Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Photoshop-spørgsmål
Fra : rt

Dato : 09-10-06 22:08

Hejsa.

Jeg sidder med ca. 650 jpg-billedfiler i 3519 X 2354 pixels.

Jeg vil imidlertid gerne have dem i evt. 800 X 533 pixels. Kan jeg på
en eller anden måde i photoshop resize en hel folder, og i så fald hvordan?

Samtidig vil jeg gerne prøve at sætte en tynd ramme om dem, hvordan gør
jeg det?

Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)

På forhånd tak for enhver hjælp.

/rt

Fra : JH

Dato : 09-10-06 22:46

Ikke verdens bedste, men til gengæld verdens nemmeste måde at gøre det på,
er at downloade microsofts gratis resize power toy. Her kan du blot ved at
markere og hø.klikke på en gruppe billeder resize en stor mængde billeder på
én gang, ganske nemt og bekvemt og helt sikkert fint nok til fjernsyn. Prøv
at se om det er fint nok til dig!
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exeJH"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:452aba3f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...> Hejsa.>> Jeg sidder med ca. 650 jpg-billedfiler i 3519 X 2354 pixels.>> Jeg vil imidlertid gerne have dem i evt. 800 X 533 pixels. Kan jeg på> en eller anden måde i photoshop resize en hel folder, og i så faldhvordan?>> Samtidig vil jeg gerne prøve at sætte en tynd ramme om dem, hvordan gør> jeg det?>> Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)>> På forhånd tak for enhver hjælp.>> /rt>>>

Fra : Lars O.

Dato : 10-10-06 00:16

On Mon, 09 Oct 2006 23:46:23 +0200, JH wrote:

> [...]
> http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exeJH"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:452aba3f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...> Hejsa.>> Jeg sidder med ca. 650 jpg-billedfiler i 3519 X 2354 pixels.>> Jeg vil imidlertid gerne have dem i evt. 800 X 533 pixels. Kan jeg på> en eller anden måde i photoshop resize en hel folder, og i så faldhvordan?>> Samtidig vil jeg gerne prøve at sætte en tynd ramme om dem, hvordan gør> jeg det?>> Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)>> På forhånd tak for enhver hjælp.>> /rt>>>

Hvorfor er det "ikke verdens bedste" måde at gøre det på?
Hvad er ulempen? Er resultatet ikke det samme, som hvis man resizer i
Photoshop?

/Lars

Fra : emj

Dato : 10-10-06 01:27

Lars O. skrev:

>Hvorfor er det "ikke verdens bedste" måde at gøre det på?
>Hvad er ulempen? Er resultatet ikke det samme, som hvis man resizer i
>Photoshop?

I Photoshop kan du selv bestemme komprimeringsgraden, hvilket man ikke
kan i Imageresize.
Ril gengæld er det også ret legemeget, når billederne kun skal bruges
til at præsenteres på en skærm.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 09-10-06 22:56

On Mon, 9 Oct 2006 23:08:12 +0200, in dk.fritid.foto you wrote:

>Jeg sidder med ca. 650 jpg-billedfiler i 3519 X 2354 pixels.
>
>Jeg vil imidlertid gerne have dem i evt. 800 X 533 pixels. Kan jeg på
>en eller anden måde i photoshop resize en hel folder, og i så fald hvordan?
I Photoshop, kan du lave en action og køre en batch på folderen

Du kan også hente det lille fikse værktøj
ImageResize.exe på http://kortlink.dk/microsoft/33f4
et af Microsoft PowerToys for Windows XP
Der markerer du de filer, der ligger i folderen og højreklikker og
vælger "resize pictures"
Smart og uundværlig.

>Samtidig vil jeg gerne prøve at sætte en tynd ramme om dem, hvordan gør
>jeg det?

Image/canvas og indskriv ny størrelse f.eks. 802x534 og vælg farve.
Det kan du også automatisere.

>Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)
Det kommer sig ikke så nøje, men den korrekte størrelse er 752x480,
såvidt jeg husker
Hilsen emn

Fra : rt

Dato : 10-10-06 22:10

> [...]
> et af Microsoft PowerToys for Windows XP
> Der markerer du de filer, der ligger i folderen og højreklikker og

Gjort. Det er meget fikst. Men jeg undrer mig over at filstørrelsen bliver
mindre end hvis jeg konverterer til samme antal pixels i photoshop?

> Image/canvas og indskriv ny størrelse f.eks. 802x534 og vælg farve.
> Det kan du også automatisere.

Tak. Men hvordan automatiserer jeg det? Hvordan kan jeg gøre det på en
hel mappes indhold?

> Det kommer sig ikke så nøje, men den korrekte størrelse er 752x480,
> såvidt jeg husker

Så 800X533 vil være fint at vise på et tv?

/rt

Fra : Thomas H.

Dato : 14-10-06 16:24

> Så 800X533 vil være fint at vise på et tv?

720x576 er DV-standard

Fra : condrup.eu

Dato : 10-10-06 09:05

> [...]
> jeg det?
>
> Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)

Svaret er Actions.. optag en ny og kør derfra..

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-10-06 12:09

On Oct 9, 11:08 pm, "rt" <ostekongenFJ...@hotmail.com> wrote:
> Vil 800 X 533 pixels være fint til et tv-show? (gammeldaws billedrørs-tv)

Det kommer an på hvordan du overfører billedet til TV'et. Hvis du
bare sætter et kabel fra TV-out på computeren til TV'et, skal
opløsningen matche din skærmopløsning, fx. 800x600.
Hvis du fx. brænder på DVD, vil softwaren formentlig skalere, men
ellers så er opløsningen der 702x576. (Og det er både i 4:3 og 16:9,
billedet bliver strækket så det passer.) (Faktisk er det 720 i stedet
for 702, men der bør ikke være noget billede i de yderste 18 pixels,
da de ikke bør blive vist.)
Desuden viser et TV normalt ikke de yderste 5% af de 702x576 hele vejen
rundt, så måske vil du have lidt sort ramme på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Hans

Dato : 10-10-06 12:22

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Desuden viser et TV normalt ikke de yderste 5% af de 702x576 hele vejen
rundt, så måske vil du have lidt sort ramme på.

Brænding af en fil på en dvd ændrer ikke størrelser.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-10-06 14:48

> Brænding af en fil på en dvd ændrer ikke størrelser.

Jeg mente selvfølgelig en DVD til at smække i en stand-alone
DVD-afspiller, et DVD-slideshow.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-10-06 18:38

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> writes:

> Jeg sidder med ca. 650 jpg-billedfiler i 3519 X 2354 pixels.
>
> Jeg vil imidlertid gerne have dem i evt. 800 X 533 pixels. Kan jeg på
> en eller anden måde i photoshop resize en hel folder, og i så fald hvordan?

I Photoshop Elements 2, kan jeg bruge File -> Batch Processing som gør
netop det du efterlyser.

Kai