Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tip til portræt indendørs vedr. lys
Fra : Bo Hellum

Dato : 06-11-06 15:31

Hej alle

Jeg tager ufattelig mange billeder af mine dejlige unger, og af Skagens
natur, men skal nu til at tage billeder af andre folks unger.

Jeg har ingen studie, ingen lys ud over min sb-600 som sidder på mit D200
med min 50mm 1,4 monteret.

Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger som
sidder på en stol op mod en hvid væg.

Prøvede sidste weekend, og der havde jeg ikke tænkt videre over det andet
lys der var tændt. Der stod en alm. standerlampe til venstre og det gav
nogle voldsomme skygger til højre for ungen.

Skal alt andet lys være slukket eller hvad gør jeg?

Hygge

Bo Hellum
http://www.skagensbilleder.dk
bo@hellums.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-11-06 16:39

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg tager ufattelig mange billeder af mine dejlige unger, og af Skagens
> natur, men skal nu til at tage billeder af andre folks unger.

Ja selvfølgelig, det vil de blive glade for.

> Jeg har ingen studie, ingen lys ud over min sb-600 som sidder på mit D200
> med min 50mm 1,4 monteret.

Måske skal du have blitzen væk fra kameraet, jeg har tidligere brugt en
enkelt blitz som var oppe over kameraet og lidt ud til siden, jeg brugte en
hvid gennemskinnelig paraply som opblødning. Husk at lyset skal ramme
"fronten" af ansigtet.
Alternativt kan du lade blitzen blive på kameraet, og så fyre den op i en
flamingoplade der er vinklet så lyset rammer din model. Kun fantasien sætter
grænser for hvordan pladen holdes på plads

> Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger
> som sidder på en stol op mod en hvid væg.

Du skal holde en afstand der er så stor at skyggen ikke rammer væggen. Hvis
du vil have en helt hvid væg kræver det nok en "slaveblitz" til at oplyse
denne.

> [...]
> nogle voldsomme skygger til højre for ungen.
>
> Skal alt andet lys være slukket eller hvad gør jeg?

Du skal vælge en blænde der gør at "andet" lys ikke genere dit billede,
altså skru op for blitzen!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-11-06 17:56

> [...]
> nogle voldsomme skygger til højre for ungen.
>
> Skal alt andet lys være slukket eller hvad gør jeg?

Det bedste du kan gøre er at bruge lyset fra et vindue, så få du et mere
blødt lys end med din SB600. Ellers skal du have fat i et kabel, så du kan
få din SB600 væk fra kameraet. Så vidt jeg ved, så er SB600 ikke forberedt
til trådløs styring (hvilket i øvrigt ikke er verdens smarteste system på
D70 og SB800, da man også kan se den normale flash være i aktion). Hvis ikke
du har nogle af disse muligheder, så vil jeg foreslå at bounce den op mod en
eller anden form for reflektorskærm (isoleringsplader i flamingo er
glimrende), gerne en stor flade, det giver dig et blødere lys. Prøv
eventuelt selv at variere retningen af din reflektor indtil du får det
resultat du gerne vil have. En mulighed her er også at bruge flere
reflektorer, så kan du bløde eventuelle skygger lidt op.

MVH
Thomas

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-11-06 18:12

Thomas Pedersen wrote:
> Så vidt jeg ved, så er SB600 ikke forberedt
> til trådløs styring (hvilket i øvrigt ikke er verdens smarteste system på
> D70 og SB800, da man også kan se den normale flash være i aktion).

Ok, pudsigt. Jeg har ingen problemer med at bruge trådløs flash og så
mit D200 hus som trigger. Når jeg bruger min SB800 virker det nemlig
super godt, men som du selv skriver, er naturlig lys nummer et.

SB600 kan i øvrigt stort set det samme som SB800 udover at kunne agere
trigger.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-11-06 21:33

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt, men som du selv skriver, er naturlig lys nummer et.
>
> SB600 kan i øvrigt stort set det samme som SB800 udover at kunne agere

Hej Thomas

Nu indrømmer jeg blankt, at jeg ikke er nogen haj til det der med flash,
faktisk så hader jeg den som pesten (eller tæt på i hvert fald). Men D200 og
D70, trigger de SB800 på samme måde? For jeg synes da at D70 gør det ved at
blinke med flashen, og er du tæt på et subjekt, så har flashglimtet
indflydelse på billedet, og uanset hvad, så vil flash-glimtet give en
catch-light. Det er min erfaring i hvert fald.

Men jeg er da interesseret i at høre, om det er noget man kan undgå. Normalt
bruger jeg nemlig et SC-17 TTL-kabel mellem flash og kamera, og kunne man
slippe for det, så ville det da være rart.

MVH
Thomas

Fra : HKJ

Dato : 06-11-06 21:44

Thomas Pedersen wrote:
> Nu indrømmer jeg blankt, at jeg ikke er nogen haj til det der med flash,
> faktisk så hader jeg den som pesten (eller tæt på i hvert fald). Men D200 og
> D70, trigger de SB800 på samme måde?

Ja, men D200 arbejder lidt hurtige.

> [...]
> indflydelse på billedet, og uanset hvad, så vil flash-glimtet give en
> catch-light. Det er min erfaring i hvert fald.

Blanke flader vil reflektere, men den oplyser ikke rigtig noget, da det
er meget svagt glimt den giver.

> Men jeg er da interesseret i at høre, om det er noget man kan undgå. Normalt
> bruger jeg nemlig et SC-17 TTL-kabel mellem flash og kamera, og kunne man
> slippe for det, så ville det da være rart.

Nikon har et IR filter, til at sætte foran flashen, så den ikke giver
synligt lys.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 13:29

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men D200 arbejder lidt hurtige.

> Blanke flader vil reflektere, men den oplyser ikke rigtig noget, da det er
> meget svagt glimt den giver.

Desværre deltager den ganske godt i festen. På D200 kan man nedjustere
lyset, men ikke tilstrækkelig. Specielt på kortere afstande er den gal.
Her har jeg måttet afdække den interne, men det er noget besværligt.

> Nikon har et IR filter, til at sætte foran flashen, så den ikke giver
> synligt lys.

Se det er interessant. Hvad hedder den og hvad koster den?
Det er ikke lykkes for mig at finde den på nettet.

Gert

Fra : HKJ

Dato : 08-11-06 17:46

Gert Nielsen wrote:

> Desværre deltager den ganske godt i festen. På D200 kan man nedjustere
> lyset, men ikke tilstrækkelig. Specielt på kortere afstande er den gal.

Du kan ikke bare nedjustere, du kan vælge at den skal være "slukket",
hvilket betyder at den kun sender svage kontrol glimt (Mode=--).

> Se det er interessant. Hvad hedder den og hvad koster den?

Det er en del af deres macro flash kit, jeg ved ikke om den kan købes i
løsvægt.

Den hedder: SG-3IR panel til kameraer med indbygget flash

> Det er ikke lykkes for mig at finde den på nettet.

Når du har det rigtige typenummer, skulle der være god mulighed for at
finde den.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-11-06 18:02

> Se det er interessant. Hvad hedder den og hvad koster den?
> Det er ikke lykkes for mig at finde den på nettet.

Hvis filtret er for dyrt, så kan du få en trigger ved Walimex. Kan ikke
huske deres URL, men den koster næsten ingen ting. Den kører på batterier og
sender et rødt lys ud.

MVH
Thomas

Fra : HKJ

Dato : 08-11-06 18:30

Thomas Pedersen wrote:
> Hvis filtret er for dyrt, så kan du få en trigger ved Walimex. Kan ikke
> huske deres URL, men den koster næsten ingen ting. Den kører på batterier og
> sender et rødt lys ud.

Men sørger den for fuld iTTL kontrol?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-11-06 18:40

> Men sørger den for fuld iTTL kontrol?

Tror jeg ikke, har ikke testet det endnu. I første omgang var jeg mere
imponeret over, at mine evner rækkede til at få den til at lyse i det hele
taget . Faktisk, så er det forbavsende lidt at jeg bruger min flash, jeg
kan faktisk kun huske en gang, hvor jeg har benyttet den til noget vigtigt,
ellers ligger den bare i tasken og samler støv
Men det skal siges, at man slipper for lyset fra den indbyggede.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-06 17:26

Thomas Schreiber skrev i 454f6cd7$0$49198$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Ok, pudsigt. Jeg har ingen problemer med at bruge trådløs flash og så
> mit D200 hus som trigger.

Og jeg har været meget tilfreds med SB800 med trådløs styring fra min d70.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-11-06 18:15

Bo Hellum wrote:
> Jeg har ingen studie, ingen lys ud over min sb-600 som sidder på mit D200
> med min 50mm 1,4 monteret.

Jeg har også en 50mm 1.4, men bruger min 85mm 1.4 til alle mine
portrætter, for den tegner langt skarpere ved 1.4 end 50'eren gør.
Bruger en SB800, og det virker bare som det skal synes jeg.

> Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger som
> sidder på en stol op mod en hvid væg.

Brug naturlig lys. Jeg plejer at undgå at placere nogen op af en væg, da
der ofte vil komme grimme skygger hvis afstanden mellem væg og den
portrætterede bliver for kort. Personligt plejer jeg at vente på "godt
vejr", og sige med det samme til kunden, at de mørke dage ikke er
velegnede til fotografering.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : [NH]7H

Dato : 06-11-06 19:25

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> portrætterede bliver for kort. Personligt plejer jeg at vente på "godt
> vejr", og sige med det samme til kunden, at de mørke dage ikke er

Jeg takker for jeres forslag, jeg vil forsøge mig inden weekenden. Tak

Bo

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-12-06 10:35

"Thomas Schreiber"

> [...]
> portrætterede bliver for kort. Personligt plejer jeg at vente på "godt
> vejr", og sige med det samme til kunden, at de mørke dage ikke er

Godt vejr i Danmark ) -

Afstand til baggrunden er et super tip, desuden behøver baggrunden
ikke være en væg, der må godt ske lidt, noget der giver atmosfære,
eller fortæller om tid og sted, måske noget om personen. Den hvide
væg verion af et portræt er for det meste ret kedelig. Naturligt lys
endnu et genialt tip og som TP siger en hvid plade til lige at lyfte
skyggerne og evt give lidt refleks i øjnen.

Flash er skidt, men en paraply off camera, eller rettet mod en hvid
plade fra siden kan simulere vindueslys (på de mørke dage) og lidt
liv i baggrunden er imo stadig mere interessant end en hvid væg.
-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-06 22:21

Bo Hellum wrote:

> [...]
> med min 50mm 1,4 monteret.
>
> Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger som

Hvert år på denne tid kommer der spørgsmål der til forveksling ligner det
som du netop har stillet, det skyldes jo nok, at de fleste har opdaget,
at vinteren og den mørke tid er over os, og at vi næsten kun kan få vores
foto-trang tilfredsstillet indendørs.

Tilbage i 2002 lavede jeg en hurtig skitse (se nedenstående link),
tegningen viser hvordan man kan lave et lille portræt/moldelstudio for få
midler, jeg er gået ud fra, at de fleste i forvejen har et kamera, en
blitz og et fotostativ.

Ud over kamera, blitz og fotostativ skal der bruges et lampestativ, en
hvid paraply, en blitz/paraply-holder, et synckabel, en reflektorskærm og
en bagrund, prisen er ca. 1.000 kroner.

Blitz'en skal køres manuelt på 1/2 eller 1/1 kraft, og man må så teste
sig frem med nogle prøvskud til man finder den rette blænde, man kan
regulere lysmængden ved at rykke blitz'en længre væk fra, eller tættere
på modellen...

http://www.photo-gallery.dk/portraetfoto/index.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [NH]7H

Dato : 06-11-06 23:23

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> frem med nogle prøvskud til man finder den rette blænde, man kan regulere
> lysmængden ved at rykke blitz'en længre væk fra, eller tættere på

Takker Niels, jeg er faktisk ved at anskaffe mig noget lignende, så er det
rart at se hvordan det skal stilles op. Jeg glæder mig til at komme i gang.

Hygge
Bo

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-11-06 09:07

Niels Riis Ebbesen wrote:
> http://www.photo-gallery.dk/portraetfoto/index.htm

Håber du vil svare på et par spml til din opstilling:

Hvor stor afstand vil du optimalt have mellem bagvæg og den portrætterede?

Hvorfor stille kameraet på et stativ?

Hvorfor stille en reflektor bag ved den portrætterede, når lyset fra
blitzen vel så vil blive skygget/spærret af den portrætterede??

pft

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-11-06 09:32

Thomas Schreiber wrote:

> Håber du vil svare på et par spml til din opstilling:

Ok... jeg skal prøve

> Hvor stor afstand vil du optimalt have mellem bagvæg og den portrætterede?

Tegningen er en vejledende principskitse, og den kan fraviges efterhånden
som man kommer igang og lærer af sine erfaringer.

Afstanden fra portrætterede til baggrund, kan netop justeres efter hvor
oplyst man ønsker at baggrunden skal være, prøv med 1 - 2 og 3 meter

> Hvorfor stille kameraet på et stativ?

Det er heller ikke et krav.

> Hvorfor stille en reflektor bag ved den portrætterede, når lyset fra
> blitzen vel så vil blive skygget/spærret af den portrætterede??

Paraplyen hvor lyset kommer fra, og reflektoren er jo væssentlig større
en personen, så der skal nok komme noget lys udenom.

Men når du laver opstillingen så skal du i første omgang sjusse dig til
lysets ind- og udfaldsvinkler, og i anden omgang skal du lave nogle
prøveskud, som du straks overfører til computeren, hvor du så kan bedømme
lyslægningen, og så kan du finjustere og lave nye prøveskud, o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-11-06 11:07

news:45503e96$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...> Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvor stor afstand vil du optimalt have mellem bagvæg og den portrætterede?

Afstanden kan reguleres frit, men mindste afstand (model-væg) er der hvor
modellens skygge er udenfor billedet, jo længere afstand du har til væggen
jo mørkere bliver den, ja du kan få sort baggrund på en hvid væg, bare
afstanden er stor nok!

--

"

Fra : JDD

Dato : 07-11-06 18:07

> [...]
> med min 50mm 1,4 monteret.
>
> Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger

Hvis man vil en lille smule mere kan man kigge lidt på Hamas STUDIO FLASH
SF-30 E 006718

http://www.idealo.at/preisvergleich/OffersOfProduct/316690S2-5_-sf-30-hama.html

http://www.hama-danmark.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 13:48

> [...]
>
> Hvordan skal lyset være for at undgå skygger når jeg knipser folks unger
> som sidder på en stol op mod en hvid væg.

Nr. 1 er at du ikke fyrer flashen af direkte.
Er der hvidt luft ville jeg skyde op i loftet med vidvinkel forsats og give
lidt direkte med reflektoren trukket lidt op.

Nr. 2 er at de er væk fra den hvide væg. Helst 1 m. Så har du mulighed for
en spot direkte på væggen for at udviske skygger.
Jeg har med held brugt en 250W lampe til formålet. Farvetemp. betyder ikke
noget, hvis bare flashen er hovedlys. Ca. 2 blænder.

Det giver rimelige resultater, hvis man ikke har plads nok.

> Prøvede sidste weekend, og der havde jeg ikke tænkt videre over det andet
> lys der var tændt. Der stod en alm. standerlampe til venstre og det gav
> nogle voldsomme skygger til højre for ungen.

Lidt forsøg skal der til
Gert

Fra : Bo Hellum

Dato : 08-11-06 14:08

Igen takker jeg for alle indkomne forslag og gode ideer. Det er forrygende.

Bo

Fra : John Larsson

Dato : 08-11-06 14:13

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
>prøveskud, som du straks overfører til computeren, hvor du så kan bedømme
>lyslægningen, og så kan du finjustere og lave nye prøveskud, o.s.v.

Man kan nå forskellige effekter med forskelligt. lys, antal lyskilder,
for- og baglys, farve på baggrund etc. Din opstilling er fin som
udgangspunkt. Nogle tilføjelser/alternative råd:

1. Brug blødt lys (fx. reflekterende "paraply") som lys forfra. Ved brug
af flere "paraplyer", placer dem tæt på hinanden!

2. *Hvis" man fotograferer med punktformede forfra lyskilder, brug aldrig
mere end én og med mørk baggrund, evt. med punktformet lys bagfra.

3. Reflektorskærmen i din opstilling ofte erstattes med punktformet lys.
Det giver nogen gange en fin effekt, men lyskilden skal være placeret ca.
180 grader fra lyskilden forfra!

4. Lyset bagfra kan ofte med fordel have en anden farve!

John

John