Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan er det lige med telekonverter til ~
Fra : Jakob

Dato : 07-10-06 20:23

Jeg har et par generelle spørgsmål til teleconvertere. Hvad jeg har hørt
kan man bruge 1.4 TC uden væssentlig kvalitetstab men med en 2 x ryger
der en del skarphed.

Men hvordan er det med AF. Fungerer alt som det plejer når man bruger
telekonverter, incl AF ? Hvordan er det med mærker. Kan man bruge
tokina, soligor etc. eller skal det være en nikon ? Er det som med
objektiver at original oftest er lidt bedre eller er de andre ligeså
gode ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-10-06 21:21

Jakob wrote:
> [...]
> tokina, soligor etc. eller skal det være en nikon ? Er det som med
> objektiver at original oftest er lidt bedre eller er de andre ligeså

afhænger af:

1. Hvis det er en AF-S optik OG du har en af de nyere TC'er virker det
som det skal.

2. Hvis du har AF-S optik og en gammel TC virker AF ikke

3. Hvis du har AF (med motortræk fra kameraet) virker AF ikke med nogen
af Nikon's TC'er

4. Hvis du har "gammel" eller manuel optik og en ny TC kan optikken ikke
monteres, med mindre du filer tappen af på TC'en (ikke noget problem,
jeg har gjort det på begge mine TC'er)

kvalitetstabet afhænger af hvilken optik du bruger TC'en på.

Hvis du bor i østjylland, er det vel muligt at du kan låne en 1.4 og en
2'er her et par dage...

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 00:08

In article <45280c0a$0$4154$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> Hvis du bor i østjylland, er det vel muligt at du kan låne en 1.4 og en
> 2'er her et par dage...

Hej Bo

Tak for tilbuddet og dit gode svar. Jeg har ingen endnu men overvejer at
få fat i en brugt 80-200 og overvejer i den forbindelse også en TC. Jeg
aner faktisk ikke om et sådant er af-s men tror det ikke. Det er vel kun
noget man finder på nyere objektiver.

Så det er desværre nok bare AF. Ved du om der findes TC hvor AF stadig
vil virke ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-10-06 09:33

Jakob wrote:
> [...]
> noget man finder på nyere objektiver.
>
> Så det er desværre nok bare AF. Ved du om der findes TC hvor AF stadig

Her må andre træde til. -men jeg mener at Kenko har en TC, der kan
overføre AF fra kamerahusets motor.

-men jeg kender intet til optisk kvalitet etc.

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 15:51

In article <4528b7b6$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> Her må andre træde til. -men jeg mener at Kenko har en TC, der kan
> overføre AF fra kamerahusets motor.
>
> -men jeg kender intet til optisk kvalitet etc.

Ok takker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-10-06 16:30

Jakob skrev i MPG.1f9251b857de0b3298a69e@news.sunsite.dk dette:
> [...]

> er vel kun noget man finder på nyere objektiver.
>
> Så det er desværre nok bare AF. Ved du om der findes TC hvor AF stadig

Svaret er: Kenko Teleplus 300 - der har et ganske godt ry.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 19:04

In article <4529196d$0$12592$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Svaret er: Kenko Teleplus 300 - der har et ganske godt ry.

OK takker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-10-06 09:40

Jakob skrev i MPG.1f935bdb9c45163f98a6a4@news.sunsite.dk dette:
> In article <4529196d$0$12592$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

Jeg glemte:
Men hold dig til 1.4'eren. Har du lyst, må du godt prøve min 2'er. Nogle
gange er den bedre end når jeg cropper mig frem til samme resultat på min
300 mm. Jeg har vist aldrig brugt den på min AF80-200 (den gl.
skydezoomudgave).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-10-06 15:31

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
[klip]

> Så det er desværre nok bare AF. Ved du om der findes TC hvor AF stadig
> vil virke ?

Jeg har en Kenko 2X Teleplus MC7 den kan bruges sammen med Nikon 80-200 2.8,
men AF bliver meget langsomt, Kvaliteten er heller ikke noget at skrive hjem
om.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 14:48

Hej Jakob.
Jeg har netop samme kombination: 80-200/2.8 og Kenko pro 1.4 TC, hvor AF
fungerer. Jeg er udmærket tilfreds med resultatet, dog er billederne ikke
100% så skarpe med som uden TC, men med den optik er det bestemt noget jeg
kan leve med. AF bliver noget langsommere.
Har du spørgsmål, skal du være mere end velkommen til at skrive :)

Mhv. Jakob T

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-10-06 22:22

> [...]
> tokina, soligor etc. eller skal det være en nikon ? Er det som med
> objektiver at original oftest er lidt bedre eller er de andre ligeså

Der er et par tommelfingerregler omkring det at bruge TC'er.
Nikon har 2 forskellige AF-systemer: AF og AF-S. AF drives af en motor i
kamerahuset via en lille kærv i fatningen.
AF-S er det nyeste og langt det hurtigste og drives af en intern ringmotor i
objektivet men strømforsynes af kameraet i lighed med Canons USM.

Derfor er det ikke ligegyldigt hvilken TC, du vil sætte på et Nikon hus. De
nyere TC'er hedder AF-S TC 14 E II osv. Sigma's EX HSM serie er kompatibel
og deres TC'er kan monteres på Nikon AF-S optikker. Derimod kan Sigma EX HSM
optikker ikke monteres på Nikon AF-S TC xx E II Telekonverterne pga en tap,
Nikon har indført på dem.

Samtidigt videresender Sigma's TC'er al info videre til kameraet, så hvis
konstellationen, optik + TC, har en lavere lysstyrke end F:/5,6, virker AF
slet ikke.
Kenko laver en, der ikke raporterer lysstyrken til kameraet, og derfor
virker med Sigma optikker, selvom lysstyrken er ringere end F:/5,6.
En 1,4 TC stjæler en blænde i lysstyrke - En 200/2,8 blir til en 280/4,0 med
en 1,4x TC. Med en 2x TC stjæles der 2 blænder. en 200/2,8 blir til en
400/5,6.

Nikons AF-S TC XX E II lyver også eller fortier informationer, Jeg har uden
problemer anvendt en Nikkor AF-S 200-400/4,0 VR sammen med en AF-S TC 17 E
II, hvad der gir F:/6,7. Men TC'en kan ikke monteres sammen med min Sigma EX
500/4,5 HSM

Normalt er det en god ide, at parre TC'er og optikker sammen mærkemæssigt.
Altså Nikon til Nikon og Sigma til Sigma osv.
Det gir det bedste resultat. 2x TC er sjældent anbefalelsesværdigt.

Telekonvertere og zooms er meget sjældent en god kombo. Formegentligt vil
det slå ud i kraftig CA (lilla kanter)
!,4 TC'er kan med godt resultat bruges sammen med faste brændvidder.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 00:12

In article <45281a77$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Telekonvertere og zooms er meget sjældent en god kombo. Formegentligt vil
> det slå ud i kraftig CA (lilla kanter)
> !,4 TC'er kan med godt resultat bruges sammen med faste brændvidder.

OK tak for det meget udførlige svar. Det er sgu lidt mere kompliceret
end jeg havde regnet med. Og desværre var det en zoom jeg havde i
tankerne. Jeg overvejer en brugt 80-200 2.8 og det var til den den
skulle bruges.

Men hvis ikke det kan bruges sammen med AF så er det nok ligegyldigt.

Tak for dit svar

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-06 16:37

"Jakob" >

> [...]
> skulle bruges.
>
> Men hvis ikke det kan bruges sammen med AF så er det nok ligegyldigt.

Det behøver ikke være kompliceret. Den mest kombatible overhovedet
er Kenko Teleplus 300 Pro, som Jan har nævnt - vidt jeg husker er det
Kenko der laver Tamron's TC'ere, så de er muligvis identiske.

Men hold dig til Kenko 1,4'ern og du er godt kørende, jeg valgte den
i sin tid til mit Sigma 500/4,5 - på trods af at sælger mente jeg nok var
bedre stillet med en Sigma TC. Jeg har ikke haft problemer med min,
de andre (også originale) kan have kombatibilitets problemer i visse
situationer. Så gør dig selv en tjeneste, snup en Kenko, den er billigere
og bedre end de andre. -max-

Fra : Jakob

Dato : 10-10-06 22:06

In article <452bb9d9$0$49200$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...

> situationer. Så gør dig selv en tjeneste, snup en Kenko, den er billigere
> og bedre end de andre. -max-

Perfekt, takker :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-10-06 11:39

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de andre (også originale) kan have kombatibilitets problemer i visse
> situationer. Så gør dig selv en tjeneste, snup en Kenko, den er billigere

Sigma EX 1,4 HSM er i den grad en bytter, når det kommer til brug med Sigma
EX 500/4,5 HSM.
Den lyver ikke og videresender al info til kameraet, der så kvitterer med
at slå Autofokus fra, fordi største blændeåbning er 6,3 - Sikke noget
pis.....!
Man har ikke megen glæde af af en 1,4 TC, når man er henvist til at manuel
fokusering med en tung 500 mm tele.
Brugte du Kenko'en meget sammen med 500/4,5'eren, Max?
Detforekommer mig, at jeg ikke har set billeder fra komboen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-10-06 14:47

"Frodo Nifinger" <

> [...]
> Brugte du Kenko'en meget sammen med 500/4,5'eren, Max?
> Detforekommer mig, at jeg ikke har set billeder fra komboen.

Jamen det gjorde jeg da - det var jo i mine jomfrulige dage som
fugleknipser, så jeg var ofte over optimistisk mht. lukkertider,
men komboen holder, og AF fungerede, jojo ikke altid 100%
vi er jo oppe på bl5,6 1/2, det var så på Fuji s2pro, gik vidst
bedre på d1x - men så længe siden.. -max-

Fra : Klaus Johansen

Dato : 08-10-06 10:13

Hej Jacob.

Jeg har et Nikon AF 80-200 2,8 og en Tamron 1,4 konverter.
På konverteren står der Tamron-F 1,4x N-AFd MC4.

Den er super, da jeg stadig har autofokus, og jeg kan også bruge blænde
2,8!.
Altså 280mm. ved blænde 2,8. Har ikke lavet den store test med konverteren
på, men kan faktisk ikke se forskeld på billederne når den har været på.

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 15:51

In article <4528c12e$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ksdj@johansen.tdcadsl.dk says...

> [...]
> på, men kan faktisk ikke se forskeld på billederne når den har været på.

Perfekt så er det jo bare sådan en jeg skal have fat i når den tid
kommer, tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-10-06 16:06

On Sun, 8 Oct 2006 11:13:13 +0200, Klaus Johansen wrote:

> [...]
> på, men kan faktisk ikke se forskeld på billederne når den har været på.

Kameraet rapporter blænde 2,8, men der er stadig blænde 4,0 du får ud af
det. Du øger brændviden uden at øge den mængde lys der kan gennemstrømme
objektivet.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM

Fra : Lars Troels

Dato : 08-10-06 10:38

> [...]
> der en del skarphed.
>
> Men hvordan er det med AF. Fungerer alt som det plejer når man bruger

Min erfaring er at 1,4x næsten ingen negativ indvirken har på hverken
skarphed eller AF. Der kan dog, hvis man kender sit grej til bunds, mærkes
en lille forringelse af AF-hastighed og præcision.

Med de optikker hvor jeg bruger TC, det er AF-S Nikkor 70-200/2.8VR og AF-I
300/2.8 IF-ED, på Nikon D2X, bruger jeg 1.4x TC helt uden bekymringer.

Det er noget andet med 2x TC. Den synes jeg forringer både optisk kvalitet
og i særdeleshed AF performance. Husk i denne forbindelse på at jeg næsten
udelukkende anvender ovenstående objektiver når jeg fotograferer
sport/action. Derfor er AF hastighed og præcision afgørende for mig.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jakob

Dato : 08-10-06 15:53

In article <4528c6ea$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
fam.troelsVAEK@mail.dk says...
> Min erfaring er at 1,4x næsten ingen negativ indvirken har på hverken
> skarphed eller AF. Der kan dog, hvis man kender sit grej til bunds, mærkes
> en lille forringelse af AF-hastighed og præcision.

Ok tak for dine tips Lars, hvad er det for et TC du bruger ? altså mærke

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Troels

Dato : 08-10-06 16:45

> Ok tak for dine tips Lars, hvad er det for et TC du bruger ? altså mærke

Nikon AF-S TC-14E og TC-20E. Jeg kan dog fortælle at det er det samme
forhold med Sigma APO EX-convertere. Dem har jeg også brugt.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk