Foto
IBM760 5420
Teil 3020
capture one
Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 08:31

Forleden var jeg med inde i et studie og overvære en fotosession.
Fotografen havde et digitalt hasselbladagtigt kamera og jeg formoder det
var et sony. Hver gang han tog et foto, blev det overført med det samme
til Capture One Pro på hans Mac, hvilket jeg syntes var ret fikst. :)
Nu har jeg hentet trialudgaven af programmet (v3.7.6) til PC, men jeg kan
ikke få ovenstående situation til at fungere med mit canon 400D. Altså når
jeg vælger "reconnect camera" i filemenuen, kan programmet slet ikke finde
det. Canons egen software finder naturligvis kameraet med det samme.

Kan det ikke lade sig gøre med mit kamera eller gør jeg noget forkert?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-11-06 08:56

Peter T. skrev:
> Kan det ikke lade sig gøre med mit kamera eller gør jeg noget forkert?

Det virker måske kun med Firewire, som jo er std.
for profkameraer.

Peter Schrøder

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 09:13

Peter Schrøder udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det virker måske kun med Firewire, som jo er std.
> for profkameraer.

Hm ja. Det tænkte jeg også på.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 22-11-06 09:23

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Canons egen software finder naturligvis kameraet med det samme.
>
> Kan det ikke lade sig gøre med mit kamera eller gør jeg noget forkert?

Og måske virker det ikke i TRIAL udgave.....måske kun i den
registrerede....bare en tanke..
Pdr

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 09:36

Pdr(2770) udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og måske virker det ikke i TRIAL udgave.....måske kun i den
> registrerede....bare en tanke..

Jeg fandt omsider nogle foraer på phaseones side. Og i følge en post, jeg
faldt over, skulle det virke i trial og med bla. Canon 350D. Jeg leder
efter en løsning. Og hvis jeg ikke finder nogen, afinstallerer jeg canons
eget software minus wia-driveren og ser om det løser problemet. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 09:55

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og hvis jeg ikke finder nogen, afinstallerer
> jeg canons eget software minus wia-driveren og ser om det løser
> problemet. :)

Juhuu! Jeg fik det til at virke... ad omveje. :)

Når jeg forbinder kameraet til pcen, starter EOS utility automatisk op som
sædvanlig. Her trykker jeg "camera settings/remote shooting". I
preferences vælger jeg capture one pro's "capture"-mappe, som
destinationsmappe i fanen "destination folder". Så starter jeg capture one
op og jeg kan nu knipse løs og fotos dukker op i C1 idet de er overført.
Rigtigt rart. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 09:58

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Juhuu! Jeg fik det til at virke... ad omveje. :)

Altså C1 kan stadigvæk ikke finde kameraet og tethered shooting i C1
understøtter umiddelbart (endnu) ikke 400D i følge Phase One.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Jakob

Dato : 22-11-06 15:00

In article <Xns9883656ADE7FEmuh@130.225.247.90>, pinoc10
@hotmail.GEBIScom says...

Tror du blander to koncepter lidt sammen. Det ene er jo om man kan se
billedet på skærmen inden det er taget, det andet er om det bliver
overført med det samme efter det er taget :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 15:26

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Tror du blander to koncepter lidt sammen. Det ene er jo om man kan se
> billedet på skærmen inden det er taget, det andet er om det bliver
> overført med det samme efter det er taget :0)

Man kan da under ingen omstændigheder se noget billede fra 400D på en skærm
inden det er taget. Der sidder et spejl i vejen der

/Alex

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 16:09

Jakob udviste en rettidig omhu og skrev:

> Tror du blander to koncepter lidt sammen. Det ene er jo om man kan se
> billedet på skærmen inden det er taget, det andet er om det bliver
> overført med det samme efter det er taget :0)

Slet ikke. Som Linaa også skriver, så sidder der et spejl i vejen. Det er
ikke ligesom på et almindeligt digitalt lommekamera, hvor man altid kan se
hvad kameraet peger på. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Jakob

Dato : 22-11-06 17:00

In article <Xns9883A44D172EDmuh@130.225.247.90>, pinoc10
@hotmail.GEBIScom says...

> Slet ikke. Som Linaa også skriver, så sidder der et spejl i vejen. Det er
> ikke ligesom på et almindeligt digitalt lommekamera, hvor man altid kan se
> hvad kameraet peger på. :)

Det er sgu også rigtigt. Det var en brain-fart :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-11-06 18:39

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Fotografen havde et digitalt hasselbladagtigt kamera og jeg formoder det
> var et sony.

Laver Sony digital mellemformat kameraer ?

Det mest almindelige er Hasselblad, Mamiya, Bronica og Contax.
Dertil kommer digitale bagstykker fra Hasselblad, PhaseOne og Leaf.

> Hver gang han tog et foto, blev det overført med det samme
> til Capture One Pro på hans Mac, hvilket jeg syntes var ret fikst. :)

Når han bruger CaptureOne, så er det et PhaseOne bagstykke han har brugt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-11-06 20:57

Peter T. wrote:
> Forleden var jeg med inde i et studie og overvære en fotosession.
> Fotografen havde et digitalt hasselbladagtigt kamera og jeg formoder det
> var et sony.

sådan een: http://hasselblad.com/products/h-system/h2.aspx ?
Og et phase one bagstykke. Det lader til at kun canon og Phase-one er
understøttet til direkte dataoverførsel:
http://www.phaseone.com/Content/Software/ProSoftware/TechSpecs/RawFileSupport.aspx

400D er ikke omtalt.

Sony bygger ikke mellemformatkameraer

Bo //

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 23:11

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> Sony bygger ikke mellemformatkameraer

Til både dig og Mogens: dette var helt sikkert ikke et mellemformatkamera.
Jeg ved ikke hvilket kamera det var, men som jeg også skrev, så lignede det
et hasselblad uden dog at være det. Sony var blot et slag på tasken.
Andet ved jeg ikke.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-11-06 23:26

Peter T. wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke hvilket kamera det var, men som jeg også skrev, så lignede det
> et hasselblad uden dog at være det. Sony var blot et slag på tasken.

OK, efter Phase-One's beskrivelse af Capture, kan det opsamle direkte
fra Canon eller fra et af deres egne bagstykker. Det er nok ikke et
canon. Phase One laver kun bagstykker til mellemformat kameraer.
http://www.phaseone.com/Content/p1digitalbacks/Compatibility%20chart.aspx

Nå, det var oprindelig ikke det, dit spm gik på. Har Du ikke sendt en
mail til deres tekniske support?

Bo //

Fra : Peter T.

Dato : 22-11-06 23:37

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> OK, efter Phase-One's beskrivelse af Capture, kan det opsamle direkte
> fra Canon eller fra et af deres egne bagstykker.

Jeg anede ikke engang, at phase one lavede deres egne bagstykker.

> Nå, det var oprindelig ikke det, dit spm gik på. Har Du ikke sendt en
> mail til deres tekniske support?

Nej, ikke endnu. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-06 07:54

Peter T. wrote:

> Jeg anede ikke engang, at phase one lavede deres egne bagstykker.

Ak, ja. De lever af det. Softwaren er bare et "biprodukt". Jeg kender et
par af hardwareudviklerne

Bo //