Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAM-mængde til redigering
Fra : Kim S

Dato : 30-10-06 08:49

Hvilken RAM-mængde er ideel i en Windows XP-maskine, når dens
primære opgave er foto- og videoredigering. Er det bare "så meget som
muligt", eller er der en øvre grænse for, hvad der er fornuftigt ?
Er ved at bygge en ny op, og er i tvivl om der skal 2 eller 4Gb i.

Mvh, Kim
PS: Da det specifikt er et spørgsmål der henfører til fotoredigering,
regner jeg med at det er den korrekte gruppe.....

Fra : Pepe

Dato : 30-10-06 09:13

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> PS: Da det specifikt er et spørgsmål der henfører til fotoredigering,
> regner jeg med at det er den korrekte gruppe.....

Windows XP är ett 32 bitars system. 2GB räcker för dina behov!
2^32 = 4.3e9, dvs teoretiskt 4GB. I windows XP är 2GB reserverat för
systemet (kärnan) och 2GB kvar till applikationer. Så även om du
trycker i 4GB RAM kan dina program inte adressera mer än 2GB data.

64 bitars system kan teoretisk adresera 16 miljarder gigabyte, med
reservation för felräkning, j*vligt mycket är det i alla fall. Windows
XP 64 har en lägre begränsning, 16 terrabyte (16000 GB). Fysiskt RAM
begränsat till 128 GB.

Pepe

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-06 09:17

Pepe wrote:

> [...]
> systemet (kärnan) och 2GB kvar till applikationer. Så även om du
> trycker i 4GB RAM kan dina program inte adressera mer än 2GB data.

Med din egen udregning er det optimalt at smide 4 GB i maskinen, hvilket
forresten også vil være mit råd til Kim.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-06 09:21

Jens Bruun wrote:

> Med din egen udregning er det optimalt at smide 4 GB i maskinen,
> hvilket forresten også vil være mit råd til Kim.

Her er lidt af den megen info, der findes på nettet om emnet:

http://www.gehrytechnologies.com/catia/catia/catia_windows_large_memory.htm

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Brian S

Dato : 30-10-06 09:26

Kim S skrev:
> [...]
> muligt", eller er der en øvre grænse for, hvad der er fornuftigt ?
> Er ved at bygge en ny op, og er i tvivl om der skal 2 eller 4Gb i.

Min erfaring er, at det primært er antallet af kørende programmer,
der stiller krav til RAM-mængden. Nøjes man f.eks. med alene at have
styresystem og Photoshop åben, kan man klare sig med forbavsende lidt
RAM (tænk over hvor stort det største billede, du almindeligvis
åbner i Photoshop, er). Jeg har 2 GB i min PC og jeg har alle
programmerne i Adobe Suiten kørende samtidig uden problemer.

Jeg mener, at have læst, at XP ikke kan udnytte mere end 4 GB.

Den kommende Vista kan sikkert håndtere mere RAM, så måske skal du
disponere sådan, at du ikke nu fylder dine båse op med "små"
RAM-klodser? Men jeg ved godt, at man ikke er ret tilbøjelig til at
give mere for én 1 GB end to 512 MB.

Mvh Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-06 09:35

Kim S wrote:

> PS: Da det specifikt er et spørgsmål der henfører til fotoredigering,
> regner jeg med at det er den korrekte gruppe.....

Nej du er off-topic, denne gruppe er beregnet til snak om fotografering,
www.usenet.dk kan du selv finde en passende gruppe, som handler om
windåser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-10-06 12:24

> Nej du er off-topic, denne gruppe er beregnet til snak om fotografering,
> på www.usenet.dk kan du selv finde en passende gruppe, som handler om
> windåser...

Hej

Det er i høj grad i orden med denne gruppe til spørgsmål omkring foto- og
videoredigering.

Det er jo det moderne "mørkekammer", om du så kan lide det eller ej!

Og det må være forbandet træls at de fleste "skidder" på dine
irettesættelser, ja du er nærmest til grin!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Per

Dato : 31-10-06 09:10

Hej Kim!

Det er den rigtige gruppe, når du spørger specifikt til fotohåndtering. Hvis
du spurgte mere generelt så havde det nok været off topic.

/Per

Fra : Kim S

Dato : 31-10-06 10:26

> Hej Kim!
>
> Det er den rigtige gruppe, når du spørger specifikt til fotohåndtering.
> Hvis du spurgte mere generelt så havde det nok været off topic.
>
> /Per

Jamen det mener jeg jo osse, ellers havde jeg valgt en anden gruppe.
Problemet er, at N.R.E. anser gruppen som sin egen, og hvis der er
noget der ikke passer herren, bliver han lissom et Duracell-batteri.
Han bliver ved, og ved, og ved..... Lidt synd, for manden KAN
jo godt give gode svar, når han gider.
Men jeg har da osse fået et par gode svar, som jeg kan gå ud fra.

Mvh, Kim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-11-06 21:31

Kim S wrote:

> [...]
> jo godt give gode svar, når han gider.
> Men jeg har da osse fået et par gode svar, som jeg kan gå ud fra.

Du spurge om råd i forbindelse med bygning af en Windows XP-maskine, og
oplyste at dens primære opgave er foto- og videoredigering.

Fotoredigering er on-topic her i en fotogruppen.

Råd og vejledning til opbygning af Windows XP-maskine er ikke on-topic
her i en fotogruppen.

Videoredigering er ikke on-topic her i en fotogruppen.

Det er total uinteressant for denne gruppe, at du er ved at bygge en
windåse, og det er inddiskutabelt at dit indlæg hører hjemme i en
edb.hardware-gruppe...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rt

Dato : 02-11-06 11:19

Hej Niels

> Du spurge om råd i forbindelse med bygning af en Windows XP-maskine, og
> oplyste at dens primære opgave er foto- og videoredigering.
>
> Fotoredigering er on-topic her i en fotogruppen.

Ja, heldigvis

> Råd og vejledning til opbygning af Windows XP-maskine er ikke on-topic her
> i en fotogruppen.

Måske ikke, men når det drejer sig om en fotoredigerings-Windows-XP-
maskine, så _burde_ det i hvert fald være det. Det er i denne gruppe de
rigtige fotonørder befinder sig, dem som virkelig er kvalificerede
til at udtale sig om emner som dette (og lykkeligvis mange andre). I edb-
grupperne, vil man garanteret også kunne blive vejledt, men det vil ofte
være af Windows-nørder der ingen egentlig erfaring har med prof/semi-prof
billedbehandling. Jeg ville personligt i høj grad foretrække at blive
vejledt at
dig og andre fotografer (amatører, prof'er, semi-pro'er osv.) end af en
Windowsekspert. Man kommer jo ikke uden om at langt størstedelen af
denne gruppes fotografer arbejder digitalt, og langt de fleste i windows.

Derfor er min klare holdning at Kim S' indlæg er on-topic.

> Videoredigering er ikke on-topic her i en fotogruppen.

Underordnet når halvdelen af spørgsmålet gik på billedbehandling
(i Windows). Så den anden halvdel om videoredigering kan man jo
blot undlade at svare på.

> Det er total uinteressant for denne gruppe, at du er ved at bygge en
> windåse, og det er inddiskutabelt at dit indlæg hører hjemme i en
> edb.hardware-gruppe...

Nej, det er temmelig interessant at høre lidt om diverse hardware-
krav til "ordentlig" billedbehandling - det tror jeg ikke jeg er den eneste
der synes. Inddiskutabelt? Det synes jeg nu ikke, og hvis du kigger på
trådens størrelse, så er der andre der er af samme opfattelse.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-10-06 13:17

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> [...]
> muligt", eller er der en øvre grænse for, hvad der er fornuftigt ?
> Er ved at bygge en ny op, og er i tvivl om der skal 2 eller 4Gb i.

Min desktop har 2GB ram installeret og når jeg har Adobe Bridge, PS, ACDSee
7 og et par IE browservinduer åbne står Windows taskmanager performance
viduet på PF usage på lidt under 1GB. PS er indstillet til max at bruge
1440MB. Når man laver raw converteringer springer den lige over 1GB.
Medmindre man laver meget kraftige redigeringer i PS med masser af layers
tror jeg 1GB er helt tilstrækkeligt og 2GB ihvertfald mere end rigeligt.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-06 14:01

Hans Kruse wrote:

> [...]
> tror jeg 1GB er helt tilstrækkeligt og 2GB ihvertfald mere end rigeligt.

Denne tråd er off-topic, der findes et hav af grupper som er dedikeret
til snak om windåser.

Og jeg gentager, snak om windåser bliver ikke on-topic her i fotogruppen,
blot fordi windåsen også kan bruges til fotoredigering.

Snak om indkøb af en bil bliver jo heller ikke on-topic i denne gruppe,
blot fordi spørgeren oplyser, at han fortrinsvis skal bruge bilen til
fototure...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim S

Dato : 30-10-06 15:11

> [...]
>
> Snak om indkøb af en bil bliver jo heller ikke on-topic i denne gruppe,
> blot fordi spørgeren oplyser, at han fortrinsvis skal bruge bilen til

Niels, for pokker... Du har allerede én gang i tråden gjort opmærksom
på din mening om denne tråd. Det ville klæde dig, hvis du gjorde som du
blev opfordret til i dk.admin, nemlig udvise blot et en smule tolerance
overfor indlæg i gruppen. Selv om du gerne ser sådan, er det altså ikke
din egen gruppe, som du kan styre med hård hånd.
I al fald, må det være nok med ét indlæg i en tråd, hvor du giver din
mening til kende. Vi andre har fattet dit standpunkt.
Du skulle hellere øve dig lidt i at smile ad andre, det er sundt...

Mvh, Kim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-06 16:09

Kim S wrote:

> [...]
> mening til kende. Vi andre har fattet dit standpunkt.
> Du skulle hellere øve dig lidt i at smile ad andre, det er sundt...

Når folk bliver gjort opmærksom på, at en tråd er off-topic, så bør de
straks stoppe op, og viderføre debatten i en gruppe hvor den er on-topic.

Og når folk ikke vil flytte en off-topic debat, så må jeg jo gå ud fra at
de er fattesvage, og at det derfor er nødvendigt at gentage vejledningen,
der oplyser at tråden er off-topic.

Og i dk.admin har der aldrig nogensinde været koncensus om, at vi
generelt skal acceptere off-topic postninger i dk.heirarkiet, der er
enkeltpersoner som har ytret, at de ikke syntes at det var så stort et
problem, når folk i denne gruppe postede indlæg, som hører hjemme i
news:dk.fritid.foto.indkoeb - men den udmelding er slet ikke relevant i
forhold til den aktuelle tråd, snak om PC hardware hører ikke hjemme i
nogen af fotogrupperne.

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jubii

Dato : 30-10-06 18:04

On Mon, 30 Oct 2006 16:09:28 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote:
in dk.admin

> [...]
>news:dk.fritid.foto.indkoeb - men den udmelding er slet ikke relevant i
>forhold til den aktuelle tråd, snak om PC hardware hører ikke hjemme i

Du klager over folk poster OT, men poster selv samme indlæg en mas i dk.admin
hvor det er OT. Og at du gør det konstant må være din manglende opdragelse.

FUI, dk. admin er til gruppeoprettelser, og absolut ikke til debat om hvad der
falder dig ind. Fut dog til relevant gruppe.

Fra : Peter Juhl

Dato : 31-10-06 01:31

Jubii wrote:

> FUI

Gerner, er du blevet "street"?

Fra : Kim S

Dato : 05-11-06 00:09

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt", eller er der en øvre grænse for, hvad der er fornuftigt ?
> Er ved at bygge en ny op, og er i tvivl om der skal 2 eller 4Gb i.

Takker for de brugbare svar jeg har fået. Der er noget at
gå videre med.

Mvh, Kim