Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dyrehaven - morgenfotografering.
Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 28-09-06 21:04

Erfaring og gode råd efterlyses.

Jeg har tænkt mig at følge hjortene i brunsttiden her i efteråret.

Da jeg ikke har tidligere erfaring med dette, har jeg i denne uge øvet mig
lidt - 2 gange været i Jægersborg Dyrehave og 1 gang i Marselisborg, hvor
jeg tog en del billeder lidt før solnedgang.

Jægersborg har jeg fundet mest interessant, da jeg fandt dyrenes opførsel
mere "Zoo-agtig", ligefrem tiggende og meget tamme i Marselisborg.

Man taler også om morgenfotografering, men hvor tidligt skal vi da være ude?

Har du lidt erfaring med hensyn til tidspunkter, er jeg meget interesseret,
da jeg bor i Odense og har tænkt mig at taget toget til Klampenborg.

Direkte kampe imellem bukkene har jeg endnu ikke oplevet, men en masse
brøøøøhl og lidt græstørv på geviret, har jeg da fået i kukkassen.

Er der bestemte tidspunkter på døgnet hvor disse magtkampe især foregår?

Hilsen
Jørgen

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 28-09-06 22:09

> [...]
> brøøøøhl og lidt græstørv på geviret, har jeg da fået i kukkassen.
>
> Er der bestemte tidspunkter på døgnet hvor disse magtkampe især foregår?

Hej

Jeg har ingen erfaring med hjortene i dyrhaven, kun med de vilde hjorte, det
er ikke ofte de egentlig udkæmper kampe med nærkontakt, det består mest i at
have et udsende af en stærk hjort og et dybt brøl. De yngre hjorte reagere
meget kraftigt på en stærk hjorts brøl. I weekend så jeg 2 stærke hjorte
græsse mindre end 10 m. fra hinanden, da ingen af dem viste interesse for
dan andens hinder var der ingen problemer, senere kommer der en ung 10-12
ender hjort som vise interesse for hinderne, de 2 gamle hjorte gjorde
fælles front mod den unge, men de accepterede hinanden uden kamp. Min
antagelse er at de stærke hjorte tidligt har fået afklaret styrkeforholdet
og kun bruger deres energi på hinderne og de unge hjorte.
De sidste 3 lørdage har jeg bruge på morgen/formiddagen til at holde øje med
de samme 4 gamle hjorte uden der eneste gang var optagt til egentlig kamp
mellem dem. De var ikke i ro mange minuter da de havde meget travlt med
hinderne så tid/energi til kamp så det ikke udtil de havde. Omkring kl 9-10
var der ikke mere lyd på deres brøl, bevægelserne var der men ingen lyd.Så
hvis du vil have en chance for lidt aktion tror jeg du skal følge en af de
mellem størrelse hjorte i dens jagt på at få fat i et par hinder det vil
måske give dig en chance for lidt aktion. Men du skal være opmærksom på at
de bruger en del af de lyse timer til at tygge drøv.
Mit forslag er derfor tidlig morgen inden der kommer for meget menskelig
aktivitet og sent om aftenen. Det kan godt være dyrene i dyrhaven ikke helt
på samme måde tager højde for meneskenes aktivitet.

Peter Michael Nielsen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 28-09-06 22:36

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktivitet og sent om aftenen. Det kan godt være dyrene i dyrhaven ikke
> helt på samme måde tager højde for meneskenes aktivitet.

Hej Peter
Du skal have mange tak for din meget interessante beskrivelse af bukkenes
adfærd.
Da jeg var i Klampenborg var der begge gange en masse brøl - det var der
ikke i marselisborg, og det undrer mig, at der her var en del små kid -
burde de ikke være ret store nu på denne årstid?
Jeg glæder mig til at iagttage dyrene i den næste tid.
Hilsen
Jørgen

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 28-09-06 22:54

> [...]
> burde de ikke være ret store nu på denne årstid?
> Jeg glæder mig til at iagttage dyrene i den næste tid.

I dyrhaven i Århus har de "kun" Dåhjorte og Sikahjort og de har ikke helt
sammeadfærd som kronhort, f.eks mangler de det kraftige brøl, tilgændgæld
kan Sikahjortene være ret aggesive også overfor menesker, tidligere flyttede
skovens folk de mest aggresive hjorte væk pga. publikum. Personligt ville
jeg nok vælge dyehaven i kbh, pga den mere plads om dermed lidt mere normal
adfærd hos hjortevildtet

Peter Michael Nielsen

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 28-09-06 23:06

> [...]
> burde de ikke være ret store nu på denne årstid?
> Jeg glæder mig til at iagttage dyrene i den næste tid.

Jeg glemte lige dette link
http://ms1.tvmidtvest.dk/natur/programmer/krondyrhig.wmv her kan du se et
tidligere indslag om krondyr sendt på tv2midtvest i 2004

Peter Michael Nielsen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 29-09-06 09:11

> [...]
> http://ms1.tvmidtvest.dk/natur/programmer/krondyrhig.wmv her kan du se et
> tidligere indslag om krondyr sendt på tv2midtvest i 2004

Hej Peter
Tak for linket - det var meget interessant.
Hilsen
Jørgen

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-09-06 23:02

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere "Zoo-agtig", ligefrem tiggende og meget tamme i Marselisborg.
>
> Man taler også om morgenfotografering, men hvor tidligt skal vi da være

Jeg synes aften er det bedste. Jeg har været ude om morgenen, men der var
mindre aktivitet. De fleste af mine billeder fra eftermiddag eller aften.

> Har du lidt erfaring med hensyn til tidspunkter, er jeg meget
> interesseret, da jeg bor i Odense og har tænkt mig at taget toget til
> Klampenborg.

Som sagt midt på eftermiddagen og til solnedgang er bedst efter min
erfaring.

> Direkte kampe imellem bukkene har jeg endnu ikke oplevet, men en masse
> brøøøøhl og lidt græstørv på geviret, har jeg da fået i kukkassen.

Jo, jeg har set kamp mellem velvoksne hanner, men kom for sent til at få
brugbare billeder af det.

> Er der bestemte tidspunkter på døgnet hvor disse magtkampe især foregår?

Det var sidst på eftemiddagen.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 29-09-06 08:56

> [...]
> erfaring.

> Jo, jeg har set kamp mellem velvoksne hanner, men kom for sent til at få

Hej Hans

Mange tak for dine meget brugbare oplysninger.

Hilsen
Jørgen