Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Re: Om hvorfor jeg stadig bruger film....
Fra : Christian Iversen

Dato : 01-11-06 21:21

Date: Wed, 01 Nov 2006 21:21:07 +0100
References: <453cee25$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> <d2055$453d25b4$5293e211$9537@news.arrownet.dk> <453e1e1e$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> <cscsj291g4l0ngljqff5dkpg7cei6sojdu@4ax.com> <453e4a48$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> <453e4feb$0$49195$14726298@news.sunsite.dk> <453e5a27$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> <1kpsj2l83vh3sbmg7f4e7aedbir9q1kcpa@4ax.com> <nupsj257n4d7h9c04erpiike2v3s6h9j2v@4ax.com> <4541a49f$0$49195$14726298@news.sunsite.dk> <kd2dnZZU4vz8M9zYnZ2dnUVZ8sudnZ2d@giganews.com> <1840784.vaSFE1b9rg@iversen-net.dk> <846dnZfw9IkEi97YRVnyuw@giganews.com>

Jens Bruun wrote:

> Ikke korrekt. En "full format" nuller *ikke* disken.

Jeg talte om en "full format" i Windows' terminologi - altså det modsatte
af "quick format". Hvis du ikke mener den nuller disken, er du meget
velkommen til at prøve på en given mængde vigtige data

> Data kan stadig retableres. Og igen - inden du kommer for godt igang med
> at fluekneppe,

Hvad er det for en tone?

> hvad data er: Med data menes i dette tilfælde billeder og
> lignende. Ikke metadata, der beskriver selve filsystemet og disken
> logiske/fysiske opbygning.

Tak, men jeg tror godt jeg forstår forskellen.

> Det kan du muligvis ret i - dén diskussion er bare ikke relevant her.

Det var en lidt nem udvej.

> Jo. Den er helt og aldeles almindelig i Windows-verdenen

Nej - det er korrekt at en "quick format" kun overskriver den delmængde af
din disk der gemmer metadata, men det ændrer ikke ved at filsystemet
overskrives.

> (hvor de fleste af os lever) og ikke mindst i verdenen med
> hukommelseskort, der er emnet for denne diskussion. Vi diskuterer normalt
> ikke Unix, obskure filsystemer, low level-formattering og dén slags i
> dk.fritid.foto.

Det var dig der startede med at tale om formattering.

> Og jeg har fjernet din fut.

Hvorfor nu det?

FUT: dk.edb.hardware.drev (og ellers må du have tråden for dig selv)

--
| Christian Iversen | Cable cars are fun - everybody gets on |
| chrivers@iversen-net.dk | board and becomes a rhesus monkey! |

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-06 23:34

Christian Iversen wrote:

> Date: Wed, 01 Nov 2006 21:21:07 +0100
> <kd2dnZZU4vz8M9zYnZ2dnUVZ8sudnZ2d@giganews.com>
> <1840784.vaSFE1b9rg@iversen-net.dk>
> <846dnZfw9IkEi97YRVnyuw@giganews.com> Lines: 63

Hvad har du gang i? Har du svært ved at svare på et simpel usenet-indlæg?

> [...]
> af "quick format". Hvis du ikke mener den nuller disken, er du meget
> velkommen til at prøve på en given mængde vigtige data

Det har jeg prøvet flere gange end jeg kan tælle. Jeg har endda undervist i
emnet. Jeg kan forstå, du på dette på er ganske faktaresistent.

> Hvad er det for en tone?

Tone? Tror du ikke, du skulle finde dig et andet sted at debattere, hvis du
skal korrigere min "tone", fordi jeg bruger ordet "fluekneppe"?

> Tak, men jeg tror godt jeg forstår forskellen.

Tydeligvis ikke. En "full format" i f.eks. Windows ødelægger ikke billeddata
på et FAT32-formatteret hukommelseskort, der har været brugt i et
digikamera. Og så kan jeg vist ikke pinde det mere ud.

> Nej - det er korrekt at en "quick format" kun overskriver den
> delmængde af
> din disk der gemmer metadata, men det ændrer ikke ved at filsystemet
> overskrives.

Du snakker, som du har forstand til. Jeg har alene snakket om data, der ikke
var metadata, og har endda pindet ud, at data, der beskriver filsystemet, er
metadata. Jeg kan efterhånden forstå, du *vil* have ret - om du så skal bøje
det hele lidt.

> Det var dig der startede med at tale om formattering.

Nej, det var det faktisk ikke. Har du overhovedet læst tråden?

> Hvorfor nu det?

Fordi jeg ikke læser den gruppe, du futtede til.

> FUT: dk.edb.hardware.drev

Vel vil jeg da ej.

> (og ellers må du have tråden for dig selv)

Jamen så har jeg det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.