 > inde i de dybeste kroge.
 Netop, ejeren bør naturligvis sørge for at kunne komme ind og sprøjte 
 vinterviksen i alle kroge. På en nøgen cykel -  som mine - er det ikke 
 noget større problem...
 > Fugt fra køreturen i regn; sidste vask, kondens 
 > eller hvor det nu kommer fra, sidder/kommer derimod overalt hvor der er 
 > en krog.
 Sikkert, men ærlig talt: Vask, regnvejr, kørsel på våde veje - nej tak, 
 undgår man de sidste to, kan man nøjes med at "tørvaske" cyklen med en 
 klud vædet i lampeolie, vintervoks el.lign. efter hver tur og relativ let 
 holde cyklen ren uden vand    > Yderligere er det på moderne motorcykler begrænset hvor mange 
 > rust-angribelige overflader der umiddelbart er at se på en fuldt 
 > monteret motorcykel    Fuldt monteret = kåbecykel, ikke sandt? Så må man jo tage kåben af. Det 
 gør man vel aligevel indimmelem for at gøre den rigtig ren, eller?
 > Men hvis det kan spare ens nattero, så er det selvfølgelig et enkelt 
 > arbejde at udføre    Netop    -- 
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (24-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  24-10-06 07:06
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Tidligere har jeg foreslået at omkranse den tørre(!) opstaldede 
 > motorcykel med bølgepap á en meters højde og opfylde "karret" med 
 > flamingo-chips, men dét er i den sidste ende nok noget mere besværligt 
 > end en poseopbevaring og giver ikke den samme affugtnings-garanti, men 
 > ideen er fri til afbenyttelse    > 
 Jeg overvejer at lave en isoleret kasse af polystyren (den skal stå i 
 MC-skuret) der kan stå tæt omkring MC'en og putte en 100w pære derind. 
 Det koster langt under 100kr. i el for 3 måneder, og det kan med 
 sikkerhed holde dugpunktet lavt nok. Og "varmelegemet" kan udskiftes 
 efter årtiden.
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
    Anders Majland (25-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  25-10-06 08:50
 | 
 |  | > Jeg overvejer at lave en isoleret kasse af polystyren (den skal stå i
 > MC-skuret) der kan stå tæt omkring MC'en og putte en 100w pære derind. Det
 > koster langt under 100kr. i el for 3 måneder, og det kan med sikkerhed
 > holde dugpunktet lavt nok. Og "varmelegemet" kan udskiftes efter årtiden.
 
 Du kan jo evt sætte en billige termostat på, eller en brugt/skrottet
 elradiator med indbygget termostat.
 
 Min plan er "bare" at sætte xtz'en ind i den tørre den af udhuset efter
 vask, og evt tømme en dåse wd 40 over den.
 
 
 --
 anders DOT majland AT jyde DOT dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S. Jensen (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S. Jensen
 | 
 Dato :  23-10-06 19:57
 | 
 |  | Hello Ng, jeg bor jo på landet og har en stor uopvarmet lade.
 Jeg har haft min samt konens cykel stående der sidste vinter. Alm.
 vinterklargøring, altså benzin i tanken samt olie og filterskift. Ellers kun
 lidt strøm på engang imellem.
 
 
 Og til foråret var der altså ikke ekstra rust på nogen af cyklerne.
 I år gør jeg nok det sammen med lidt wd40 elller andet olie baseret til at
 sprøje på.
 
 Hvis jeg har haft noget lagt over cyklerne, har det været et gammelt lagen.
 (strækfrotté).
 
 Bare mine erfaringer - ses snart igen derude.
 Har dog ikke klodset helt op endnu, gider bare ikke at køre når det vælter
 ned...
 
 su
 
 
 
 
 |  |  | 
  Steen E. (23-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  23-10-06 21:15
 | 
 |  | 
 
            >
 > en kammerat har fortalt en historie om en arbejdskollega der også var 
 > indehaver af en sådan garage. Men da han pakkede sin mc'er ud til 
 > foråret, havde der dannet sig rust på de forchromede dele !
 >
 >
 >
 Jeg opbevarede for nogle år siden en CB500 i en vinterhave - ren 
 katastrofe, temperatursvingninger og fugt fik rigtig gang i rusten. Så 
 den kom udenfor under et halvtag = godt med ventilation, derefter ingen 
 problem.
 Din MC har nok bedre af at stå ude - afskærmet for sne/regn - end 
 indelukket uden ordentlig ventilation. Ellers skal den "rigtig" ind i et 
 opvarmet, tørt rum.
 -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
  Jim Andersen (24-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  24-10-06 07:46
 | 
 |  | Læste (og så billeder) om nogen der for investeringens skyld købte nogle nye
 biler fx Ferrari, Lambo etc. Så pillede de vist dæk, batteri og et par andre
 småting af, oversprøjtede den med noget olie-tåge og pakkede den ind i en
 stor plastikpose.
 
 Så om 20 år kunne de så sælge den som en klassiker i "mint condition".
 
 Sådan nogle folk skulle have tæsk.
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mikael Klynder (24-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Klynder
 | 
 Dato :  24-10-06 15:29
 | 
 |  | 
 
            "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:453db6be$0$20258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Læste (og så billeder) om nogen der for investeringens skyld købte nogle 
 > nye biler fx Ferrari, Lambo etc. Så pillede de vist dæk, batteri og et par 
 > andre småting af, oversprøjtede den med noget olie-tåge og pakkede den ind 
 > i en stor plastikpose.
 >
 > Så om 20 år kunne de så sælge den som en klassiker i "mint condition".
 >
 > Sådan nogle folk skulle have tæsk.
 Hvorfor, det er da bare det samme som at spare lidt på slikposen    Det er 
 vel ligegyldigt om bilen får sin første landevejstur nu eller om 20 år...
 Mvh Mikael 
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (25-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  25-10-06 07:02
 | 
 |  | 
 
            Mikael Klynder wrote:
 >> Sådan nogle folk skulle have tæsk.
 > 
 > Hvorfor, det er da bare det samme som at spare lidt på slikposen    Det er 
 > vel ligegyldigt om bilen får sin første landevejstur nu eller om 20 år...
 > 
 Om 20 år er dens køreegenskaber som en hverdagsKia og forbruget som en 
 Boeing 989. Den skal bruges og slides i sin egen tid, og restaureres til 
 Mint condition når den bliver gammel. Malerier er investeringsobjekter, 
 køretøjer er (bør) ikke (være).
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
    Jim Andersen (25-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  25-10-06 10:22
 | 
 |  | Torben Scheel wrote:
 >> Det er vel ligegyldigt om bilen får sin første landevejstur nu eller
 >> om 20 år...
 > Om 20 år er dens køreegenskaber som en hverdagsKia
 
 Så i TopGear at de købte 3 gamle superbiler fra 70'erne.
 
 Så kørte de om kap med en moderne konebil. Sådan en 1 liters dieselfidus med
 god lasteplads.
 
 De kom håbløst bagefter. De var selvfølgelig brugte, og en masse af hestene
 var rendt af stalden, men alligevel....
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |