Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt Billedbehandlingsprogram?
Fra : Mr. Mox

Dato : 12-10-06 15:46

Hvilket er mon det mest populære program hvis det skal være gratis og
kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?

Der synes at være en masse muligheder og det er jo lidt besværligt at
prøve sig frem med de mange downloads.

Derfor prøver jeg her.
med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : niels@myplace.dk

Dato : 12-10-06 16:27

On Oct 12, 4:46 pm, "Mr. Mox" <SLETjens....@DETTEtaulovnet.dk> wrote:
> Hvilket er mon det mest populære program hvis det skal være gratis og
> kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?

Sådan et spørgsmål kan ikke stilles uden at nogen nævner Gimp.
Nogle siger det er svært at komme i gang med Gimp, jeg ved dog ikke
lige hvorfor.

Det er vist det eneste gratis program, som har et formål der svarer
nogenlunde til Photoshop. Eller hvad?

Det bør nok bemærkes at Gimp ikke bare er gratis, det et et frit
(open source) program, som fungerer på mange platforme, bla. Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Steen Larsen

Dato : 12-10-06 18:31

http://www.getpaint.net/index.html

Fra : Jacob Ask

Dato : 12-10-06 17:10

Mr. Mox wrote:
> [...]
> kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?
>
> Der synes at være en masse muligheder og det er jo lidt besværligt at

prøv at se:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/1d2487719d44a016/9c6de8be718e3299#9c6de8be718e3299

Mvh
Jacob Ask

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 12-10-06 17:14

http://www.photofiltre.com/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-10-06 18:19

Mr. Mox wrote:

> Hvilket er mon det mest populære program hvis det skal være gratis og
> kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?

Hvis du vil noget seriøst med billedbehandling, så er der ikke nogen
alternativer til PhotoShop, alle andre billedbehandlingsprogrammer har
begrænsninger og mangler.

Til at starte med kan du evt. nøjes med en PhotoShop LE eller PhotoShop
Elements.

En tredie mulighed er, at du nøjes med en ældre version af PhotoShop,
mange af de funktioner der er tilføjet i de nyeste versioner er
unødvendigt overflod....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 12-10-06 19:51

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hvis du vil noget seriøst med billedbehandling, så er der ikke nogen
> alternativer til PhotoShop, alle andre billedbehandlingsprogrammer har
> begrænsninger og mangler.
Ja! verden er sort eller hvid, ond eller god der imellem findes intet...

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-06 22:00

On Thu, 12 Oct 2006 16:46:05 +0200, "Mr. Mox"
> [...]

>kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?
>
>Der synes at være en masse muligheder og det er jo lidt besværligt at

Hvis det skal være gratis er der f.eks. Irfanview:

http://irfanview.com/

Picasa 2:

http://picasa.google.com/

Etc.

Mvh
Jørgen

Fra : niels@myplace.dk

Dato : 13-10-06 07:53

On Oct 12, 7:19 pm, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:
> Hvis du vil noget seriøst med billedbehandling, så er der ikke nogen
> alternativer til PhotoShop, alle andre billedbehandlingsprogrammer har
> begrænsninger og mangler.

Photoshop har også sine "begrænsninger og mangler"*, spørgsmålet er
hvilke der har betydning for den enkelte. Nu havde han to krav, og det
ene var at det skulle være gratis. Der må prisen på Photoshop være
noget af en begrænsning. Det andet krav er der temmeligt mange andre
programmer der opfylder.

*) Photoshop fås ikke i en Linux-udgave (praktisk talt alt-afgørende
for mig), og de par småting Photoshop har at byde mig er langt fra
pengene værd, selv hvis der var en Linux-udgave. Da jeg i sin tid
skiftede fra Photoshop til Gimp glædede jeg mig over de nye muligheder
uden egentlig at savne noget.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-06 08:59

<niels@myplace.dk> wrote:

> *) Photoshop fås ikke i en Linux-udgave (praktisk talt alt-afgørende
> for mig), og de par småting Photoshop har at byde mig er langt fra
> pengene værd, selv hvis der var en Linux-udgave.

Dvs. konsekvent farvestyring (profiler) er en "småting" ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-10-06 10:44

niels@myplace.dk wrote:

> [...]
> pengene værd, selv hvis der var en Linux-udgave. Da jeg i sin tid
> skiftede fra Photoshop til Gimp glædede jeg mig over de nye muligheder

Hmm... du mener, at man kan lave seriøs billedbehandling uden ColorSync
og farvestyring...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : niels@myplace.dk

Dato : 13-10-06 09:49

On Oct 13, 9:59 am, thomas_li...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Dvs. konsekvent farvestyring (profiler) er en "småting" ?

Jeg klarer mig fint uden, ligesom jeg tror de fleste Photoshop-brugere
gør. Især dem, som arbejder på et niveau, hvor de specifikt
efterspørger gratis software, som gør "noget med billeder".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-06 10:13

Mr. Mox skrev i 452e5507$0$49203$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> kunne lave "noget" med forbedring af mine digi-fotos?
>
> Der synes at være en masse muligheder og det er jo lidt besværligt at

Tag et kik på fotofiltre. Det har iflg. mine kolleagaer, der benytter
programmet i forbindelse med undervisning, nogle glimrende faciliteter og er
let at gå til. Og så findes det på dansk, hvis det har nogen betydning.

Jeg desværre ikke selv meget erfaring med programmet, da jeg bruger
Photoshop - hvilket vel mere eller mindre svarer til at skyde gråspurve med
meget store kanoner.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ostekongen

Dato : 13-10-06 10:23

> [...]
>
> Jeg desværre ikke selv meget erfaring med programmet, da jeg bruger
> Photoshop - hvilket vel mere eller mindre svarer til at skyde gråspurve

Jan, jeg har lige et spørgsmål til en photoshop-bruger:

Jeg har for nylig anskaffet mig Adobe CS-pakken og er
nu i tvivl om hvor vidt jeg også skal installere den Photoshop
Elements 4 (tror jeg det er), som fulgte med mit kamera i sin
tid? Altså er Elements udgave inkluderet i en "rigtige" photoshop,
eller er det et andet og uafhængigt program?

Håber du/I kan hjælpe...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-10-06 10:43

Ostekongen skrev:
> Jeg har for nylig anskaffet mig Adobe CS-pakken og er
> nu i tvivl om hvor vidt jeg også skal installere den Photoshop
> Elements 4 (tror jeg det er), som fulgte med mit kamera i sin
> tid?

Photoshop Elements er en "light" udgave af Photoshop, så hvis du har
Photoshop, er der ingen grund til at installere Elements.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rt

Dato : 13-10-06 11:25

> Photoshop Elements er en "light" udgave af Photoshop, så hvis du har
> Photoshop, er der ingen grund til at installere Elements.

Tak for svaret, Jesper. Jeg vil så undlade at installere Elements

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 13-10-06 10:26

> [...]

tid? Altså er Elements udgave inkluderet i en "rigtige" photoshop,
eller er det et andet og uafhængigt program?

PS. Sorry, hvis mit indlæg ligger her to gange - tror jeg kom
til at slette det første

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-06 10:50

rt skrev i 452f5b95$0$49206$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> tid? Altså er Elements udgave inkluderet i en "rigtige" photoshop,
> eller er det et andet og uafhængigt program?

Nu varer det sikkert ikke længe for en småkulret indehaver af et
snapshotarkiv melder sig med en henvisning om at dette ikke må diskuteres
her - men uanset:

Nej, du skal ikke installere Elements for at bruge Photoshop CS. Elements er
en begrænset udgave af Photoshop, så med en 'fuld' CS installeret har du
ikke brug for Elements.

Fra : rt

Dato : 13-10-06 11:25

> Nej, du skal ikke installere Elements for at bruge Photoshop CS. Elements
> er en begrænset udgave af Photoshop, så med en 'fuld' CS installeret har
> du ikke brug for Elements.

Tak, Jan. Så blev jeg det klogere!

--
De bedste hilsener