Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GPS på kameraet -kameraelektronikspørgsmå
Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-11-06 17:45

Hej,

Jeg har spurgt Nikon, men de svarer ikke. Jeg har fundet specifikationen
af det 10 benede stik, der sidder i D200, D2X og flere andre kamera'er.
Der er beskrevet at når kameraet er tændt er der 5V spænding til
rådighed. Jeg mangler info om hvor stor strøm man kan trække. Jeg er ved
at bygge noget tilbehør til mit kamera (og andre, der måtte have lyst
til at GPS mærke billederne)

Bo //

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-11-06 11:32

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> rådighed. Jeg mangler info om hvor stor strøm man kan trække. Jeg er ved
> at bygge noget tilbehør til mit kamera (og andre, der måtte have lyst

du er sikkert klar over det, men før du begynder på det helt store,
så overvej nogle af de programmer der kan gøre det for dig. Alt hvad
du skal bruge er en GPS og et kamera (med timestamp i EXIF), så skal
du stille tiden ens på begge enheder og ellers bare skyde løs.
Softwaren sørger så for at give billederne GPS-info ud fra
track-loggen. Dette er en del nemmere end at skulle bygge de to enheder
sammen - og man slipper for kabler i kameraet som er i vejen når man
skal tage billeder.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-11-06 14:29

Jacob Ask wrote:

> [...]
> track-loggen. Dette er en del nemmere end at skulle bygge de to enheder
> sammen - og man slipper for kabler i kameraet som er i vejen når man

Ja, jeg har kendskab til metoden. Det kræver imidlertid at jeg anskaffer
en GPS, der kan log'e data (jeg har ikke sådan een). Derfor har jeg
taget en lille sort indbygningsæske, en gammel sko, et GPS modul og mit
fjernbetjeningskabel (MC-30). Det tog lidt over en time at få det til at
virke.

Nogen vil nok skrige over, at jeg har klippet kablet i stykker. Men den
kabellængde Nikon leverer er i forvejen ALT for kort. Så kablet er
klippet over og et minijack (dem til walkman hovedtelefon) sidder nu i
den lille sorte boks. Så kan jeg forlænge efter behag.

Da jeg har GPS moduler i een af skufferne, kostede det ca 15 kr til
æsken, 4-5 blandede komponenter og lidt arbejde. Der kommer positioner i
EXIF dataene, og GPSvisualizer peger den det rigtige sted ud:
http://www.gpsvisualizer.com/map?form=google

Kablet er kortet op, så jeg ikke bliver filtret ind i det, når jeg
bruger kameraet:
http://bd10.dk/D2X_GpS/DSC00096.JPG

Inde i æsken sidder et lille modul, med egen antenne:
http://bd10.dk/D2X_GpS/DSC00097.JPG
Mønten er ikke en del af konstruktionen

Jeg skal tilføje at den naturligvis ikke fungerer indendøre. Så kan jeg
tage den af og bruge skoen til min blitz.

Bo //

Fra : Jesper

Dato : 16-11-06 23:14

> [...]
> 4-5 blandede komponenter og lidt arbejde. Der kommer positioner i EXIF
> dataene, og GPSvisualizer peger den det rigtige sted ud:

"MODULER" betyder flere.
Hvad er det for et modul, hvad skal der mere til og hvad vil du evt. sælge
sådan et gps modul for????

Jesper.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-11-06 00:17

Jesper wrote:

> "MODULER" betyder flere.
> Hvad er det for et modul, hvad skal der mere til og hvad vil du evt. sælge
> sådan et gps modul for????

Tjah...

Det, jeg har sat i den sorte box er fra Frastrax, og hedder ipatch 102C.
Jeg tror jeg har det til ca 45 Euro (X-moms).

Ud over æsken, der koster ca 15 kr hos Elfa er der et par dioder og en
modstand. Det dyreste er kablet, som Nikon bestemmer prisen på

Een eller anden gang i slutningen af weekenden, kan jeg muligvis lokkes
til at tage et par nærbilleder af det.

Bo //

Fra : Per Bau

Dato : 15-11-06 17:30

"Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>du stille tiden ens på begge enheder og ellers bare skyde løs.
>Softwaren sørger så for at give billederne GPS-info ud fra

Har du set software der kan opdatere data i RAW filerne? Jeg fandt ikke
noget sidst jeg søgte?
--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-11-06 17:50

Per Bau wrote:
> "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har du set software der kan opdatere data i RAW filerne? Jeg fandt ikke
> noget sidst jeg søgte?

-se det giver min GPS tilgengæld

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-11-06 20:10

Per Bau wrote:
> "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har du set software der kan opdatere data i RAW filerne? Jeg fandt ikke
> noget sidst jeg søgte?

Google gav mig:
http://www.carto.net/projects/photoTools/gpsPhoto/

-kan det hjælpe dig videre ?

Bo //

Fra : Per Bau

Dato : 15-11-06 21:34

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> Google gav mig:
> http://www.carto.net/projects/photoTools/gpsPhoto/
> -kan det hjælpe dig videre ?

Det må da helt sikkert prøves af. Tak for linket.

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-11-06 15:22

Bo Bjerre wrote:
> [...]
>
> Jeg skal tilføje at den naturligvis ikke fungerer indendøre. Så kan jeg
> tage den af og bruge skoen til min blitz.

Det ser da ud til at være en rigtig lækker lille løsning!!

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jacob Ask

Dato : 15-11-06 19:59

Per Bau wrote:
> "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har du set software der kan opdatere data i RAW filerne? Jeg fandt ikke
> [...]

Der må jeg faktisk være dig svar skyldig - jeg har kigget en del på
det, men kun leget med jpegs (primært fordi jeg brugte det lidt for
sjov med et ældre kamera - har faktisk aldrig brugt det sammen med RAW
- hvis du finder noget må du da gerne skrive det).

Mvh
Jacob Ask