Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
beskæring og fremkaldelse
Fra : rt

Dato : 20-11-06 15:58

Hej

Dette er måske et tåbeligt spørgsmål, men i så fald
vil det blot være lettere at besvare det.

Hvis man beskærer et billede som man vil have det,
og det viser sig at være eksempelvis 10 cm x 14,3 cm
eller 8,9 cm x 15,1 cm, eller noget helt andet, hvad sker
der så når man fremkalder det? Der er jo kun nogle faste
standardstørrelser, så hvad sker der hvis man nu fremkalder
disse to eksempler i 10x15cm?

Og hvad sker der hvis man fremkalder et 10,4x14,0 i 10x15?

Hvad bør jeg gøre inden fremkaldelse? Man jeg jo ikke altid
ramme standardstørrelserne med sin beskæring...

Håber I kan hjælpe....

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-11-06 16:09

On Nov 20, 3:58 pm, "rt" <ostekon...@FJERNhotmail.com> wrote:
> Og hvad sker der hvis man fremkalder et 10,4x14,0 i 10x15?

Det er op til butikken. Det kan blive til 11,14x15, beskåret til
10x15. Det kan også blive 10x13,46 med hvide kanter. Måske er der et
interface så du kan vælge hvordan det skal beskæres.

Hvis der ikke står noget, beskærer de nok. Så kan du måske skrive
et en kommentar, at du hellere vil have hvide kanter.

Vær i øvrigt opmærksom på at størrelsen ikke nødvendigvis er
præcis. Fx. er 20x30 ofte A4=21x29,7.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 20-11-06 18:11

> Det er op til butikken. Det kan blive til 11,14x15, beskåret til
> 10x15. Det kan også blive 10x13,46 med hvide kanter. Måske er der et
> interface så du kan vælge hvordan det skal beskæres.

Du mener 10*15 med hvide kanter og selve billedet kun er de 13,46 cm, ikke?

> Hvis der ikke står noget, beskærer de nok. Så kan du måske skrive
> et en kommentar, at du hellere vil have hvide kanter.

"Standarden" er at de printer med hvide kanter, men at de så skærer de hvide
kanter væk, altså at billedet bliver 10*13,46 (altså ingen hvide kanter,
ellers ville det være 10*15). Jeg har ihvertfald aldrig prøvet at få 4:3
billeder i 15cm længde, og der har heller aldrig været hvide kanter på!

Brian

Fra : rt

Dato : 21-11-06 09:32

> [...]
>et en kommentar, at du hellere vil have hvide kanter.
>
>Vær i øvrigt opmærksom på at størrelsen ikke nødvendigvis er

Tak for svaret...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 17:06

rt wrote:

> Dette er måske et tåbeligt spørgsmål
Sådanne findes ikke

> Hvad bør jeg gøre inden fremkaldelse? Man jeg jo ikke altid
> ramme standardstørrelserne med sin beskæring...
Når jeg har beskåret mit billede, som jeg vil have, det ændrer jeg i
photoshop canvas size til det standard mål på papir, jeg vil have.
Eks: Mit billede er efter beskæring 10 cm x 14,3 cm. Jeg laver canvas
size om til 10 cm x 15 cm. Der kommer stadig hvide kanter i top og bund,
men jeg kan selv bestemmer, hvor de skal være, og der bliver ikke skåret
noget væk. Metoden virker ved de laboratorier jeg har brugt. Om den
virker overalt ved jeg ikke.

Fra : rt

Dato : 21-11-06 09:31

> [...]
> jeg kan selv bestemmer, hvor de skal være, og der bliver ikke skåret noget
> væk. Metoden virker ved de laboratorier jeg har brugt. Om den virker

Det er en rigtig god ide!

Så kan man selv skære/klippe dem af, hvis man vil det.
--
De bedste hilsener

/rt