Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krav på dansk manual???
Fra : 7c

Dato : 15-11-06 15:24

Jeg købte for nyeligt en Canon Blitz. Efter en uge kom manualen som viste
sig at være på engelsk.
Har man i danske net-butikker ikke krav på en dansk manual??

Vh.
Søren

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-11-06 15:59

On Nov 15, 3:24 pm, "7c" <s...@SLETDETTEspeax.dk> wrote:
> Jeg købte for nyeligt en Canon Blitz. Efter en uge kom manualen som viste
> sig at være på engelsk.
> Har man i danske net-butikker ikke krav på en dansk manual??

Prøv at spørge i dk.forbruger, da det ikke er foto-relateret.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 16:02

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote in message
> Jeg købte for nyeligt en Canon Blitz. Efter en uge kom manualen som viste
> sig at være på engelsk.
> Har man i danske net-butikker ikke krav på en dansk manual??

Det er altid en fordel at få en engelsk (eller tysk hvis produktet kommer
fra den del af verden) manual frem for en dansk da antallet af fejl i så
fald er meget mindre og du har større chance for at finde opdaterede udgaver
på nettet. Men det bør fremgå for dig før du køber produktet så du selv har
mulighed for at tage stilling til om du vil købe på de vilkår eller ej.

Dit krav er at få en forståelig manual eller brugsanvisning og hvis ikke
andet er aftalt så kan en dansk, svensk eller bokmål-norsk antages at være
fyldestgørende.

Mvh. Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-11-06 16:52

7c skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Har man i danske net-butikker ikke krav på en dansk manual??

Det kommer an på, hvad forhandleren har angivet, at der følger
med.

Hvis han (m/k) har gjort opmærksom på, at det er en, der er
importeret udenom en dansk importør - så må han gerne sælge den
uden en dansk manual/vejledning.

Hen hvis ikke andet er aftalt, så har du krav på en vejledning i
at tænde og slukke den på dansk eller et beslægtet sprog - men
ikke nødvendigvis hele manuaken,

Men det hører mere hjemme i news:dk.forbruger da det ikke er
specielt om foto.

Jan

Fra : 7c

Dato : 15-11-06 18:00

Jeg fik dette svar under dk.forbruger:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/
Kunne være relevant for andre fotofolk.

Vh.

Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-06 21:27

7c wrote:

> Jeg fik dette svar under dk.forbruger:
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/
> Kunne være relevant for andre fotofolk.

Ja det kunne sådanset være relevant for alle forbrugere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Cederberg

Dato : 15-11-06 23:18

On Wed, 15 Nov 2006 17:59:54 +0100, "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk>
wrote:

>Jeg fik dette svar under dk.forbruger:
>http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/
>Kunne være relevant for andre fotofolk.

Tjo, men man kan også se her:
http://www.forbrug.dk/oss/36/
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-06 15:39

Christian Cederberg skrev i 1g4nl29b80p36eo1p2ct73pbbr21j2g9m7@4ax.com
dette:

> Tjo, men man kan også se her:
> http://www.forbrug.dk/oss/36/

Bortset fra at dette næppe hører hjemme her i gruppen, så bør man nok
bemærke dette fra dit link:

"Man kan dog godt aftale med forhandleren, at der medfølger en
brugsanvisning på et andet sprog, eller at der slet ikke er nogen, men det
skal være aftalt på forhånd."

Og rigtig mange netshops angiver jo netop at der er tale om engelske
manualer, hvorfor det må antages at køber ved indgåelse af købsaftalen har
accepteret dette.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : AS

Dato : 15-11-06 18:45

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote in message
> Jeg købte for nyeligt en Canon Blitz. Efter en uge kom manualen som viste
> sig at være på engelsk.
> Har man i danske net-butikker ikke krav på en dansk manual??

Da det er allerede OT, så fortsætter jeg. Jeg bliver irriteret hver gang,
når jeg køber noget udstyr, f.eks. en receiver, og der er kun manual på
dansk, svensk, norsk og hollandsk. Endnu mere, man kan godt se, at de
skandinaviske versioner er tydeligt forkortet i forhold den sidste, som
kommer i helt separat hæfte, mens de alle 3 skandinaviske i en lige så stor.
Dog den formale krav om "dansk manual" er opfyld, selv om man kan ikke
undvære den hollandsk, da alle tegninger og illustrationer er kun i den.
Samtidigt er der ingen engelsk. I stedet vil jeg være meget glad at få kun
et hæfte på engelsk, og så ingen trylleri med flere bøger samt "find hvor vi
har forkortet". Men, men... der kan godt være kun jeg, da jeg ikke stammer
fra den oprindelige befolkning her...