|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Dæk 190/50 17 og 120/70 17 ?? Fra : Henrik Olesen
 | 
 Dato :  18-10-06 22:22
 | 
 |  | Hej.
 
 Skal i løbet af vinteren/foråret have et par nye dæk.
 
 Behov: kører kun på tørre veje og i tørt vejr og alm. kørsel på off. vej -
 ikke noget med banekørsel.
 
 Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 
 Nogle erfaringer og forslag?
 
 Mvh. Henrik Olesen
 ZX9-R årg. 2003.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian Lund Larsen (18-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Lund Larsen
 | 
 Dato :  18-10-06 23:20
 | 
 |  | 
 Henrik Olesen skrev:
 > Hej.
 >
 > Skal i løbet af vinteren/foråret have et par nye dæk.
 >
 > Behov: kører kun på tørre veje og i tørt vejr og alm. kørsel på off. vej -
 > ikke noget med banekørsel.
 >
 > Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 >
 > Nogle erfaringer og forslag?
 
 Nu er det godt nok ikke på den samme cykel, men jeg har gode
 erfaringer med både Michelin Pilot Road, Sport og Power. Road og Sport
 holder selvfølgeligt længere. Jeg har aldrig haft problemer med grip
 på nogen af de 3 dæk og det er altså ikke fordi jeg kører morfar
 kørsel. Faktisk havde jeg et Road bag på min gamle cykel på bane,
 selv om det var fnuldret ud over dæk kanten så slap det ikke.
 
 Anyways, Michelin Pilot serierne har min anbefaling.
 
 // brian - SV1000S K6
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-10-06 08:55
 | 
 |  | 
 Henrik Olesen skrev i meddelelsen
 <45369b01$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 >Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 >
 >Nogle erfaringer og forslag?
 46.000 problemløse Km. på Avon Azaro AV45/46 ST samt et enkelt AV50
 "sports"-bagdæk. Fordækene bliver typisk 14-16.000 Km gamle, AV46 bagdækket
 lidt mere, når ikke lige at en "kampesten" tager livet af dækket efter kun
 8.000 Km.     AV50'eren blev 11.000 Km. gammel, og var med i bjergene i
 foråret.
 Købes fordelagtigt i Tyskland.
 mvh
 Orla, som godt tør gå mod strømmen, måske at jeg skulle prøve et Conti næste
 gang   http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 09:17
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 09:54:44 +0200, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 >46.000 problemløse Km. på Avon Azaro AV45/46 ST samt et enkelt AV50
 >"sports"-bagdæk. Fordækene bliver typisk 14-16.000 Km gamle, AV46 bagdækket
 >lidt mere, når ikke lige at en "kampesten" tager livet af dækket efter kun
 >8.000 Km.     AV50'eren blev 11.000 Km. gammel, og var med i bjergene i
 >foråret.
 Dem ville jeg personligt ikke vælge, jeg overtog en CBR600 med et sæt
 AV45/AV46 og dem var jeg ikke specielt imponeret af, hverken grip
 eller holdbarhed, selvom vi taler sportstouring her gøres det bedre
 IMO af f.eks såvel Metzeler Roadtec Z6 (evt. med Sportec fordæk kombo)
 og Michelin Pilot Road, Michelin Pilot Sport bliver nok for blødt til
 sportstouring hvis holdbarhed er en væsentlig parameter, det holder
 okay for et sportsdæk (ca. 5-6.000 for et bagdæk på en CBR) og har
 fint grip, men i underkanten til sportstouring hvor man nok forventer
 mindst 8.-10.000 af et sportstourings(bag)dæk.
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
   Ukendt (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-10-06 16:45
 | 
 |  | 
 MKS - 74 skrev i meddelelsen ...
 >Dem ville jeg personligt ikke vælge, jeg overtog en CBR600 med et sæt
 >AV45/AV46 og dem var jeg ikke specielt imponeret af, hverken grip
 >eller ***holdbarhed***
 Øhh, som jeg husker det, så flåede Du da dækkene af med det samme, eller hur
 ?     >fint grip, men i underkanten til sportstouring hvor man nok forventer
 >mindst 8.-10.000 af et sportstourings(bag)dæk.
 Ja det var hvad jeg fik ud af et AV50 SP, AV46 ST gav første gang over
 17.000 Km. Anden gang kun 8.000 Km. på grund af en punktering, jeg ville tro
 at det ellers havde nået samme Km. tal. Tredie AV46 ST er nu 7.000 Km.
 gammel, og med forbehold for uheld, så klarer det 7.000 Km. mere.
 AV46 ST koster i Tyskland under 1.000 Kr. incl. forsendelse hertil.
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 17:04
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 17:45:01 +0200, "Orla Pedersen"
 <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 >
 >Øhh, som jeg husker det, så flåede Du da dækkene af med det samme, eller hur
 >?     Ikke helt, men stort set rigtigt - _planen_ var at de skulle af med
 det samme ja og det kom de sådan set også, men da mine sports-dæk
 desværre blev let forsinkede og jeg derefter satte AV'erne på når der
 skulle køres morfar-transportkørsel (jeg har flere sæt fælge med
 forskelige dæk),  nåede jeg at køre små 1000-1500 km på dem inden de
 blev endeligt kasseret, med mærkbart slid iøvrigt. De var ikke helt så
 ringe som jeg havde hørt før, men der findes væsentlig bedre
 grip/økonomi-kombinationer som før beskrevet.
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
   Niels Munk (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  20-10-06 13:35
 | 
 |  | 
 "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
 news:r1cej2h7cmvgqcngjubgl9f4hihu0b5e05@4ax.com...
 
 > ... her gøres det bedre IMO af f.eks såvel
 > Metzeler Roadtec Z6 (evt. med Sportec fordæk kombo)
 
 Du må ikke adskille for og bagdæk i netop Z6-serien.
 Fordækket er specielt designet til at fjerne vandet for
 bagdækket, så det kan give nogle ganske uheldige situationer :(
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
    MKS - 74 (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  20-10-06 14:15
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 20 Oct 2006 14:35:01 +0200, "Niels Munk"
 <spam*sletdette*@sejeniels.dk> wrote:
 >Du må ikke adskille for og bagdæk i netop Z6-serien.
 >Fordækket er specielt designet til at fjerne vandet for
 >bagdækket, så det kan give nogle ganske uheldige situationer :(
 Det gælder for alle dæk at man kan opleve uheldige egenskaber når man
 kombinerer forskellige dæk og for de fleste dæksæt er dræneringen
 udviklet samlet det er på ingen måde unikt for Z6, derfor skal man
 passe på med at eksperimentere selv "ud i det blå" afhængig af ens
 erfaringsgrundlag. _Men_ når det er sagt så er Z6-bag/Sportec-front en
 ganske alm. anerkendt kombo som rigtig mange benytter, og jeg vil
 derfor ikke tøve med at anbefale den. Der findes flere sådanne
 kombinationer der må anses for godt gennemprøvede. En
 fabrikantanbefaling kan man derimod nok blive sværere at opnå p.g.a
 produktansvar, og er man typen der er meget nervøs på den front holder
 man sig naturligvis bare til officielle anbefalinger.
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
     CL (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  20-10-06 14:47
 | 
 |  | 
 "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:btihj29uf26oqcrm0rqgptl9h6b4mk77b9@4ax.com...
 > On Fri, 20 Oct 2006 14:35:01 +0200, "Niels Munk"
 > <spam*sletdette*@sejeniels.dk> wrote:
 >
 >>Du må ikke adskille for og bagdæk i netop Z6-serien.
 >>Fordækket er specielt designet til at fjerne vandet for
 >>bagdækket, så det kan give nogle ganske uheldige situationer :(
 >
 > Det gælder for alle dæk at man kan opleve uheldige egenskaber når man
 > kombinerer forskellige dæk og for de fleste dæksæt er dræneringen
 > udviklet samlet det er på ingen måde unikt for Z6, derfor skal man
 > passe på med at eksperimentere selv "ud i det blå" afhængig af ens
 > erfaringsgrundlag. _Men_ når det er sagt så er Z6-bag/Sportec-front en
 > ganske alm. anerkendt kombo som rigtig mange benytter, og jeg vil
 > derfor ikke tøve med at anbefale den. Der findes flere sådanne
 > kombinationer der må anses for godt gennemprøvede. En
 > fabrikantanbefaling kan man derimod nok blive sværere at opnå p.g.a
 > produktansvar, og er man typen der er meget nervøs på den front holder
 > man sig naturligvis bare til officielle anbefalinger.
 >
 >
 Nu vrøvler i begge, alle fordæk fjerner vand
 og hvis de ikke gør det er der dømt akvaplaning,
 og så kan det være lige meget hvad bagdæk der er på.
 
 --
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL
 
 
 
 
 |  |  | 
      MKS - 74 (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  20-10-06 15:13
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 20 Oct 2006 15:46:38 +0200, "CL" <ddd@ddd.dd> wrote:
 >Nu vrøvler i begge, alle fordæk fjerner vand
 Ja og? Det er det vist ingen der anfægter...   . 
 >og hvis de ikke gør det er der dømt akvaplaning,
 >og så kan det være lige meget hvad bagdæk der er på.
 Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du egentlig mener/evt. er uenig
 i...   -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
       CL (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  20-10-06 15:40
 | 
 |  | 
 "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:n2mhj2h499gng35na2khc3trvggfievgkh@4ax.com...
 > On Fri, 20 Oct 2006 15:46:38 +0200, "CL" <ddd@ddd.dd> wrote:
 >
 >>Nu vrøvler i begge, alle fordæk fjerner vand
 >
 > Ja og? Det er det vist ingen der anfægter...   .
 >
 >>og hvis de ikke gør det er der dømt akvaplaning,
 >>og så kan det være lige meget hvad bagdæk der er på.
 >
 > Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du egentlig mener/evt. er uenig
 > i...   >
 >
 Det jeg mener er at det bliver frarådet at bruge et andet mærke foran
 fordi det mærke specielt er udviklet til at fjerne vand fra bagdækket.
 Der er så mange parameter at tage højde for under udvikling bla
 vejens overflade.
 Det kan godt være at hvis man kørte på en flade, der var lavet af plant 
 glas,
 at det ene mærke var bedre, til at fjerne vand, så bagdækket fik et bedre 
 grip.
 men i den virkelige verden, kan jeg ikke se at lige netop den detalje,
 har nogen betydning.( Håber at det forklarer det    )
 -- 
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL
            
             |  |  | 
        MKS - 74 (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  20-10-06 15:57
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 20 Oct 2006 16:39:39 +0200, "CL" <ddd@ddd.dd> wrote:
 >men i den virkelige verden, kan jeg ikke se at lige netop den detalje,
 >har nogen betydning.( Håber at det forklarer det    )
 Så er du bare uenig med vel stort set samtlige dækfabrikanter   .
 Deres claim er som Niels er inde på at dækkene er udviklet samlet
 således at fordækket står for en vis/bestemt del af bagdækkets
 drænering (hvilket naturligvis altid sker i et eller andet omfang, men
 bestemt ikke ligegyldigt hvordan), og således er optimeret til en
 given kombination. Sætter man et andet fordæk foran et givent bagdæk
 så vil/kan de ikke længere garantere for resultatet og
 fabrikantanbefalinger vil derfor stort set altid være ikke at
 kombinere dæk. 
 I praksis er der derimod en række de facto kombinationer som har vist
 sit værd og som man "relativt" sikkert kan anvende, hvilket man jo
 absolut normalt heller ikke gør af dræneringsårsager, men af ganske
 andre når man helt typisk kombinerer en
 sportsfront/sportstouringsbagende for at få lidt bedre økonomi end en
 ren sportsmontering.
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
  Ukendt (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-10-06 12:16
 | 
 |  | 
 "Henrik Olesen" <heo@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45369b01$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Skal i løbet af vinteren/foråret have et par nye dæk.
 >
 > Behov: kører kun på tørre veje og i tørt vejr og alm. kørsel på off. vej - 
 > ikke noget med banekørsel.
 >
 > Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 >
 > Nogle erfaringer og forslag?
 >
 >
 Hej.
 Jeg har været glad for Continental Road Attack, fordækket har kørt 15500 og 
 der er ved at være færdigt, bagdækket kørte 9200 og var på det sidste, da en 
 skrue i siden tog livet af det :-/, det er i hvert fald det dæk der er 
 kommet på cyklen igen, det kan også bruges i regnvejr   , det fik også en 
 god bedømmelse i en dæktest i BIKE (tror jeg nok det var)
 -- 
 Mvh.
 Dennis Hellan Pedersen
 BMW K1200 RS '99
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66 |  |  | 
  J.C.Kløve (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  19-10-06 12:22
 | 
 |  | 
 Orla Pedersen skrev:
 > Henrik Olesen skrev i meddelelsen
 > <45369b01$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 >
 > >Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 > >
 > >Nogle erfaringer og forslag?
 >
 >
 > 46.000 problemløse Km. på Avon Azaro AV45/46 ST samt et enkelt AV50
 > "sports"-bagdæk. Fordækene bliver typisk 14-16.000 Km gamle, AV46 bagdækket
 > lidt mere, når ikke lige at en "kampesten" tager livet af dækket efter kun
 > 8.000 Km.     AV50'eren blev 11.000 Km. gammel, og var med i bjergene i
 > foråret.
 >
 > Købes fordelagtigt i Tyskland.
 Enig, Orla.
 Jeg prøvede "Fie" i bjergene, med Avon på, og det gav ikke anledning
 til bemærkninger, hvad angår grip. Nu kørte jeg hende jo så heller
 ikke til grænsen, men det gør jeg jo næppe heller med SV'eren,
 hvilket nok er en del af pointen.
 Hvis man ikke er en MotoGP racer in spe, hvorfor så gå så hulens
 meget op i grip?
 Der er jo rigeligt i de fleste dæk til almindelig hverdags kørsel, og
 hvis man praktiserer det er sandsynligheden for at man evner at bruge
 hele registeret i en "nødsituation", hvilket vel er eneste argument
 for at have maks grip, når man ellers luller stille og roligt rundt
 på vejene.
 Jeg kører Conti Road Attack i tiden, og dem har jeg været glade for,
 især deres grip i vådt føre, er rigtig godt, en del bedre end det
 vat på de Michelin Pilot Sport jeg kørte på før.
 I tørt har jeg været ude at se til kantene af dækkene, og selv om
 der vel er en 2-3 mm kant endnu, har de ikke givet anledning til sved
 på panden endnu. I snævre kurver hvor der gives godt med gas ud af
 svinget, begynder dækket at "krybe" lidt udad, men det føles ganske
 betryggende, og jeg tager det som et signal om at nu skal jeg ikke
 trække den meget længere. Krybe fænomenet har jeg oplevet på såvel
 for- (ind i et sving) som bagdæk (ud af et sving).
 -- 
 Dun@nt
            
             |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 12:59
 | 
 |  | 
 
            On 19 Oct 2006 04:21:54 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
 >Hvis man ikke er en MotoGP racer in spe, hvorfor så gå så hulens
 >meget op i grip?
 *LOL* - Måske fordi det er et dæks grundfunktion   .
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
   Jim Andersen (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  19-10-06 13:23
 | 
 |  | 
 
            MKS - 74 wrote:
 > On 19 Oct 2006 04:21:54 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
 >
 >> Hvis man ikke er en MotoGP racer in spe, hvorfor så gå så hulens
 >> meget op i grip?
 >
 > *LOL* - Måske fordi det er et dæks grundfunktion   .
 Dets grundfunktion er at sørge for at fælgen ikke laver gnister. Og at sørge 
 for man ikke får en bøde.
 /jim 
            
             |  |  | 
    MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 13:28
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 14:23:09 +0200, "Jim Andersen"
 <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
 >Dets grundfunktion er at sørge for at fælgen ikke laver gnister. Og at sørge 
 >for man ikke får en bøde.
  .
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  19-10-06 13:21
 | 
 |  | 
 
            "Henrik Olesen" <heo@post3.tele.dk> writes:
 > Behov: kører kun på tørre veje og i tørt vejr og alm. kørsel på off. vej - 
 > ikke noget med banekørsel.
 >
 > Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 >
 > Nogle erfaringer og forslag?
 Jeg har dæk-behov nogenlunde ligesom dig bortset fra at jeg også af og
 til kører i regnvejr.
 Jeg endte med et sæt Metzler dæk. Et Sportec M-1 foran og et Roadtec
 Z6 bagpå. Den kombination har helt klart min anbefaling.
 -- 
 Jacob            |   ........@
 Yamaha FZS 1000  |   ......_[]-=*
www.bunk.cc       |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 14:04
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 14:20:44 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 wrote:
 >Jeg endte med et sæt Metzler dæk. Et Sportec M-1 foran og et Roadtec
 >Z6 bagpå. Den kombination har helt klart min anbefaling.
 Jeps - Anslået holdbarhed til dit køremønster?
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  20-10-06 20:39
 | 
 |  | 
 
            Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
 > "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> writes:
 >
 >> Bagdækket bliver kørt næsten helt til kanten. Mangler ca.
 >> 7-8mm for at have hele fladen med, og jeg har _aldrig_
 >> oplevet mengel på grip. Ej heller ved hård accelleration med
 >> stæk nedlægning.
 >
 > Jeg har spundet baghjulet et par gange i vådt vejr.
 >
 > Det er dog kun hvad man kan forvente når man er dum nok til at køre
 > friskt i vådt vejr med sporttouring-dæk på en kraftig MC, så det er
 > OK.
 >
 > Det er derfor jeg har sat et Sportec M-1 foran. Det ser også ud som om
 > det holder nogenlunde lige så længe som bagdækket, så kan jeg købe et
 > friskt sæt dæk til foråret, så det er fint.
 Ah, det stemmer altså med 'teorien'/mine tidligere erfaringer om
 kørelængden på for/bagdæk altså.
 Jeg har aldrig haft hverken Z6 eller M1 til at spinnde, hvis vi ser
 bort fra den enkelte episode på Nürburgring hvor en madkasse havde
 slået hul på motoren og lagde en støvsky af oliepartikler bag sig    Men jeg har haft Pilot Sport til at slippe/gribe så hårdt på vej ud af
 sydkurven på Anderstorp at jeg ikke troede at Retteren ville holde sig
 oprejst (den slappede en 6-8 gange med styret).
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  19-10-06 14:13
 | 
 |  | 
 
            MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
 >
 >>Jeg endte med et sæt Metzler dæk. Et Sportec M-1 foran og et Roadtec
 >>Z6 bagpå. Den kombination har helt klart min anbefaling.
 >
 > Jeps - Anslået holdbarhed til dit køremønster?
 Jeg har kørt 9-10.000 på dem indtil nu. Jeg tror der er 3-5000 km
 tilbage i dem.
 -- 
 Jacob            |   ........@
 Yamaha FZS 1000  |   ......_[]-=*
www.bunk.cc       |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 15:46
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 15:12:48 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 wrote:
 >Jeg har kørt 9-10.000 på dem indtil nu. Jeg tror der er 3-5000 km
 >tilbage i dem.
 Lyder ret analogt til hvad jeg har hørt før (måske en kende højere),
 hvilket må betegnes som absolut tilfredsstillende...
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
   Erling Christensen (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erling Christensen
 | 
 Dato :  19-10-06 17:33
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 16:45:42 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
 wrote:
 >On Thu, 19 Oct 2006 15:12:48 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 >wrote:
 >
 >>Jeg har kørt 9-10.000 på dem indtil nu. Jeg tror der er 3-5000 km
 >>tilbage i dem.
 >
 >Lyder ret analogt til hvad jeg har hørt før (måske en kende højere),
 >hvilket må betegnes som absolut tilfredsstillende...
 Jeg har kørt med Michelin Pilot Road 120/60-17" og 160/60-17" her I
 2006, og de holder dælme godt...
 Fordæk har stadig ca. 3 mm, og kørt 12.000km...
 Bagdæk har stadig ca. 4 mm og kørt 8000km
 De står godt fast, selv om jeg synes at det Power dæk jeg havde på
 førhen stod en smule bedre fast i sving.... 
 Mvh
 Erling Christensen
 Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk |  |  | 
   Niels Munk (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  20-10-06 13:46
 | 
 |  | "MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message
 news:sk3fj2t3ld89al285l08m66uoaueru31pc@4ax.com...
 > On Thu, 19 Oct 2006 15:12:48 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 > wrote:
 >
 >>Jeg har kørt 9-10.000 på dem indtil nu. Jeg tror der er 3-5000 km
 >>tilbage i dem.
 >
 > Lyder ret analogt til hvad jeg har hørt før (måske en kende højere),
 > hvilket må betegnes som absolut tilfredsstillende...
 
 Jeg kører med Z6 for og bag på min RF 900. Kørestilen er hvad
 jeg vil betegne som "ganske frisk".
 
 Jeg har kørt godt 7000km på begge nu, og vil mene at
 der er lidt mere end halvdelen af mønsteret tilbage, dvs. ca.
 7-8000km endnu.
 
 Bagdækket bliver kørt næsten helt til kanten. Mangler ca.
 7-8mm for at have hele fladen med, og jeg har _aldrig_
 oplevet mengel på grip. Ej heller ved hård accelleration med
 stæk nedlægning.
 
 Dækket kan klart anbefales fra min side.
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  19-10-06 14:45
 | 
 |  | "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:
 
 > Der er jo rigeligt i de fleste dæk til almindelig hverdags kørsel,
 > og hvis man praktiserer det er sandsynligheden for at man evner at
 > bruge hele registeret i en "nødsituation", hvilket vel er eneste
 > argument for at have maks grip, når man ellers luller stille og
 > roligt rundt på vejene.
 
 Det synes jeg da også er et ganske glimrende argument, især når
 prisforskellen på dæk er så lille som det er tilfældet. Nogle ville
 måske argumentere med at godt grip er lig kort levetid, men jeg synes
 nu at man får masser af begge dele med f.eks. Michelin Pilot Road.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
 
 
 |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 16:07
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 19 Oct 2006 15:44:37 +0200, Jes Vestervang
 <jes.vestervang@gmail.com> wrote:
 >Det synes jeg da også er et ganske glimrende argument, især når
 >prisforskellen på dæk er så lille som det er tilfældet. Nogle ville
 >måske argumentere med at godt grip er lig kort levetid, men jeg synes
 >nu at man får masser af begge dele med f.eks. Michelin Pilot Road.
 *Subscribe*   .
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
  J.C.Kløve (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  19-10-06 14:57
 | 
 |  | 
 MKS - 74 skrev:
 > On 19 Oct 2006 04:21:54 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
 >
 > >Hvis man ikke er en MotoGP racer in spe, hvorfor så gå så hulens
 > >meget op i grip?
 >
 > *LOL* - Måske fordi det er et dæks grundfunktion   .
 Jeg formulerede mig dårligt indrømmet. :-/
 Nu skal jeg se om det er muligt at uddybe så selv Maren i kjaeret kan
 være med    Der er andet end grip der er interessant ved et dæk, især for den der
 kører meget forsigtigt, og ikke har lyst, til at lægge motorcyklen
 væsentligt ned, og som fortolker færdselslovens bestemmelser om
 hastighed strengt konservativt (Her skal du læse "langsommere end
 tilladt", eller "Meget langsommere end tilladt")
 I en sådan situation er diskusionen om de yderste marginaler mht. grip
 en anelse akademiske.
 Mange "race wanna-bee's" tøver ikke med at kalde dette eller hint dæk
 for aldeles uanvendeligt til MC brug, til trods for at der på
 dæk-markedet i dag er uhyre mange fortræffeligt dæk, hvor af de
 færreste ikke laver op til havd en gennemsnitlig MC'ist måtte have af
 behov ved kørdsel på det danske vejnet.
 Af interesse _kunne_ være:
 - pris
 - antal km i dækket
 - dækkets profil (hvordan det påvirker styringen)
 - dækkets udseende
 - "våd-grip"
 - om det passer til fælgen/MC'en
 - der er nok mange flere.....
 Der er ikke få der har købt sig i armod i vej-"race"-dæk, de
 efterfølgende kun har slidt på midten. Førere som ville kunne klare
 enhver situation _de_ måtte komme ud i, selv med det hårdeste
 plastdæk tilgængeligt på markedet.
 -- 
 Dun@nt
            
             |  |  | 
  MKS - 74 (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS - 74
 | 
 Dato :  19-10-06 15:17
 | 
 |  | 
 
            On 19 Oct 2006 06:56:52 -0700, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
 >
 >Mange "race wanna-bee's" tøver ikke med at kalde dette eller hint dæk
 >for aldeles uanvendeligt til MC brug, til trods for at der på
 >dæk-markedet i dag er uhyre mange fortræffeligt dæk, hvor af de
 >færreste ikke laver op til havd en gennemsnitlig MC'ist måtte have af
 >behov ved kørdsel på det danske vejnet.
 Det er ganske rigtigt, der er mange racer-wannabee's der i totalt
 misforstået iver køber dæk der slet ikke modsvarer deres behov, og i
 nogle tilfælde er deciderede farlige for dem fordi de tror at de køber
 nogle dæk der har nogle egenskaber de ikke besidder. Et godt eks. på
 dette er sporttoureren der køber Pilot Power eller lign. Et andet dem
 der købte race-dæk som f.eks Pilot Sport Race aldeles clueless, fordi
 de ikke har fattet at racedæk har en bestemt arbejdstemp. (hvor det
 har _monster_grip) som man overhovedet ikke kan holde på gaden, og
 faktisk er væsentlig ringere som gadedæk end Pilot Sport, det finder
 de så ud af når de går på røven....
 Og så er der dem der går i den anden grøft og siger at det hele kan
 være lige meget og at stort set alle dæk i segmentet har rigeligt grip
 og at det ikke betyder noget hvad man vælger, hvilket jeg synes er
 omtrent ligeså forvrøvlet og simplificeret. Enhver vælger den bedste
 kombination af grip/økonomi der passer til ens kørestil, hvilket er de
 2 store betydende faktorer for de fleste sporttouringkørere (nok den
 største gruppe), og IMO er der ganske væsentlig forskel på  de mange
 mærker, selvom man naturligvis kan være uenige om hvilket et der
 passer bedst til lige netop den kørestil/køremønster den enkelte har.
 Taler vi deciderede sportsdæk/racedæk er der jo langt flere faktorer
 af væsentlig betydning udover grip, såsom hvor hurtigt dækket når
 arbejdstemp., indstyring, stabilitet, hvordan det slipper og hvor nemt
 det er at fange igen m.fl.
 -- 
 -Michael
 CBR600info - http://cbr600.dyndns.dk |  |  | 
  Anders Majland (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  20-10-06 10:52
 | 
 |  | 
 
            Af interesse _kunne_ være:
 - pris
 - antal km i dækket
 - "våd-grip"
 Det er nok dem jeg prioriterer højest -Imho har de fleste dæk sikkert 
 rigeligt grip til min kørestil på tør vej, mens grænserne rykkes noget 
 tættere på når sluserne åbnes. På XTZ'en kører jeg med michelin anakee - De 
 er monteret af forrige ejer og har nu kørt 10000km og der er noget tilabeg 
 ednu
 Ifølge 
http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/enduro/reifen_e_05_01.html er det ringe på tør vej men næstbedst på våd vej i deres setup.  Bedst er 
 Michelin Pilot Road. Det er så i andre dimensioner og påen anden maskine end 
 dem der spørges til i den her tråd, men helt skævt går man nok ikke af dem 
 ....
            
             |  |  | 
  Peter (19-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  19-10-06 19:20
 | 
 |  | 
 "Henrik Olesen" <heo@post3.tele.dk> wrote in message
 news:45369b01$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej.
 >
 > Skal i løbet af vinteren/foråret have et par nye dæk.
 >
 > Behov: kører kun på tørre veje og i tørt vejr og alm. kørsel på off. vej -
 > ikke noget med banekørsel.
 >
 > Ønske: et slidstærkt dæk med sikker hæftelse til vejen i sving.
 >
 > Nogle erfaringer og forslag?
 
 Jeg vil anbefale Metzeler Roadtec Z6 eller Michelin Pilot Road.
 
 --
 Peter
 FJR1300A & NTV650
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-06 14:22
 | 
 |  | 
 
            "Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> writes:
 > Bagdækket bliver kørt næsten helt til kanten. Mangler ca.
 > 7-8mm for at have hele fladen med, og jeg har _aldrig_
 > oplevet mengel på grip. Ej heller ved hård accelleration med
 > stæk nedlægning.
 Jeg har spundet baghjulet et par gange i vådt vejr.
 Det er dog kun hvad man kan forvente når man er dum nok til at køre
 friskt i vådt vejr med sporttouring-dæk på en kraftig MC, så det er
 OK.
 Det er derfor jeg har sat et Sportec M-1 foran. Det ser også ud som om
 det holder nogenlunde lige så længe som bagdækket, så kan jeg købe et
 friskt sæt dæk til foråret, så det er fint.
 > Dækket kan klart anbefales fra min side.
 Også herfra.
 -- 
 Jacob            |   ........@
 Yamaha FZS 1000  |   ......_[]-=*
www.bunk.cc       |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
 |  |