Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
udprint - resize ???
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 18:58

Hvad er bedst, når der skal printes i fx 10x15 cm:

Skal billedet resizes til den størrelse det skal have på papiret inden det
udskrives, eller

skal man bare lade billedet have den størrelse den nu engang allerede har,
fx 3000x2000 pixels og så lade udskrivningsprogrammet tilpasse billedet i
størrelse til papiret.

Jeg tænker på, at billeder jo ofte har godt af lidt USM efter en resize -
men det får det jo selvsagt ikke, hvis printerdriveren krymper billedet ned
for at tilpasse det til en given papirstørrelse...

Hvad gør i andre ?

Hilsen Palle

Fra : Jesper HVL

Dato : 08-11-06 19:24

Palle Johansen wrote:
> [...]
> men det får det jo selvsagt ikke, hvis printerdriveren krymper billedet ned
> for at tilpasse det til en given papirstørrelse...

Altid resize til ønskede DPI før udprintning. Derefter billedbehandling
indtil du får det udseende du ønsker. Det giver dig total kontrol over
billedet.

Min erfaring er at printerdrivere er dårligere end en resize i e.g.
Photoshop.

/j.

--
- et fotografi er en kopi af et øjeblik.
http://www.exprimere.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 11-11-06 08:56

"Jesper HVL" <jhvl@_nospam_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
> billedet.
>
> Min erfaring er at printerdrivere er dårligere end en resize i e.g.

lav en crop eller resize med 10x15 og 300dpi, så får du bedste resultat.

300dpi plejer jeg at bruge når jeg får fremkaldt uanset størrelse på
printet.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke