Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lov om fotografering ?
Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 09:20

Er der en der lige kan smide mig et link på retsinfo.dk til ovenstående ?

Det handler om fotografering på offentlige områder, og genkendelse af
personer...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-06 13:23

Peter Frost wrote:

> Er der en der lige kan smide mig et link på retsinfo.dk til ovenstående ?
>
> Det handler om fotografering på offentlige områder, og genkendelse af
> personer...

Denne pjece er langt mere oplysende og brugbar...
http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 15:24

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Denne pjece er langt mere oplysende og brugbar...
> http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Jo tak... jeg ville bare helst ha paragraffer osv. og man kunne se på
printet det var taget fra retsinfo.dk

Problemet er jeg igår oplevet en lokomotivfører i Gilleleje der mente jeg
ikke havde lov til at tag et billede på perronen, at 2 tog og stationen i
baggrunden. Jeg stod ca 100 meter fra vedkommende der tog sig en ryge pause
ca to meter ved siden af toget på perronen. Han mente at når han sagde nej,
var det han ret. Jeg mener at leg ifølge bl.a. Jernbane-loven, og loven om
privatlivetsfred, kan tage alle de bileder jeg ønsker, så længde det er
offentlig tilgengængeligt, og jeg ikke udgiver billederne i kommicel, og
eller undervisning osv, altså udelukkende til privat bryg, som min hobby vel
er ?

Fra : emj

Dato : 25-09-06 15:35

Peter Frost skrev:

> [...]
>ca to meter ved siden af toget på perronen. Han mente at når han sagde nej,

Det er da ualmindelig flabet at tage billeder af folk, som frabeder
sig at blive fotograferet - uanset hvor det gøres.

Hilsen emj

Fra : KsK

Dato : 25-09-06 15:37

> Det er da ualmindelig flabet at tage billeder af folk, som frabeder
> sig at blive fotograferet - uanset hvor det gøres.
>
> Hilsen emj

jeg er tilbøjlig til at gi EMJ ret... men et godt motiv kan vel smutte !!!!

KsK

Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 15:47

emj skrev:

> Det er da ualmindelig flabet at tage billeder af folk, som frabeder
> sig at blive fotograferet - uanset hvor det gøres.

Det er det bestemt, men det var heller ikke det jeg ville, jeg spurgte ham
pænt om han så ikke ville flytte sig, da jeg så gik op for at tale med ham.
Men omvendt så var der godt 100 meter mellem os, og han stod på perronen.

Og det er ikke det det handler om, jeg undlod at fotografere omtalte,
udelukkende af respekt, men derfor er der stadig foreskel på hvad jeg må og
ikke må. Manden stod og truet med mål og brand, hvilket er derfor jeg gerne
vil at et sæt love liggende i min fototakse jeg så kan give ham, samtidig
med ordende, spørg pænt næste gang :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 15:55

"emj" <emj@> wrote in message

> Det er da ualmindelig flabet at tage billeder af folk, som frabeder
> sig at blive fotograferet - uanset hvor det gøres.

Muligt, men nu var det ikke en moralsk, men en juridisk vurdering, der blev
bedt om. Peter Frost er i sin fulde ret til at tage billeder som beskrevet,
flabet eller ej.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 15:59

Hvordan er reglerne så hvis han kommer kørende på strækningen og jeg står på
en mark ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 16:00

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote in message

> Hvordan er reglerne så hvis han kommer kørende på strækningen og jeg
> står på en mark ?

Har du læst det link, NRE gav dig?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : N/A

Dato : 25-09-06 16:15

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 16:15

> Ja, og jeg tolker det som, det må jeg ikke. Da en mark vel ikke er
> offentlig tilgængelig,
> og her er jeg i tvivl, hører en mark under skov eller have, og han nu er i
> en "jernbanevogn" ?

Læs igen. Nærlæs f.eks. nederst på side 5.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 16:24

Jens Bruun skrev:
> Læs igen. Nærlæs f.eks. nederst på side 5.

Arh, ja, just præsis ! ;)

Jeg takker mange gange for hjælpen, den har været præsis og kontant ! :)

Fra : Jakob

Dato : 26-09-06 11:17

In article <n6qfh2hrgpnl1jgv2d4s49us3oomi60i83@4ax.com>, emj <emj@>
says...

> Det er da ualmindelig flabet at tage billeder af folk, som frabeder
> sig at blive fotograferet - uanset hvor det gøres.

Da ikke hvis han står 100 m væk. Det afhænger selvfølgelig af
brændvidden men hvis det ikke er et portræt og han bare er indenfor
billedfeltet vil jeg altså være ligeglad.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : emj

Dato : 26-09-06 11:23

Jakob skrev:

>Da ikke hvis han står 100 m væk.

Den bette Perron i Gilleleje levner ikke mulighed for at stå 100 m væk
)

Hilsen emj

Fra : Jakob

Dato : 26-09-06 12:46

In article <6pvhh2ddiba1i06sufskohi8s9ctt433u9@4ax.com>, emj <emj@>
says...

> Den bette Perron i Gilleleje levner ikke mulighed for at stå 100 m væk
> )

AHh ok han skrev bare selv at han var 100 m væk :0). Men så er jeg nok
også bare helt allergisk i formynderiske skrankepaver :0)

Jakob

Fra : Max

Dato : 26-09-06 12:54

Hej Jakob

> AHh ok han skrev bare selv at han var 100 m væk :0). Men så er jeg nok
> også bare helt allergisk i formynderiske skrankepaver :0)

Nu er banegårde vel ikke blevet en del af terrorpakken
som vore havne er blevet det ?

Mvh Max

Fra : Peter Frost

Dato : 26-09-06 13:41

Et 3 vogns tog er 52,5 meter og kan her ses holde med ca 2-3 meter til
perronen til højre slutte, kikker man på sattelit-billeder, fra Google. Kan
man hurtigt se perronen er dobbelt længde af perronen ud mod forpladsen, den
omtalte til højre. Så skal vi ikke drobbe peditesse snakken om afstanden ?

http://www.gregand.dk/temp/IMG_1251.jpg

Hovedsagen er man aldrig ville kunne genkende vedkommende alligevel :)

Fra : Jakob

Dato : 26-09-06 16:05

In article <45191fd1$0$75032$14726298@news.sunsite.dk>, peterfrost@cph-
metronet.dk says...
> [...]
> omtalte til højre. Så skal vi ikke drobbe peditesse snakken om afstanden ?

Du er velkommen til at droppe alt det du lyster.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-06 15:50

Peter Frost wrote:

> [...]
> eller undervisning osv, altså udelukkende til privat bryg, som min hobby vel

Selve lovgivningen er ikke nem at forstå, den pjece som ligger på det
link jeg har sendt dig er rigtig god, for den forklarer retspraksis på
området.

Når det gælder fotografering på banegårde, så findes der faktisk en
selvstændig lov, som gør, at DSB kan forbyde fotografering på banegårde
og jernbaneknudepunkter, det er dog en lov der er gået i glemmebogen, og
så vidt jeg ved, så håndhæves den ikke længre.

Og trinbrættet ved Gilleleje kan vel næppe betegnes som en banegård eller
et jernbaneknudepunkt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Frost

Dato : 25-09-06 15:52

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> vidt jeg ved, så håndhæves den ikke længre.
>
> Og trinbrættet ved Gilleleje kan vel næppe betegnes som en banegård eller

Så bruger jeg denne, mange tak :)

Fra : Egon Stich

Dato : 25-09-06 16:44

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> offentlig tilgengængeligt, og jeg ikke udgiver billederne i kommicel, og
> eller undervisning osv, altså udelukkende til privat bryg, som min hobby

Der findes faktisk love for dette.
(Hvis de ikke er opgævede, men jeg tror det ikke)
Det er/har i danmark, af militære årsager, været/er forbudt at fotografere
jernbaneanlæg samt at foretage luftfotografering.

De har ikke været håndhævet i mange år, men det kan faktisk godt være, at
togmanden har ret.

MVH
Egon

Fra : Frandsen

Dato : 26-09-06 12:29

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes faktisk love for dette.
> (Hvis de ikke er opgævede, men jeg tror det ikke)
> Det er/har i danmark, af militære årsager, været/er forbudt at fotografere
> jernbaneanlæg samt at foretage luftfotografering.

Hmm.. forbudt at foretage luftfotografering - er det ikke en forældet lov?
Jeg mener, man kan jo se luftfoto fra satellit på internettet!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-09-06 13:56

Frandsen wrote:

> Hmm.. forbudt at foretage luftfotografering - er det ikke en forældet lov?
> Jeg mener, man kan jo se luftfoto fra satellit på internettet!

Her i Danmark har vi en lovgivende forsamling, der hvert år holder 6
måneders sommer- og vinterferie, og derfor har den ikke tid til at få
slettet gamle forældede love, og den har heller ikke tid til at få lavet
nye relevate love, Internettet er et godt eksempel på et område, hvor
lovgivningen slet ikke er fulgt med udviklingen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 26-09-06 16:06

> [...]
> nye relevate love, Internettet er et godt eksempel på et område, hvor
> lovgivningen slet ikke er fulgt med udviklingen...

Ganske rigtigt.
Men det er der jo ikke "handlekraftige" overskrifter i---
Problemet er jo bare, at anmeldes et forhold i følge sådanne glemte love,
medfører det straf--
Lov er lov osv.

MVH
Egon

Fra : Frandsen

Dato : 27-09-06 08:31

> [...]
> Men det er der jo ikke "handlekraftige" overskrifter i---
> Problemet er jo bare, at anmeldes et forhold i følge sådanne glemte love,

Nemlig! Lad os sagsøge Google og andre der tilbyder spionsatellitbilleder på
nettet!

Fra : Egon Stich

Dato : 26-09-06 16:05

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse

> Hmm.. forbudt at foretage luftfotografering - er det ikke en forældet lov?
> Jeg mener, man kan jo se luftfoto fra satellit på internettet!

Det er jo ofte således, at de herrer og damer politikere har vældig travlt
med at vedtage love--
At ophæve dem, når de er forældede, kniber det mere med.
helt op til i dag er skydeområder ikke markerede i søkort--
Af hensyn til truslen fra WAPA--

MVH
Egon

Fra : Frandsen

Dato : 27-09-06 08:29

> [...]
> At ophæve dem, når de er forældede, kniber det mere med.
> helt op til i dag er skydeområder ikke markerede i søkort--

Interessant. Eksisterer den pagt i det hele taget mere? Østtyskland er jo
ligesom ude af spillet

Fra : Michael

Dato : 25-09-06 17:49

Peter Frost skrev:
> Er der en der lige kan smide mig et link på retsinfo.dk til ovenstående ?
>
> Det handler om fotografering på offentlige områder, og genkendelse af
> personer...

<http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_uden_introindhold&c=Page&cid=1083307690740&a=Artikel&aid=1098762344055>

Hvis Du ikke har en tilladelse fra DSB, kan bortvise Dig.

Mvh.
Michael

Fra : Troels Hansen

Dato : 25-09-06 18:09

Michael skrev:

> <http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_uden_introindhold&c=Page&cid=1083307690740&a=Artikel&aid=1098762344055>
>
> Hvis Du ikke har en tilladelse fra DSB, kan bortvise Dig.

Det står under pressebilleder, og der står direkte:
Man må heller ikke uden tilladelse "tage ophold i erhvervsøjemed, optage
film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug

så et privat billede falder vist ikke derindunder.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 25-09-06 20:58

Michael skriver:

> <http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_uden_introindhold&c=Page&cid=1083307690740&a=Artikel&aid=1098762344055>
>
> Hvis Du ikke har en tilladelse fra DSB, kan bortvise Dig.

NEJ - det kan DSB _IKKE_ - så længe der er tale om fotografering i IKKE
erhvevrsøjemed, kan DSB ikke bortvise dig, med mindre du er til gene for
togtrafikken.

Jeg har selv netop haft en oplevelse lignende Peters, hvorefter jeg
klagede til DSB over en 'sur' lokomotivfører, jeg fik et pænt svar
tilbage fra DSB, at jeg var i min gode ret til at fotograferer på
offentlig tilgængelig arealer, og bemeldte lokomotivfører har fået
reglerne indskærpet.

Det er først ved offentliggørelse af billeder, der kan blive problemer
med genkendelige personer, men ikke når billedet bliver taget.

/Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-06 21:15

Henrik Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er først ved offentliggørelse af billeder, der kan blive problemer
> med genkendelige personer, men ikke når billedet bliver taget.

Det er meget tvivlsomt om DSB's regler vil holde til en tur i byretten,
loven om fotografering af jernbanegårde og jernbaneknudepunkter stammer
fra dengang da jernbanerne havde meget stor militær betydning, og det har
de ikke haft i over 50 år.

Og som jeg læser formuleringen, så er det hensigten at undgå, at et helt
filmhold uden en aftale kan stille sig op og filme på en perron, eller at
en reklamefotograf får den 'goe idé' at Københavns Hovedbanegård skal
være location for han billeder af forårsmoden 2007.

Det er ihvertfald tydeligt, at den nuværende formulering af reglene
tilsigter at begrænse filmoptagelser og fotografering, der kan være til
gene for de rejsende, eller som kan skabe forsinkelser af trafikken...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen