Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon reperation
Fra : rAnders

Dato : 31-10-06 20:42

Er der nogen der har erfaring med reperation af canon kamera på garanti ?
Sendte i følge aftale med canon et powershot a700 til værksted for 5 uger
siden. På værkstedets hjemmeside kan jeg se status for rep. Første status
var "venter på dele, forventet afsluttet 10/10", anden status var "venter på
dele, forventet afsluttet 18/10, sidste status: "venter på dele, forventet
afsluttet 10/11". Kan ikke komme i kontakt med værkstedet "infocare"
(telefon eller mail). Ej heller canon svarer på mine mails !!?
Er der andre der har oplevet den behandling af canon !??

Søren.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 31-10-06 21:38

"rAnders" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "infocare" (telefon eller mail). Ej heller canon svarer på mine mails !!?
> Er der andre der har oplevet den behandling af canon !??

....næh, via Canons hjemmeside fandt jeg frem til firmaet P.W.Servicecenter
på Erhvervsvej 30 i Glostrup/Rødovre, ringede til dem og forelagde
problemet.
De gav mig en tidshorisont som holdt nogenlunde, dvs jeg ringede derud efter
ca. 14 dage, og da de ikke havde nået at lave det endnu, lovede de det
færdigt til næste dag, hvor vort firmas chauffør hentede det som aftalt.
Medsendte købsfaktura (fra www.acfoto.de) og fejlbeskrivelse.
Efterfølgende havde de samlet mit objektiv skævt (så solblænden sad skævt),
men det lavede de på dørtrinet dagen efter, da chaufføren kørte derud igen.
Det pudsige er, at det skete ca. 1 uge efter at det første år fra købsdato
var gået,dvs at garantien på produkter købt i Tyskland, som kun er 1 år, var
udløbet, men jeg fortalte dem i telefonen, at det jo var sket mens jeg var
ude at rejse, og at jeg derfor først kunne indlevere det når jeg kom hjem,
og der var ikke en sjæl der stillede spørgsmål ved den forklaring.
Så jeg er tilfreds !
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Kim H.

Dato : 31-10-06 23:51

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var ude at rejse, og at jeg derfor først kunne indlevere det når jeg kom
> hjem, og der var ikke en sjæl der stillede spørgsmål ved den forklaring.

Hvorfor mener du at der "kun" var 1 års garanti på?
Er de der 24 mdrs. reklamationsret ikke en EU ting, som alle, i lande
indenfor EU, skal følge ved salg til private?

Kim
(Der godt ved at garanti og reklamationsret ikke er det samme)

Fra : Niels H

Dato : 01-11-06 07:15

> [...]
> indenfor EU, skal følge ved salg til private?
>

> Kim
> (Der godt ved at garanti og reklamationsret ikke er det samme)

.......Så vidt jeg ved, er det en ny (fra 2001) dansk købelov, at der gives
24 mdr.s reklamationsret, og jeg mener bestemt at have læst, at netop udstyr
købt udenfor DK kun har 12 mdr. selv om det er omfattet af world-wide
garanti.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : michael bs

Dato : 01-11-06 12:22

"Niels H" <firma@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 24 mdr.s reklamationsret, og jeg mener bestemt at have læst, at netop
> udstyr købt udenfor DK kun har 12 mdr. selv om det er omfattet af

Det er korrekt. 12 måneder hvis købt uden for DK. Administrationsgebyr
200kr.

mvh Michael

Fra : Kim H.

Dato : 01-11-06 23:16

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4548835a$0$3483$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Niels H" <firma@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt. 12 måneder hvis købt uden for DK. Administrationsgebyr
> 200kr.

Ifølge noget EUlovgivning er man sikret mindst 24 mdrs. reklamationsret
indenfor EU, men ok det er så self. overfor butikken hvor varen er købt, og
har jo så ikke direkte noget med producentens garanti at gøre.

Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 01-11-06 04:00

> [...]

> (telefon eller mail). Ej heller canon svarer på mine mails !!?
> Er der andre der har oplevet den behandling af canon !??

Jeg har fået mit 350D repareret, dog ikke på garantien, men det tog 2 mdr!
Forsikringen sendte også kameraet til Goecker istedet for PW service af en
eller anden grund, ved ikke om det også har noget at sige.

Brian

Fra : MW

Dato : 01-11-06 12:35

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forsikringen sendte også kameraet til Goecker istedet for PW service af en
> eller anden grund, ved ikke om det også har noget at sige.

Tja, frem til 2002 havde Canon importøren (PrincoA/S) samme adresse som PW
Service
mvh/MW

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-06 13:56

rAnders wrote:

> Sendte i følge aftale med canon et powershot a700 til
> værksted for 5 uger siden.

Det var godt nok lang tid. Ifølge købeloven har du ret til at få dit kamera
retur inden for "rimelig tid". Kan de ikke reparere indenfor rimelig tid,
kan du kræve et erstatningskamera eller forlange handlen ophævet.

I dine sko ville jeg straks skrive til dem og forlange det reparerede kamera
retur inden for fem arbejdsdage, alternativt forlange et erstatningskamera.
Jeg ville samtidig meddele, at jeg - såfremt min tidsfrist ikke kunne
overholdes - ønskede at ophæve handlen og dermed forlange mine penge retur.

Husk, det er din forhandler, der har ansvaret og dermed bærer alle
forpligtelser i forbindelse med reklamationsretten - ikke værkstedet, Canon
eller andre.

Her er lidt at læse på: http://www.langsted.dk/artikler/JP_11.08.2006.pdf

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 01-11-06 17:27

> [...]
> kamera retur inden for "rimelig tid". Kan de ikke reparere indenfor
> rimelig tid, kan du kræve et erstatningskamera eller forlange handlen

Rimelig tid... Det må være kodeordet.
Hvad er rimelig tid på et kamera? Kan man leve uden det, eller er det noget
man er meget afhængig af, som f.eks. et køleskab?

Reperationer tager i kamerabranchen typisk 3-4 uger. I sommerferien er denne
tid forlænget en del pga. mange reperationer.
P.W. Service som er omtalt her i gruppen fik i sommermånederne omkring
200-250 pakker hver dag. Typisk fordi folk går rundt med kamera med
defekter, som skal laves liiiiige inden de skal have det med på ferie. Og
selvfølgelig kan værkstedet ikke følge med en så pludselig oversvømmelse af
reperationer.
Det er også et problem, rent fysisk at opbevare alle de pakker.

Mvh Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-06 17:33

Flerbrugerkonto wrote:

> Rimelig tid... Det må være kodeordet.

Ja, og der er faldet flere afgørelser, der tydeligt indikerer, at over fem
uger er urimelig lang tid for dén slags reparationer.

> Reperationer tager i kamerabranchen typisk 3-4 uger. I sommerferien
> er denne tid forlænget en del pga. mange reperationer.

Det rager ikke forbrugeren og ændrer ikke ved, at det er urimelig lang tid.

> [...]
> 200-250 pakker hver dag. Typisk fordi folk går rundt med kamera med
> defekter, som skal laves liiiiige inden de skal have det med på

Og? Det er stadig ikke forbrugerens problem.

> Og selvfølgelig kan værkstedet ikke følge med en så pludselig
> oversvømmelse af reperationer.

Og? Det er stadig ikke forbrugerens problem.

> Det er også et problem, rent fysisk at opbevare alle de pakker.

Ja, det er det muligvis, men det ændrer ikke forbrugerens retsstilling. Det
er givet et problem for forhandleren, der har forpligtelserne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-11-06 21:51

Jens Bruun wrote:

> Ja, og der er faldet flere afgørelser, der tydeligt indikerer, at
> over fem uger er urimelig lang tid for dén slags reparationer.

Vil du ikke være venlig at finde bare en enkelt eller to af disse sager og
enten linke, eller kopiere indholdet ind i en besked og så sende den her til
gruppen? Det ville være meget interessant at se.

Forbrugerstyrelsen skriver på http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/
at:

"Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor lang tid "rimelig tid" er."

> Det rager ikke forbrugeren og ændrer ikke ved, at det er urimelig
> lang tid.

Nej det rager ikke forbrugeren hvad tid på året det er. Det skal være lige
hurtigt færdigt, dog selvfølgelig med undtagelse af helligdage og jul/nytår.

> Ja, det er det muligvis, men det ændrer ikke forbrugerens
> retsstilling. Det er givet et problem for forhandleren, der har
> forpligtelserne.

Hvad er efter din mening den rette måde at gøre det på? Skal forhandleren
blot indse, at en reperation vil tage en måned, og derfor blot med det samme
udbetale pengene som kameraet i sin tid kostede, og så smide kameraet ud?
For så går den forhandleren da ret hurtigt neden om og hjem... eller skal de
sende en regning til værkstedet, fordi det var for langsomt?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-06 19:16

Flerbrugerkonto skrev i 4548cad0$0$3511$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:

> Reperationer tager i kamerabranchen typisk 3-4 uger. I sommerferien
> er denne tid forlænget en del pga. mange reperationer.

Det er da ikke nogen naturlov. Og det passer heller ikke. En rep. vil tage
nogle få timer - men en logistik, der er sparet helt ind til det absolut
minimale, betyder at det tager en evighed at håndtere reparationen. Nikon DK
meddelte selv, da mit d70 var indsendt med en 'gblod' at: 1 uge til at
modtage og registrere kameraet, 1 uge til at sende det til værksted i
Estland, 2 uger på en hylde i Estland, 1 time til reperationen, 1 uge til at
sende det tilbage til Nikon DK og så endeligt en uge for at sende det til
min fotohandler.

Så argumentet bider sig selv i halen. En underdimensionering giver lange
ventetider, der så medfører at 'rimelig tid' holdes op mod det elendige
serviceniveau.
Men faktum er, at markedskræfterne ikke virker her. Og det sjove er, at
fimaer, der har monopollignende status, åbenbart altid udvikler et
markedssyn der ligner det, man havde i Sovjet før '89. Havde min
bilforhandler anlagt samme logik var han forlængst blevet droppet. Men der
er også alternativer. Og det ser der ikke ud til at være på kameramarkedet.

> [...]
> oversvømmelse af reperationer.
> Det er også et problem, rent fysisk at opbevare alle de pakker.

Ja, hvor er det godt nok synd for det stakkels firma at kunderne ikke
tilrettelægger deres aktiviteter under hensyntagen til firmaet!

mvh
jan¨

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : MW

Dato : 01-11-06 19:53

> [...]
>
> Ja, hvor er det godt nok synd for det stakkels firma at kunderne ikke
> tilrettelægger deres aktiviteter under hensyntagen til firmaet!

Og igen, vil kundene betale for at firmaet er bemandet til at man til enhver
tid kan klare arbejdspukler af enhver tænkelig størrels uden ventetiden
stiger ? jeg tvivler

mvh/MW

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-06 20:19

MW skrev i 4548ecfa$0$14012$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Og igen, vil kundene betale for at firmaet er bemandet til at man til
> enhver tid kan klare arbejdspukler af enhver tænkelig størrels uden
> ventetiden stiger ? jeg tvivler

Jeg vil hjertens gerne betale mere for at få en bare rimelig service - og
det mener jeg ikke man byder på nu. Jeg har trælse erfaringer med Nikon og
denne tråd antyder at det ikke er bedre med Canon.
Og det er lige før, jeg synes at alene forskellen i servictid berettiger
forskellen på d200 (der repareres af DFA i dk) og d80 der hænger på den
estiske consumer-rep.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : MW

Dato : 01-11-06 23:41

> [...]
> Og det er lige før, jeg synes at alene forskellen i servictid berettiger
> forskellen på d200 (der repareres af DFA i dk) og d80 der hænger på den

Jeg har kun goder erfaringer med PW fra de 2 gange jeg har haft brug for
dem. Transporttiden (7 minutter i bil) er jeg dog ikke belastet af.

mvh/MW

Fra : michael bs

Dato : 02-11-06 01:00

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun goder erfaringer med PW fra de 2 gange jeg har haft brug for
> dem. Transporttiden (7 minutter i bil) er jeg dog ikke belastet af.
>
> mvh/MW

Jeg har et canon ef 35L 1.4 til reparation lige nu hos PW. Jeg afleverede
det for over 3 uger siden. I dag syntes jeg så at jeg lige ville ringe og
hvordan det gik med det, da jeg dårligt kan undvære det. Det tog mindst 10
opringninger og lange ventetider før jeg kom igennem. "hvordan går det med
mit objektiv" spurgte jeg. "Aner det ikke, vi er ikke begyndt at kigge på
det endnu" var svaret.
De var overbebyrdede med arbejde, fortalte den venlige mand.
God service? Ja hvis de laver det perfekt, så er jeg tilfreds..og så må de
gerne skynde sig lidt.

mvh Michael

Fra : rAnders

Dato : 01-11-06 18:17

> Husk, det er din forhandler, der har ansvaret og dermed bærer alle
> forpligtelser i forbindelse med reklamationsretten - ikke værkstedet,
> Canon eller andre.

Forholder det sig ikke anderledes når jeg har sendt det udenom forhandleren,
direkte til værksted dog i aftale med canon.
Canon mente de var hurtigst, hmmm. Jeg burde nok alligevel have sendt det
direkte til forhandleren!!!

Søren.

Fra : Andreas M.

Dato : 01-11-06 18:43

rAnders wrote:
> Forholder det sig ikke anderledes når jeg har sendt det udenom forhandleren,
> direkte til værksted dog i aftale med canon.

Jow, så sparer du de ca 3 dage som det tager at sende til/fra værkstedet
for forhandleren. Men bortset fra det, så tager det den samme tid.

--
Andreas M.

Fra : rAnders

Dato : 02-11-06 16:26

"Andreas M." <news@andreasmoeller.dk> skrev i en meddelelse

> Jow, så sparer du de ca 3 dage som det tager at sende til/fra værkstedet
> for forhandleren. Men bortset fra det, så tager det den samme tid.

Tænkte mere på hvordan står i forhold til reklamation, hvis det er
forhandleren der har ansvaret og han ikke er med i 'spillet" !!?
Jeg kan vel så ikke kræve pengene tilbage eller nyt kamera hvis de ikke
ordner det inden for rimelig tid.
Mit største problem er dog, at jeg hverken kan komme i forb med værksted
eller canon.

Søren.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-06 10:01

rAnders wrote:

> Tænkte mere på hvordan står i forhold til reklamation, hvis det er
> forhandleren der har ansvaret og han ikke er med i 'spillet" !!?

Tja. Muligvis Canon juridisk har overtaget ansvaret ved deres håndtering?
Spørg evt. om dette ovre i dk.videnskab.jura.

> Jeg kan vel så ikke kræve pengene tilbage eller nyt kamera hvis de
> ikke ordner det inden for rimelig tid.

Jo, hvis det er Canon, der har overtaget forpligtelserne. Ifølge
lovgivningen er det alene forhandleren, der har de juridiske forpligtelser i
forbindelse med reklamation. Ofte "overtager" leverandørerne de praktiske
forpligtelser, men juridisk er det stadig forhandleren, du skal henvende dig
til.

> Mit største problem er dog, at jeg hverken kan komme i forb med
> værksted eller canon.

Ja. Derfor skal du også sende et anbefalet brev. Send det til værksted og
forhandler - evt. med kopi til Canon Danmark, der ikke kan være interesseret
i den slags.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.