Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede af blanke objekter - uden reflekti~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-06 21:12

Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk
zoom og så stå meget langt fra objektet ?

"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 28-09-06 07:56

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan tager man et billede af en blank genstand uden at kameraet og
> fotografen reflekteres ?

Eh --- et polariserings filter , hedder det ikke det ? Ligesom de der
reflex-fri solbriller.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-06 16:24

per.corell@privat.dk skrev i
1159426571.476509.284240@m7g2000cwm.googlegroups.com dette:

> Eh --- et polariserings filter , hedder det ikke det ? Ligesom de der
> reflex-fri solbriller.

Ja, og vil man gøre det rigtigt kontrollerbart, smækker man et polfilter
foran blitzen eller hvilken lyskilde man nu vælger at bruge samtidigt. Så
kan man få nærmest total kontrol over reflekserne.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-06 16:39

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> foran blitzen eller hvilken lyskilde man nu vælger at bruge samtidigt. Så
> kan man få nærmest total kontrol over reflekserne.

Og så skal man have rigtigt meget lys. Olympus lavede engang et sådan
system til klinisk fotogarfering. Det var nærmest uanvendeligt p gr a
den ringe dof

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-06 17:26

Ole Larsen skrev i 451bec84$0$75031$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Og så skal man have rigtigt meget lys. Olympus lavede engang et sådan
> system til klinisk fotogarfering. Det var nærmest uanvendeligt p gr a
> den ringe dof

Jeg har brugt et polfilter foran en Braun et-eller-andet-stavblitz med
ledetal 50 v. 100 ASA til insektfotos, da jeg for et par hundrede år siden
læste liniefag i biologi. Det virkede da udmærket. Dog gav det lidt besvær,
når polfiltrene skulle indstilles, da en sådan fætter ikke er udstyret med
ledelys, hvorfor blitzen blev erstattet med en lille projektør fra
fysiksamlingen. Men relativt hurtigt lærte man stadset at kende, så det gik
nogenlunde smertefrit.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Asle Bjerva

Dato : 28-09-06 08:34

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> det skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en
> gigantisk zoom og så stå meget langt fra objektet ?

1.
Plassere objektet i et "lystelt" som dette:
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=369&CT=36
Det vil minimere uønskede refleksjoner, og kin objektivet kikker inn i
"teltet"
2.
Fjerne evt. uønskede refleksjoner i Photoshop med kloneverktøyet++
AsleB;Oslo

Fra : Andreas M.

Dato : 28-09-06 08:43

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> fotografen reflekteres ? Billedet må selvfølgelig ikke tages skråt, det
> skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk zoom

Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

--
Andreas M.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-09-06 16:22

Andreas M. skrev i 451b7d1b$0$75042$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
> skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
> Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

Jeg kan forstå, at et shift-objektiv kan forhindre forvrængninger af
linierne i billedet, men det kan ikke forhindre at perspektivet ændrer sig,
når man flytter kameraet ud til siderne.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Andreas M.

Dato : 28-09-06 20:31

Jan Bøgh wrote:
> Jeg kan forstå, at et shift-objektiv kan forhindre forvrængninger af
> linierne i billedet, men det kan ikke forhindre at perspektivet ændrer sig,
> når man flytter kameraet ud til siderne.

Så er der 2 muligheder, enten forstår du ikke shiftobjektivet, eller
også har du ikke tænkt på at der også kan shiftes sideværts, hvorved man
kan løse problemet med reflektionen i en genstand. Shift objektiver
forhindrer ikke forvrængninger, det forskyder dit billedeplan, så
istedet for at vinkle kameraet opad når du tager et billede af en høj
bygning f.eks., så lader du det pege i en vandret linie, og shifter så
optikken opad, så du får toppen af bygningen med alligevel.

--
Andreas M.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-09-06 11:13

Andreas M. skrev i 451c22eb$1$75028$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> billede af en høj bygning f.eks., så lader du det pege i en vandret
> linie, og shifter så optikken opad, så du får toppen af bygningen med

Jeg er nu temmelig sikker på, at jeg forstår shiftobjektivet ganske
udmærket.
Forestil dig at du skal fotografere en simpel kubus. Lige for vil du kun få
en optagelse af forsiden. Flytter du dig til en af siderne ændres
perspektivet og du får noget af den side af kubusen, der er til samme side,
med. Derfor vil du aldrig få samme perspektiv, når du ændrer optagestedet i
forbindelse med at 'shifte' sideværts.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Andreas M.

Dato : 29-09-06 17:17

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> med. Derfor vil du aldrig få samme perspektiv, når du ændrer optagestedet i

Det har du selvfølgelig ret i, ved ikke hvorfor, men jeg antog at
spørgeren skulle fotografere et plant objekt (som f.eks. affotografere
et billede). Men det er klart, hvis det er en mere rummelig genstand så
får man selvfølgelig siden med også.

Tak for korrektionen ;)

--
Andreas M.

Fra : Brian Lund

Dato : 28-09-06 13:29

> [...]
> skal være forfra. Er der andre muligheder end at bruge en gigantisk
> zoom og så stå meget langt fra objektet ?

Hvis overfladen er ikke-metallisk kan du bruge et polarisationsfilter til at
mindske reflektioner..!'

Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-09-06 20:40

on 28-09-2006, Brian Lund supposed :

> Hvis overfladen er ikke-metallisk kan du bruge et polarisationsfilter til at
> mindske reflektioner..!'

Den er metallisk, blankt crom på en bil.

If you trust Google more than your doctor than maybe it's time to
switch doctors. - Jadelr and Cristina Cordova

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-09-06 12:23

Andreas M. wrote:
> Ja, hvis du har mulighed for at shifte optikken, så kan du stille dig
> skråt for, men stadig få et billede der ligner det er taget lige fra.
> Men det afhænger selvfølgelig af hvilket udstyr du bruger.

I dag er man heldigvis ikke afhængig af shift-optik, man kan rette det
med software. Jeg bruger panorama-software til det (Hugin). Jeg kan
vælge et punkt på billedet (eller for den sags skyld uden for
billedet), hvor jeg "ville ønske" kameraet havde peget hen. Så vil
perspektivet passe, men synsvinklen kan man jo ikke ændre, så helt
det samme vil det ikke være.

Eksempel:
En mur hvor der er hængt en lampe op. Der er mønster på muren, så
man tydeligt kan se det, hvis billedet ikke er taget vinkelret på.

Jeg stiller mig en meter til venstre for lampen, og tager et billede af
den. Linjerne i mønstret på muren indeholder nu en del perspektiv.

Jeg åbner billedet i Hugin. Jeg udpeger punktet én meter til venstre
for lampen som center. Billedet bliver nu rettet, så det ser ud som om
kameraet pegede direkte på det punkt, og alle linjerne i mønstret er
nu lige. Det ser ud om som billedet er taget med vidvinkel, og derefter
beskåret omkring lampen. Men selv om linjerne er rettet, ses lampen
stadig fra siden.

--
Mvh.

Niels Andersen