Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan bruges trådløs blitz sb800 sammen ~
Fra : Jakob

Dato : 08-11-06 10:28

Lad det være sagt med det samme. Jeg prøver her at undgå at trave hele
manualen igennem, hvis det generer nogen så lad være med at svare :0)

Men jeg har lige lånt et D200 og en sb800 til et par timers leg, damn
det er sgu fedt :0). Kunne godt lige tænke mig at høre hvordan sb800 og
d200 instilles til trådløs blitz ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 12:52

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg har lige lånt et D200 og en sb800 til et par timers leg, damn
> det er sgu fedt :0). Kunne godt lige tænke mig at høre hvordan sb800 og

Som på D50-70
SB800 sættet som slave.
D200 interne som commander og du er kørende.

Gert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-06 13:33

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse

> Som på D50-70
> SB800 sættet som slave.
> D200 interne som commander og du er kørende.

Så lige et dumt spørgsmål fra en, som ikke har SB800,eren:

Jeg troede commandermode gik ud på at kameraet styrede flashen via den
indbyggede flash, men før selv eksponeringen, altså en syncroniseret
udløsningstimer, så den indbyggede ikke får indflydelse på billedet.

Men det er ikke tilfældet? Som slave vil SB-800 jo bare fyre øjeblikkeligt.
Det er jo øv

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 08-11-06 13:52

In article <4551ce7f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...
> [...]
> udløsningstimer, så den indbyggede ikke får indflydelse på billedet.
>
> Men det er ikke tilfældet? Som slave vil SB-800 jo bare fyre øjeblikkeligt.

Altså det er også min oplevelse. Altså D200 fyrer et par gange før
billedet tages, men jeg synes også onboard blitz bidrag kan ses i
billederne og det var egentlig ikke meningen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 14:06

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> udløsningstimer, så den indbyggede ikke får indflydelse på billedet.
>
> Men det er ikke tilfældet? Som slave vil SB-800 jo bare fyre

Den deltager i festen, men i D200 kan man skrue ned for den indbyggede til
1/128. Ofte er det ikke nok, og så må en hånd til hjælp.
Så jeg er helt enig.

I en anden tråd fortælles om et IR filter til den indbyggede. Det ville være
lækkert.
Nogen der kender det?
Gert

Fra : HKJ

Dato : 08-11-06 17:49

Gert Nielsen wrote:
> Den deltager i festen, men i D200 kan man skrue ned for den indbyggede til
> 1/128. Ofte er det ikke nok, og så må en hånd til hjælp.

Hvorfor ikke slå den helt fra?

> I en anden tråd fortælles om et IR filter til den indbyggede. Det ville være
> lækkert.
> Nogen der kender det?

Se den anden tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 18:01

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke slå den helt fra?

> Se den anden tråd.

Tak for det. Jeg må vist få læst den manual
Kan den slås fra er der intet problem. Kontrolblinkene er før optagelse.
Gert

Fra : HKJ

Dato : 08-11-06 18:32

Gert Nielsen wrote:
> Kan den slås fra er der intet problem. Kontrolblinkene er før optagelse.

Selvom den er slået helt fra giver den et lille bidrag, men det er ret
lille.

Fra : Kim B

Dato : 08-11-06 18:20

On Wed, 08 Nov 2006 17:48:42 +0100, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk>
wrote:

>Hvorfor ikke slå den helt fra?

Selv om du slår den fra giver den et lille bidrag

Kim

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-11-06 18:00

> [...]
> udløsningstimer, så den indbyggede ikke får indflydelse på billedet.
>
> Men det er ikke tilfældet? Som slave vil SB-800 jo bare fyre

Lige for at starte. Det er sgu da på tide, at du får en SB-800, Jesper, med
det glas du har liggende, så skal du da også have en ordentlig flash

Men lige for at sige noget. Du har jo den trigger til dit flashanlæg. Den
kan også bruges til din SB-800 kan jeg så sige. Virker ganske upåklageligt.
Og man slipper for det irriterende lys fra din indbyggede flash.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-11-06 18:28

Frodo Nifinger skrev i 4551ce7f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> udløsningstimer, så den indbyggede ikke får indflydelse på billedet.
>
> Men det er ikke tilfældet? Som slave vil SB-800 jo bare fyre

Men det er heldigvis heller ikke rigtigt. Det er ikke som slave men med fuld
iTTL og det virker tæskegodt. Jeg bruger stort set aldrig mit kabel med
mindre der er tale om en situation, hvor blitzen ikke kan 'se' kameraet
(f.eks. når blitzen er placeret under skærmen ved en akvariebelysning). Når
jeg bruger blitz til makro eeeeelsker jeg min iTTL. Den er brug her:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/smaatterier/slides/_dsc6192.html
uanset exif siger det modsatte (jAlbumproblem). Og det var aldrig gået med
blænde 45 uanset at solen skinnede.

mvh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-11-06 18:40

> [...]
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/smaatterier/slides/_dsc6192.html
> uanset exif siger det modsatte (jAlbumproblem). Og det var aldrig gået med

Det skulle vel ikke være sådan, at du kunne give nogle hints i brugen af D70
og trådløs SB800?

MVH
Thomas

Fra : HKJ

Dato : 08-11-06 18:51

Thomas Pedersen wrote:
> Det skulle vel ikke være sådan, at du kunne give nogle hints i brugen af D70
> og trådløs SB800?

Det er bare at indstille det og så bruge det ;)

Ken Rockwell har skrevet lidt om det:
http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-11-06 18:55

Thomas Pedersen skrev i 45521687$0$49205$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det skulle vel ikke være sådan, at du kunne give nogle hints i brugen
> af D70 og trådløs SB800?

Nu er jeg nok ikke verdens bedste at spørge - mit nørdgen er stærkt
recessivt
Jeg har stort set bare indstillet kamera og blitz til at køre iTTL. Og når
jeg ikke har været tilfreds med resultatet, så kører jeg helt manuelt.
Klik - kik på histogram - indstil- klik. Og så kan jeg finde på i manuel
tilstand at skrue ned for blitzen, hvis der er for meget knald på. Så min
viden om intilligente anvendelser af alle herlighederne er yderst begrænset.
Men jeg synes faktisk at iTTL virker fint. Jeg har tænkt på en gang at prøve
med to blitz - men konstaterer at jeg faktisk altid har kunnet klare mig med
en suppleret med et par reflektorer af for hånden værende materiale -oftest
flamingo.
Problemet med lys fra den indbyggede har jeg aldrig haft - men sikkert fordi
den hyppigste anvendelse har været i forbindelse med makro/closeup eller
flad famillie- og turistfotografering.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 08-11-06 13:51

In article <4551c4cb$0$829$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Gert
Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> says...

> Som på D50-70
> SB800 sættet som slave.
> D200 interne som commander og du er kørende.

Takker det funger
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Hellum

Dato : 09-11-06 08:49

Jeg havde fået at vide af min nikon forhandler at min SB 600 og D200 / D 70s
ikke ville virke med trådløs flash, jeg skulle købe en SB-800. Men nu har
jeg lige prøvet på mit D70s og min SB-600 og det virker kanon. Så jeg skal
vist lige have forklaret ham et par ting eller 2.

Bo

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-11-06 03:05

On Thu, 9 Nov 2006 08:49:10 +0100, "Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>jeg lige prøvet på mit D70s og min SB-600 og det virker kanon. Så jeg skal
>vist lige have forklaret ham et par ting eller 2.

Ja, han må have misforstået noget. Både SB-600 og SB-800 virker helt
fint som remote flash. SB-800 kan desuden være master på kameraet -
det kan SB-600 ikke. Og da den indbyggede flash i D70(s), D80 og D200
kan virke som commander, behøver man ikke andet end en SB-600, for at
bruge trådløs flash.

Peter