|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vintercykel - dæk Fra : Mikkel F.S. Andersen
 | 
 Dato :  09-10-06 17:46
 | 
 |  | Heya folkens,
 
 Jeg har fået et vikariat uden for Aalborg, og får brug for et
 vinterkværn, når saltmaskinerne begynder at køre. Jeg har set på nogle
 forskellige offroad modeller dt 175 osv.
 Mit spørgsmål er nu, om man skal have offroad dæk på, eller om
 almindelige vejdæk er bedre i sjap/sne?
 
 /mikkel
 
 
 |  |  | 
  Claus Rittig (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  09-10-06 18:20
 | 
 |  | "Mikkel F.S. Andersen" <mikkel@taageluskeren.dk> skrev i en meddelelse
 news:452a7ce7$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Jeg har fået et vikariat uden for Aalborg, og får brug for et vinterkværn,
 > når saltmaskinerne begynder at køre. Jeg har set på nogle forskellige
 > offroad modeller dt 175 osv.
 > Mit spørgsmål er nu, om man skal have offroad dæk på, eller om almindelige
 > vejdæk er bedre i sjap/sne?
 
 Off-road dæk er klart bedst, de bider i stort set alt. Bliver det rigtig
 slemt med is og fastkørt sne, så drøner du i Silvan og køber en pose
 selvskærende skruer. Ikke for lange, naturligvis. 1 skrue i hver knop i
 bagdækket (ca. 100 skruer, tager 20 min. med skruemaskine og skævbider) og
 bid skruehovedet af, så har du rimeligt bid på is også. Ingen skruer i
 fordækket, for det nedsætter bremseevnen på ren asfalt en hel del.
 
 Rittig
 (Med mange vintre bag sig)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mikkel F.S. Andersen (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel F.S. Andersen
 | 
 Dato :  09-10-06 19:46
 | 
 |  | Claus Rittig skrev:
 
 > Off-road dæk er klart bedst, de bider i stort set alt. Bliver det rigtig
 > slemt med is og fastkørt sne, så drøner du i Silvan og køber en pose
 > selvskærende skruer. Ikke for lange, naturligvis. 1 skrue i hver knop i
 > bagdækket (ca. 100 skruer, tager 20 min. med skruemaskine og skævbider) og
 > bid skruehovedet af, så har du rimeligt bid på is også. Ingen skruer i
 > fordækket, for det nedsætter bremseevnen på ren asfalt en hel del.
 >
 > Rittig
 > (Med mange vintre bag sig)
 >
 >
 
 Super. takker. Jeg havde på fornemmelsen at dem med knupper bed bedst
 fast. Men hvordan er de på de dage hvor der ikke er sne eller sjap?
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  10-10-06 19:53
 | 
 |  |  |  |  | 
  Anders Majland (10-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  10-10-06 20:41
 | 
 |  | 
 
            > Off-road dæk er klart bedst, de bider i stort set alt.
 Et "rigtigt" vinterdæk fra en for mig ukendt producent IRC - Det fåes heller 
 ikke større end 17" men DT'en kunne vel få et par motardhjul   http://www.motorradleihhaus.de/group_006.html Tidligere har jeg kun hørt om Heidenau Snowtex der også mest er et 
 scooterdæk 
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (09-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  09-10-06 20:05
 | 
 |  | "Mikkel F.S. Andersen" <mikkel@taageluskeren.dk> writes:
 
 > Super. takker. Jeg havde på fornemmelsen at dem med knupper bed
 > bedst fast. Men hvordan er de på de dage hvor der ikke er sne eller
 > sjap?
 
 De skrider lettere, men til gengæld sker det meget mere gradvist end
 på normale dæk. Jeg betragter det som en fordel, for på den årstid er
 vejene altid lidt glatte af et eller andet; salt, rim, sand, sjap
 osv., og så er det meget rart at udskridninger er lette at redde.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
 
 
 |  |  | 
 |  |