Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon doof doof - fra 4:3 til 3:2
Fra : Niels - Aalborg

Dato : 09-11-06 00:20

Jeg har købt et Canon 850 IS som knipsekamera som supplement til mit
D80. Har haft Sony tidligere og var glad for 3:2-funktionen.
Tænkte ikke over, at et så stort firma som Canon ikke havde en lignende
funktion. Men det har de jo ikke !!
Skriver til dem for at spørge om jeg er galt på den og i fald jeg ikke
er, så for at opfordre dem til at lave en firmware update.
Svaret er, at jeg kan køre "postcard" så får jeg 3:2 - men i 1600 x
et-eller-andet px. Shit noget fis.

Nå, men nu står jeg så med mit ellers så fine Canon kamera og vil gerne
lave 10x15 print, men gider ikke sidde og fnidre med alle billeder.
Nogen løsninger? Eller skal jeg skyde det og købe et andet?

Og jeg er på mac, så jpegcrops (eller hvad det nu hedder) er ikke en
løsning.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-11-06 07:03

Niels - Aalborg wrote:

> Nå, men nu står jeg så med mit ellers så fine Canon kamera og vil
> gerne lave 10x15 print, men gider ikke sidde og fnidre med alle
> billeder. Nogen løsninger?

Sæt et stykke klar tape over kameraets skærm i toppen og i bunden, så
det passer med at det utapede stykke er 3:2. Når du henter billederne
ind, kører du blot en fuldautomatisk beskæring med f.eks. jpegtran (der
også findes til OSX) - eftersom du har komponeret billederne indenfor
tapen, vil beskæringen altid være den samme.

Og ja, det kan godt undre at Canon ikke tilbyder 3:2 når det er så
efterspurgt.

Fra : Per

Dato : 09-11-06 15:11

> Sæt et stykke klar tape over kameraets skærm i toppen og i bunden, så
> det passer med at det utapede stykke er 3:2.

LoL :P

Fra : Mikael Klynder

Dato : 09-11-06 15:26

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Sæt et stykke klar tape over kameraets skærm i toppen og i bunden, så
> det passer med at det utapede stykke er 3:2.

Haha, jamen det er jo genialt

Men ja, det er mystisk, mit Powershot 710 kan kun i "wide" eller 4:3, ingen
3:2 heller ikke i "postcard mode"...

Mvh Mikael

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 10-11-06 07:44

Toke Eskildsen skrev:
> [...]
> også findes til OSX) - eftersom du har komponeret billederne indenfor
> tapen, vil beskæringen altid være den samme.

I menuen er der faktisk mulighed for at lægge 3:2-bjælker ind (hvilket
får mig til at undre mig endnu mere over, de ikke har lavet en dedikeret
3:2-opløsning), så jeg slipper for tapen.
Jeg ville dog gerne, om du kunne forklare lidt mere om jpegtran,
eftersom det virker ret nørdet på en fyr som mig. Er det korrekt det
ikke er et decideret program, men mere en pluginfunktionalitet - og i
givet fald, til hvad?

> Og ja, det kan godt undre at Canon ikke tilbyder 3:2 når det er så
> efterspurgt.

Bestemt - det er for mig at se en ganske simpel sag at implementere (og
noget mere brugbar end den dersens "wide" funktion.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-06 17:50

Niels - Aalborg wrote:

> [...]
> eftersom det virker ret nørdet på en fyr som mig. Er det korrekt
> det ikke er et decideret program, men mere en pluginfunktionalitet

Nej, det er skam et decideret program. Det er bare til kommandolinjen
og har ingen grafisk grænseflade. jpegcrop er en grafisk overbygning på
jpegtran-teknologien, men den duer ikke til automatiserede opgaver.

Jeg ved ikke en dyt om at lave scripts til OSX, men givet at det bygger
på Unix, burde det være trivielt at lave noget, der kører alle filer i
en mappe gennem jpegtran og lægger resultatet i en anden mappe (eller
giver de beskårne billeder et lidt andet navn eller (gys) overskriver
de originale billeder med de beskårne).

Altså trivielt, hvis man har lavet den slags før. Mon ikke du kan finde
hjælp til det i en OSX-nyhedsgruppe?

Fra : Mikael Klynder

Dato : 19-11-06 09:16

"Niels - Aalborg" <niels@priestyard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsninger? Eller skal jeg skyde det og købe et andet?
>
> Og jeg er på mac, så jpegcrops (eller hvad det nu hedder) er ikke en

TADAAA, jeg har svaret (måske . _Hvis_ det er det samme som på min A710IS
(hvilket ikke er utænkeligt) kan du blot gå ind i menuen, og der hvor du
vælger "grid lines" kan du klikke videre til "3:2 guide" eller "both". Med
3:2 guide får du samme effekt som den foreslåede klare tape. Nå de kommer
ind på computeren, er det blot at køre hele mappen igennem samme
(standart)beskæring.

Mvh Mikael

Fra : Mikael Klynder

Dato : 19-11-06 09:19

Ok, det vidste du jo ligesom godt :-/ hehe