Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cannon S3 stik til flash??
Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-11-06 16:25

Hej

Har cannon S3 mulighed for tilslutning af ekstern flash?

Claus

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 23-11-06 16:31

Claus Tersgov skrev:
> Hej
>
> Har cannon S3 mulighed for tilslutning af ekstern flash?

Ikke helt på samme måde som du kender det fra DSLR, eller G serien:
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=55673

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || blog: http://cent.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-11-06 17:10

> Ikke helt på samme måde som du kender det fra DSLR, eller G serien:
> http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=55673

Jeg kender ingen af disse kameraer, ej heller S3.

Jeg overvejer at købe det, men undrer mig over, hvordan man sætter en anden
flash til. Min nuværende gamle Casio har et PC stik, så det er nemt at bruge
mine forskellige flash.

Sjov, som der altid er et eller andet galt, når man endelig har besluttet
sig for, hvilket kamera man vil have.

Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-06 17:14

Claus Tersgov wrote:
> Hej
>
> Har cannon S3 mulighed for tilslutning af ekstern flash?

Metz har masser af forskellige blitz-modeller, som kan anvendes sammen
med enhver tænkelig kameratype -
http://www.metz.de/en/photo_electronics/flashlights_digital.140.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-06 17:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Metz har masser af forskellige blitz-modeller, som kan anvendes sammen
> med enhver tænkelig kameratype -
> http://www.metz.de/en/photo_electronics/flashlights_digital.140.html

Undskyld... jeg var vist lidt for hurtig på aftrækkeren, dit Canon S3 har
hverken en blitz-sko eller et blitz-stik, så det kræver noget hekseri at
bruge externe blitz.

Men metoden er, at du køber en fotocelle-udløser, og sætter den foran den
indbyggede blitz, med noget staniol kan du evt. sørge for at lave en
afblænding at lyset fra den indbyggede blitz.

Denne løsning kan være ganske velfungerende, og hvis den externe blitz
har fotocelle med belysningsautomatik, så skal du bare køre kameraet på
den rette blænde.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Børge Larsen

Dato : 23-11-06 18:01

> [...]
> fotocelle med belysningsautomatik, så skal du bare køre kameraet på den

Pas på med afdækning af den indbyggede flash. Den ødelægges let derved. Den
skal kunne komme af med varmen.

Børge

Fra : Alex W

Dato : 23-11-06 18:36

> Pas på med afdækning af den indbyggede flash. Den ødelægges let derved.
> Den skal kunne komme af med varmen.
>
> Børge

En idé er at sætte et infrarødt filter foran ..det kan en lave se, men lyset
kommer ikke med på billedet.

En helt anden ting er om kameraet har pre-flash eller om det kan slås fra.
Hvis kameraet har preflash, så skal det være en slaveflash der har mulighed
for at synkronisere på nr. to glimt. Ellers brænder den bare flashen af på
preflashen, som bruges til at måle lys med .. og når flashen så skyder af er
slaveflashen lige trikket.

Hvis kameraet kan slå preflash fra .. så er det lige ud af landevejen.
Juster blænden i forhold til flashen.
Prøv hele blænderækken og kig hvornår billedet er rigtigt eksponeret.

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-06 19:12

Alex W wrote:

> Hvis kameraet kan slå preflash fra .. så er det lige ud af landevejen.
> Juster blænden i forhold til flashen.
> Prøv hele blænderækken og kig hvornår billedet er rigtigt eksponeret.

Metz laver flere forskellige typer blitz's der kan det med at køre med
pre-flash, de har også en indbygget fotocelle og belysningsmåling, så de
kan køres automatisk og helt præcist på bestemte blænder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-06 19:03

Børge Larsen wrote:

> Pas på med afdækning af den indbyggede flash. Den ødelægges let derved. Den
> skal kunne komme af med varmen.

Tja... det nok begrænset med varme der kommer fra sådan en bette blitz,
og jeg anbefalede netop staniol som er glimrende til at lede varmen væk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Børge Larsen

Dato : 24-11-06 15:14

> Tja... det nok begrænset med varme der kommer fra sådan en bette blitz, og
> jeg anbefalede netop staniol som er glimrende til at lede varmen væk...

Brug hellere noget sort der kan absorbere varmen. Staniol er blank på begge
sider, d.v.s siden der vender ind mod flashen reflekterer varmen og kaste
den ind mod flashen.
Det er det samme som nogle engang havde for vane at male radiatorer med
alufarve. De blev nødt til at male dem sort for at få dem til at avgive max.
varme.

Børge