|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Svær at få i frigear? Fra : IDDQD.IDKFA
 | 
 Dato :  04-10-06 18:30
 | 
 |  | Hvad kan der være galt hvis motorcyklen er svær at få i frigear?
 
 Mvh.
 M1
 
 
 
 
 |  |  | 
  Johan Vikkelsøe-Pede~ (04-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~
 | 
 Dato :  04-10-06 18:51
 | 
 |  | Mange ting..
 1: Slap Koblingskabel.
 2:Forkert justeret koblingssnegl.
 3:Skæve koblingsplader
 4:Hakker i koblingsskålen.
 5: luft i det hydrauliske koblingssystem.
 6: alt for stram kæde
 
 Lige 6 hurtige at starte med...
 MVH
 Johan den glade ejer af en t-ace med lidt skæve koblingsplader
 
 
 "IDDQD.IDKFA" <(&¤&/(%¤&@¤#&%4æ.^¨`+> skrev i en meddelelse
 news:4523efad$0$3515$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvad kan der være galt hvis motorcyklen er svær at få i frigear?
 >
 > Mvh.
 > M1
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Nyvang (RF 90~ (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Nyvang (RF 90~
 | 
 Dato :  05-10-06 11:33
 | 
 |  | Som spæd uvidende motorcyklist kom jeg til at putte bil 10W40 olie på
 min mc... Jeg ved det... men jeg vidste ikke bedre.
 
 Det medførte at koblingen stortset ikke fungerede når olien var
 driftsvarm.
 
 (Dette sker selvfølgelig kun med våd kobling, Ducati ejere går fri,
 men hvor mange er der af dem. Excl. snyderne med prøveplader)
 
 Med det til følge at jeg næsten kørte direkte ind i en væg fordi
 skidtet forsatte fremad da jeg havde lyst til at stoppe.
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-06 15:22
 | 
 |  | 
 Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 <1160044400.432718.18730@i3g2000cwc.googlegroups.com>...
 >Som spæd uvidende motorcyklist kom jeg til at putte bil 10W40 olie på
 >min mc... Jeg ved det... men jeg vidste ikke bedre.
 Hvad er der galt med bilolie ?
 mvh
 Orla, vtr-f med vådkobling, og 40.000 Km. på bilolie (Mobil Synt-S 5W40)
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Armand (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-10-06 16:28
 | 
 |  | Anders Nyvang (RF 900) skrev:
 >
 > (Dette sker selvfølgelig kun med våd kobling, Ducati ejere går fri,
 > men hvor mange er der af dem. Excl. snyderne med prøveplader)
 >
 Tjaeh :-/
 Sikkert betydeligt færre en boxer-BMW ejere, men sikkert flere end
 Guzzi-ejere - Der alle også kører med tør-kobling!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Armand (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-10-06 16:24
 | 
 |  | IDDQD.IDKFA skrev:
 > Hvad kan der være galt hvis motorcyklen er svær at få i frigear?
 >
 Er det noget som koblingen er begyndt på for nyligt?
 Overfyldning af olie eller ekstremt tyk olie (ved nylig olieskifte) og
 for stram kæde, er de variabler jeg umiddelbart kan komme på og som
 derfor kan have medført et skifte for nyligt.
 
 For høj oliestand skulle være enkelt at efterkontrollere, og
 olieviskositeten kender du, hvis skiftet for nyligt.
 Men omkring kædens justering kan det være svært:
 For at kompensere for det geometriske missammenfald der er mellem
 bagsvinger-lejringen og kædelængden (á forreste tandhjuls placering)
 bliver kæden nødt til at være slap i en vis grad og størrelsen af denne
 slaphed kan komme bag mange, ligesom at fabrikantens opgivelser kan være
 tvetydige ligesom skrevet alment for alle modeller. Den bedste
 kædeopspænding er dér hvor kædens nedre løb hænger slapt ned i én lang
 bue under jævn kørsel - På modsatte vis vil en for stram kædes nedre løb
 nærmest sitre hhv. en for slaps slange sig i flere bugtninger!
 Kom ud at køre på motorcyklen og få en til at køre med og vurdere kædens
 opførsel og find dig, ved perfekt opspænding, et "personligt hemmeligt
 mål" for slapheden!
 
 Er det et problem der altid har forekommet, gælder ovenstående også,
 endsamt de øvrigt afgivne bud i tråden
 I så fald bliver du omkring olie-buddet, nødt til at foretage et
 olieskifte for at kunne vide hvilken kvalitet der ligger i buden af
 motoren - men hvis du ikke kender kvaliteten af olien så kender du
 sandsynligvis heller ikke alderen, hvorfor et olieskifte alligevel vil
 være en god ide!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Armand (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  05-10-06 16:31
 | 
 |  | Armand skrev:
 > IDDQD.IDKFA skrev:
 >> Hvad kan der være galt hvis motorcyklen er svær at få i frigear?
 >>
 > Er det noget som koblingen er begyndt på for nyligt? .....
 >
 Glemte lige: Hvilken motorcykel drejer det sig om? Vel ikke en Kawasaki??
 
 --
 Armand.
 (tidligere Kawa-ejer, der ved at Kawa har markedets lettest betjenbare
 frigear)
 
 
 |  |  | 
   IDDQD.IDKFA (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : IDDQD.IDKFA
 | 
 Dato :  05-10-06 21:54
 | 
 |  | 
 > Glemte lige: Hvilken motorcykel drejer det sig om? Vel ikke en Kawasaki??
 
 GS500E
 
 
 
 
 |  |  | 
   Preben Otto Jensen (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Preben Otto Jensen
 | 
 Dato :  07-10-06 19:17
 | 
 |  | 
 >>
 > Glemte lige: Hvilken motorcykel drejer det sig om? Vel ikke en Kawasaki??
 
 
 
 Hvorfor lige kawasaki, er det noget  ved dem vedrørende gearskifte???
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens Jacob Bager Jen~ (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  07-10-06 20:35
 | 
 |  | >> Glemte lige: Hvilken motorcykel drejer det sig om? Vel ikke en Kawasaki??
 >
 > Hvorfor lige kawasaki, er det noget  ved dem vedrørende gearskifte???
 
 nogle kawasakier er lavet så de når cyklen står stille kun kan gå i frigear
 fra 1. 2. gearet er er blokeret er noget fjederpåvirkede dimser.
 
 
 --
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (08-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-10-06 14:25
 | 
 |  | 
 
            Preben Otto Jensen skrev:
 > 
 >>>
 >> Glemte lige: Hvilken motorcykel drejer det sig om? Vel ikke en Kawasaki??
 > 
 > Hvorfor lige kawasaki, er det noget  ved dem vedrørende gearskifte???
 > 
 Jup!
 Kawasaki har i mange år haft den gimmeick at man, fra 1. eller fri 
 -gear, ikke(!) kan komme i 2.gear ved stilstand!
 Derved skal man på en Kawasaki ikke "fiske" efter frigear, men blot 
 forsøge at sætte den i 2. hvorunder den ender i frigear    Jeg tror at 95% af landet Kawasaki-ejere ikke kender til dét trick!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  IDDQD.IDKFA (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : IDDQD.IDKFA
 | 
 Dato :  05-10-06 21:53
 | 
 |  | > Er det noget som koblingen er begyndt på for nyligt?
 
 Ja
 
 > Overfyldning af olie eller ekstremt tyk olie (ved nylig olieskifte) og for
 > stram kæde, er de variabler jeg umiddelbart kan komme på og som derfor kan
 > have medført et skifte for nyligt.
 
 Kæden virker nu mere for løs hvis den er noget
 
 > Er det et problem der altid har forekommet, gælder ovenstående også,
 > endsamt de øvrigt afgivne bud i tråden
 > I så fald bliver du omkring olie-buddet, nødt til at foretage et
 > olieskifte for at kunne vide hvilken kvalitet der ligger i buden af
 > motoren - men hvis du ikke kender kvaliteten af olien så kender du
 > sandsynligvis heller ikke alderen, hvorfor et olieskifte alligevel vil
 > være en god ide!
 
 Det er en GS500. Har den en koblingstype der afhænger af olien?
 
 Jeg har justeret lidt på koblingslkablet og det ser ud til at have hjulpet.
 
 Mvh
 IDDQD
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-10-06 23:02
 | 
 |  | IDDQD.IDKFA skrev:
 >>
 > Det er en GS500. Har den en koblingstype der afhænger af olien?
 >
 Ikke særskilt!
 
 > Jeg har justeret lidt på koblingslkablet og det ser ud til at have hjulpet.
 >
 koblings, hhv. gaskablet skal være løse, men også kun akkurat løs ved
 den styrposition hvor kablet strammer sig selv mest op!
 Yderligere løshed formindsker betjenings"længden" for koblingsgrebet
 hvilket kán være uhensigtsmæssigt!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-06 18:13
 | 
 |  | 
 IDDQD.IDKFA <(&¤&/(%¤&@¤#&%4æ.^¨`+> > skrev i meddelelsen
 <4523efad$0$3515$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 >Hvad kan der være galt hvis motorcyklen er svær at få i frigear?
 Hej Fritz
 Du skulle vel ikke have for vane at rulle helt frem til stop med koblingen
 trukket, og i højt gear ? For så at forsøge at finde frigear holdende ?  Det
 er nemlig svært på alle mc'er.
 Skift altid gear løbende som hastigheden aftager, således at Du altid er i
 det gear, som passer til hastigheden. Så er det let at finde frigear fra
 eksempelvis andet gear.
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  IDDQD.IDKFA (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : IDDQD.IDKFA
 | 
 Dato :  05-10-06 21:54
 | 
 |  | > Du skulle vel ikke have for vane at rulle helt frem til stop med koblingen
 > trukket, og i højt gear ? For så at forsøge at finde frigear holdende ?
 > Det
 > er nemlig svært på alle mc'er.
 
 Det kan faktisk godt være derfor.
 
 tak for de mange råd
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-10-06 23:07
 | 
 |  | 
 
            IDDQD.IDKFA skrev:
 >> Du skulle vel ikke have for vane at rulle helt frem til stop med koblingen
 >> trukket, og i højt gear ? For så at forsøge at finde frigear holdende ? 
 >> Det
 >> er nemlig svært på alle mc'er.
 > 
 > Det kan faktisk godt være derfor.
 > 
 Det er en kæmpe uvane at rulle med koblingen trukket :-|
 Dels p.g.a. ovennævnte scenarie hvor den stillestående gearkasse (der 
 ikke er synkroniseret som bilers ditto!) skal igennem hele rækken ag 
 gearskift's for at komme i 1. hhv. frigear og dels fordi at på et 
 tidspunkt nødvendige gearskift's under rulning vil medføre voldsomme 
 *klonk*-lyde, og larm = siltage    Endelig vil man aldrig kunne vide om man er i rette (=tilstrækkeligt 
 lavt) gear til at kunne håndtere en given trafikal situation, medmindre 
 at man stedse gearer ned under forekommende fartreduktion!!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Anders Nyvang (RF 90~ (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Nyvang (RF 90~
 | 
 Dato :  05-10-06 18:14
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 > <1160044400.432718.18730@i3g2000cwc.googlegroups.com>...
 > >Som spæd uvidende motorcyklist kom jeg til at putte bil 10W40 olie på
 > >min mc... Jeg ved det... men jeg vidste ikke bedre.
 >
 >
 > Hvad er der galt med bilolie ?
 >
 > mvh
 > Orla, vtr-f med vådkobling, og 40.000 Km. på bilolie (Mobil Synt-S 5W40)
 > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Øhhm, sådan som jeg har fået det forklaret så er der nogle
 tilsætningsstoffer i en MC olie, som gør det nemmere for olie at
 skilde koblingspladerne. Med en tynd bil-olie, som den du nævner,
 fungerer det ikke og det føles som om koblingen slet ikke virker.
 Er du sikker på at sådan en VTR fætter har samme olie til motor og
 kobling? (Det er en forudsætning, selvfølgelig). Og en våd kobling?
 For mit vedkommende var det en Honda CB400F fra 1975 det skete på. Og
 koblingen blev perfekt igen da der kom MC olie på. Siden har jeg ikke
 eksperimenteret med bil-olie.
 /Anders
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-06 19:51
 | 
 |  | 
 Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 <1160068457.658252.84510@k70g2000cwa.googlegroups.com>...
 >Øhhm, sådan som jeg har fået det forklaret så er der nogle
 >tilsætningsstoffer i en MC olie, som gør det nemmere for olie at
 >skilde koblingspladerne. Med en tynd bil-olie, som den du nævner,
 >fungerer det ikke og det føles som om koblingen slet ikke virker.
 Har Du funderet over hvorfor forhandleren af den væsentlig dyrere mc-olie
 siger det    >Er du sikker på at sådan en VTR fætter har samme olie til motor og
 >kobling? (Det er en forudsætning, selvfølgelig). Og en våd kobling?
 Jeg kan garantere dig, at VTR-F bruger samme olie over hele linien,
 nøjagtigt ligesom Yamaha XS'eren, som osse fik bilolie, (dog ikke i
 vinkelgearene ved kardanen). Yamahaen kørte jeg vel også hen ved 35-40.000
 Km. på. Den havde vist gået ca. 40.000 Km. da jeg overtog den, så jeg tror
 godt at jeg med sikkerhed kan sige at det vár den originale kobling. BSA'en
 fik også bilolie i primærdrevet, hvor koblingen befinder sig. RD/TZ'en
 hældte vi også bilolie på.
 >For mit vedkommende var det en Honda CB400F fra 1975 det skete på. Og
 >koblingen blev perfekt igen da der kom MC olie på. Siden har jeg ikke
 >eksperimenteret med bil-olie.
 Tjae, hva' ska jeg sige, dem jeg kendte, som havde CB400F dengang brugte da
 også bilolie, uden problemer. Hvor længe er det siden at Du forsøgte ? Og
 ikke mindst, hvor gammel var den kobling på det tidspunkt ?
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
   Armand (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-10-06 22:56
 | 
 |  | Orla Pedersen skrev:
 > Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 > <1160068457.658252.84510@k70g2000cwa.googlegroups.com>...
 >
 >> Øhhm, sådan som jeg har fået det forklaret så er der nogle
 >> tilsætningsstoffer i en MC olie, som gør det nemmere for olie at
 >> skilde koblingspladerne. Med en tynd bil-olie, som den du nævner,
 >> fungerer det ikke og det føles som om koblingen slet ikke virker.
 >
 > Tjae, hva' ska jeg sige, dem jeg kendte, som havde CB400F dengang brugte da
 > også bilolie, uden problemer.
 
 Der fandtes overhovedet ikke andet end gængs multigrade-olie da 400'er
 Honda'en blev solgt i midten af 70'erne :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Peter (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  05-10-06 20:18
 | 
 |  | 
 "Anders Nyvang (RF 900)" <nanders@gmail.com> wrote in message
 news:1160068457.658252.84510@k70g2000cwa.googlegroups.com...
 
 Øhhm, sådan som jeg har fået det forklaret så er der nogle
 tilsætningsstoffer i en MC olie, som gør det nemmere for olie at
 skilde koblingspladerne. Med en tynd bil-olie, som den du nævner,
 fungerer det ikke og det føles som om koblingen slet ikke virker.
 
 Hvem er det kreative menneske, der har givet dig den forklaring?
 
 Hvis du havde haft det modsatte problem (koblingen skrider) kunne anvendelse
 af en moderne bilolie med friktionsnedsættende additiver godt have været
 årsagen.
 
 --
 Peter
 FJR1300A & NTV650
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Meldgaard (05-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Meldgaard
 | 
 Dato :  05-10-06 21:23
 | 
 |  | 
 "Anders Nyvang (RF 900)" <nanders@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1160068457.658252.84510@k70g2000cwa.googlegroups.com...
 Orla Pedersen wrote:
 > Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 > <1160044400.432718.18730@i3g2000cwc.googlegroups.com>...
 > >Som spæd uvidende motorcyklist kom jeg til at putte bil 10W40 olie på min 
 > >mc
 Uvidende, kan man måske godt kalde mig, men spæd neeej vist ikke mere. Men 
 jeg bruger "bil"olie 10W40 Shell Helix, ikke at jeg tror det er bedre end så 
 meget andet. Det er et tilfælde, at det er Shell: tidligere nettopris på 
 arb. idag kun det halve på tilbud i A-Z. Jeg har kørt ca. 425.000 km på 
 atten forskellige cykler. De har alle uden undtagelse kørt på "bil" olie: 
 Castrol, Duchams og Shell alle 10W40. Min GS 1000G med sidevogn har kørt 
 over 350.000 km, de første 170.000 km (før jeg fik den) på Duchams resten på 
 Shell. Hovedlejerne (på krumtappen) er stadig de originale. Koblingen har i 
 hvert fald gået 180.000 km, om den er skiftet før jeg fik cyklen ved jeg 
 ikke.
 Så hæld du bare "bil" olie på. Det med MC olien er _nok_ bare en forhandler, 
 der vil tjene lidt ekstra!!
 > >... Jeg ved det... men jeg vidste ikke bedre.
 Som du ser: ..det gør jeg heller ikke.
 >
 > Hvad er der galt med bilolie ?
 Ikke noget, tror jeg.
 mvh Jens
 Sydals
 > mvh
 > Orla, vtr-f med vådkobling, og 40.000 Km. på bilolie (Mobil Synt-S 5W40)
 > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Øhhm, sådan som jeg har fået det forklaret så er der nogle
 tilsætningsstoffer i en MC olie, som gør det nemmere for olie at
 skilde koblingspladerne. Med en tynd bil-olie, som den du nævner,
 fungerer det ikke og det føles som om koblingen slet ikke virker.
 Er du sikker på at sådan en VTR fætter har samme olie til motor og
 kobling? (Det er en forudsætning, selvfølgelig). Og en våd kobling?
 For mit vedkommende var det en Honda CB400F fra 1975 det skete på. Og
 koblingen blev perfekt igen da der kom MC olie på. Siden har jeg ikke
 eksperimenteret med bil-olie.
 /Anders
            
             |  |  | 
  Anders Nyvang (RF 90~ (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Nyvang (RF 90~
 | 
 Dato :  06-10-06 13:10
 | 
 |  | 
 
            > Har Du funderet over hvorfor forhandleren af den væsentlig dyrere mc-olie
 > siger det    Det er en udemærket pointe, som jeg også selv ville være opmærksom
 på.
 Hvis ikke det lige var fordi det virkede så overbevisende på
 CB400'eren i sin tid.
 > Tjae, hva' ska jeg sige, dem jeg kendte, som havde CB400F dengang brugte da
 > også bilolie, uden problemer. Hvor længe er det siden at Du forsøgte ? Og
 > ikke mindst, hvor gammel var den kobling på det tidspunkt ?
 Ja det er længe siden for det var min første MC. Solgt og sikkert
 også død og borte.
 Koblingen, well... ved det ikke. Nok ret gammel og slidt, for det var
 resten af maskinen.
 Men man kan sige at i det tilfælde virkede MC-olien altså. Hvorvidt
 en bil-olie med de rigtige "bogstav-koder" kunne gøre det samme, skal
 jeg ikke gøre mig klog på.
 Men jeg bøjer mig i støvet. Jeg har lært noget nyt.
            
             |  |  | 
  Anders Nyvang (RF 90~ (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Nyvang (RF 90~
 | 
 Dato :  06-10-06 13:15
 | 
 |  | Bortset fra det, er der så nogen der kan forklare mit fænomen.
 
 Jeg kan skisme ikke huske hvad det var for en olie, men sikkert en fuld
 syntetisk 0-5W40, som jeg oplevede problemet med.
 
 Og efter skiftet til en 10W40 (muligvis en 15W50 hvis der noget der
 hedder det) Motul MC olie, så virkede koblingen perfekt igen.
 
 Der er da underligt! Eller er det?
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 13:51
 | 
 |  | 
 Anders Nyvang (RF 900) skrev i meddelelsen
 <1160136920.067067.92260@h48g2000cwc.googlegroups.com>...
 >Bortset fra det, er der så nogen der kan forklare mit fænomen.
 Nej, for som Peter skriver, så lyder fuldstændigt omvendt. :-/  En slidt
 kobling kan netop finde på at glide med en super-letløbsolie. Faktisk opstår
 problemer med koblinger typisk med en ny olie, uanset type, men det er den
 nye olie der smører bedre, og så glider den "gamle" kobling ved belastning.
 >Jeg kan skisme ikke huske hvad det var for en olie, men sikkert en fuld
 >syntetisk 0-5W40, som jeg oplevede problemet med.
 Næppe for "mange år" siden  :-|
 >Og efter skiftet til en 10W40 (muligvis en 15W50 hvis der noget der
 >hedder det) Motul MC olie, så virkede koblingen perfekt igen.
 Motul er esterbaseret olie, som virker som en svamp på fugt :-/ når den
 bliver gammel formedels klæber den koblingspladerne sammen ved stilstand.
 Jeg har på en kammerats RF900 med skruetrækker brækket koblingspladerne fra
 hinanden. Den havde sessonen før døjet en del med at hugge fremad ved
 ilægning af første gear. En mere fornuftig olie fjernede det problem.
 Esterbaseret olie hører hjemme i hermetisk lukkede køleanlæg, hvortil den er
 designet. :-|
 >Der er da underligt! Eller er det?
 Tjae, anderledes i hvert fald
 mvh
 Orla, som lige har forlænget livet for en af de notorisk ringe Honda
 knastkædestrammere    http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
   CL (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  06-10-06 14:37
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:452650c7$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>
 > mvh
 > Orla, som lige har forlænget livet for en af de notorisk ringe Honda
 > knastkædestrammere     > http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr >
 >
 >
 Den er kun ringe fordi du bruger bilolie.    -- 
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL
            
             |  |  | 
    Ukendt (06-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-10-06 19:12
 | 
 |  | 
 CL skrev i meddelelsen <45265c05$0$12648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 >
 >"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 >meddelelse news:452650c7$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> mvh
 >> Orla, som lige har forlænget livet for en af de notorisk ringe Honda
 >> knastkædestrammere     >> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr >Den er kun ringe fordi du bruger bilolie.    Nåeh ja,     den satans bilolie.     Nej strammeren er ringe fordi at det
 _ikke_ er et Honda produkt, samme strammer findes eksempelvis på nogen GPX
 Kawa'er.  Rent ud sagt et fejlkonstrueret OEM-produkt, hvor at man baserer
 funktionen på den friktion, der er mellem et "bolthoved" og en smal
 stål-anlægsflade. Det virker en tid, så bliver bolthovedet glat som en
 barnenumse, lidt pudder, (læs et strøg med en fil), og strammeren er klar
 til endnu x antal Km.    Der kommer en vejledning på "fie's" side når at jeg får tid til skrive
 lidt... Der er jo også kædesiden, der skal opdateres med nye kædemærker, og
 et hus, der skal bygges, og..... godt det er week-end    En defekt strammer kan afsløres ved at fjerne "blænd-bolten" på enden af
 strammeren. Gennem hullet kan man se kærven på spindelen/bolten, som skal
 stramme knastkæden op. Start motoren, og kig ind i strammeren. Kærven skal
 stå helt stille hvis strammeren er OK. Sitrer/roterer kærven højre/venstre
 skal strammeren skiftes, eller måske "repareres".
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Anders Nyvang (RF 90~ (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Nyvang (RF 90~
 | 
 Dato :  07-10-06 07:17
 | 
 |  | Ups, jeg skulle måske lige præcisere.
 
 Mange år siden... Det var I 1994, såå jeg vil skyde på at både
 0W40 og 5W40 fandtes.
 
 Så gammel er jeg heller ikke, jeg havde bare ikke råd til en nyere
 mc.
 
 Det var nok også derfor den var lidt slidt. Købte den af en skummel
 bil-mekanikker i Vallensbæk, som sikkert huslede mig. Men jeg måtte
 bare ud og køre.
 
 /Anders
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-10-06 11:24
 | 
 |  | Anders Nyvang (RF 900) skrev:
 > Ups, jeg skulle måske lige præcisere.
 > Mange år siden... Det var I 1994, såå jeg vil skyde på at både
 > 0W40 og 5W40 fandtes.
 > Så gammel er jeg heller ikke, jeg havde bare ikke råd til en nyere
 > mc.
 >
 Hvis det var min udtalelse du reagerer på, så gik den nu altså på bolden
 og ikke manden: Da CB400f blev lanceret i midten af 70'erne fandtes der
 ikke alle de mc-olie alternativer som markedet er spækket med i dag -
 Ergo: Maskinen er skabt til at køre på det man i dag regner for
 "bilolie", hvorfor det ikke kan være et argument at den ikke kan køre på
 sådant :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   CL (07-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  07-10-06 13:55
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:4527800e$0$12625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hvis det var min udtalelse du reagerer på, så gik den nu altså på bolden
 > og ikke manden: Da CB400f blev lanceret i midten af 70'erne fandtes der
 > ikke alle de mc-olie alternativer som markedet er spækket med i dag -
 > Ergo: Maskinen er skabt til at køre på det man i dag regner for "bilolie",
 > hvorfor det ikke kan være et argument at den ikke kan køre på sådant :-|
 >
 >
 Ahh kan det nu også passe, alle de additiver der bliver
 tilsat i dag, havde de ikke i 70`erne.
 
 --
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (08-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-10-06 14:21
 | 
 |  | CL skrev:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4527800e$0$12625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> ......Da CB400f blev lanceret i midten af 70'erne fandtes der
 >> ikke alle de mc-olie alternativer som markedet er spækket med i dag -
 >> Ergo: Maskinen er skabt til at køre på det man i dag regner for "bilolie",
 >> hvorfor det ikke kan være et argument at den ikke kan køre på sådant :-|
 >>
 >>
 > Ahh kan det nu også passe, alle de additiver der bliver
 >  tilsat i dag, havde de ikke i 70`erne.
 >
 Det er om min første mc-tid (á 1977) at vi taler, og dengang vár der
 altså ikke alskens mc-olier på forhandlerens hylder!
 Den første mc-relaterede olie jeg husker, er Castrol's TTS der blev
 lanceret engang i midten af 80'erne.
 
 Blandt videre argumenter hører at den originale værksteds-manual til
 GPZ900R (der står i reolen lige hér ved siden af PC'en) á 1986, anføres
 brug af olie i SE eller SF kvalitet af viskositet á 10W40 til 20W50 -
 Hvilket godtnok er kvaliteter bedre end 70'er olie, men stadig ganske
 almindelig  motorolie!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
 |  |