Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tamron SP 200-500mm F/5-6,3 Di LD [IF]
Fra : JDD

Dato : 14-11-06 11:03

hej

Er der nogen der har dette Tamron objektiv, eller har prøvet den Tamron SP
200-500mm F/5-6,3 Di LD [IF]

--
mvh.
Jan Dahl Damkjær

Fra : ab

Dato : 14-11-06 11:17

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har dette Tamron objektiv, eller har prøvet den Tamron SP
> 200-500mm F/5-6,3 Di LD [IF]

Vores søn har haft objektivet - jeg er ikke selv til lange teler, men kunne
da ikke nære mig for at prøve det. Objektivet er rigtigt godt, skarptegnende
og fornuftig bygget. Rimelig hurtig AF og dejlig let i forhold til Sigmas
50-500, så kan man "nøjes" med området fra 200-500 mm synes jeg ikke, der er
noget at være usikker på. Se evt. hans resultater her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=280510
(Han solgte det for kr. 4.200,- og købte et Nikon 300 mm 2.8).

ab

Fra : Alex W

Dato : 14-11-06 13:33

> Er der nogen der har dette Tamron objektiv, eller har prøvet den Tamron SP
> 200-500mm F/5-6,3 Di LD [IF]

Hej Jan

Jeg har sådan en fyr liggende. Den er ganske god, men langt fra så god som
f.eks en fast teleoptik som Canon EF 500. Tamron 200-500 er ikke superhurtig
i fokuseringen.
Jeg har i øvrigt også haft Sigmas Bigma (50-500)
På 500 mm ved fuld blændeåbning over længere afstand (50meter) er der ikke
meget forskel på de to objektiver. Ved tættere focus - (5 meter -
affotograferede
avissider) ser det ud som om Tamron er skarpest.
Tamrons store fordel er at vægten er lav og den selfølgelig erstatter flere
brændvidder idet det er et zoom objektiv.
Den har en god og effektiv modlysblænde som et stort plus, i sær i forhold
til Bigmas lille "kaffekop".

Til prisen er det et absolut okay objektiv.

/Alex W

Fra : JDD

Dato : 14-11-06 13:58

> [...]
> til Bigmas lille "kaffekop".
>
> Til prisen er det et absolut okay objektiv.

Ok
Jeg har selv Sigma 100-300 f4 EX, men vil gerne lidt længere op. Så er der
Canon 100-400 men... Min Sigma er vel optisk på højde med 100-400 men om
Tamron er det er jeg i tvivl om. men at den kun går fra 200 ville ikke gøre
noget.

Fra : Alex W

Dato : 14-11-06 14:28

> Canon 100-400 men... Min Sigma er vel optisk på højde med 100-400 men om
> Tamron er det er jeg i tvivl om. men at den kun går fra 200 ville ikke
> gøre noget.

Canon 100-400 har den fordel at have IS
Det er en god ting at have på længere teler/zoom
Jeg fravalgte EF 100-400 IS fordi jeg gerne ville op på 500mm

Jeg vil tro at din Sigma og den Tamron er på højde med hinanden.

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Her er målinger på de forskellige objektiver.
Kig lidt rundt. Det giver et godt fingerpeg.

En bedre mulighed for at få virkelig god optik er en EF 300 f/4 IS og så en
teleconverter 1.4. Så har du IS og to gode brændvidder.

/Alex W

Fra : JDD

Dato : 14-11-06 15:28

> [...]
>
> En bedre mulighed for at få virkelig god optik er en EF 300 f/4 IS og så
> en teleconverter 1.4. Så har du IS og to gode brændvidder.

Jeg kender godt sitet og i følge den står det til som følger ved en MTF
måling, jeg har ikke taget ved alle blændetrin osv. man kan jo selv tjekke.
Så ud fra det er Sigmaen den bedste af zoomerne. men MTF er jo ikke alt.

Jeg har fornyligt været på en Safari i kenya sammen med en ven der har Canon
100-400 og når vi kigger på billederne er der ikke stor forskel, det er så
lidt så det er mere et spørgsmål om at fokusere det rigtige sted.

MTF taget fra ovennævnte site

Canon 100-400
300mm f5.6
Center 1513
Border 1524

Tamron SP 200-500
300mm f5.6
Center 1724,5
Border 1704,5

Sigma 100-300 f4
300mm f5.6
Center 1951
Border 1791,5

Canon 300 f4
300mm f5.6
Center 1996,5
Border 1928,5

Canon 300 f2.8
300mm f5.6
Center 1954
Border 1845,5

Fra : Alex W

Dato : 14-11-06 21:54

> [...]
> 100-400 og når vi kigger på billederne er der ikke stor forskel, det er så
> lidt så det er mere et spørgsmål om at fokusere det rigtige sted.

Din 100-300 er garanteret god.
Men det bliver den ikke længere af
Når du nu snakker om 100-400 eler 200-500 er det vel fordi du skal skyde
pippere eller motiver som er er langt væk.
Så sammenlign lige ved 400 mm også. Det er vel derfor du kigger på Tamron
200-500 ellers giver det ingen mening.
Jeg bruger bilen(biltaget eller vinduet) som stativ, men har taget en del
frihånds optagelser også. Jeg havde 200-500 med på Færøerne, samt en EF
70-300 IS
som i mange situationer ikke lang nok og det var dejligt at have et
langt(500mm) letvægtsobjektiv med, som man kunne holde ud at slæbe rundt med
på fjeldet. Det er ikke så hurtigt i autofokus som 100-400 og mangler klart
IS.
Jeg håber at Canon tager sig sammen og renovere den efterhånden
bedagede100-400, bygger en 100-500 IS, eller måske en 200-500 med IS ..

/Alex W

Fra : JDD

Dato : 15-11-06 11:14

> [...]
> pippere eller motiver som er er langt væk.
> Så sammenlign lige ved 400 mm også. Det er vel derfor du kigger på Tamron

Rigitgt.. jeg er ude efter noget længere, helst 500mm, Sigmaen kan dog også
være med med en 1,4x tc her er MTF tallene ved f5.6
Sigma ved 420mm 1655,5 og 1507 i kanten
Canon ved 400mm 1488 og 1489 i kanten
Tamron ved 400mm 1651 og 1631,5 i kanten
Tamron ved 500mm 1563 og 1284,5 i kanten

Ikke at det skal blive en diskution omkring disse tal, men jeg vil self.
gerne have noget der er lige så godt som sigmaen. Jeg har overvejet en fast
500 men jeg har ikke helt pengene endnu, og så er det jo også rart med zoom.
En minus for Tamron er den dårligere lysstyrke, og AF motoren, jeg går dog
ud fra at AF stadig virker ved mindste blænde, selv om f5.6 er grænsen for
ikke EOS1 serien.

> [...]
> Jeg håber at Canon tager sig sammen og renovere den efterhånden
> bedagede100-400, bygger en 100-500 IS, eller måske en 200-500 med IS ..

Her kan vi kun være eninge, gerne med en fast blænde.

Fra : aon

Dato : 14-11-06 19:43

> [...]
> hej
>
> Er der nogen der har dette Tamron objektiv, eller har prøvet den Tamron SP

Jep !
Rigtig godt til prisen og så vejer det ikke mere end Canon 70-200mm 2.8 L
Men det kræver stativ da der ikke er noget IS/VR stabilisator især helt ude
på 500mm !
Her et eksempel :
http://images2.fotopic.net/?iid=yxxjvb&outx=600&noresize=1&nostamp=1

aon
http://photosbyanders.fotopic.net/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-12-06 10:13

"JDD"
> hej
>
> Er der nogen der har dette Tamron objektiv, eller har prøvet den Tamron SP
> [...]

En ofte rost og populær optik - har set den i aktion ud af div.
bilruder på div safarier - og jeg er misundelig - det er sin sag
at bakse med en 500/4 fra en bil med begrænset bevægelses
muligheder, når feks. en løve kommer imod een eller en elefant
begynder at danse.. Safari er helt klart zoom objektivernes
helt store berettigelse. Snup du den Tamron, eller en Canon
100-400 med IS, den er også fremragende til formålet. Lange
brændvidder kræver lidt øvelse, så panik ikke hvis de førete
hundrede billeder ikke er så skarpe som du håbede, det er
næsten med garanti din teknik den er gal med )-max-