Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ældre Osram S440 Studio og Canon EOS 350D
Fra : Finn Køhler Hansen

Dato : 22-10-06 16:58

Hej Ng.

Jeg har en ældre Osram S440 Studio stav blitz, og et Canon EOS 350D kamera.

Er der nogen der ved om disse to kan bruges sammen, evt via noget adapter
eller lign ?
Eller skal jeg skrotte denne ellers udmærkede flash, til fordel for en nyere
der passer til kameraet ?

F.K.Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 17:33

"Finn Køhler Hansen" <Finn_K_Hansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller lign ?
> Eller skal jeg skrotte denne ellers udmærkede flash, til fordel for en

Hej Finn

Det bliver ikke problemfrit. En 350D bruger preflash, som den måler lyset
efter, inden selve flashglimtet. Det er en Osram vist ikke lavet til så den
vil fyre al lyset af i preflashen, hvorefter selve eksponeringen bliver ret
sort. Der er så mulighed for at bruge den som manuel flash, dvs. at du selv
stiller kameraet på Manuel og styrer flashen.
Næste problem er at i de nye digitalkameraer er der ikke et mekanisk relæ
til at fyre flashen af, men i stedet et elektronisk. Det kan kun tåle op til
omkring 6V, og nogle gamle flash har væsentligt større spænding over
kontakten i foden. Du kan prøve at se her:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Jeg kan ikke se din flash på listen, så du må nok selv måle spændingen.

Hvis du skal bruge kameraet med flashautomatik, skal du bruge en af de
flash, der er beregnet til kameraet. Det er EX-serien og nogle Sigma osv.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Finn Køhler Hansen

Dato : 22-10-06 17:42

Hej Claus !

Tak for svaret, det anede mig at det ikke vil være helt problemfrit. Så jeg
går på jagt efter en ny

/Finn

Fra : MW

Dato : 22-10-06 17:59

> [...]
>
> Hvis du skal bruge kameraet med flashautomatik, skal du bruge en af de
> flash, der er beregnet til kameraet. Det er EX-serien og nogle Sigma osv.

Automatiken i blitzen virker selvfølgelig som den plejer og du indstiller
både blitz og kamera manuelt som i gamle dage. Problemet er at dit kamera
ikke har en gammeldags pc-kontakt (30D tåler 250V) men kun den elektroniske
kontakt i skoen.
Du måler kortslutningsspændingen på blitzen fuldt opladet med et multimeter
(DCV) 2-300Volt var ganske normalt da din blitz var ny

mvh/mw