Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort sol - fugletur
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 20:25

Så er det tid

For årets fotografering af Sort Sol.

Lørdag var jeg en tur i det sønderjyske for at rekognoscere, og jeg har
fundet ud af, at der skulle være rig mulighed for at fotografere fænomenet "Sort
Sol" i området lige ud for Rudbøl Grænsekro.

Desværre lykkedes det mig ikke i lørdags, men jeg ved nu at der er mindst
100.000 stære der holder til i rørene i kanten af søen, og der skulle være
alle muligheder for at de alle går i luften om morgenen.

Jeg har tænkt mig at møde op på lørdag morgen sammen med Frodo Nifinger kl.
6 for at prøve at fotografere fænomenet.

Alle interesserede kunne da være så hjerteligt velkomne til at deltage i
denne "ekspedition". Efterfølgende kunne der komme en afstikker til
Saltsøen, digerne, Margrethekog osv.

Jeg regner med at tage derned allerede fredag aften og overnatter i bilen et
eller andet sted i nærheden. Så kan man jo lige kontakte mig, inden man
kører hjemmefra for at høre om stærene stadig er der. Jeg tager mobilen med.
40567625.

mvh

Claus Petersen

Fra : Brian Lund

Dato : 24-09-06 21:04

> [...]
>
> Alle interesserede kunne da være så hjerteligt velkomne til at deltage i
> denne "ekspedition". Efterfølgende kunne der komme en afstikker til

Kunne være meget interresant! - Måske kan jeg deltage da jeg skal til
Sønderjylland alligevel næste weekend, men det kræver så enten at jeg kan få
et lift fra Sommersted (v. Vojens) eller nærmeste by med bus/tog-stop...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 15:59

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få
> et lift fra Sommersted (v. Vojens) eller nærmeste by med bus/tog-stop...

Hej Brian

Ja det kunne da være lidt sjovt. Det kan jo være der sker noget med
transport i løbet af ugen. Kan jo være der kommer nogen forbi...

Mvh. Claus Petersen

Fra : aon

Dato : 24-09-06 21:31

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kører hjemmefra for at høre om stærene stadig er der. Jeg tager mobilen

Var derude i Juli og der er rigtig mange lige i nærheden af Rudbøl, sort sol
er bedst med video kamera !

aon
http://photosbyanders.fotopic.net/

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 16:02

"aon" <oz3aap@lite.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Var derude i Juli og der er rigtig mange lige i nærheden af Rudbøl, sort
> sol er bedst med video kamera !

Hej aon
Ja der er mange omkring Rudbøl. Jeg var der i lørdags, men der kom ikke lige
en rovfugl ind over om aftenen, så de gik bare til ro i store flokke i
rørene. Men sikken et spektakel med al deres pippen osv. Enten skal man have
en modelflyver der er fjernbetjent eller et kanonskrald. Så kunne de nok
godt komme i luften.
Om det er bedre på video - tja det kan da godt være, men sådan en har jeg
ikke, så jeg prøver at få det bedste ud af det med mit kamera i stedet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-09-06 21:56

> Lørdag var jeg en tur i det sønderjyske for at rekognoscere, og jeg har
> fundet ud af, at der skulle være rig mulighed for at fotografere fænomenet
> "Sort Sol" i området lige ud for Rudbøl Grænsekro.

Var der i weekenden, det store ryk ind var ved Calles ølmarket. Der var vel
omkring den ½ mill. stære der kom ned i rørerne i løbet af ca. 30 minutter.
De var så op dækket af ca. 300-400 mand der kiggede på fra digerne. Søndag
morgen kl. 0700 lettede de alle i løbet af ca. 5 minutter. Desværre ingen
rovfugle til at holde de sammen.

http://bends.dk/temp/DSC_0064-01.jpg Sengetid, de dykkede lige ned i rørene.
http://bends.dk/temp/DSC_0105-01.jpg Dette gik meget hurtigt og var noget
forvirrende..

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 16:08

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> digerne. Søndag morgen kl. 0700 lettede de alle i løbet af ca. 5 minutter.
> Desværre ingen rovfugle til at holde de sammen.

Hej Henrik

Det er nogenlunde samme forestilling foran Rudbøl kro. Folk kommer med
klapstole og tæpper og slår sig ned langs vejen og venter. Der er også et
par diger langs søen både på nordsiden og på sydsiden, som der er mennesker
på. Så det er lidt af et tilløbsstykke. Mon ikke der var en 300 mennesker i
lørdags? Jeg tror det.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 13:43

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> Lørdag var jeg en tur i det sønderjyske for at rekognoscere, og jeg
> har fundet ud af, at der skulle være rig mulighed for at fotografere
> fænomenet "Sort Sol" i området lige ud for Rudbøl Grænsekro.

Jeg var i området i fredags, og bedste muligheder er pt. ved Rømø-dæmingen
(landsiden).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-06 16:06

> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> Jeg var i området i fredags, og bedste muligheder er pt. ved Rømø-dæmingen
> (landsiden).

Hej Jens

Det var ellers tæt på. Jeg var også på Rømø-dæmningen - men om lørdagen. Jo
der var mange fugle. Også mange stære. Og der var masser af vadefugle, gæs
osv. Men ikke decideret sort sol. De er alle sammen ved Rudbøl nu. Jeg så
selv efter

Mvh. Claus Petersen