Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diffuser?
Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 14:24

Hej,

jeg faldt over denne spøjse side:
http://www.elgsdyr.dk/photography/OriBounce/

Og prøvede at lave den, det virker faktisk ret godt, men kan man købe en der
passer til Speedlite 580EX og hvad koster sådan noget skidt?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Allan

Dato : 29-10-06 14:36

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> Og prøvede at lave den, det virker faktisk ret godt, men kan man købe en
der
> passer til Speedlite 580EX og hvad koster sådan noget skidt?

I plast kr. 310,-.

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100897&menuid=19108&level=2

mvh
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 14:35

"Allan" <apv@iFJERNMIGdanbbs.dk> skrev i en meddelelse

> der
>>
> I plast kr. 310,-.
>
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100897&menuid=19108&level=2

Ok, men er det lige så god som den hjemmelavet?

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 15:25

In article <4544ae27$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com says...

> Ok, men er det lige så god som den hjemmelavet?

Mener du det seriøst ? Om det kan hamle op med et stykke foldet a4 papir
?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 16:33

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <4544ae27$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com says...

> Mener du det seriøst ? Om det kan hamle op med et stykke foldet a4 papir
> ?

Ja for det er da to forskellige principper

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 18:32

In article <4544c9d7$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com says...

> Ja for det er da to forskellige principper

Du har ikke gidet kigge på de links jeg har sendt dig kan jeg forstå.
Flipit bruger præcis samme bouce princip som det papir.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 21:21

> [...]
>
> Du har ikke gidet kigge på de links jeg har sendt dig kan jeg forstå.
> Flipit bruger præcis samme bouce princip som det papir.

Jeg svarer Allan, som gav mig dette link:
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100897&menuid=19108&level=2

Og jeg spørger om den er lige så god som den hjemmelavet.....

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 15:24

In article <b61a1$4544adca$3e3d8c6e$8062@news.arrownet.dk>,
apv@iFJERNMIGdanbbs.dk says...

> der
> >
> I plast kr. 310,-.
>
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100897&menuid=19108&level=2

Er det ikke et noget andet princip. Ved denne type bliver lyset blødt op
ved at skinne igennem materialet og bliver derved mere diffust. I den
anden model bliver det reflekteret ala bounce flash.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 15:49

Allan wrote:

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100897&menuid=19108&level=2

Sådan en kan man selv lave
http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 16:19

In article <4544BF79.6030603@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Sådan en kan man selv lave
> http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

Det ligner noget der vil æde alt lyset. En købediffuser er da noget mere
transperant end den der.

--
Venlig hilsen

Jako

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-10-06 19:47

> In article <4544BF79.6030603@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
> says...

> Det ligner noget der vil æde alt lyset. En købediffuser er da noget mere
> transperant end den der.

Jeps, den snupper 5 blænder!

Har prøvet den, men den gir lækkert blødt lys.
En bedre version er med en ½ liters Sunkist appelsindrik fra
Brugsen/Kvickly - Den nøjes med 2 blænder og er næsten lige så lækker i
lyset.
Den hjemmelavede diffuser gir et blødere lys, fordi den er meget større. -
stjæler lidt mere lys.
men til 14,95 er det jo værd at eksperimentere med og indholdet smager jo
godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 21:18

Frodo Nifinger wrote:

> Jeps, den snupper 5 blænder!

Det kommer an på i hvilken retning man peger med bounceren, jeg er selv
kommet frem til, at den spiser 3-5 blændetrin.

Men lyset forsvinder jo ikke bounceren, det bliver bare fordelt i alle
retninger, og så vil lyse vægge og hvide lofter reflektere lyset, så man
får en meget blød lyslægning.

> Har prøvet den, men den gir lækkert blødt lys.

Ja selvfølgelig virker den, den er faktisk rigtig god til portrætter,
børnebilleder og mindre opstillinger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 21:24

> Men lyset forsvinder jo ikke bounceren, det bliver bare fordelt i alle
> retninger, og så vil lyse vægge og hvide lofter reflektere lyset, så man
> får en meget blød lyslægning.

Ok så er det ikke mig der har misforstået det hele?

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 22:56

In article <45450C75.4080503@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Men lyset forsvinder jo ikke bounceren, det bliver bare fordelt i alle
> retninger, og så vil lyse vægge og hvide lofter reflektere lyset, så man
> får en meget blød lyslægning.

Alt det der ikke ryger i retning af motivet er vel tabt iforhold til at
belyse emnet, så det er vel temmelig korrekt at man mister noget lys med
difuser iforhold til motivet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-10-06 12:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stjæler lidt mere lys.
> men til 14,95 er det jo værd at eksperimentere med og indholdet smager jo

Og her er lige en rettelse. Det er Sunfresh Orange, jeg har brugt. Den ahr
iøvrigt den fordel frem for drikkeYogurt flasken, at den kan kortes mere op,
og man kan eksperimentere med at skære hul i toppen og bruge end ala Stofens
Orb.
Der er mange muligheder med den flaske.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ksk

Dato : 29-10-06 22:23

> Sådan en kan man selv lave
> http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

så tidligere ha skrevet ,, hvorfor renden rundt med udstyr til langt over
100,000 kr og så lige en bondkarl for at spar 250 kr .. er ikke til at
forstå

KsK

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 15:23

In article <4544ab72$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> [...]
>
> Og prøvede at lave den, det virker faktisk ret godt, men kan man købe en der
> passer til Speedlite 580EX og hvad koster sådan noget skidt?

Hvad med sådan en her

http://www.lumiquest.com/lq873.htm

Eller

http://www.joedembphotography.com/flipit/

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-10-06 15:43

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Og prøvede at lave den, det virker faktisk ret godt, men kan man købe en
> der passer til Speedlite 580EX og hvad koster sådan noget skidt?

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 16:06

Thomas H. wrote:

> jeg faldt over denne spøjse side:
> http://www.elgsdyr.dk/photography/OriBounce/

Selve konceptet er sådanset rigtig nok, for det handler om, at jo større
flade lyset kommer fra, jo blødere bliver lyset.

Men den pågældne dims er ikke særlig praktisk, det er noget diller-daller
værk at ha' siddende ovenpå på blitzen, jeg vil også sige, at hvis man
begynder at sætte bouncere, paraplyer o.s.v. på blitzen, så skal de
håndholdes eller stå på et selvstændigt stativ.

Prøv at se flg. løsninger, det er noget jeg selv kunne finde på at
anskaffe og bruge.

http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/photokina.php?id=85
http://www.obt.dk/micro_softbokse_.htm
http://www.atphototech.se/bip/bip.htm
http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/tristarsoftbox/tristarsoftbox.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas H.

Dato : 29-10-06 16:34

> Selve konceptet er sådanset rigtig nok, for det handler om, at jo større
> flade lyset kommer fra, jo blødere bliver lyset.

Ja det var også min tanke..

> [...]
> håndholdes eller stå på et selvstændigt stativ.
>
> Prøv at se flg. løsninger, det er noget jeg selv kunne finde på at

Ok, jeg troede bare at den med A4-papiret var lavet som en "rigtig" men der
er åbenbart mange måder at lave dem på.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-10-06 19:56

> Prøv at se flg. løsninger, det er noget jeg selv kunne finde på at
> [...]
Puha, jeg gad bestemt ikke kæmpe med den paraplyholder
http://www.atphototech.se/bip/bip.htm
I hvert fald ikke som pressefotograf

2 kg kamera i den ene hånd og så det der arrangement i den anden. - Så er
der dømt Gafferboy.

Hehe måske man ku lave et tilsvarende holder men med stativgevind - Så
spænder man etbenet fast til rygsækken, monterer holder med blitz og paraply
ovenpå og slutter til kameraet
Om ikke andet ser man spøjs ud men man vælter alt og alle med paraplyen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 21:08

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> I hvert fald ikke som pressefotograf
>
> 2 kg kamera i den ene hånd og så det der arrangement i den anden. - Så er

Du vil næppe opleve pressefotografer med den slags udstyr, de skal jo
bare ha' et her og nu knips, og de er som regel ligeglade med reflekser
og slagskygger.

Men bort set fra det, så er løsningen med sådan en mini paraply slet ikke
så tosset, jeg har selv en tranparent hvid der er 40 cm i diameter, og
jeg sætter den fast på min lille Metz Mecablitz med et stykke gaffa-tape.

Jeg holder altid min blitz i venstre hånd, så med tiden er det blevet til
en vane, som jeg slet ikke tænker over, og når den er sammenklappet så er
en miniparaply ikke større end at den kan være i de fleste fototasker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : abacus

Dato : 29-10-06 23:10

Jakob skrev:
> [...]
>
> Alt det der ikke ryger i retning af motivet er vel tabt iforhold til at
> belyse emnet, så det er vel temmelig korrekt at man mister noget lys med

Prøvede med et stykke halvblankt fotopapir denne løsning.
http://www.abetterbouncecard.com/
Problemet er jo ikke hvis man fotograferer horisontalt, men når man
optager vertikale fotos, og der kan man faktisk se en bedring af
opblødningen af skygger, en omnibouncer eller tilsvarende giver
faktisk hårdere skygger.
For resten undrer det mig at Niels Ebbesen vil anbefale en paraply som
bouncer, da jeg viste min løsning (ganske vidst med en sølvparaply)
havde han kun hånsord til overs, men det er vel bare hans sædvanelige
bedreviden der slår igennem.
MVH
Niels

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 23:39

abacus wrote:

> [...]
> optager vertikale fotos, og der kan man faktisk se en bedring af
> opblødningen af skygger, en omnibouncer eller tilsvarende giver

Enhver opblødning af blitz'en punktformede lys har en gavnlig effekt, det
handler kort og godt om, at jo større den overflade er som lyset udbredes
fra, jo blødere er lyset, og jo mindre er skyggerne.

Ideen med sådan en reflektor af hvidt papir, som er sat ovenpå på
blitz'en med tape er i princippet go' nok, det areal som lyset udbredes
fra bliver jo øget med en 20-30 gange, ulempen er, at det er noget
diller-daller, den sko som blitz'en fastgøres på kameraet med, er som
regel lavet af plastik og den er selvsagt ikke særlig stærk, og en
reflektor virker som et sejl, der giver ekstra kraftige påvirkninger af
skoen.

> [...]
> bouncer, da jeg viste min løsning (ganske vidst med en sølvparaply)
> havde han kun hånsord til overs, men det er vel bare hans sædvanelige

Hvis formålet er at opnå en opblødning af lyset, så er en sølv- eller
guldbelagt paraply en meget dårlig løsning, da den virker som et spejl,
det optimale er hvide paraplyer.

Hvis man er ude i stærk sol, så kan metallic reflektorer være den eneste
løsning, når man skal ha' lavet noget opblødning af skyggerne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen