Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Om hvorfor jeg stadig bruger film....
Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-10-06 17:31

Familien var i England på efterårsferie, på bustur, og derfor ikke med
en PC i bagagen.

Gameraet var ladet op, og to Kingston 4Gby kort formatteret hjemmefra.
Den lille billedbank var formatteret, ladet og klar til kamp.

Jeg medbragte naturligvis lader til AA betterier (blitz), lader til
kamera og lader til billedbank, fordelerskinne og adapter til de
gyselige netstik, de bruger derovre.

Førstedagen, efter ca 15 billeder vil kameraet ikke tage billeder, og
foreslår at kortet skal formatteres. OK: jeg vil ikke formattere, og
lægger det i bunden af tasken. Nu er der KUN eet kort tilbage, idet jeg
ikke har en PC med et recovery program på. Sidst på dagen er kortet
fyldt op, og den lille billedbank kommer frem. Den har ligget i en
taske, hvor andre genstande har holdt startknappen inde, så batteriet er
fladt. Ryge, bande, svovle, bomber og dødningehoveder. Jeg gik ind på en
pub, købte en pint og overvejere...

Tre dage senere måtte jeg købe et kort mere, idet det andet kort heller
ikke ville.

Jeg har en skummel anelse om at opdateringen af firmware'n i kameraet
(Nikon D2X) er årsag til at den brokkede to kort, der har fungeret
perFekt i mere end et år.

Nu forstår jeg bedre, at jeg også havde et F3T med, der kunne bruge
film, helt uden problemer.

Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er
glade for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-10-06 17:46

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er glade
> for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Hej

To gange på ca. 30 år er det gået galt med mine "filmkameraer", den ene, ja
da havde filmen ikke fået fat i spolen således havde jeg taget 36 billeder
på samme 24x36mm filmstump!
Anden gang tabte fremkalderanstalten filmen i suppen, det var så ikke min
skyld

Jeg tager med mellemrum en gammel 90mm Summicrom M frem, bare for at mærke
hvordan en blænderring kan køre, den er bare for lækker, lækker,
lækker........

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-10-06 18:16

> [...]
>
> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er glade
> for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Det er faktisk af samme grund, at jeg i sin tid købte en gammel Nikon F2S
Photomic. Jeg skal dog sige, at det er sjældent den bliver brugt. Jeg bruger
den et par gange om året, bare for at høre det i gang, det har jo en helt
speciel lyd, og jeg er sgu fascineret af, at man kan lave alt den mekanik
uden brug af elektronik (ja, den har en lysmåler der er elektronisk, men kan
tage billeder uden den).

Men jeg skal også sige, at da lukkeren i mit D70 døde en uge før jeg skulle
3 måneder til Grønland, ja der kiggede jeg mig hurtigt om efter et andet
kamera, og Jesper var flink nok til at låne et til mig - flinker mand kan
jeg kun sige. Men jeg vil aldrig undvære den gamle F2'er, den kan tage
billeder, selvom der ikke har været strøm i de sidste 14 år, den kører bare
derudaf, det eneste man skal huske er, at have film nok med Det sagt,
jeg vil heller ikke gerne være uden DSLR.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-10-06 18:37

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> billeder, selvom der ikke har været strøm i de sidste 14 år, den kører bare
> derudaf, det eneste man skal huske er, at have film nok med

Hvis nu engang, du vil af med din F2'er er jeg en mulig køber. Der er en
tom plads til sådan en fætter i min vitrine, lige mellem F'eren og
F3'eren, ved siden af FM2'eren
-nåh.. nej, man må vist ikke foreslå handler i denne gruppe..

Bo //

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-06 20:05

Bo Bjerre <post@fjernes-sidebanen.dk> writes:
>Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er
>glade for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Ikke mig - jeg laver en del rejsereportage og færdes i de mer uvejsomme
egene af Afrika med jævne mellemrum. Altså stder hvor det egentlig kunne
være fint med et gammeldaws kamera og nogle filmruller. Det gider jeg bare
overhovdet ikke bøvle med: Et passende antal kort, et par batterier ekstra
hvlket jo ikke fylder meget i tasken og så afsted. Jeg har endnu til gode
at opleve kort der går i udu(men det kommer jeg da sikkert til), sørger
for at tømme kortene dagligt, formattere efter hver tømning osv. Jeg vil
tro at mit 20D indtil videre har skudt en 20.000 - 30.000 billeder på
denne måde - fordelt på tre forskellige kort. Med andre ord: Jeg oplever
ingen problemer med sikkerhed og stabilitet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per O.

Dato : 23-10-06 21:28

> [...]
>
> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er glade
> for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Jeg synes nu bare din beskrivelse tyder på manglende forberedelse før turen.
Hvis man opdaterer firmvare, så tjekker man da alt sit udstyr efterfølgende,
for at se om alt virker.
Forkert opbevaring af din billedbank kan også kun tilskrives din egen
tankeløshed med hensyn til opbevaring af samme.

Jeg har nu haft digitalkameraer med på ferien til alt fra varme til sne uden
at have nogen problemer. Lige fra min første lille Olympus med 'imponerende'
0,8 megapixel til mit nuværende Canon EOS 20D. 20D'eren fik endda en byge
for nylig, men en almindelig køkkenrulle tørrede det værste vand af, og så
stod det bare og tørrede, så var der ingen problemer der.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-10-06 15:07

Per O. wrote:

> Jeg synes nu bare din beskrivelse tyder på manglende forberedelse før turen.
> Hvis man opdaterer firmvare, så tjekker man da alt sit udstyr efterfølgende,
> for at se om alt virker.

Naturligvis: Jeg læste de opdaterede manualsider og satte mig ind i hvad
der var af ændringer. Jeg testede kameraet inden jeg tog afsted. Men tog
kun ca 50 billeder. Hjemme igen har jeg formatteret kortene på en PC og
herefter i kameraet og ikke se problemer siden.

> Forkert opbevaring af din billedbank kan også kun tilskrives din egen
> tankeløshed med hensyn til opbevaring af samme.

Ja, jeg lærte at selv om den er indbygget i et rimeligt solidt
metalkabinet, skal man have ekstra kasse udenom. Jeg kan konstatere at
designeren af min telefon var så snedig at tænd/sluk knappen sidder i en
fordybning, så man kan transportere den uden at den slukker/tænder

-men kan andre lære af mine fejl har mit indlæg ikke været (helt..) spildt.

Bo //

Fra : emj

Dato : 24-10-06 16:39

Bo Bjerre skrev:

>Hjemme igen har jeg formatteret kortene på en PC

Det kunne jeg f.eks aldrig komme i tnke om.

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-10-06 18:16

emj wrote:

> Det kunne jeg f.eks aldrig komme i tnke om.

hvorfor ikke ?
-det er jo FAT32, og det ser ud til at kameraet kun laver en "fast
format", hvorimod PC'en gør det fra bunden.

Bo //

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-10-06 18:40

> hvorfor ikke ?
> -det er jo FAT32, og det ser ud til at kameraet kun laver en "fast
> format", hvorimod PC'en gør det fra bunden.

Kan du ikke delagtiggøre vi mindrevidende om den store forskel.

Bortset fra at den hurtige formatering kun sletter informationer om
dataplacering, kan jeg da ikke få øje på den store difference, om der står
FF eller noget andet ligegyldigt har ikke den store betydning, når FAT
tabellen blot siger at et givent område er frit, er der da ikke et proble at
indlæse data i det frie område, altså - medmindre kortet er behæftet med
fejl således at skrivning til et givent område giver fejl.

Har oplevet at formatering ikke rapporterede fejl på kort, men efterfølgende
skrivning til kort ikke lykkedes, så at tro at en formatering altid er
garanti for OK kort er ret overdrevent..

--
MVH Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-10-06 19:24

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> indlæse data i det frie område, altså - medmindre kortet er behæftet med
> fejl således at skrivning til et givent område giver fejl.

jeg er blevet fortalt at en Fast Format blot svarer til at bortkaste
filerne ved at ændre navnet, så det begynder med '?', så de ikke kan
ses, mens en Full Format opbygger en ny allokeringstabellen. Hvis fejlen
ligger i allokeringstabellen, er en FF ikke nok.

En full format skulle derfor også rydde op i fragmentering, der kan
opstå ved gentagen skrivning/sletning, hvis ikke filerne er lige store.
Da jeg skriver NEF og JPG filer, som varierer meget i størrelse, kunne
jeg forstille mig at problemet kunne opbygges efterhånden.

http://tech.vault9.net/forums/lofiversion/index.php/t20475.html
http://www.supermediastore.com/compact-flash-card-faq.html se punkt 12

Google med "full format" CF card giver faktisk temmelig mange hits

Bo //

Fra : Kim B

Dato : 24-10-06 20:19

On Tue, 24 Oct 2006 20:23:37 +0200, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> wrote:

> [...]
>Da jeg skriver NEF og JPG filer, som varierer meget i størrelse, kunne
>jeg forstille mig at problemet kunne opbygges efterhånden.

En FF laver altid en "frisk" FAT og fjerner fragmentering, samt laver
et "friskt" rodbibliotek. Forskellen på Full og Fast er, at selve
datasektorerne ikke formateres/overskrives (og evt. bad sectors ikke
opdages). Og jo, bad sectors kommer også på memory card (heri KAN
ligge en del af forskellen på billige og dyre kort).

Kim

Fra : Kim B

Dato : 24-10-06 20:23

On Tue, 24 Oct 2006 21:19:06 +0200, Kim B <spamfree@use.net> wrote:

> [...]
>opdages). Og jo, bad sectors kommer også på memory card (heri KAN
>ligge en del af forskellen på billige og dyre kort).

Og FF står her får Fast Format ... suk

Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-10-06 07:18

"Kim B" <spamfree@use.net> skrev i en meddelelse
> [...]
Nu er det jo så bare lige den lille ting, at første gang en dataplacering
bliver dårlig (error) bliver der alligevel placeret data i den. Derfor
formaterer jeg kun når jeg ser at der meldes data error.

> Og FF står her får Fast Format ... suk

Hvis du mener i den betydning jeg brugte, er det forkert. Når du laver en
normal formatering overskrives data områderne med "FF", til forskel fra de
hurtige formatering hvor data områder ikke berøres, grunden til at der
overskrives med "FF" er kontrol af data områder, hvis skriveningen mislykkes
mærkes området som "bad sector".

--
MVH Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-06 08:00

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> grunden til at der overskrives med "FF" er kontrol af data områder,
> hvis skriveningen mislykkes mærkes området som "bad sector".

Det er simpelthen ikke korrekt. En fuld formattering overskriver *ikke*
data, men verificerer blot, at sektorerne er i orden (i øvrigt på en
særdeles overfladisk måde, der ikke rigtig kan garantere noget som helst).
Data kan stadig genskabes efter en fuld formattering.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Iversen

Dato : 27-10-06 16:23

Jens Bruun wrote:

> [...]
> særdeles overfladisk måde, der ikke rigtig kan garantere noget som helst).
> Data kan stadig genskabes efter en fuld formattering.

Det er simpelt hen ikke korrekt. Hvis en fuld formattering ikke ændrer
dataene på disken, hvorfor skulle man så have brug for at genskabe dem?

Der må være tale om begrebsforvirring, og det bliver ikke bedre af at der
ikke er helt velformede definitioner for hvad en "formattering" fx dækker.
I windows "formatterer" man en disk når man opretter filsystemet - og i den
forbindelse har man valget mellem "quick format" og "full format". Eneste
forskel er at "full format" nuller disken før den opretter filsystemet.

På Unix taler man ikke om at formattere disken, men udelukkende om at
oprette et filsystem. Det er en mere korrekt tilgangsvinkel, da man ret
beset ikke _kan_ formattere en harddisk i ordets oprindelige betydning. Man
kunne formattere disketter til forskellige mediestørrelser, men harddiske
har man ikke kunnet formattere i mange år.

En formattering der ikke overskriver data, har aldrig været almindeligt.
Idéen om at en formattering (i nogle tilfælde kaldet en "low-level
formattering") er non-destruktiv, er sandsynligvis opstået fordi der har
eksisteret programmer der har forsøgt at genskrive alle data til disken,
som et forsøg på at genoprette dårlige sektorer.

FUT: dk.edb.hardware.drev

--
| Christian Iversen | Where's the badgers? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-06 09:37

Christian Iversen wrote:

> Det er simpelt hen ikke korrekt. Hvis en fuld formattering ikke ændrer
> dataene på disken, hvorfor skulle man så have brug for at genskabe
> dem?

Inden du kommer for godt i gang, skal du nok lige komme emnet ihu. Vi taler
om (FAT32-)formattering af hukommelseskort.

> [...]
> filsystemet - og i den forbindelse har man valget mellem "quick
> format" og "full format". Eneste forskel er at "full format" nuller

Ikke korrekt. En "full format" nuller *ikke* disken. Data kan stadig
retableres. Og igen - inden du kommer for godt igang med at fluekneppe, hvad
data er: Med data menes i dette tilfælde billeder og lignende. Ikke
metadata, der beskriver selve filsystemet og disken logiske/fysiske
opbygning.

> [...]
> betydning. Man kunne formattere disketter til forskellige
> mediestørrelser, men harddiske har man ikke kunnet formattere i mange

Det kan du muligvis ret i - dén diskussion er bare ikke relevant her.

> En formattering der ikke overskriver data, har aldrig været
> almindeligt.

Jo. Den er helt og aldeles almindelig i Windows-verdenen (hvor de fleste af
os lever) og ikke mindst i verdenen med hukommelseskort, der er emnet for
denne diskussion. Vi diskuterer normalt ikke Unix, obskure filsystemer, low
level-formattering og dén slags i dk.fritid.foto.

Og jeg har fjernet din fut.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim B

Dato : 29-10-06 16:23

On Fri, 27 Oct 2006 08:59:44 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>særdeles overfladisk måde, der ikke rigtig kan garantere noget som helst).
>Data kan stadig genskabes efter en fuld formattering.

Jo, det er i allerhøjeste grad korrekt -- og nej, det kan data ikke
(kun efter hurtig/kvik-formatering)

Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 17:38

Kim B wrote:

> Jo, det er i allerhøjeste grad korrekt -- og nej, det kan data ikke
> (kun efter hurtig/kvik-formatering)

Skal vi vædde?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim B

Dato : 29-10-06 16:22

On Fri, 27 Oct 2006 08:18:04 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote:

>Hvis du mener i den betydning jeg brugte

Det gør jeg ikke -- jeg klargjorde min egen tvetydige sætning --- hvor
FF kunne stå for både Full og Fast Format

Kim

Fra : Per

Dato : 27-10-06 08:48

Det er ikke fordi du bare sletter billederne på kortet uden at formattere
hver gang?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-10-06 08:55

Per wrote:
> Det er ikke fordi du bare sletter billederne på kortet uden at formattere
> hver gang?

Når et kort et tømt i PC/billedbank, formatterer jeg det i kameraet.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-06 10:28

> Når et kort et tømt i PC/billedbank, formatterer jeg det i kameraet.

Der er jeg så Murphytro at jeg ikke bare tømmer et kort i en billedbank men
i en backup også! Min primære er en Epson P-2000 og backup er en billig
Vosonic 120GB (kostede 130euro), som iøvrigt fungerer perfekt som USB HD i
modsætning til Epson'en, der har en meget prmitiv directorystruktur.
Vosonic'en ser ud til fuldt at understøtte Windows filsystemet. Og den kan
opså oplades via USB stikket og det kan Epson'en heller ikke. Men Vosonic
har så kun et primitivt display, hvor man kan kopiere et kort til HD. Det er
alt. Intet display af billeder. Som backup har det fungeret upåklageligt.
Jeg bruger den også som portabel USB HD, da man ikke behøver ladeaggregat
for at bruge den.
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 24-10-06 09:36

> [...]
>
> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er glade
> for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Jeg forstår dig så udmærket, det er noget juks når Murphy rejser med. Jeg
bruger stadig film når det er praktisk og/eller jeg får brug for vidvinkel
og kvaliteten står sig fint når man har en god skanner, men mørkekammeret er
nedlagt.

Film til optagelser der ikke kan gøres om er da særdeles fornuftigt, men det
kan jo også gå galt under fremkaldelsen

mvh/mw

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-10-06 11:12

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er
> glade for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Hmm... efter at ha' læst din rørende rejsebeskrivelse, så var min første
tanke, at du på alle måder har været utrolig skødesløs og utjekket, man
opdaterer ikke kameraets firmware lige før en vigtig opgave, og når man
opdaterer firmwaren, så tester man den meget grundigt igennem, så man er
helt sikker på, at den kører uden problemer.

Der er forresten et gammelt ordsprog som siger: "af skade bliver man
klog, men sjældent rig" - du har mistet nogle billeder, men du har til
gengæld lært noget omkring opdatering af firmware, og pakning af en
billedbank...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-06 12:17

Bo Bjerre wrote:

> Nu forstår jeg bedre, at jeg også havde et F3T med, der kunne bruge
> film, helt uden problemer.

Dine fortrædeligheder kunne lige så godt have været sket med analogt grej.

> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er
> glade for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Jeg har aldrig stået i en situation, hvor jeg ikke kunne bruge mit digitale
grej, og hvor situationen kunne have været reddet med analogt ditto.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans

Dato : 24-10-06 12:46

> [...]
digitale
> grej, og hvor situationen kunne have været reddet med analogt ditto.

Ja. Og vælger man at cykle til Spanien, så løber man næppe tør for benzin.

Fra : MW

Dato : 24-10-06 14:57

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> digitale

> Ja. Og vælger man at cykle til Spanien, så løber man næppe tør for benzin.

Men du løber tør for dæk

mvh/mw

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-10-06 15:10

MW wrote:

> Men du løber tør for dæk

Hvor langt er der til Spanien, for alt efter om dækket sidder på for-
eller baghjulet, så kan et kvalitets cykeldæk rulle fra 4.000 til 8.000
kilometer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MW

Dato : 24-10-06 15:23

> Hvor langt er der til Spanien, for alt efter om dækket sidder på for-
> eller baghjulet, så kan et kvalitets cykeldæk rulle fra 4.000 til 8.000
> kilometer...

På et tur til Spanien ? det er jo ikke som at rulle hen til bageren

mvh/mw

Fra : HKJ

Dato : 24-10-06 16:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvor langt er der til Spanien, for alt efter om dækket sidder på for-
> eller baghjulet, så kan et kvalitets cykeldæk rulle fra 4.000 til 8.000
> kilometer...

Det gælder kun for tykke dæk, tynde dæk holder ikke så langt.

Fra : ksk

Dato : 24-10-06 13:32

> Ja. Og vælger man at cykle til Spanien, så løber man næppe tør for benzin.

hvor er du klog ... og hvilke poesi du lægge for dagen

Fra : ksk

Dato : 24-10-06 13:46

> Bo //

mit d70 brændt 3 kingston kort af inden for 1 månden ,, app røg til dfa
ingen fejl fundet køre / købe aldrig kingston CF kort mere
KsK

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-10-06 21:08

ksk skrev:
> mit d70 brændt 3 kingston kort af inden for 1 månden

Hvis dit d70 brænder 3 kort af på en måned, så ville jeg afgjort
overveje at lade være med at købe d70 mere

Forhåbentlig fik du nye Kingston på garantien?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : ksk

Dato : 25-10-06 21:01

> Jesper Brunholm

nej det bleve jeg også træt af så jeg skift den ud med et d2x
jo garanti dække , men forhandler påstor der hvar noget galt med mit kammera
... og det ment DFA at der ikke var .. men det kort og det langen er at
efter jeg putte et andet mærke CF kort i ha jeg ikke haft nogle problemer
KsK

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 25-10-06 13:49

Fra : Jakob

Dato : 26-10-06 09:21

In article <453cee25$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er
> glade for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

Jeg ser som andre ingen forskel mellem film og digital andet end at de
har forskellige styrker og svagheder.

Men jeg faldt lige over denne som passer meget godt til emnet

http://www.luminous-landscape.com/essays/home-safely.shtml

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ksk

Dato : 26-10-06 22:54

> [...]

> Er der andre, der vil dele erfaringer med mig, og indrømme, at de er glade
> for digitalt grej, men bruger film, når det er alvor ?

øh under mig over du gid slæbe på alt det udstyr "analog" ,,, og det
var vel muligt at skaffe et CF kort i England eller ?

og fandt du ud af hvor problemer hva og fik du live i korte igen ???

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-10-06 09:01

ksk wrote:

> øh under mig over du gid slæbe på alt det udstyr "analog" ,,, og det
> var vel muligt at skaffe et CF kort i England eller ?

Alt det analog grej dækker over et F3 hus.
Ja, man kan købe CF kort i de fleste civilicerede lande.

> og fandt du ud af hvor problemer hva og fik du live i korte igen ???

har formatteret kortene, og har ikke set nye fejl. jeg observerer løbende.

Bo //

Fra : ksk

Dato : 27-10-06 23:58

> Alt det analog grej dækker over et F3 hus.
> Ja, man kan købe CF kort i de fleste civilicerede lande.

> har formatteret kortene, og har ikke set nye fejl. jeg observerer løbende.
>
> Bo //

ok tak fordi du gav dig tid til at svare
meld lige tilbage hvis du oplever problem igen ..
KsK