Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterfølger til Canon 17-40L. Hvornår?
Fra : Jesper

Dato : 05-11-06 13:05

Jeg har besluttet at sælge alle mine objektiver og købe en Canon 17-40L
istedet. (Til EOS 400D)

Hvornår frigviver Canon næste version af dette objektiv? Er der en
opdatering på vej på gaden?

Er det korrekt at 17-40L er fra 2003?

Mvh
Jesper

Fra : Alex W

Dato : 05-11-06 14:45

> Hvornår frigviver Canon næste version af dette objektiv? Er der en
> opdatering på vej på gaden?

Hej Jesper

17-40 er ikke et objektiv der bare forsvinder lige med det samme. Canon
har lavet det som wide enden af fullframe L f:4.0 Som det billigere L
objektiv uden at kvaliteten blev svækket. Det er designet til den digitale
verden og er altså fuldt korrigeret. Canon har lige sendt 70-200 L f:4.0 IS
samt 24-105 L IS i samme serie. Det tvivler jeg på at de ændre forløbig.

17-40 tegner ganske godt ... og er sammenlignelig med 16-35L f:2.8. Det
mangler naturligvis hastighed (lysstyrke) i forhold. Men ellers er de meget
ens i tegning kontrast osv. Nogle påstår endda at 17-40 tegner bedre end
16-35.

Jeg vil gætte på at Canon laver mange andre justeringer på nogle af de ældre
objektiver, før de kaster øjnene på 17-40, sååå måske om 5-10 år (gæt)

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

17-40 er fra maj 2003

/Alex W

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-06 15:12

Jesper skrev i 454dd388$0$3486$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Hvornår frigviver Canon næste version af dette objektiv? Er der en
> opdatering på vej på gaden?
>
> Er det korrekt at 17-40L er fra 2003?

Det er ikke software eller konsumelektronik, du vil anskaffe. Et objektiv
fra 2003 /er/ nyt. Men selvfølgeligt - industrien ville nok juble, hvis den
kunne lokke intetanende kamerasvingere til løbende at udskifte optikken - og
vi andre ville fryde os uendeligt. Gæt hvorfor?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-11-06 16:28

"Jesper" <xylo2@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har besluttet at sælge alle mine objektiver og købe en Canon 17-40L
> istedet. (Til EOS 400D)
>
> Hvornår frigviver Canon næste version af dette objektiv? Er der en
> opdatering på vej på gaden?

Det anser jeg for usandsynligt. Det er rigtigt godt objektiv, så du går ikke
galt i byen, hvis du køber det. Og skulle du opgradere eller tilføje full
frame på et tidspunkt, ja så er det en virkelig god ultravidvinkel på den
også. Jeg har prøvet den på min 5D og den tegner virkelig godt. Hvis jeg
havde mere brug for brændvidder under 24mm ville jeg købe en. Har dog en
Sigma 15-30mm, men der er ikke allround ligeså god som Canon 17-40mm iflg.
min test, som jeg lagde på nettet for et stykke tid siden Jeg har siden
slettet den, da den fyldte lidt meget på min site.

> Er det korrekt at 17-40L er fra 2003?

Ja, og den var i restordre det meste af 2003, hvor jeg forsøgte at købe en,
men endte op med Sigma'en i stedet.
Mvh,
Hans

Fra : Jesper HVL

Dato : 06-11-06 15:30

Hej

> Jeg har besluttet at sælge alle mine objektiver og købe en Canon 17-40L
> istedet. (Til EOS 400D)

Du skulle hellere kigge på 17-55 F2.8 IS! Noget dyrere, men bedre og
mere brugbart - i flere situationer.

> Hvornår frigviver Canon næste version af dette objektiv? Er der en
> opdatering på vej på gaden?

....!!!???

Nu er "opgraderings sindsygen" som den ses med software og kamerahuse
heldigvis ikke nået til objektiv området endnu Vi snakker jo ikke om
software der opdateres fra dag til dag med et tastetryk, men om
præcisions-optik. Så vær hellere glad for at du ikke kan købe et 17-40
Mk-III Version 1.2.3-5, men _et_ 17-40 der er udviklet og testet i begge
ende for at levere optimal billedkvalitet.

> Er det korrekt at 17-40L er fra 2003?

For at være lidt fræk: Who cares? Så længe det leverer optimal
billedkvalitet _idag_

Mvh
/j.