Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed server
Fra : Stefan

Dato : 20-11-06 17:18

Hej

Jeg overvejer at gøre vores billeder tilgengælige for familien, og leder
efter en billedserver, der er opbygget omkring den mappe struktur billederne
allerede ligger i. Der skal være password adgang til den og køre som
selvstændigt program (magter ikke lige at skal til at installere apache etc
og igang med at programmere).

Jeg har haft et tidligere men er åbenbart kommet til at slette det, har
kigget på eRez og Cumulus, men det er vist en anelse for dyrt til en familie
projekt.

Stef

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-06 17:24

Stefan wrote:
> [...]
> kigget på eRez og Cumulus, men det er vist en anelse for dyrt til en familie

Coppermine koster jo ikke noget. Den skal bare have adgang til mySQL, og
det understøttes af mange udbydere.

http://coppermine-gallery.net/index.php

Bo //

Fra : Stefan

Dato : 20-11-06 17:26

> Coppermine koster jo ikke noget. Den skal bare have adgang til mySQL, og
> det understøttes af mange udbydere.
>
> http://coppermine-gallery.net/index.php
>
> Bo //

Åhh ja det glemte jeg den skal ligger her hjemme, gider ikke skal til at
købe plads hos en udbyder til 8 gb billeder.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 17:55

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> Åhh ja det glemte jeg den skal ligger her hjemme, gider ikke skal til at
> købe plads hos en udbyder til 8 gb billeder.

køb en diskstation (synology), der er photogallery funktion, og der kan du
lægge alle dine billeder, og den generere så automatisk thumbnails, og der
kan du sætte hvilken størrelses disk i du vil.

Samtidig med det, kan den jo så også fungere som netværksdrev, samt en masse
andre ting.

MVH
Thomas H.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-06 18:22

Stefan wrote:
> Åhh ja det glemte jeg den skal ligger her hjemme, gider ikke skal til
> at købe plads hos en udbyder til 8 gb billeder.
> Stef

Så er der galleri-programmer som f.x.:

JAlbum (kræver Java runtime for at fungere - kan downloades gratis)

Galleri
Arles Web Page Creartor
og flere lignende, der alle generer et galleri i ren HTML, der kan køre
om en hjemmeside.

Men de vil så give perblemer med at password-beskytte dem - især, hvis
du ikke selv vil have en server kørende.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Stefan

Dato : 20-11-06 23:41

> JAlbum (kræver Java runtime for at fungere - kan downloades gratis)

Lige hvad jeg ledte efter, det gør trickset indtil jeg får lavet en server
til det.

Stef

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-06 12:31

Stefan skrev:

> Åhh ja det glemte jeg den skal ligger her hjemme, gider ikke skal til at
> købe plads hos en udbyder til 8 gb billeder.

og så? Det er yderst overkommeligt at lave en privat, lokal installation
af apache med XAMPP http://www.apachefriends.org/ med php og mysql, og
så er coppermine endnu lettere at installere fordi man slipper for
problemer med sikkerheden...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Stefan

Dato : 21-11-06 18:10

> [...]
> er coppermine endnu lettere at installere fordi man slipper for problemer

Ja hvis man ikke har 300kvm hus der har 1. prior!

Stef

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-06 19:05

Stefan wrote:

> Ja hvis man ikke har 300kvm hus der har 1. prior!

En server fylder ikke ret meget, så med 300m2 skulle det kunne lade sig
gøre.

Jeg installerede min Coppermine på ca 1 time, og oprettede brugere til
familien. Men det var osse på en Linux maskine, hvor php, mysql og
apache er standard installeret.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-11-06 18:46

Jesper Brunholm skrev i 4562e38a$0$49195$14726298@news.sunsite.dk dette:

> installation af apache med XAMPP http://www.apachefriends.org/ med
> php og mysql, og så er coppermine endnu lettere at installere fordi
> man slipper for problemer med sikkerheden...

Dvs. at de vulnerability reports jeg modtager vedr. Apache er ligegyldige?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-06 22:01

Jan Boegh skrev:

> Dvs. at de vulnerability reports jeg modtager vedr. Apache er ligegyldige?

Hvis du installerer apache på din lokale maskine uden at gøre den
tilgængelig fra internettet, hvilket jeg forstod at spørgeren her ville,
så vil jeg da mene at de er ligegyldige.

Jeg er helt enig med dig i at Apache i formen XAMPP overhovedet ikke
bare kan smides ind på en maskine og bruges som www-tilgængelig
webserver uden en længere række kyndige foranstaltninger (overhovedet er
det tvivlsomt om den version bør bruges som www-webserver, så vidt jeg
husker frarådes det fra Apaches side), men det var ikke det jeg forstod
der var behov for her

Min pointe om at man slap for problemer med sikkerheden, er at
coppermine og lignende sommetider er bøvlede at installere på
vel-sikrede servere, men hvis man installerer på en locale-only server
så kan man tillade sig hverken at køre safe-mode eller andet, og dermed
slippe uden om de problemer, så vi er vist i grunden ret enige, hvis vi
forstår hinanden

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-11-06 17:45

Jesper Brunholm skrev i 456368fb$0$49199$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> så kan man tillade sig hverken at køre safe-mode eller andet, og
> dermed slippe uden om de problemer, så vi er vist i grunden ret

Absolut

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 20-11-06 18:31

In article <4561d51f$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
stefware@email.dk says...
> [...]
> kigget på eRez og Cumulus, men det er vist en anelse for dyrt til en familie

Hej

Hvis det skal være supersimpelt vil jeg anbefale minigal
http://www.minigal.dk/

Det er supersimpelt og fungerer glimrende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-06 18:54

Stefan wrote:

> Der skal være password adgang til den og køre som
> selvstændigt program (magter ikke lige at skal til at installere apache etc
> og igang med at programmere).

Du kan muligvis lave noget fil-sharing via Internettet, men det åbner for
en masse problemer og sikkerhedsrisici, så du kommer nok ikke udenom at
installere en web-server, hvis du vil serve billeder fra din PC'er, og
Apache vil være din garant imod en masse sikkerhedshuller...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-11-06 19:03

> [...]
> installere en web-server, hvis du vil serve billeder fra din PC'er, og
> Apache vil være din garant imod en masse sikkerhedshuller...

Stor dreng Nils, det går jo meget godt med at deltage i en totalt Off-topic
tråd, du indgår nu i det sociale samvær i gruppen.

Tråden har dog så stor relevans i gruppen, at det ville være en skam at
flytte den!

Hej, og fortsat god dag.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 23:17

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Off-topic tråd, du indgår nu i det sociale samvær i gruppen.
>
> Tråden har dog så stor relevans i gruppen, at det ville være en skam at

Fis.. Det er da yderst relevant hvis han vil køre den form for gallery, som
han spurgte efter. Skal der netop sættes en server op/installeret et server
program som kan køre dette.

Du deltager lige så meget offtopic, så hvad med at klappe hesten, og sy din
mund til med 7 segl.

MVH
Thomas H.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-11-06 23:40

"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse

> Fis.. Det er da yderst relevant hvis han vil køre den form for gallery,
> som han spurgte efter. Skal der netop sættes en server op/installeret et
> server program som kan køre dette.

Du fatter ikke en bønne, Nils har altid været efter dem der, efter hans
mening, ikke fulgte fundatsen!

Hans egne ord:

"Jeg ved godt at vi er mange her i fotogruppen, som driver vores egen
web-server, fordi det er den eneste økonomisk realistiske måde at skaffe
plads nok til en større mængde billeder, men jeg fornemmer vi er off-topic,

så skal vi ikke snakke vidre i postkassen, "

Fra : Torben

Dato : 21-11-06 19:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> installere en web-server, hvis du vil serve billeder fra din PC'er, og
> Apache vil være din garant imod en masse sikkerhedshuller...

At sætter en webserver på nettet er absolut ingen nem ting rent
sikkerhedsmæssigt - at skrive at en Apache vil være en garant mod en masse
sikkerhedshuller, ja det passer simpelthen ikke.

mvh.
Torben

Fra : SpookiePower

Dato : 22-11-06 07:46