Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Quick mask i Photoshop - hvad er fidusen?
Fra : Tomas .

Dato : 20-11-06 22:47

Hejsa

Jeg har lige fået downloadet en prøveversion af Photoshop CS2 og leger
lidt med de forskellige redskaber i værktøjspaletten. Men jeg kan
simpelthen ikke gennemskue, hvordan Quick Mask skal bruges! Hvad er
forskellen på, om man behandler et billede under standart-funktionen
eller i quick mask? Hvad er fordelene ved quick mask i forhold til
standart?

Jeg kan ikke se meningen i galskaben så håber, at nogen kan hjælpe

Mvh.

Tomas

Fra : Kim B

Dato : 21-11-06 18:17

On 20 Nov 2006 21:47:28 GMT, Tomas . <huttelbuttel@D5HOYhotmail.com>
(slet D5HOY) wrote:

> [...]
>standart?
>
>Jeg kan ikke se meningen i galskaben så håber, at nogen kan hjælpe

I QM redigerer/maler m.m. du i selektionsmasken, ikke i billedet

Kim

Fra : Henrik Juul

Dato : 23-11-06 22:24

> [...]
>standart?
>
>Jeg kan ikke se meningen i galskaben så håber, at nogen kan hjælpe

Quick Mask er genialt til f.eks. fritlægning af objekter i et
billede.- Det udføres ved, at du først nærmest farvelægger alt, hvad
du vil have fritlagt og når det så er gjort (og det er et arbejde, som
kan strække sig over flere dage) så ændrer du det afmaskede til en
decideret "selection".
Se evt. nogle af mine billeder her, hvor jeg har gjort god brug af
Quick Mask:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=278249
(her kan de 2 billeder, som er lagt sammen, ses)

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=265076

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=244301

/Henrik

Fra : Kim B

Dato : 24-11-06 20:18

On Thu, 23 Nov 2006 22:23:34 +0100, Henrik Juul
<h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> wrote:

> [...]
>Quick Mask:
>
>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=278249
>(her kan de 2 billeder, som er lagt sammen, ses)

Øhhh ... det er da vist lagmasker, du snakker om dér, ikke?
Quickmasken kan da vist ikke gemmes (uden at konvertere den til en
alfakanal eller lignende).

Kim

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-11-06 19:22

>Øhhh ... det er da vist lagmasker, du snakker om dér, ikke?
>Quickmasken kan da vist ikke gemmes (uden at konvertere den til en
>alfakanal eller lignende).

Hvis jeg vælger at lave min Quick Mask som "masked areas" så kan jeg,
når jeg har malet alt, hvad jeg ønsker at fritlægge, vælge "edit in
standard mode", hvorefter jeg får min selection.

/Henrik

Fra : Tomas .

Dato : 25-11-06 01:25

--
Hej Henrik

Tak for svaret Rigtig flotte billeder - kunne især godt lige
orkidéerne. Men hvordan gør du sådan helt konkret?? Jeg har
efterhånden fundet ud af, at
man først markerer det område man ønsker under standart. Derefter
vælger man QM og kan så 'male' sin selektion. Og hvad gør man så? Ved
mig sker der ikke
andet, end at jeg kan se omridserne af markeringerne, når jeg går
tilbage til standart. Hmm har bestilt en bog og Photoshop, men det
kribler i hænderne
for at komme i gang med det samme Og forresten... som Kim er inde
på - hvordan gemmer man sit lag/selection?? (er de to ting det
samme?)

Med venlig hilsen
Tomas

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-11-06 19:27

> [...]

når jeg har malet alt, hvad jeg ønsker at fritlægge, vælge "edit in
standard mode", hvorefter jeg får min selection.
Denne selection kan jeg så kopiere in på et nyt lag, hvor jeg så kan
lave alverdens ting

/Henrik

Fra : Tomas .

Dato : 25-11-06 23:10

--
Takker. Det hjalp lidt på det hele Kan godt se at QM derved
åbner for flere muligheder mht. "Filter", end en normal

Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Mikael Klynder

Dato : 27-11-06 16:20

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse
> [...]
> standard mode", hvorefter jeg får min selection.
> Denne selection kan jeg så kopiere in på et nyt lag, hvor jeg så kan

Du kunne vel ikke lige øse lidt erfaring, jeg kan se på dine billeder at du
har fidusen

Når du tager din mølle, som er på blå baggrund, og lægger over på en
anderledes baggrund, hvad gør du så for at undgå en "blå streg" i kanten? Er
der en smart metode, eller er det bare pillearbejde hvor man laaaaangsomt
arbejder sig rundt langs kanten?

Mvh Mikael

Fra : Henrik Juul

Dato : 28-11-06 08:11

> [...]
> Er der en smart metode, eller er det bare pillearbejde hvor man
> laaaaangsomt arbejder sig rundt langs kanten?

Mikael, det er vist bare et nørklearbejde, hvor man arbejder nærmest på
pixel-niveau i hvert tilfælde langs kanten.

/Henrik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-11-06 18:52

"Mikael Klynder" <mikael@klynder.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> Er der en smart metode, eller er det bare pillearbejde hvor man
> laaaaangsomt arbejder sig rundt langs kanten?

Når du har lavet din markering kan du gå op i Select>modify>contract og
skrive 1-2 pixels det kan nogle gange fjerne det. En anden ting er, hvis det
du har kopieret noget ind i et andet billede der har en meget skarp kant,
kan du bruge smudge tool, med en meget lille pensel størrelse, og en lille
strengt, til at gøre kanten mindre skarp, du køre bare langs med kanten. Det
kommer nemlig mange gange til at se meget uægte ud, med den skarpe kant.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Henrik Juul

Dato : 29-11-06 08:03

> [...]
> lille strengt, til at gøre kanten mindre skarp, du køre bare langs med
> kanten. Det kommer nemlig mange gange til at se meget uægte ud, med den

God pointe Jørgen, som jeg selv også benytter - havde nok bare ikke lige
forstået spørgsmålet rigtigt!

/Henrik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-11-06 17:55