Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto-redigering for "næsten-begyndere" :-)
Fra : Jesper Brock

Dato : 03-11-06 20:59

Hej gruppe

Jeg har fået den ide, at jeg gerne vil lære noget om efterbehandling - så nu
håber jeg at I kan sætte mig i gang.

I mit arbejde som fotojournalist er jeg så priviligeret at jeg bare kan
aflevere råbillederne til en grafiker og så bede ham behandle dem for
mig.... men det ville jo være sjovere at kunne selv. Jeg synes, det er dybt
fascinerende at se, hvordan selv halvdårlige billeder faktisk kan rettes op
til et rimeligt resultat, hvis man lige piller lidt farve ud her og der,
retter på farvekurverne osv... så jeg tænker jo "det vil jeg også kunne".

Foreløbig begrænser min viden om min photoshop 6.0 sig desværre til de mest
grundlæggende operationer (beskæring, tilføje mere/mindre lys, resize, lave
sort/hvid og og den slags grundlæggende funktioner).

Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet
eller bøger, I kan anbefale?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-11-06 21:09

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet
> eller bøger, I kan anbefale?

Bogen
Avanceret Photoshop - ganske enkelt
Ole Lind
ISBN 87-91520-24-4
er nærmest skrevet til dig behov, selvom den er skrevet til Photoshop CS og
CS2.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-11-06 21:22

Jesper Brock skrev i Message-ID:
<454b9fa4$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på
> nettet eller bøger, I kan anbefale?

www.radiantvista.com har hjulpet mig utroligt meget. Fantastisk sted for
PS-begyndere.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-11-06 12:39

"Jesper Brock"
> [...]
> resize, lave sort/hvid og og den slags grundlæggende funktioner).
>
> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet

Uhm - interessant negativ indgangsvinkel du har til billeder.
Halvdårlig og rimelig er to sider af samme sag - skyd lidt
højere. -max-

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-11-06 19:33

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
> Uhm - interessant negativ indgangsvinkel du har til billeder.
> Halvdårlig og rimelig er to sider af samme sag - skyd lidt
> højere. -max-

Ja okay, godt ord igen

Fra : Thomas Christensen

Dato : 06-11-06 10:05

> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet
> eller bøger, I kan anbefale?

Jeg har med stor fornøjelse brugt bogen "The Photoshop CS2 book for
digtal photographers"
Den har mange rigtig gode tips og ideer til at forbedre billeder.
Bogen er skrevet af Scott Kelby og udgivet på New Riders i 2005

/ Thomas

Fra : Jacob Ask

Dato : 06-11-06 12:04

Thomas Christensen wrote:

> [...]
> Den har mange rigtig gode tips og ideer til at forbedre billeder.
> Bogen er skrevet af Scott Kelby og udgivet på New Riders i 2005

Den bog har jeg også haft meget glæde af. Den er (som titelen
antyder) rettet mod fotografer. Det er ikke en detaljeret gennemgang af
alle værktøjer i PS, men en gennemgang af mange nyttige teknikker til
"fremkaldelses"-processen via PS.

Mvh
Jacob Ask

Fra : rt

Dato : 07-11-06 13:40

> [...]

antyder) rettet mod fotografer. Det er ikke en detaljeret gennemgang af
alle værktøjer i PS, men en gennemgang af mange nyttige teknikker til

Hvor nyttig er den hvis man bruger CS i stedet for CS2?
Mange af funktionerne og de tilhørende tips må jo være de samme,
men er den pengene værd, eller er der en bedre bog, der er mere
egnet til CS-udgaven?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-06 21:07

Jesper Brock wrote:

> [...]
> sort/hvid og og den slags grundlæggende funktioner).
>
> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet

Hvis du har købt en rigtig PhotoShop licens, så har du også fået nogle
ret gode manueller, i dem finder du oplysninger om alle de funktioner der
er indbygget i programmet, og der er mange eksempler som step by step
viser hvordan de forskellige funktioner kan udnyttes i forbindelse med
billedbehandling.

Og vejen frem er øvelse, hvis du vil være dygtig til billedbehandling i
PhotoShop, så skal du arbejde på sagen, du skal virkelig ha' bearbejdet i
titusindvis af billeder førend du bliver god.

En helt anden snak er så, at du faktisk ikke kan kalde dig fotograf, så
længe du ikke er i stand til at lave en billedbehandling af dine egne
optagelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-11-06 08:57

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> indbygget i programmet, og der er mange eksempler som step by step viser
> hvordan de forskellige funktioner kan udnyttes i forbindelse med

Ikke nødvendigvis. Hvis Photoshop købes som download fra Adobe medfølger der
ingen manualer.
Men der findes en del gode 'lessons' på nettet...

/Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-11-06 09:14

Martin K. R. wrote:

> Ikke nødvendigvis. Hvis Photoshop købes som download fra Adobe medfølger
> der ingen manualer.

Det er netop en af årsagerne til at download-versionen er billigere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : njesp

Dato : 07-11-06 08:24

Jesper Brock wrote:
> Hej gruppe
>

> Hvordan kommer jeg nu videre? Findes der fx nogle gode guides på nettet
> eller bøger, I kan anbefale?

Jeg har glæde af Adobe Photoshop CS2 for Photographers af Martin
Evening. Den er ikke for begyndere, men supplerer Scott Kelbys bog godt,
synes jeg. Desuden har jeg tvunget mig selv til at terpe Adobes
Classroom in a Book (Photoshop). Det har givet et fundament til videre
arbejde.

--Niels

Fra : Jacob Ask

Dato : 08-11-06 08:03

rt wrote:
> [...]
> Mange af funktionerne og de tilhørende tips må jo være de samme,
> men er den pengene værd, eller er der en bedre bog, der er mere

Jeg må så krybe til korset og indrømmer at jeg ikke har den til CS2
- men den tilsvarende til CS
(http://www.amazon.co.uk/Photoshop-CS-Book-Digital-Photographers/dp/0735714118/sr=8-1/qid=1162969340/ref=sr_1_1/026-6784116-1418011?ie=UTF8&s=books)

Mch
Jacob Ask

Fra : rt

Dato : 08-11-06 08:29

>Jeg må så krybe til korset og indrømmer at jeg ikke har den til CS2
> [...]

OK
Det passer bare bedre, da jeg anvender CS.
Men hold da kæft der er mange bøger om photoshop, puha.
Du mener altså at denne er supergod til fotografer (og det der
ligner)?

Tak for linket i hvert fald.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jacob Ask

Dato : 08-11-06 10:18

rt wrote:
> [...]
> Men hold da kæft der er mange bøger om photoshop, puha.
> Du mener altså at denne er supergod til fotografer (og det der

Man skal altid være påpassilig med at udtale sig alt for bredt :)

Mit brug er som fotograf og jeg har været meget glad for den. Han går
(groft sagt) op i teknikker til anvendelse til billedbehandling mere
end han går op i detaljerede beskrivelser af de enkelte værktøjer.
Denne tilgangsvinkel har jeg som bruger fundet rigtigt god. Det er ikke
noget problem at finde oplysning om værktøjer på nettet - men det
kan være lidt mere tricky at finde løsninger til forskellige
billed-situationer.

Han vælger også modsat mange andre desiderede photoshop-bøger at
give nogle guidelines til udgangspunkter til indstillinger i
forskellige situationer.

Selvom der er rigtigt meget brugbar information kan der dog altid
findes hjemmesider som går mere i detaljer med specifikke emner såsom
sharpen / bw eller lign. Denne bog giver istedet et meget godt
udgangspunkt til at arbejde/søge videre udfra.

Den beskrivelse der står på amazons hjemmeside under review er
sådanset ret god.

Mvh
Jacob Ask

Fra : rt

Dato : 08-11-06 11:18

> [...]
>udgangspunkt til at arbejde/søge videre udfra.
>
>Den beskrivelse der står på amazons hjemmeside under review er

Tak for det. Jeg tror jeg skal have købt den snarest, den
lyder som noget for mig

--
De bedste hilsener

/rt