Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studielys...
Fra : /Peter

Dato : 21-11-06 21:51

Nu har jeg set flere studieportrætter hvor lyset kun rammer objektet
(personen)
og ikke baggrunden, dvs. det er en mørk næsten sort baggrund.
Hvordan man gør det?

Venligst
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 00:22

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg set flere studieportrætter hvor lyset kun rammer objektet
> (personen)
> og ikke baggrunden, dvs. det er en mørk næsten sort baggrund.
> Hvordan man gør det?

mørk baggrund - lys ind fra siden - rediger resten i fx photoshop

Fra : /Peter

Dato : 22-11-06 10:37

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
>

> mørk baggrund - lys ind fra siden - rediger resten i fx photoshop

Tak

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-11-06 11:14

> [...]
> (personen)
> og ikke baggrunden, dvs. det er en mørk næsten sort baggrund.

Udgangspunktet kan være en sort baggrund i god kvalitet, altså uden evnen
til at reflektere lyset.
En helt hvid baggrund kan også blive helt sort, bare mængden af lys på den
bliver tilpas lille, i forhold til det lys der er på "modellen", afstanden
skal bare være stor nok!

Hvis du måler lyset, først 1 meters afstand fra lyskilden og derefter på 2
meters afstand, så er lysmængden ikke halveret selvom afstanden er
fordoblet, den er derimod faldet til en fjerdedel.

Man siger at "lyset aftager med kvadratet på afstanden".

Det kan være forbandet vanskeligt at ændre baggrundsfarve i Photoshop, især
hvis der ikke er en skarp/glat overgang mellem hår og baggrund.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Erik W.

Dato : 22-11-06 12:26

> [...]
> (personen)
> og ikke baggrunden, dvs. det er en mørk næsten sort baggrund.

Brug en god sort baggrund som absorberer lyset. Sort glat fløjl (ikke at
forveksle med riflet fløjl) er rigtigt godt og ganske billigt, hvis du køber
det i en stof-forretning. Det hænger godt uden at krølle eller folde som
eksempelvis velour og andre lignende stoffer gør det.

Mvh Erik W.

Fra : /Peter

Dato : 22-11-06 18:26

"Erik W." <Erik.W@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du køber det i en stof-forretning. Det hænger godt uden at krølle
> eller folde som eksempelvis velour og andre lignende stoffer gør det.

Hej Erik, kan man bruge lærred tror du,
det kan fås i 3m bredder til ca.80Kr./m.
og i flere farver.

Venligts
Peter

Fra : Søren

Dato : 22-11-06 18:27

Tag nu jeres hobby seriøst og køb noget ordentlig lærred hos www.obt.dk ...
det koster ikke nogen bondegård!

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-11-06 19:53

Søren skrev i 456488de$0$4160$d40e179e@nntp02.dk.telia.net dette:
> Tag nu jeres hobby seriøst og køb noget ordentlig lærred hos
> www.obt.dk ... det koster ikke nogen bondegård!

Rigtigt! Det er useriøst ikke at bruge mange penge.
De fattige er useriøse.
Derfor er de fattige.
Derfor fortjener de at forblive fattige.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 18:38

On Wed, 22 Nov 2006 12:26:08 +0100, "Erik W." <Erik.W@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>det i en stof-forretning. Det hænger godt uden at krølle eller folde som
>eksempelvis velour og andre lignende stoffer gør det.

Jeg har netop købt noget sort fløjl i Jysk og det virker fortrinligt,
men desværre fås det kun i 1.10m bredde. Så kan man selvfølgelig sy en
2-3 sttykker sammen så man får f.eks 3m, men jeg ved ikke om syningen
evt kan ses. Så hvis du kender et sted hvor man kan få det i 3m bredde
må du meget gerne give et link.

mvh Falcon

Fra : /Peter

Dato : 22-11-06 18:50

"Falcon" <falcon1atemaildotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2-3 sttykker sammen så man får f.eks 3m, men jeg ved ikke om syningen
> evt kan ses. Så hvis du kender et sted hvor man kan få det i 3m bredde

Her:
http://www.fjoelner.dk

har de i hvertfald lærred der er 3m bredt,
ved ikke med sort fløjl eller måske bomuldstof.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-06 20:00

/Peter wrote:

> har de i hvertfald lærred der er 3m bredt,
> ved ikke med sort fløjl eller måske bomuldstof.

Hvorfor lave så mange krumspring, rigtige fotobaggrunde er rimmelig
billige, en rulle der er 2,72 cm bred og 11 m lang, med kraftig mat sort
baggrundspapir, koster kun 333,- kr. excl. moms og fragt....

http://www.obt.dk/baggrundspapir_kun_333_kr.htm

FUT news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : /Peter

Dato : 22-11-06 21:04

> [...]
> billige, en rulle der er 2,72 cm bred og 11 m lang, med kraftig mat
> sort baggrundspapir, koster kun 333,- kr. excl. moms og fragt....

Fordi jeg er amatør og her er intet livsvigtigt, så man kan
ekperimentere, finde alternativer og brugbare løsninger
i stedet for bare at bestille hvor det er nemmest.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-06 22:01

/Peter wrote:

> Fordi jeg er amatør og her er intet livsvigtigt, så man kan
> ekperimentere, finde alternativer og brugbare løsninger
> i stedet for bare at bestille hvor det er nemmest.

Har du overvejet den mulighed, at der er mange tusinde fotografer før
dig, som har eksperimenteret med at finde den bedste og billigste sorte
baggrund - og kunne du evt. forestille dig, at de er kommet frem til, at
en rulle kraftig mat sort papir er den optimale løsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : /Peter

Dato : 23-11-06 20:04

> [...]
> sorte baggrund - og kunne du evt. forestille dig, at de er kommet frem
> til, at en rulle kraftig mat sort papir er den optimale løsning...

Men mat sort papir kan købes andre steder end lige hos
specielle fotohandlere som obt.

Og det er ikke helt sikkert at det er DET bedste materieale,
nu kom det fx. op at velour eller molton kan bruges men sikkert også
bomuld, lærred og andre, det store problem er nok at få det i den
rigtige bredde.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 23:11

On Wed, 22 Nov 2006 21:04:08 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

>"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

Det er ikke prisen der er noget i vejen med, jeg har blot ikke plads
til at have en 3m bred rulle til at hænge permanent, så stof kan jeg
bedre pakke sammen efter brug....derfor!

mvh Falcon

Fra : Alex W

Dato : 22-11-06 23:52

> Det er ikke prisen der er noget i vejen med, jeg har blot ikke plads
> til at have en 3m bred rulle til at hænge permanent, så stof kan jeg
> bedre pakke sammen efter brug....derfor!

Obt har også stofbaggrunde, ammenklappelige baggrunde, rullegardin baggrunde
... mv.

/Alex W

Fra : Peter T.

Dato : 23-11-06 00:18

Erik W. udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> du køber det i en stof-forretning. Det hænger godt uden at krølle
> eller folde som eksempelvis velour og andre lignende stoffer gør det.

Jeg har erfaring med både velour, fløjl og alm. molton fra teaterverdenen
grundet lyssætningerne. Og vi vender altid tilbage til velour, simpelthen
fordi det er det bedste og hænger mest præcist efter det har ligget pakket
sammen i et par dage eller mere. Velour retter sig ud praktisk talt med
det samme, mens fløjl og molton minimum bruger en dag på at få fjernet
folder efter ophængning.

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Peter T.

Dato : 23-11-06 00:20

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og vi vender altid tilbage til
> velour, simpelthen fordi det er det bedste og hænger mest præcist

Men jeg indrømmer også gerne, at kvalitetsvelour er ret dyrt. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : /Peter

Dato : 22-11-06 15:23

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

Tak til Erik og Leif.

Venligst
Peter

Fra : John Larsson

Dato : 22-11-06 15:53

"Erik W." <Erik.W@surfmail.dk> writes:

> [...]
>det i en stof-forretning. Det hænger godt uden at krølle eller folde som
>eksempelvis velour og andre lignende stoffer gør det.

Vær opmærksom på at luvens retning kan drille lidt; man kan prøve
alternative hængeretninger.

John