"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message 
news:7fhjg2lrc622v4u9eksc55d703qec62qge@4ax.com...
> Well det er til stadighed genstand for stor disput hvad der egentlig
> er bedst korreleret til RL, og om en billig godkendt hjelm altid er
> god nok eller ej, hvor såvel lægpersoner som eksperter har
> divergerende opfattelser. MCN har udført en test af de billigste
> ECE-godkendte hjelme med tilhørende konklusion:
>
> <
http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=5581188&articleCategory=NEWS_PRODUCT-NEWS>
Det er gamle nyheder, at ECE hjelme ikke klare testene efter Snell 
standarden, men hvad der ikke enighed om er om Snell teste giver mening 
efter forholdene i virkeligheden. Faktisk er der rigtig mange experter som 
mener at producenterne laver alt for hårde hjelme for at opfylde Snell 
standarden, problemet er at selvom ens kraniet sagtens kan tage 300-400G så 
hjernen indeni færdig. Derfor mener mange det gælder om at lave en hjelm 
således at den kan tage et enkelt slag/stød med minimal G påvirkning af 
hovedet indeni, og det er her Snell testen har problemer, da de laver test 
med gentagne slag på præcis det samme sted på hjelmen.
Hvilket selvfølgelig er meget relevant hvis man er løbet ind nogle 
nynazister der står og slår løs gentagne gange med et baseballbat mens man 
har en Snell godkendt hjelm på hovedet!!!
Men knap så relevant hvis får et enkelt hårdt slag på hovedet, da her gælder 
om at hjelmen optager så meget energi som muligt så G påvirkningen bliver 
reduceret nok til at hjernen ikke bliver til vælling. Og i de ulykker hvor 
hjelmen reelt har en chance for at gøre en forskel er det altså det mest 
almindelige scenarie. Man skal huske at ved mange højfart ulykker/ frontale 
sammenstød bliver bæreren dræbt uanset hjelmens beskaffenhed da bæreren 
alligevel er død af sine kvæstelser på resten at kroppen.
Mvh.
Martin Guld Thomsen