Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om brændevidde og dybdeskarphed
Fra : Per

Dato : 20-10-06 13:44

1. man tager et portrætbillede af en person ved 50mm og blænde 2.8.
2. man tager det samme billede (altså hvor motiv/komposition er identisk)
ved 200mm (altså er man gået tilsvarende længere væk)og blænde 2.8.

Jeg er med på at man indsnævrer/sammentrækker baggrunden, men vil der være
forskel på dybdeskarpheden? Og hvis ja, hvilken vil give mindste
dybdeskarphed (mest slørede baggrund)?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 15:02

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er med på at man indsnævrer/sammentrækker baggrunden, men vil der være
> forskel på dybdeskarpheden? Og hvis ja, hvilken vil give mindste
Hvis du firdobler brændvidden og samtidigt firdobler afstanden blir DOF
nøgagtig ens.
I mit lille regnestykke har jeg valgt en 50 mm F/2,8 afstand 2 meter og 200
mm F/2,8 ved 8 meter

Gør du tilsvarende med en 500 mm og 10 dobler afstanden Tadah, så er DOF
igen 0,18 meter
Det er så ved et Nikon D200 kamera (sensorstørrelse har også betydning for
DOF)

Du kan selv prøve efter med http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Per

Dato : 20-10-06 16:22

> [...]
> igen 0,18 meter
> Det er så ved et Nikon D200 kamera (sensorstørrelse har også betydning for

Ok tak for det fyldestgørende svar :)

Fra : Peer K

Dato : 20-10-06 19:28

Per wrote:
> [...]
>
> Jeg er med på at man indsnævrer/sammentrækker baggrunden, men vil der være
> forskel på dybdeskarpheden? Og hvis ja, hvilken vil give mindste

To objektiver med forskellig brændvidde vil give samme dybdeskarphed ved
samme blændediameter. Hvis to objektiver med forskellig brændvidde begge
står på f/2.8, vil objektivet med den korteste brændvidde give den
største dybdeskarphed.

Faktisk er udregningen ret simpel. Hvis du vil have samme dybdeskarphed
som et 50mm på f/2.8 med et 200mm, så udregner du blændediameteren for
50mm'eren - 50/2.8 = ~18. D.v.s. på 200mm vil det give f/11 (200/11 = ~18).

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 19:48

"Peer K" <fotopeer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som et 50mm på f/2.8 med et 200mm, så udregner du blændediameteren for
> 50mm'eren - 50/2.8 = ~18. D.v.s. på 200mm vil det give f/11 (200/11 =

Erdunuheeltsikkerpådet?

Iflg DOFmaster.com skal du faktisk helt over F:/45 på samme afstand som med
50 mm'eren med en 200 mm'er, for at DOF har samme dybde.
Eksemplet er Nikon D200 50 mm F:/ 2,8 afstand 2 meter - DOF total = 0,18
meter
med 200 mm F:/45, afstand 2 meter - DOF total = 0,16 meter

Men så længe du fastholder proportionalliteten på forholdet mellem
brændvidde og afstand til motiv er DOF identisk.
Altså 50 mm F:/2,8 afstand 2 meter - DOF = 0,18 meter
mod 200 mm F/2,8 afstand 8 meter - DOF = 0,18 meter

Tjek selv efter:

Fra : Peer K

Dato : 20-10-06 20:19

Frodo Nifinger wrote:

> Erdunuheeltsikkerpådet?

Ellers er der ihverfald nogen, der har lært mig noget forkert, men jeg
er da åben for ny viden

Hvis vi holder os til ren teori, så er dybdeskarpheden afhængig af
blændediameteren, altså den fysiske "hulstørrelse". For nu at regne med
lidt andre tal, så har et 50mm objektiv ved f/11 en åbning på 4.5mm (50
div 11) - det vil så give f/32 på et 150mm objektiv (150 div 32 = 4.6),
eller f/45 på en 200mm (200 div 45 = 4.4).

Men altså, ovenstående er jo den basale udregning - jeg nævnte det sådan
set mest for forståelsens skyld. Som du nævnte tidligere, så spiller
sensorstørrelsen også ind (og så skal jeg til at lede efter en formel) -
f/11 på et lommekamera giver jo større dybdeskarphed end et
mellemformatkamera på samme blænde ved et givet billedudsnit.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-06 20:31

> [...]
> f/11 på et lommekamera giver jo større dybdeskarphed end et
> mellemformatkamera på samme blænde ved et givet billedudsnit.

Sensorstørrelsen spiller ingen rolle så længe vi snakker samme brændvidde!!

Brian

Fra : MW

Dato : 20-10-06 20:50

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Sensorstørrelsen spiller ingen rolle så længe vi snakker samme
> brændvidde!!

Jo da, sensorstørrelsen indgår i forstørrlelsesfaktoren, det samme gør
betragtningsafstanden af det f'ørdige billede. Skarphedsdybden er en relativ
størrelse

Hvis et givet motiv, f.eks 2x3 meter afbildes på f.eks. 24x36 så vil
skarpheddybden være den samme uanset brændvidde hvis blænden holdes
konstant.

mvh/mw

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-06 21:53

> [...]
>
> Hvis et givet motiv, f.eks 2x3 meter afbildes på f.eks. 24x36 så vil
> skarpheddybden være den samme uanset brændvidde hvis blænden holdes

Hvis du tager et motiv på 50mm, f/2,8 og 2 meters afstand, ja så har du en
eller anden dybdeskarphed... Hvis du nu beskærer det billede ned til 10% i
midten, så har du stadig samme dybdeskarphed! (Svarer til en mindre sensor)

Typisk har man så flere pixels pr areal på en mindre sensor, det gør
muligvis også noget til(?)... Men så er det altså pixeltætheden og ikke
sensorstørrelsen der gør forskellen? - Dvs. når vi engang får Gpixel kamera
kan vi ikke nyde de små dybdeskarpheder længere på vores fine dyre DSLR?

Brian

Fra : HKJ

Dato : 21-10-06 10:11

Brian Lund wrote:
> [...]
> midten, så har du stadig samme dybdeskarphed! (Svarer til en mindre sensor)

Men så forstørre du det resterende op til standard billedstørrelse, når
du skal vise det, og så ser det pludselig uskarpt ud.

Dybdeskarphed beregnes ud fra at uskarphed (Circle of confusion) maks.
må være 1/1200* af billeddiagonalen. Derfor vil kravene ændre sig med
sensor størrelsen.

* Tallet varierer lidt, afhængig af hvem du spørger

Fra : Brian Lund

Dato : 21-10-06 13:35

> [...]
> sensor størrelsen.
>
> * Tallet varierer lidt, afhængig af hvem du spørger

I har åbenbart ret... MEN! - Jeg var lige inde på DOFmasters on-line
udregner og lege lidt med tallene...
50mm f/2,8, 1 meters afstand; med 35mm film er der 6cm DOF, med en lille
sensor (powershot A75 anvendt) er dybdeskarpheden kun 1cm!
Billedvinklen er jo så også en helt anden, så det kan jo ikke rigtigt bruges
til noget... (Andet end at dybdeskarpheden faktisk er mindre ved samme
brændvidde)

Jeg prøvede så også med den brændvidde der giver samme billedvinkel som 50mm
på film, og så var dybdeskarpheden pludseligt fra 0,4m til uendeligt...

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-10-06 11:12

Brian Lund skrev i 36298$45396413$55da9d87$28001@news.galnet.dk dette:

> [...]
> du en eller anden dybdeskarphed... Hvis du nu beskærer det billede
> ned til 10% i midten, så har du stadig samme dybdeskarphed! (Svarer

Nej, det har du ikke. For når du smækker det på skærmen eller på papir er du
nødt til at forstørre meget mere, hvorfor dine punkter bliver forstørret
tilsvarende. Og den 'uldenhed' der er omkring punktet forstørres tilsvarende
(begrebet er 'circle of confusion', hvis du gider google lidt). Begrebet
dybdeskarphed giver ingen mening uden at betragte det endelige billede -
printet eller på skærmen.

> [...]
> ikke sensorstørrelsen der gør forskellen? - Dvs. når vi engang får
> Gpixel kamera kan vi ikke nyde de små dybdeskarpheder længere på

Der er ingen sammenhæng mellem pixeltæthed og dybdeskarphed.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 20:49

> [...]
> f/11 på et lommekamera giver jo større dybdeskarphed end et
> mellemformatkamera på samme blænde ved et givet billedudsnit.

Jeg skal ikke kloge mig på teorien, men www.dofmaster.com er altså bare ikke
enig med dig.

Jeg går ud fra, at du taler om identisk afstand til motivet.
Ved f.eks 10 meters afstand er DOF på en 50 mm at f:/2,8 = 4,74 meter
Ved 10 meter skal du op på Blænde 45 med en 200 mm = 4,66 meter
på 40 meters afstand er DOF derimod identisk ved F:/2,8 på begge optikker.
altså henholdsvis 10 meter og 40 meters afstand for henholdsvis 50 og 200
mm.

Tror du ikke, at du har glemt noget i din ligning? Den passer i alle
tilfælde ikke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger