Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
en dum størrelse
Fra : mopse

Dato : 15-11-06 00:55

Hej gruppe

Jeg har indtil nu fotograferet i jpg. med mit 350d, men nu skulle jeg også
prøve at skyde i raw,og en ting som undrer mig er:

Når jeg sætter den op til raw+jpg er der intet i vejen,MEN når jeg sætter
den til raw alene er størrelsen der godt nok ,men opløsningen er kun på 1,57
mp -1536*1024 pixels.

Er der en logisk forklaring på dette eller er mit kamera defekt.

Mopse

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-11-06 02:05

> [...]
1,57
> mp -1536*1024 pixels.
>
> Er der en logisk forklaring på dette eller er mit kamera defekt.

Jeg ved ikke hvad du gør galt, for man kan slet ikke ændre opløsning i RAW!
Hvilken RAW converter bruger du?

Brian

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-11-06 08:37

On 2006-11-14, mopse <mopse@hansen.mail.dk> wrote:

> Når jeg sætter den op til raw+jpg er der intet i vejen,MEN når jeg sætter
> den til raw alene er størrelsen der godt nok ,men opløsningen er kun på 1,57
> mp -1536*1024 pixels.

Det er ikke fordi du har fået sat en lavere "opløsning" i din raw
converter?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-11-06 09:40

mopse skrev:
> [...]
> mp -1536*1024 pixels.
>
> Er der en logisk forklaring på dette eller er mit kamera defekt.

Mon ikke der er tale om en fejl 40(betjeningsfejl)

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design Nov. 2006

Fra : Erik W.

Dato : 15-11-06 10:05

"mopse" <mopse@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg sætter den op til raw+jpg er der intet i vejen,MEN når jeg sætter
> den til raw alene er størrelsen der godt nok ,men opløsningen er kun på
> 1,57 mp -1536*1024 pixels.

Er det JPEG filen eller RAW filen der har den opløsning?

Mvh Erik W.

Fra : mopse

Dato : 15-11-06 17:00

>Hvilken RAW converter bruger du?

>Brian

jeg bruger canons,som er i zoombrowser

>Er det JPEG filen eller RAW filen der har den opløsning?

Mvh Erik W.

det er rawfilen,men det underlige er at når jeg kigger i thumbnail mode i
min viewer og peger med musen viser den fuld opløsning,og når jeg så åbner
den i fuld skærm er opløsningen kun 1,57 mp.

Fra : mopse

Dato : 15-11-06 17:06

glemte at sige at det er når jeg kigger i min viewer ,altså inden nogen
konvertering

Fra : KNL DtP

Dato : 15-11-06 18:36

"mopse" <mopse@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en logisk forklaring på dette eller er mit kamera defekt.

Jeg tror det er som følger:

RAW-filen er (altid?) i fuld opløsning, og når denne fremkaldes i f.eks.
Capture One eller ACR i Photoshop, så vil du se, at den ligger i fuld
opløsning - 8 MegaPixels, eller hvad nu 350D kører med.

Den opløsning du ser i din viewer (hvilken?) er for den medfølgende
JPEG-fil. Denne kan, i modsætning til RAW-filen, sættes i forskellige
opløsninger. Har ikke prøvet at skyde RAW+JPEG på en 350D'er, men muligvis
ligger JPEG'en indkapslet inde i RAW-filen. Herved tror din viewer, at det
er denne opløsning, som RAW-filen har.

Brug en ordentlig viewer til RAW-filer - som f.eks. BreezeBrowser. Den har
mange smarte funktioner og værktøjer:
http://www.breezebrowser.com/BreezeBrowser/features.htm

.... så kameraet er ikke i stykker - men du fik muligvis lidt mere ud af
kameraet ved at læse manualen :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : mopse

Dato : 15-11-06 19:33

www.knl-dtp.dk
> [...]
>ligger JPEG'en indkapslet inde i RAW-filen. Herved tror din viewer, at det

Hvis du nu læste det jeg skrev ville du se at der ikke er problemer når jeg
skyder i raw+jpg,men i raw alene.Så kan det da ikke være min viewer(
faststone imageviewer 2.6 )som ikke er 'ordentlig'

Fra : Niels Jespersen

Dato : 15-11-06 19:46

mopse wrote:
> [...]
> skyder i raw+jpg,men i raw alene.Så kan det da ikke være min viewer(
> faststone imageviewer 2.6 )som ikke er 'ordentlig'
Jeg tror det er din viewer, som rapporterer forkert, eventuelt baseret
på det jpg preview der er embedded i RAW-filen. På mine .dng filer
(lavet udfra .cr2 fra EOS 350D) rapporterer MaxView (lillbror til
faststone) at de er 2,01 MP 7,843 KB, hvilket ikke hænger sammen. Jeg er
meget glad for Maxview, men raw-filer er den ikke god til.

--
Niels

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-11-06 19:57

On Wed, 15 Nov 2006 19:32:44 +0100, mopse wrote:

> [...]
> skyder i raw+jpg,men i raw alene.Så kan det da ikke være min viewer(
> faststone imageviewer 2.6 )som ikke er 'ordentlig'

Faststone bruger et lille billede til preview. Man kan ændre størrelsen i
settings, men så bliver den noget langsom. Og som et preview kan det være
ligemeget.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM

Fra : mopse

Dato : 15-11-06 20:41

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1874589

check lige denne her-jeg er snart helt rundt på gulvet

Fra : Niels Jespersen

Dato : 15-11-06 21:02

mopse wrote:
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1874589
>
> check lige denne her-jeg er snart helt rundt på gulvet
Det bekræfter mit tidligere udsagn. Faststone viser forkert, formentlig
på baggrund af indlejret thumbnail.

--
Niels

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 15-11-06 21:03

On Wed, 15 Nov 2006 20:40:39 +0100, mopse wrote:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1874589
>
> check lige denne her-jeg er snart helt rundt på gulvet

Det øverste er de rigtige mål. Det nederste er størrelsen på det fremviste
preview i faststone. Faststone vælger at bruge den lille fremkaldelse for
at øge hastigheden(tror jeg), men hvis du i fasttone går ind i settings og
under raw ændrer størrelsesen til Actual Size vil den også vise det i den
rigtige størrelse, og så længe det kun er et preview kan du vel være
ligeglad.

Fra : mopse

Dato : 15-11-06 21:35

--
>M.v.h
>Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM
>Skift invalid med cybercity.dk
>Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Se det var jo lige her mise'ren havde gemt sig.Nu ser det rigtigt ud.Undres
bare over den kun viste den formindskede størrelse på optagelser i raw alene
og ikke når jeg skyder raw+jpeg
Takker mange gange for hurtig hjælp

Fra : MW

Dato : 15-11-06 21:59

> [...]
> ud.Undres bare over den kun viste den formindskede størrelse på optagelser
> i raw alene og ikke når jeg skyder raw+jpeg

Du kunne jo også bruge de, iøvrigt fortrinlige, programmer der fulgte med
kameraet

mvh/MW

Fra : Erik W.

Dato : 15-11-06 23:47

"mopse" <mopse@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1874589
>
> check lige denne her-jeg er snart helt rundt på gulvet

Du skal ikke bruge PhotoSig til den slags formål. Brug istedet Imageshack
http://imageshack.us/

Mvh Erik W.