Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan stiller man skarpt på "uendeligt" ~
Fra : Mark Schiller

Dato : 27-09-06 12:17

Hej alle,

tak for en god gruppe!

En lille spørgmål - hvordan i alverden stiller man skarpt på
"uendeligt" (f.eks. et landskab eller stjerne") i mørke - blænde og
eksponeringstider er jeg langsomt ved at lære (med skyd endelig, hvis
I gerne vil af med guldkorn , problemet er at stille skarpt, når
autofokus ikke virker og jeg har svært ved det grundet briller.

Jeg har forsøgt med, at tage et par billeder med manual fokus og
flash, og så rette ind efter dette, men det er en ekstrem langsommelig
proces og resultatet synes svingende .............

pft

Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-06 13:28

Mark Schiller wrote:
> En lille spørgmål - hvordan i alverden stiller man skarpt på
> "uendeligt" (f.eks. et landskab eller stjerne") i mørke

Kig i manualen hvordan man fokuserer på én ting og tager billeder af
noget andet. Typisk kan du bruge begge disse metoder:

1) Peg på noget du kan fokusere på og tryk knappen halvt ned. Mens
knappen er holdt halvt nede peger du på det du vil tage et billede af,
og trykker resten af vejen ned.

Dette er nok ikke så praktisk, til nat-billeder bruger jeg typisk den
anden metode:

2) Peg på noget du kan fokusere på og tryk knappen halvt ned. Skift
til manuelt fokus og slip igen. Nu har du total frihed til at arbejde
med (næsten) alle de andre parametre.

Men hvad fokuserer man på? Ofte kan du fokusere på månen eller en
gadelampe. Tingene skal faktisk ikke være så pokkers langt væk, før
det svarer til "uendeligt" hvad fokus angår.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 27-09-06 14:07

[...]

Jeg bruger samme metode og det virker fint! - Jeg plejer at fokusere på
gadelamper, jeg kan ihvertfald sagtens få fokus på dem selvom de er en halv
km væk...

Brian

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-09-06 14:15

Wed, 27 Sep 2006 15:07:11 +0200, berigede "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> dk.fritid.foto med:

>Jeg bruger samme metode og det virker fint! - Jeg plejer at fokusere på
>gadelamper, jeg kan ihvertfald sagtens få fokus på dem selvom de er en halv
>km væk...

Mit problem opstod i weekenden, da jeg var udenfor lands lov og ret i
Sverige - det tætteste synlige lysende objekt man kunne stille skarpt
på, var en stjene, alle træerne i skoven var sorte

Bortset fra dette, så er jeg helt enig i metoden!

/Mark

Fra : mj

Dato : 28-09-06 18:15

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, var en stjene, alle træerne i skoven var sorte
>
> Bortset fra dette, så er jeg helt enig i metoden!

Som en anden skrev. Fokuser på noget andet og slå over på man fokus eller
brug af-lock hvis dit kamera kan det
ellers kan du prøve arbejde med en blændeåbning omkring 11 eller mindre og
så sæt fokus til ca 1,5 meter det burde gi dig næsten uendelig fokus 1.5
meter og frem

mhv

MJ

Fra : s.v.nielsen

Dato : 27-09-06 18:37

mj wrote:
> [...]
> så sæt fokus til ca 1,5 meter det burde gi dig næsten uendelig fokus 1.5

Du må tænke på en bestemt brændevidde for at få det regnestykke til at
passe?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : mj

Dato : 28-09-06 19:11

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Du må tænke på en bestemt brændevidde for at få det regnestykke til at
> passe?
>

> --
> Med venlig hilsen
> Søren Videbæk Nielsen

Det har du jo så nok ret i !!

Det virker nok ikk på en tele, men hvis man arbejde mellem 35 og 50mm så
synes jeg det fungerer okay, man kan jo så altid justere det lidt
efterhånden som man har lidt føling med det.

mvh
MJ