Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kalibrerer I jeres skærm?
Fra : Mikael Klynder

Dato : 21-11-06 19:53

Hej.

Er igang med grundig testning af mit fine lille ny kamera... I den
forbindelse anskaffede jeg mig Photoshop, da en eller anden form for
billedbehandling er nødvendig. Hev et billede ind, og justerede til jeg
synes det så fint ud. Men da jeg kiggede billedet på min anden skærm, var
der godt nok knald på farverne, og det var ikke særlig kønt.

Så jeg kan se, at det i høj grad er nødvendigt at justere skærmen grundigt,
så den viser det den skal. Alle de få sider jeg kan finde om emnet er
ældgamle (5 år +), og flere af dem mener man skal købe sig en eller anden
lille gadget, som åbenbart klarer det. Men findes der ikke nogle
"farveskemaer"/justeringsprogrammer?

Hvad bruger I? Håber I har nogle gode links.

Billedet ligger her http://www.pbase.com/klynder/image/70567041/original, og
uden at vide det, vil jeg gætte på, at der er rimelig meget knald på. Som
udprint blev det temmelig lilla i toppen (skulle være blåt), men det er jo
straks lettere at justere printeren på plads, når først man er sikker på, at
skærmen viser tingene som den skal.

Jeg ved godt der er histogrammer og andre funktioner, der kan fortælle mig
hvordan tingene ser ud, men det måtte gerne se sådan ud på skærmen også.

Mvh Mikael

Fra : cr

Dato : 21-11-06 20:02

Mikael Klynder skrev:
> [...]
> hvordan tingene ser ud, men det måtte gerne se sådan ud på skærmen også.

Kik på

http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/leveringsstandard.php

cr

Fra : cr

Dato : 21-11-06 20:02

Fra : cr

Dato : 21-11-06 20:06

Beklager dobbeltsendning, den nye Thunderbird er noget særpræget, den
melder ingen forbindelse til news-serveren.

cr

Fra : emj

Dato : 21-11-06 21:19

cr skrev:

>Beklager dobbeltsendning, den nye Thunderbird er noget særpræget, den
>melder ingen forbindelse til news-serveren.

Derfor kan du vel godt slette nogle af alle de mange kopier, du har
sendt.

Hilsen emj

Fra : cr

Dato : 21-11-06 20:02

Fra : Mikael Klynder

Dato : 21-11-06 20:22

"cr" <spam@oz4dik> skrev i en meddelelse news:45634D45.6000207@oz4dik...
> Kik på
>
> http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/leveringsstandard.php

Alle tiders, det ligner da noget der duer.

Hvad mener de med: "Det skal understreges, at test-billedet ikke skal
erstatte en egentlig kalibrering af skærmen". Det er vel netop en egentlig
kalibrering man foretager?!

Tak for hjælpen i hvert fald.

Mvh Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-06 21:13

Mikael Klynder wrote:

> Hvad bruger I? Håber I har nogle gode links.

Du kan prøve flg. side, det allersidte afsnit om RGB-net relaterer til
CRT-skærme, så det skal du bare se bort fra hvis du anvender fladskærm.
http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

På Macintosh har vi noget der hedder ColorSync, det gør at det samme
billede vises ens i alle programmer, og at udprint svarer til det man ser
på skærmen, der findes noget tilsvaren software til Windows, jeg ved bare
ikke hvad det hedder.

> Billedet ligger her http://www.pbase.com/klynder/image/70567041/original, og

Motivet er jo ikke noget særligt, men farverne og kontrasten er ok..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikael Klynder

Dato : 21-11-06 21:42

> Du kan prøve flg. side, det allersidte afsnit om RGB-net relaterer til
> CRT-skærme, så det skal du bare se bort fra hvis du anvender fladskærm.
> http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

Takker, dejlig side! Kan tydeligt se, at der skal justeres en del. Ville det
evt. være smart at pille den "gamle" Samsung CRT-skærm ud af skabet? For det
ser umiddelbart ud som om min fladskærm har lidt svært ved at følge med, når
man går i detaljer. Kunne forestille mig at det er ret generelt.

> [...]
> på skærmen, der findes noget tilsvaren software til Windows, jeg ved bare

Det må jeg prøve at søge lidt på.

> Motivet er jo ikke noget særligt,

Nej, det var også kun afprøvning af kameraets evner under diverse forhold

> men farverne og kontrasten er ok..

Ok tak, så er det da ikke gået helt bananas i Photoshop. Nu vil jeg prøve at
justere lidt, evt. tilføje en anden skærm, og så se hvordan det ser ud!

Tak for hjælpen.

Mvh Mikael

Fra : Mikael Klynder

Dato : 21-11-06 21:50

"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse

> Ok tak, så er det da ikke gået helt bananas i Photoshop. Nu vil jeg prøve
> at justere lidt, evt. tilføje en anden skærm, og så se hvordan det ser ud!

Selvom, det kan godt ses at man skal være forsigtig når der arbejdes i JPG.
At klare så meget af redigeringen som muligt på een gang er da vist et must,
ellers går der nok for meget tabt.

Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-06 22:36

Mikael Klynder wrote:

> [...]
> ser umiddelbart ud som om min fladskærm har lidt svært ved at følge med, når
> man går i detaljer. Kunne forestille mig at det er ret generelt.

De billige fladskærme kan slet ikke hamle op med CRT-skærme, men der
findes også CRT-skærme som ikke er gode nok til fotoredigering. Og de
dyre fladskærme kan fint bruges til fotoredigering.

Det korte af det lange er, at det kræver gode/dyre skærme, hvis man
seriøst vil arbejde med fotoredigering.

Men en dedikeret snak om skærme bør foregå i news:dk.edb.hardware.skaerm

så FUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-11-06 17:43

Mikael Klynder skrev i 45634b28$0$14023$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:

> [...]
> straks lettere at justere printeren på plads, når først man er sikker
> på, at skærmen viser tingene som den skal.

Det er lidt svært at bedømme et billede som det viste, da vi jo ikke var til
stede, da du tog det, og derfor ikke ved hvordan det 'skal se ud'. Efter min
opfattelse er det lettere at bedømme farvestyringen med et 'normalt' billede
med noget plantegrønt, noget menneskehud og andre ting, som vi har en
nogenlunde fornemmelse af hvordan skal se ud.

I øvrigt er der en temmelig lang tråd om emnet i dk.fritid.indkøb - godt nok
hovedsageligt omhandlende det, du kalder en gadget. Min oplevelse var, at
det aldrig lykkedes mig at kalibrere mine skærme ordentligt uden denne
hardware. Og nu ser jeg i hvert fald selv billederne som de skal ses. Det er
jo så et spørgsmål om hvor meget det så er værd til webbrug, hvor langt de
fleste alligevel ser billederne med ukalibrerede skærme.
Det deprimerende er, at der er frygteligt mange af éns gamle billeder, der
lige pludseligt trænger alvorligt til en genbehandling.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mikael Klynder

Dato : 22-11-06 19:48

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'normalt' billede med noget plantegrønt, noget menneskehud og andre ting,
> som vi har en nogenlunde fornemmelse af hvordan skal se ud.

Ja det kan jeg da godt se. Tænkte ikke på det.

> I øvrigt er der en temmelig lang tråd om emnet i dk.fritid.indkøb - godt
> nok hovedsageligt omhandlende det, du kalder en gadget.

Ach... danke schön Tænkte faktisk slet ikke på at kigge i indkøb, men
har fundet den, så den læser jeg da lige.

> [...]
> Det deprimerende er, at der er frygteligt mange af éns gamle billeder, der
> lige pludseligt trænger alvorligt til en genbehandling.

Ja det vil jeg nemlig gerne undgå, at få sådan en AHA, efter at have lavet
en hulens masse billeder. Det kan da godt være sådan en gadget var værd at
overveje. Jeg har i hvert fald mulighederne liggende foran mig nu, så tak
for det.

Mvh Mikael

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-11-06 20:02

Mikael Klynder skrev i 45649b63$0$13940$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:

> [...]
> lavet en hulens masse billeder. Det kan da godt være sådan en gadget
> var værd at overveje. Jeg har i hvert fald mulighederne liggende

Hvis du vi anskafe dig en gadget tror jeg du skulle kigge i retningen af
den, Hans Kruse beskriver ovre i indkøbsgruppen. Jeg har valgt
storebroderen, men det var mere fordi den er bygget til at håndtere flere
skærme på en gang og så fordi den er bundlet med noget
printerprofileringssoftware (som jeg ikke er specielt imponeret af - men det
er måske fordi jeg ikke er superskarp til at bruge den). Jeg tror at
profileringsprocessen for en enkelt skærm er akkurat lige så god i den
lille - og noget billigere - udgave.
I virkeligheden er det for mig at se ikke så vanvittig dyr en investering
ifht. alt det andet grej, man køber. Jeg er stort set af den opfattelse, at
folk hjertens gerne havde smidt en 3-4000 ekstra efter et kamerahus som
havde en form for farvestyring eller et filter, der kunne tricket. Men lige
så let det er at bekvemme sig til at købe grej til kameraet lige så svært er
det tilsyneladende at finde knaster til noget så usexy som en
farvekalibrering. For ikke så længe siden så jeg et andet sted en fyr, der
lige havde købt en d80 med en 18-200 - som brokkede sig over at han skulle
betale 100$ for et billedbehandlingsprogram. Folk er tossede!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : tspetersen@gmail.com

Dato : 30-11-06 18:16

Mikael Klynder skrev:

> [...]
>
> Hvad mener de med: "Det skal understreges, at test-billedet ikke skal
> erstatte en egentlig kalibrering af skærmen". Det er vel netop en egentlig

En anden mulighed (som er lidt billigere) er at benytte Laboratoriets
test ark:
http://www.labnet.dk/sections/pages/showpage.php?id=820

Hvis du bestiller en fremkaldelse af dette hos dem kan du bruge det som
din reference for justering af skærm...

Mvh.
Thomas.