Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 580EX mangler power?
Fra : IDDQD.IDKFA

Dato : 18-11-06 14:13

Hej Gruppe

Jeg har taget nogen billeder indendørs med bounce flash og "stofen
omnibounce" på Canon 580EX flashen. Den har peget 45 grader fremad sådan som
stofen anbefaler. Kameraet har stået på ISO 100 og blænden har været F4.0.
Billederne er taget i et hus med normal loftshøjde og lofterne er for det
meste lyse, men der kan også have været trælofter.

Mange af billederne er underbelyste med ca 1-2 EV.

Kan det virkelig passe at der ikke er power i flashen når der anvendes ISO
100, F4.0 og bounce flash med omnibounce?

Jeg er 100% sikker på at kameraet ikke har været indstillet med exposure
compensation eller flash exposure compensation eller tilsvarende. "Standard
indstillingerne" blev gendannet inden billederne blev taget.

Jeg har ikke lagt mærke om den grønne kontrollampe lyste efter hvert
billede. Kan man se dette i EXIF data?

Kameraet er et EOS400D, objektivet er et Canon 17-40L F4.0

Mvh.
IDD

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-06 14:37

IDDQD.IDKFA wrote:
> [...]
> Billederne er taget i et hus med normal loftshøjde og lofterne er for det
> meste lyse, men der kan også have været trælofter.

Jeg vil nu anbefale at skyde ved lidt højere ISO, det er mest rart
når flashen ikke skal arbejde alt for meget, det bliver også pænere.

Hvad bruger du af lukkertid? du bruger ikke evt. highspeed flash?

> Mange af billederne er underbelyste med ca 1-2 EV.
> Kan det virkelig passe at der ikke er power i flashen når der anvendes ISO
> 100, F4.0 og bounce flash med omnibounce?

Det burde virke, alt efter hvad afstand du er ude på, jeg vil da
skyde på et mine 550ere kan klare det, så det burde 580 jo også
kunne :)

> Jeg er 100% sikker på at kameraet ikke har været indstillet med exposure
> compensation eller flash exposure compensation eller tilsvarende. "Standard
> indstillingerne" blev gendannet inden billederne blev taget.

Hvad med flash kompensation på flashen selv?

> Jeg har ikke lagt mærke om den grønne kontrollampe lyste efter hvert
> billede. Kan man se dette i EXIF data?

Hvis den skyder, er den klar.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : IDDQD.IDKFA

Dato : 18-11-06 14:55

> Hvad bruger du af lukkertid? du bruger ikke evt. highspeed flash?

1/60 og F4.0.

> Hvad med flash kompensation på flashen selv?

Alle 14 custom funktioner i flasen står på 0, og den står på ETTL i menuen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 21-11-06 11:33

IDDQD.IDKFA wrote:

> 1/60 og F4.0.

> Alle 14 custom funktioner i flasen står på 0, og den står på ETTL i menuen

Prøv at sætte metering til "Average" i custom functions. Det giver
ekstrem stor forskel på min 350D når jeg tager indendørs billeder med
bounce (!) hvor der samtidig er et par lamper eller levende lys.

Det er pudsigt nok kun ved bounce der er forskel.

-Thomas Jørgensen.

Fra : IDDQD.IDKFA

Dato : 18-11-06 15:55

Jeg har nu lavet flere tests både med og uden flash, og med forskellige
objektiver.

Det er ud til at EOS400D kameraet konsekvent underbelyser med 1EV uanset
objektiv og uanset om kameret nulstilles til fabriksindstillinger. Fejlen er
der både med og uden flash.

Kan det være en fejl ved kameraet?

Fra : Anders

Dato : 18-11-06 23:29

IDDQD.IDKFA skrev:
> [...]
> billede. Kan man se dette i EXIF data?
>
> Kameraet er et EOS400D, objektivet er et Canon 17-40L F4.0

Når du skriver:"Kameraet har stået på ISO 100 og blænden har været
F4.0." opfatter jeg det som om du har optaget med blændeprioriteret
indstillng ("A"). Har du prøvet at stille kameraet på "P". Hvis du har
sat programvælgeren på "A" vil kameraet kun anvende flashen som fill in
- se evt. brugervejledningen - og så kan du være ude for at du selv må
sætte flashen til at give lidt mere lys.

Anders

Fra : IDDQD.IDKFA

Dato : 20-11-06 09:20

> Har du prøvet at stille kameraet på "P".

Ja, kameraet har stået på P