Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbevaring af digitale billeder
Fra : Ole Pedersen

Dato : 27-09-06 11:35

På et eller andet tidspunkt afgår en harddisk jo ved døden, og så er det jo
rart at have lagt sine billeder et andet sted.
Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne skal
bevares til børnebørnene?

på forhånd tak
Ole

Fra : Max

Dato : 27-09-06 11:44

Hej Ole

> [...]
> det jo rart at have lagt sine billeder et andet sted.
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne

Et af de bedste bud må være at brænde dem på DVD.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-09-06 12:51

Ole Pedersen wrote:

> [...]
> rart at have lagt sine billeder et andet sted.
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne skal

Hvis du brænder CD'er og DVD'er, så har du en relativ høj sikkerhed, husk
at bruge kvalitetsmedier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-09-06 13:20

Ole Pedersen skrev i 451a53ca$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> [...]
> det jo rart at have lagt sine billeder et andet sted.
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne

Hug dem i sten.
Men ellers er det ikke let at forestille sig hvad der sker, så mon ikke det
i virkeligheden handler om at sikre dem de næste 5-10 år for derefter at
overføre dem til et medium, der til den tid er hensigtsmæssigt.
Jeg har faktisk billeder, der har været gemt på 3 1/2" diskette, tape, cd,
DVD og USBharddisk. Og da de blev smidt på disketten synes jeg ikke lige det
lå til højrebenet at de få år efter skulle placeres på en dvd-skive. Så mit
bud er, at man med nogle års mellemrum kopierer dem over på et andet medium.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-09-06 13:36

Ole Pedersen wrote:

> [...]
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis
> billederne skal bevares til børnebørnene?

Gem dem mere end ét sted og forny dine medier hvert 5-10 år. Læg en af
kopierne i sommerhuset eller på arbejdet, så du ikke mister alting i
tilfælde af brand.

Problemet med at satse på et langtidsholdbart medie (udover naturligvis
om holdbarheden nu er så langlivet) er om der er nogen læsere til
mediet, når børnebørnene finder kassen på loftet.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : njesp

Dato : 27-09-06 13:45

Ole Pedersen wrote:
> [...]
> rart at have lagt sine billeder et andet sted.
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne skal

Selv om DVD'er og CD'er af god kvalitet er et godt bud, så overlader jeg
ikke mine billedfiler til kun at blive lagret på den type medier.

Min strategi er følgende: Gem på mindst to harddiske i to separate
maskiner hjemme og dertil på to sæt DVD'er, et der opbevares hjemme og
et der opbevares et andet sted. DVD'erne genskriver jeg hvert andet år ca.

--Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-09-06 14:17

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo rart at have lagt sine billeder et andet sted.
> Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne skal

Hvis du ikke føler dig tryg ved én HD, så kopier til én mere og er du helt
tryghednarkoman to en triple. Du kan jo bruge USB HD'er, som fås for en
billig penge og opbevare mindst én af dem et andet sted.
Mvh,
Hans

Fra : Hans

Dato : 27-09-06 16:23

> [...]
> tryghednarkoman to en triple. Du kan jo bruge USB HD'er, som fås for en
> billig penge og opbevare mindst én af dem et andet sted.

En bankboks er et godt bud. Så kan man gemme forsikringspapirer, negativer
osv. samme sted.

Fra : Ole Pedersen

Dato : 27-09-06 18:27

Tak for svarene, det lyder som om det er fornuftigt, at smide billederne
over på CD/DVD og så kopiere dem på et nyt medie med nogle års mellemrum

Mvh
Ole

Fra : Skeptikeren

Dato : 27-09-06 21:43

On Wed, 27 Sep 2006 12:34:56 +0200, "Ole Pedersen"
<olepedersen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>rart at have lagt sine billeder et andet sted.
>Mit spørgsmål er så hvilket medie, der er det bedste hvis billederne skal

Det er et meget diskuteret emne, og det eneste sikre er, at ingen
medier er sikkert langtidsholdbare; men nogle holder llængere end
andre. Det fornuftige alternativ er derfor at indstille sig på
korttidsholdbarhed og genarkivering.
Hvor længe? JA det afhænger af de medier man har købt, og selvom
nogle er langt mere konstant stabile end andre, ved man det ikke, før
den produktionsserie, man har købt fra, er testet.

Hvad gør man så:
Køber det man tror på i udgaver der overholder normerne. Altså ikke
noget med smart ekstra kapacitet, og formentlig en betragtelig
forsigtighed overfor DVD'erne.
Eller man bruger eksterne harddiske til man har det antal
sikkerhedskopier, der svarer til temperament og pengepung.

Dyrk emnet her:

http://www.e-arkiv.com/

http://www.mscience.com/index.html

http://hpholm.dk/CD-DVD.html