Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
neat image
Fra : mopse

Dato : 11-11-06 21:48

hej der

Neat Image som jeg har fundet som plugin til elements 3,er den inkluderet
hvis jeg opgraderer til cs2 eller skal den købes seperat.

mvh. Mopse

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : HCS [4000]

Dato : 11-11-06 22:37

Du kan downloade en bebrænset ver. på
http://www.neatimage.com/index.html?n64 , eller købe et af deres andre ver.
Der er vejledning på deres hjemmeside på hvordan du laver et plugin efter
din installation.

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra : HCS [4000]

Dato : 11-11-06 22:46

Glemte at skrive at det er samme plugin du skal lave, uanset om det er
Elements eller CS2

Hilsen Hans

Fra : mopse

Dato : 11-11-06 23:32

mange tak

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-06 10:56

mopse wrote:

> Neat Image som jeg har fundet som plugin til elements 3,er den inkluderet
> hvis jeg opgraderer til cs2 eller skal den købes seperat.

Hmm... Neat Image er et filter for dem som synes, at verden skal se ud
som om den er lavet af plastik, det er især slemt når det bruges på
portræt- og modelbilleder, for så kommer de til at ligne billeder af
barbidukker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 12:07

> Hmm... Neat Image er et filter for dem som synes, at verden skal se ud som
> om den er lavet af plastik,

Det var da en yderst snæver forståelse af, hvad sådan et filter kan bruges
til...
Din fortolkning siger vist mere om din evne til almen abstrakt tænkning end
den siger om neat image...

Det er i øvrigt en yderst besynderlig optræden du har haft her i gruppen på
det sidste....

Dine billeder er omend endnu dårligere end de plejer at være - og du er ude
med riven efter alt og alle...
Er der mon en sammenhæng ?

Hilsen Palle

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 12-11-06 17:00

En sjælden gang er jeg enig med Niels.

Sergej

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-11-06 18:01

"Sergej Malinovski" <zooey@pisem.net> skrev i en meddelelse

> En sjælden gang er jeg enig med Niels.

Ok, tager du også som udgangspunkt at der tilsættes _for_ meget af det gode,
tror du ikke bare du husker de billeder som er ødelagt af for kraftig brug,
hvilket jo er svært at klandre programmet for!

Selv om der er nogle der drikker sig ihjel, så er alkohol et godt supplement
til f.eks. julefrokosten!
Så konklusionen må være "alt med måde"

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 12-11-06 20:33

Nej, mit udgangspunkt er at når jeg behandler mine egne billeder
(skannede negativer), så mister jeg mere end jeg vinder med NeatImage og
deslige. Jeg var ellers meget begejstret for programmet da jeg først
opdagede det ...

Når man kigger på andres billeder hvor teknikken er brugt "med måde,"
har man normalt ikke originalen ved siden af for at kunne afgøre om de
er blevet ødelagt eller forbedret, men det betyder jo ikke at resultatet
blev bedre.

Kendsgerningen er at billedet bliver mere uskarp. Om man kan lide det
eller ej er en smagssag. Jeg kan fx hverken lide alkohol eller
julefrokoster.

Sergej

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-11-06 09:32

> Kendsgerningen er at billedet bliver mere uskarp.

Ja, selvfølgelig bliver det mere uskarp når du ændre på billedets pixels,
men det behøver billedet ikke at blive ringere af.

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 13-11-06 16:33

Leif Langgaard wrote:
> Ja, selvfølgelig bliver det mere uskarp når du ændre på billedets pixels,
> men det behøver billedet ikke at blive ringere af.

Næ, men det er der heller ikke nogen der siger. Niels sagde kun at det
bliver plastik-agtigt.

Men i øvrigt vil jeg gerne trække min påstand om uskarphed tilbage. Har
lige eksperimenteret med et billede i NeatImage, hvor jeg kunne reducere
støj uden at miste detaljer eller farver. Det kræver en nærmere
undersøgelse fra min side ...

Sergej

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-11-06 17:24

> [...]
> lige eksperimenteret med et billede i NeatImage, hvor jeg kunne reducere
> støj uden at miste detaljer eller farver. Det kræver en nærmere

Respekt!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-11-06 09:51

Sergej Malinovski wrote:
> Kendsgerningen er at billedet bliver mere uskarp. Om man kan lide det
> eller ej er en smagssag. Jeg kan fx hverken lide alkohol eller
> julefrokoster.

Jeg brugte neatimage i en periode, mens jeg skød meget ISO1600 med
mit gamle 300D.

Jeg droppede det dog forholdsvist hurtigt igen, fordi jeg syntes det
var utroligt svært at fjerne bare en lille smule støj uden at
resultatet blev frygteligt grimt.

Med 20D'et synes jeg støjen fra kameraet er blevet til at leve med,
selv ved ISO3200:
http://gallery.nathue.dk/photo/2006/10/29/_MG_3315.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2006/10/29/_MG_3351.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2006/10/29/_MG_3377.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2006/10/26/_MG_2452.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2006/10/27/_MG_2794.jpg

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-06 15:37

Hans Joergensen wrote:

> Jeg droppede det dog forholdsvist hurtigt igen, fordi jeg syntes det
> var utroligt svært at fjerne bare en lille smule støj uden at
> resultatet blev frygteligt grimt.

Jeg ved ikke hvor den stammer fra, men jeg synes det er en syg idé, at
alle billeder skal se ud som de er optaget i solskin ved 100 ISO, jeg
savner faktisk 1600 og 3200 ISO billeder med grove korn...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-11-06 15:48

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg ved ikke hvor den stammer fra, men jeg synes det er en syg idé, at
> alle billeder skal se ud som de er optaget i solskin ved 100 ISO, jeg
> savner faktisk 1600 og 3200 ISO billeder med grove korn...

Du skal bare kigge lidt mere på mit galleri så :) jeg skyder primært
iso3200 for tiden, og det er godt nok sjældent at den er under iso800.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jakob

Dato : 13-11-06 19:04

In article <45588311.9080805@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Jeg ved ikke hvor den stammer fra, men jeg synes det er en syg idé, at
> alle billeder skal se ud som de er optaget i solskin ved 100 ISO

Selvfølgelig skal de det og det kommer de til. De korn der har været
indtil nu er jo udelukkende et produkt af manglende teknologi. At nogen
så kan komme til at holde af en sko der gnaver er en anden ting.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-06 00:04

Jakob wrote:
> Selvfølgelig skal de det og det kommer de til. De korn der har været
> indtil nu er jo udelukkende et produkt af manglende teknologi. At nogen
> så kan komme til at holde af en sko der gnaver er en anden ting.

Der går nu nok lidt tid før de kommer helt væk fra støj ved de høje
iso-værdier.

Personligt synes jeg støjen på EOS-20D er ganske acceptabel, og de
høj-iso skud jeg har set fra Canon EOS-5D er glimrende.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jakob

Dato : 14-11-06 09:11

In article <slrnelhuf2.23j.haj@HAL6000.bananas.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Der går nu nok lidt tid før de kommer helt væk fra støj ved de høje
> iso-værdier.

Helt sikker, og det kommer nok til at ske ved at grænserne rykkes, så
man bliver nok ved med at have høj iso med støj men det bliver måske iso
6400 etc.

> Personligt synes jeg støjen på EOS-20D er ganske acceptabel, og de
> høj-iso skud jeg har set fra Canon EOS-5D er glimrende.

Ja det har du helt sikker ret i. Det jeg oponerer imod er at det
ligefrem skulle være en fordel med støj. Det er noget sludder og skyldes
udelukkende "sentimentale" årsager :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-06 09:16

Jakob wrote:
> Helt sikker, og det kommer nok til at ske ved at grænserne rykkes, så
> man bliver nok ved med at have høj iso med støj men det bliver måske iso
> 6400 etc.

De kunne nok hvis de ville, men pt. vil de stadig hellere smide
flere pixels på..

Kodak lavede engang et kamerahus med iso6400, der var desværre også
rimeligt voldsom støj :)

> Ja det har du helt sikker ret i. Det jeg oponerer imod er at det
> ligefrem skulle være en fordel med støj. Det er noget sludder og skyldes
> udelukkende "sentimentale" årsager :0).

Der er intet galt i at være sentimental :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-06 15:58

Jakob <nomail@invalid_still.invalid> wrote:

> [...]
>
> Ja det har du helt sikker ret i. Det jeg oponerer imod er at det
> ligefrem skulle være en fordel med støj. Det er noget sludder og skyldes

Helt uenig. Korn og støj kan være med tilat skabe et billede ... og er i
min bog et kompositions redskab på linie med blænde, lukkertid etc.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Jakob

Dato : 14-11-06 17:19

In article <1hosuy6.6qcuwjbjn17zN%thomas_lists@elements.dk>,
thomas_lists@elements.dk says...

> Helt uenig. Korn og støj kan være med tilat skabe et billede ... og er i
> min bog et kompositions redskab på linie med blænde, lukkertid etc.

Selvfølgelig men så er det for at understøtte en stemning. Dvs et aktivt
tilvalg men ofte er høje isoværdier jo netop ikke et tilvalg men et
nødvendigt onde.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-11-06 14:21

Sergej Malinovski wrote:
> [...]
>
> Kendsgerningen er at billedet bliver mere uskarp. Om man kan lide det
> eller ej er en smagssag. Jeg kan fx hverken lide alkohol eller

Spørgsmålet er om det er den "oplevede" skarphed, eller den "reelle"
skarphed, du snakker om. Nogle gange synes jeg at støj kan give indtryk
af at billedet er skrapere end det i virkeligheden er. Men ingen tvivl
om at prorammerne kan fjerne mange detaljer/skarphed hvis man ikke er
påpasselig med indstillingerne.

Det er jo normalt også anbefalingen at man bruge de programmer _før_ man
tilføjer skarphed, f.eks. i form af USM.

Jeg må dog indrømme at jeg bruger dem til sidst Men det er fordi jeg
bruger Capture One, og det synes jeg er ret godt til at lave skarpe
billeder med minimal farvestøj. Så der er kun brug for Noise Ninja i de
ekstreme tilfælde.

/j.

--
http://www.exprimere.dk/
....Et fotografi er en kopi af et øjeblik.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-06 15:30

Sergej Malinovski wrote:

> Kendsgerningen er at billedet bliver mere uskarp. Om man kan lide det
> eller ej er en smagssag. Jeg kan fx hverken lide alkohol eller
> julefrokoster.

Jeg er meget enig, for når man med neat image og lignende programmer
udglatter korn (ISO-støj), så udglatter man også overfladestrukturer, og
det skaber kunstigt glatte og plastikagtige overflader, og uskarpe
konturer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper HVL

Dato : 12-11-06 13:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> som om den er lavet af plastik, det er især slemt når det bruges på
> portræt- og modelbilleder, for så kommer de til at ligne billeder af

VÅS! Det var dog en direkte dum og uvidende udtalelse!

Neat image bruges - ligesom noise ninja etc. - til at fjerne støj i
billeder. En rigtig god ting når man nogle gange er nødt til at bruge
f.eks. ISO 1600 eller 3200 for at opnå en god lukketid.

Billederne får det udseende du indstiller programmet til, og har ikke
nødvendigvis noget med plastik at gøre.

/j.

--
- et fotografi er en kopi af et øjeblik.
http://www.exprimere.dk

Fra : JDD

Dato : 13-11-06 09:16

> Billederne får det udseende du indstiller programmet til, og har ikke
> nødvendigvis noget med plastik at gøre.

Jeg har nu også kun gode erfaringer med programmet.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 10:14

"Jesper HVL" <jhvl@_nospam_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Neat image bruges - ligesom noise ninja etc. - til at fjerne støj i
> billeder. En rigtig god ting når man nogle gange er nødt til at bruge
> f.eks. ISO 1600 eller 3200 for at opnå en god lukketid.

Præcis.
Jeg synes dog at Noise Ninja er betydeligt bedre end Neat Image til at undgå
"plastik-udseende".
Jeg tog en gang nogle natbilleder på ISO1600 med en lukkertid på 5-10
sekunder. Uden støjfjernelse ville de have været ubrugelige.

/Alex

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 13-11-06 14:22

Må vi se?

Sergej

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-06 15:56

Sergej Malinovski wrote:

> Må vi se?

Jeg kan ihvertfald henvise til en fotograf som i overdreven grad anvender
neat image eller Noise Ninja til at lave plastik-hud på modeller.
http://www.photokonkurs.com/ownpage.php?uid=357

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 13-11-06 16:15

Jeg ville se "ubrugelige" billeder uden støjreduktion ...

Sergej

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 16:18

> Må vi se?

Jeg kan ikke lige finde de billeder med helt høj ISO, men her er et der er
eksponeret ca. 5 sekunder ved F22 (For dybdeskarphed) og vist ISO800.
Det var i hvert tilfælde ret kornet inden der blev kørt Noise Ninja på.

http://www.photoblink.com/imageview.asp?imageid=105341&cid=0&groupby=authorid&value=3739&page=1

/Alex

Fra : Sergej Malinovski

Dato : 13-11-06 16:39

Alex Linaa wrote:
> http://www.photoblink.com/imageview.asp?imageid=105341&cid=0&groupby=authorid&value=3739&page=1

Jeg går ud fra det er efter støjreduktion. Må jeg se billedet før?

Sergej

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-06 15:41

Jesper HVL wrote:

> [...]
> billeder. En rigtig god ting når man nogle gange er nødt til at bruge
> f.eks. ISO 1600 eller 3200 for at opnå en god lukketid.

Pladder... når du fjerne ISO-støj, så fjerner og reducerer du også
overflade strukturer, og hvorfor må der ikke være korn / ISO-støj i et
billede optaget ved 1600 eller 3200 ISO...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper HVL

Dato : 13-11-06 16:28

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Pladder... når du fjerne ISO-støj, så fjerner og reducerer du også
> overflade strukturer, og hvorfor må der ikke være korn / ISO-støj i et
> billede optaget ved 1600 eller 3200 ISO...

Og hvorfor skal der?

Og hvilken slags "korn" er det du vil have? Korn som på ISO 200 film
dengang ISO 25 var normalt i 6x6, eller korn som på de seneste
fin-kornede S/H ISO 3200 film fra Ilford?

Der er ingen "absolutter" ved digitale optagelser. Og hvis dú vil lade
dig begrænse af hvad teknikken formåede fra engang du husker, eller hvad
en producent har valgt at implementere i HW/SW i kameraret der sælges
idag, så dig om det.

Men at skrive som du skrev, citat "Neat Image er et filter for dem som
synes, at verden skal se ud som om den er lavet af plastik, det er især
slemt når det bruges på portræt- og modelbilleder, for så kommer de til
at ligne billeder af barbidukker..."

Dét er udvidende vås! Simpelthen fordi effekten afhænger af
indstillingerne i programmerne.

/j.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-12-06 10:17

"Jesper HVL"

> [...]
> ligne billeder af barbidukker..."
>
> Dét er udvidende vås! Simpelthen fordi effekten afhænger af

Hm - jeg syns nu Niels' formulering er ret rammende, men du har ret
i at det afhænger af de indstillinger man bruger, hvor udpræget "plastik"
effekten blir, og mange har nok en tendens til at give lidt los på detaljer
for at få det der fine glatte look - ind imellem må jeg på fuglebilleder
beskære en del plus justere lys og kontrast ret meget, det resulterer
ofte i ret kornede himmeler, som ikke generer mig alt for meget, men
som er en big deal for mange andre, med neat image blir det helt fint
og glat, men samtidig mister jeg de fine detaljer i fjerpragten, så jeg
bruger min egen metode til at rense korn på store flader. Men i bund
ig grund er det vel et spørgsmål om stil og smag, det ene kan være ligså
godt som det andet, neat gir et lidt kinky kitched look, som nogle sikkert
er vilde med. -max-

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-11-06 11:00

On Nov 14, 9:15 am, Hans Joergensen <h...@enterprise-server.dk> wrote:
> De kunne nok hvis de ville, men pt. vil de stadig hellere smide
> flere pixels på..

Har du eksperimenteret med ganske simpelt at "downsample" dit billede?
(Skalere til 50% på hvert led.) Det burde da give samme effekt som en
chip med større/færre pixels.

Jeg ved i hvert fald at det vil virke på et eller andet plan (der er
jo aldrig støj på thumbnails), spørgsmålet er vel hvor meget man
skal downsample. Skal man mon ofre flere pixels på denne måde, end
hvis chippen var designet til det?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-06 12:19

Niels Andersen wrote:
> Har du eksperimenteret med ganske simpelt at "downsample" dit billede?
> (Skalere til 50% på hvert led.) Det burde da give samme effekt som en
> chip med større/færre pixels.

Jeg downsampler altid før fotos ryger online..

Men, det er jo grundet tætheden af pixels på chippen at der kommer
støj, det er også derfor at små sensorer i point'n'shoot giver meget
støj.

Man burde kunne lave et rimeligt støjfrit kamera med en 35mm sensor
på fx. 6-8mp.

> skal downsample. Skal man mon ofre flere pixels på denne måde, end
> hvis chippen var designet til det?

Det tror jeg.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-06 12:33

Hans Joergensen wrote:

> Men, det er jo grundet tætheden af pixels på chippen at der kommer
> støj, det er også derfor at små sensorer i point'n'shoot giver meget
> støj.

Det er ikke helt korrekt, en meget væssentlig faktor er kvaliteten af
A/D-coverteren, der er den elektronik som omregner de spændinger der er
opsamlet i chipen til digitale data...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-11-06 15:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er ikke helt korrekt, en meget væssentlig faktor er kvaliteten af
> A/D-coverteren, der er den elektronik som omregner de spændinger der
> er opsamlet i chipen til digitale data...

Så i virkeligheden skal man bare sætte en A/D-converter fra et dSLR i et
kompaktkamera, og vupti har man et superstøjsvagt kompaktkamera? Ærgeligt,
at ingen har tænkt på det før!

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-11-06 12:31

On Nov 14, 12:19 pm, Hans Joergensen <h...@enterprise-server.dk> wrote:
> Men, det er jo grundet tætheden af pixels på chippen at der kommer
> støj, det er også derfor at små sensorer i point'n'shoot giver meget
> støj.

Tætheden? Som jeg forstår det skyldes det overfladearealet pr.
"pixel". Selvfølgelig, jo tættere de er, jo mindre plads er der til
hver. Men mellemrummet mellem hver pixel betyder også noget. Det giver
vel ikke noget at lave den full-frame, hvis arealet på hver pixel ikke
bliver større.

Men pointen er, at hvis vi fx. stopper 4 gange så mange pixels ind på
chippen, og hver pixel så kun har den kvarte overflade, så må hver
pixel kun få kvart så meget lys. Det må give støj der svare til 4
gange så høj iso.

Hvis man så efterfølgende downsamler 50% på hvert led, så er der
kun 1/4 så mange pixels igen. Men så må vi også være tilbage til
at have samme lysmængde pr. pixel som inden vi fir-doblede antallet af
pixels på sensoren, og dermed skulle støjen være væk igen.

Hvis ikke det fungerer sådan i praksis, hvor knækker teorien så?

--
Mvh.

Niels Andersen